Boilies rollen op boilietafel


Plaats reactie
Raymond van Tol
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-04-2004 19:59
Locatie: Den Haag

27-04-2004 20:25

Ik ben sinds kort bezig om zelf boilies te maken. De mix die ik gebruik is mijns inziens goed (niet te droog) en de spuitmond heb ik 16 mm gemaakt voor een 18 mm tafel. Als ik ga rollen op de tafel krijg ik echter geen mooie ronde boilies maar vallen ze uit elkaar. Ik denk dat het misschien te maken heeft met de techniek van rollen.
Kan iemand mij uitleggen hoe je zo'n boilietafel precies moet gebruiken?
Dus bijv. veel of weinig druk uitoefenen, lange of korte bewegingen, hoe lang moet je heen en weer schuiven.

Als mix heb ik genomen:
1/2 kg 50/50 boiliemix
2.5 ml sweetener
6 ml smaakstof
2 eetlepels zonnebloemolie
5 eieren

Aangevuld met een beetje water.

Alvast bedankt voor de reactie(s).
koenvan de sande
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-04-2004 20:08
Locatie: lage mierde

27-04-2004 21:05

ik denk dat het hem al zit in de diameters die je gebruikt. de spuitmond en de tafel moeten eigenlijk precies gelijk zijn ik heb mijn spuitmond zelfs nog een beetje groter. je tafel bestaat uit 2 delen het onderste deel maak je vast aan je werktafel. daar spuit je dan een worst op. aan het bovenste gedeelte zitten meestal 2 handvaten. die leg je op de worst. dan duw even hard zodat de worst gesneden wordt. dan beweeg je met korte bewegingen. en je gaat steeds minder druk uitoefenen. en steeds grotere bewegingen maken je voelt dan dat ze mooi rond zijn. als je de feeling hebt komt alles goed. veel sucses[/url]
groetjes koen
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

27-04-2004 21:09

Ik denk dat je de spuitmond ook iets te klein hebt. Ik zal er elke keer iets van afsnijden totdat je mooie ronde boilie's krijgt. Je moet wel oppassen dat je niet te veel afsnijdt, anders krijg je kussentjes i.p.v ronde boilie's. Het ligt natuurlijk ook aan het recept die je gebruikt. Het ene recept zet meer uit dan het andere als het uit de spuitmond komt.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-04-2004 13:26

Ik zou de olie uit de mix weglaten. Olie zorgt ervoor dat worsten uit elkaar gaan vallen, korrelig wordt en dat er lucht in de boilies gaan zitten. Bovendien heeft olie eigenschappen die averechts kunnen gaan werken. Ik zou je aanraden om de olie uit de mix te laten, je zult zien dat de mix dan veel beter gaat draaien. Mocht je toch door willen gaan met het stoppen van olie in je mix, dan zou ik je aanraden om de hoeveelheid te beperken tot een theelepeltje op 5 eitjes, in plaats van 2 eetlepels.
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

29-04-2004 16:04

Wat ook nogal eens wil helpen is je boilieplank inwrijven met een beetje olie (niet teveel). Hierdoor rollen je boilies makkelijker en zullen ze minder snel uit elkaar vallen. Ik gebruik ook een boiliespuit die 2 mm kleiner is dan de plank en heb daarmee geen enkel probleem. Moet er wel bij zeggen dat ik niet heel veel zelf draai dus zoveel ervaring heb ik er niet mee, maar toch. Probeer het dus eens door je plank een beetje vet te maken voordat je gaat rollen.

Suc6,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-04-2004 17:01

Tja, daar kun je die twee eetlepels ook voor gebruiken he? :wink:
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

29-04-2004 19:13

Het geeft mij het idee dat sowieso je deeg iets te droog is. Gebruik wel gelijke maten met spuit en rollerplank, probeer ook niet teveel water te gebruiken.

Gr Ed
Plaats reactie