asafoetida


Plaats reactie
robby swennen
Berichten: 88
Lid geworden op: 01-06-2003 02:00
Locatie: Bocholt (Belgie)

02-05-2004 19:23

Zijn er mensen die ervaring hebben met asafoetida in poedervorm die je bij de apotheker kan krijgen. Welke dosering je mag gebruiken e.d.?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

02-05-2004 19:47

Hallo, wat is godsnaam asafoetida in poedervorm?????[/quote]
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

02-05-2004 20:10

Asafoetida??? In poedervorm???

Valt dit onder de opiumwet...??? :P :P :P :P
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

02-05-2004 21:01

Hoe kom je hierop eigenlijk??? In ieder geval, voor diegene die het willen weten, asafoetida is een soort gom dat ruikt naar knoflook,maggi,zwavel. Wordt ook gebruikt bij het maken van wierookstokjes. Als je het gaat gebruiken, gebruik dan ontzettend weinig, omdat het zeer sterk spul is en let erop dat je bij aankoop navraagt of het inderdaad een gom is of een hars. Gom is namelijk oplosbaar in water en hars niet.

Als je hiermee aan de slag gaat en je gaat er knikkers van draaien, laat het sowieso weten of het gelukt is op 't forum!

Gr Ed
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-05-2004 21:27

Asafoetida is;

Duivelsdrek,
Ferula asafoetida

Duivelsdrek of Asafetida is een tot 3 meter hoog kruid met dikke vlezige wortels en geel-groene bloemen. Oorspronkelijk komt het kruid uit Zuid-West Azië, o.a. Afghanistan en Iran. In China wordt het benut als stimulerend middel bij geestelijke uitputting. Het loof wordt in deze landen gebruikt als groente.
De ruwe harsolie wordt verkregen door het maken van inkepingen in de wortels en de stengels (direct boven de grond). Uit de verwondingen komt een melkachtige vloeistof, die uithardt tot roodbruine harskorrels. Uit deze korrels wordt d.m.v. stoomdestillatie een oranje-gele etherische olie gewonnen met een intense geur die op knoflook lijkt.
Gebruik Duivelsdrek o.a. bij; astma, bronchitis, hoest, kinkhoest, vermoeidheid, geestelijke uitputting, stress. Duivelsdrek is bloeddrukverlagend en krampstillend. Dieren houden niet van zijn geur en worden erdoor verdreven. U ontvangt van ons bij iedere etherische olie een uitgebreide beschrijving. Hier enige toepassingen van Duivelsdrek:
bij kinkhoest;
bij vermoeidheid;
bij stress;
bij astma, bronchitis; 10 druppels Duivelsdrek mengen met 50 ml. basis olie, hiermee borst en rug meermaals per dag inwrijven.

..
De meeste etherische oliën kunnen niet zonder risico ingenomen worden. Gebruik etherische oliën uitsluitend inwendig als u voldoende kennis hierover heeft of raadpleeg een (homeopatische) arts. Door uitwendig gebruik kunnen echter ook bij inwendige klachten uitstekende resultaten bereikt worden. Wilt u meer weten over het toepassen van etherische oliën, klik > > hier
8 Houd etherische oliën altijd buiten het bereik van kinderen !
Groet'n Henk..

still growing Old.
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

02-05-2004 21:32

mischien ook wel makkelijk voor jezelf om in je vistas te stoppen........als je een dikke 40 er voor de kant verspeeld ofzo....rustgevend....tegen stress...wil je nog meer??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2004 21:57

Of:

Asafoetida (Hing) – De Vedische kookkunst verbiedt ook het gebruik van ui en knoflook. Deze planten zijn vervuld van hartstocht en mogen daarom niet geofferd worden aan Krishna. Als vervanging wordt asafoetida genoemd. Dat is een bruin poeder, verkregen uit de hars van een OostIndiase plant met een typische smaak die men moet leren waarderen (lees: het is vies – uren na consumptie van een snufje losse asafoetida heb je de smaak nog in de mond). Gelukkig is het optioneel (gebruik dan wat meer ui of knoflook).

Het moet toch niet gekker worden. Of niet?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-05-2004 22:12

Gelukkig maar dat een karper andere smaaksensatie ondergaat bij het proeven van wel/geen voedsel.

Lekker??

Heb ooit verschillende baby voedings potjes en melk geproeft.........gelukkig ook dat baby's eten en drinken vanuit instinct en overlevingsdrang.
Tsja, smaak valt over te twisten, niet?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-05-2004 22:13

" Dieren houden niet van zijn geur en worden erdoor verdreven "
:lol: goed idee om dat in je boilies te stoppen!!

:wink: daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-05-2004 22:14

Een paar jaar geleden stond er in beet's Karper een artikel over een Franse karpervisser die asafoetidaplanten uit het water schepte, de planten droogde, het tot poeder vermaalde en ze in zijn boilies verwerkte. Deze man ving er bakken van Graskarpers mee...

Al met al zo gek nog niet dus. Hij haalde deze planten wel uit het water waar ook deze graskarpers zwommen, dusa het zal vertrouwd en natuurlijk voedsel voor ze geweest zijn...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-05-2004 07:49

Robby,

Ik heb geen ervaring met het poeder, wel met de geconcentreerde olie die ervan gewonnen wordt. Afgelopen winter nog gebruikt in een kruidige boilie en prima aan gevangen. Enkele druppels bij de eieren zijn voldoende, wees wel voorbereid op de stank!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-05-2004 08:08

Heb verscheidene jaren de Asafoetida van Cotswold baits gebruikt en was er zeer tevreden over,spul is nergens meer te krijgen.
Wel van andere merken de Asafoetida geprobeert maar heb daar nooit dezelfde resultaten mee kunnen behalen.
Let wel het betrof hier de oilie variant dus niet de poedervorm.

Als ik me niet vergis is asafoetida zelfs in bepaalde hoeveelheden giftig dus let even op.

Weet wel nog dat onze vriend de brasem het duivelsdrek ook zeer waardeerde.

Wil.
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

03-05-2004 14:57

[quote]Een paar jaar geleden stond er in beet's Karper een artikel over een Franse karpervisser die asafoetidaplanten uit het water schepte, de planten droogde, het tot poeder vermaalde en ze in zijn boilies verwerkte. Deze man ving er bakken van Graskarpers mee..[quote]

Weet je zeker dat dat deze planten waren? Ik meende een keer in een beet karper net zo iets gelezen te hebben, ik meende dat dit ging over andere waterplanten.
Naar mijn mening iets als wier ofzo iets. Ik kan een ander artikel voor me hebben maar ik ben er toch echt bijna zeker van.
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

05-05-2004 23:26

ik heb met die can cotsworld prima gevangen ,stinkt giganties
Plaats reactie