Waar is het allemaal mee begonnen met karpervissen?


Plaats reactie
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

15-04-2004 00:35

amen!!!!
jan van kranenburg

15-04-2004 02:28

Amen!!!!!2

Jan
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-04-2004 11:32

AAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamen! :wink:
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

15-04-2004 15:32

Amen? Eerder blablabla!

Gr. Tinuzzz
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-04-2004 16:59

zal ik dan de eerste zijn met een serieuze reactie?

Karpervissen is voor EEN IEDER wat hij zij er zelf leuk aan vind en hoe hij/zij deze zelf beleefd.

Je praat over merken, boilies etc etc etc

Om te vissen (waar het allemaal om draait) heb je materiaal nodig. Daar veel karpervissers erg vernieuwend en modern zijn ingesteld kopen zij de nieuwste dingen in de hoop dat ze hierdoor meer karper vangen (waar het nog meer om zal draaien). De commercie springt hier handig op in, wat binnen iedere hobby en sport het geval is. Daar is niets mis mee, je bent zelf altijd de persoon die beslist of je wel of niet daarop in zal gaan.

Conclusie:
angle the way YOU want, with the material you want... and have lots of fun while fishing ;)

Frank
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

15-04-2004 18:15

ik vraag me soms ook af wat dat allemaal nou in houd grote tenten hele instalaties van hengels,tenten, voerboten etc. en piepers het is aas in gooien en je hoort van zelf wel als er wat aan zit en aan de andere kant toch dat hele preciese kwa aas speciaale samenstellingen van voer en voedingswaarden is het dan misschien toch niet wat over dreven? dat heb ik me zelf afgevraagd en nou vind ik voerboten en alle preciese voedingswaarden etc. wel wat te ver gaan.Maar de rest vind ik leuk en daar is nix aan te doen en het blijft natuurlijk ook de natuur die het leukt maakt
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

16-04-2004 15:37

Fantastisch Peter. Back to basics.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

16-04-2004 23:32

ff terug,

Ergens een kleine 25 jaar geleden, leerde mijn buurman die de onfortuinlijke bijnaam "appeltje" had mij karpervissen.
Ik kreeg van hem een DAM-grafiet hengeltje van 1.80m. (deze hengel is tot vandaag de dag in mijn bezit en mijn zoontje vist er inmiddels mee!),
daarmee werd aan de linge in Culemborg een half, met vanille gezoet, aardappeltje 's ochtends heel vroeg op een dregje naar de overkant gezwiept.
Het "hengeltje" werd vervolgens in een goedkoop steuntje gezet en er werd een wakker tussen de ogen bevestigd.
Bij een "oploper" moest je erin gaan hangen en vasthouden voor wat je leven waard was!
Zo leerde ik het zachtjes dicht doen van de autodeuren om 5uur 's ochtends en het "sluipen" naar de waterkant.
Ook alles wat er te maken had met zijn diepgewortelde passie van het vissen op karper heb ik in mijn "jonge jaren" van hem meegekregen, hoe had ik anders ooit moeten leren van "roggebroodballen met appelstroop" ?

Jan, uit het diepst van mijn hart, DANKJEWEL, voor dat wat je me hebt meegeven en wat ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal kwijtraken.

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-04-2004 23:41

Hm, liever geen dregje Mark. Voor de rest OK. Al had ik al heel wat jaren eerder door dat een langere hengel beter werkt. Maar iedereen moet ergens beginnen.

Groet, Kees
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-04-2004 00:03

Kees,

Met alle respekt, maar 25 jaar geleden wist nog geen "hond" iets van karpervissen.
Dit was de "experimentele fase" waarin vele mannen groot zijn geworden, de "bakermat" van het karpervissen ligt in mijn hart bij de mannen wiens naam nooit is genoemd in de bekende literatuur maar aan wie vele jonge mannen zoals ik hun passie hebben overgehouden.

Je moest 25 jaar geleden eens in een "modaale gezins huurwoning" magische balen staan te brouwen om 's ochtends om 5 uur op karper te gaan vissen ! ?, en jij dacht dat je dan ook maar enigzins serieus werdt genomen ?

Tegenwoordig verschaft de prijs van ons materiaal ons de zo hoogstwaarschijnlijk benogdigde status, maar hoeveel van ons kennen nog het begin van het "dregje in de aardappel" en dat "monster" van toch wel 5 kilo aan de andere kant van die o zo dunne lijn. ?

En ook daarom, misschien wel uit respect voor iets wat ik terug aan het vinden ben, kan ik me wel vinden in de onzin van de "rat-race" naar beter,duurder en moderner dan de "buurman".

Met innemende groet,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2004 00:23

Mark,

Zo een 25 jaar geleden? Was ik 24 en viste ik in de Zaanse polders met 2 Jack Hilton medium tapers gekocht bij Henkie Peeters op de PH kade. Ik denk dat wat jaren daarvoor Dick Langenhenkel door Peeters naar Engeland was gestuurd om een idee te krijgen wat er te koop was op dat gebied. Als je rekent dat Richard Walker ergens in de jaren 50 met zijn splitcane karper stok kwam heb je een nauwkeuriger tijdsbeeld. In Nederland liepen we wat achter, maar niet zoveel.

Maar het doet er niet toe. Ik denk dat iedereen zijn beginjaren koestert. Voor mij was dat een insteekstok waar ik porseleinen ogen op had geknutseld en een losse reelhouder. Toen was ik een jaar of 15. En daarna die Zaanse polders. Serieus genomen? Ach, ik werd getolereerd als iemand met een wat vreemde hobby. Mijn vrouw draaide zich om als ik om 3 uur ‘s ochtends de deur uit ging. Maar ze liet me gaan. :wink: Een toevalige passant vond het maar wat vreemd met die 2 hengels op mijn Efgeeco steunen. Bij het vissen heb je 1 hengel en die houdt je vast. :roll:

Groet, Kees
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-04-2004 00:50

Kees,

Ik was 10, en had nog nooit meer gevangen in de lokale "singel" dan een paar voorntjes en een hele brasem of zeelt.
De eerste keer dat mijn tuigje op de bamboe-stok naar de hemel vertrok op die vlok stond mijn buurman "appeltje" naast mij met een grote grijns op zijn gezicht.

Wie of wat het ons dan ook "geleerd" heeft doet eigenlijk niet meer terzake, je wordt ouder en geeft meer en meer uit aan je visspullen en gelukkig besef je je dan weer ineens waar het eigenlijk allemaal mee begonnen is.
Die ene vriendelijke "buurman" die zag dat je dat vissen toch wel heel erg serieus nam en je daarin nog wel wat wilde bijbrengen van zijn passie wat betreft het vissen.

Vandaag de dag kunnen weons allemaal een "uitrusting" van een paar "ruggen" veroorloven, maar zijn we ook nog allemaal bereid om die jochies van 10/11 nog iets te leren over vissen?
Vaak zie ik helaas in mezelf het antwoord al als ik van jonge gastjes zie zitten met een "uitrusting" waar zelfs die van deze "ouwe lul" nauwelijks meer aan kan tippen.
En het trieste aan het hele verhaal is dan nog wel dat ook zij die dikke 30-ponder vangen aan die goedkoopste RM-knikker van de lokale diervoeder-speciaalzaak.

Ik ben ervan overtuigd dat wat een ieder ook probeert, zolang de reclame hoogtijdagen viert op TMF tussen de videoclips door, zullen wij nooit meer in staat zijn om onze ervaringen te delen met een goedbedoelde glimlach aan die mannetjes,waarvan ik er nu zelf 1 heb rondlopen, die inmiddels al 4 hengels bezit en waarvoor straks alleen nog maar geldt; "hoe duurder, hoe beter".
Want zolang het boven de waterlijn maar glimt, blinkt en piept, dan maakt de rest niet meer uit en komen de dikke vissen vanzelf.

Met melancholische groet op de vroege ochtend en derhalve hoog toe aan een hoognodige nachtrust,

Mark
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-04-2004 04:42

Hans, abraham....... jammie :evil:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-04-2004 08:50

Terug naar basic,
prima maar dan wel in gedachte en niet in de praktijk.
Laten we wel realistisch blijven want als je zo hoog opgeeft over het basic vissen zoals dat 25 jaar geleden gebeurde moet je niet alleen terug grijpen naar de aassoorten van vroeger maar ook naar de hengelspullen van vroeger,dat veel te licht hengeltje,de nylon die weer eens om onduidelijke redenen brak,de haak die of veel te groot was of zo zwak was dat ie al uitboog onder het gewicht van een forse brasem,het alu folietje dat je weer eens niet stil kreeg omdat het toch te hard waaide,allemaal dingen die vroeger gebeurde maar ook hun charme hadden en die ik achteraf gezien ook nooit had willen missen en waar ik gruwelijk veel van heb geleerd.
Maar om nu terug te gaan naar vroeger,nee dank je.
Ga nog wel eens met het pennetje en gebruik nog steeds het freelinen zoals vroeger maar wel met hedendaags modern materiaal.
Mijn glasstokken die ik vorig jaar op de kop heb getikt zijn welliswaar meer als 20 jaar oud maar zijn wel afgebouwt met moderne ogen en moderne reelhouder.

Het is ook denk ik meer het juist inschatten van het hedendaagse aanbod van karperspullen en het verschil kunnen maken in nodig en bruikbaar materiaal dan kopen omdat er zo'n flitsende reklame achterzit met allerhande dikke vissen die er in werkelijkheid waarschijnlijk ook nog eens niet eens zijn gevangen op de desbetreffende spullen maar dit terzijde.

Ik zie ze ook de mannen in camou kleding en meer materiaal als ervaring maar wie ben ik om dat af te keuren,zolang ze de vis netjes behandelen en hun omgeving respecteren heb ik er geen moeite mee dat ze de kas spekken van een of andere merk,ik ken er die volgens mij meer vreugde beleven aan het aanschaffen van nieuw materiaal dan aan het vissen zelf,keur ik het goed? ja want het is hun keuze.
De randdebieltjes die rotzooi schoppen en alle regels aan hun laars lappen zittend in hun grote tent achter een bataljon hengels op een lanceer inrichting wijzend naar de ondergaande zon is een ander verhaal,maar ik kan toch niet een fabrikant verantwoordelijk gaan houden voor dit gegeven,het is hetzelfde als iedere automobilist die te hard rijd bekeuren maar de bekeuring door te sturen naar de fabrikant van die auto omdat hij ervoor gezorgt heeft dat die auto harder rijdt dan de wettelijke toegestane snelheid.

Nee ik denk dat ieder verstandig denkend mens wel door een flitsende website,reklame uiting ed heenprikt en datgene aanschaft wat ie nodig heeft en zich niet laat misleiden,de groep die dat wel toelaat,tsja wat moet ik daar over zeggen het is hun leven.

Back to basic prima maar zeur niet zoveel over reklames en websites je zit zelf namelijk ook op eentje,en als iemand anders graag targit vist en jij niet prima maar betekent dat dat de een beter is dan de ander,volgens mij niet maar das mijn mening.

Zo nu ga ik mijn hengeltje in orde maken want mijn pennetje moet nog worden uit gelood.

Wil.
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-04-2004 09:17

Wil,

Ik ben het dan ook helemaal met je eens, en wilde dan ook niet echt zeiken, misschien was mijn posting gisteravond wel ietwat te laat geschreven na een paar borrels teveel ;)
En hoogstwaarschijnlijk de pest erin dat ik vandaag niet kan vissen omdat ik de schuur moet schilderen :(

Mvg
Mark
(vergeef mij mijn zwakke momenten :D )
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2004 14:00

Mark,

Ondanks het late tijdstip begrijp ik wel je ergernis. In Engeland hebben ze er een woord voor: tackle tarts. Wat ik tussen de regels probeerde duidelijk te maken is dat we allemaal bij tijd en wijle tackle tarts zijn. Zelfs bij back-to-basic moet passend spul verzameld worden. Want zeg nou zelf, hoe snobistisch is het om je terug te trekken in de polder met een splitcane Richard Walker Mark IV, een bijpassend Luxor molentje en wellicht die corduroy knickerbocker met tweed jasje en slappe flaphoed. Om maar wat te noemen. Ook 25 jaar geleden wisten we er van. Kijk maar eens de catalogussen van die tijd door van bijvoorbeeld diezelfde Peeters hengelsport. Mijn zoon woont nog thuis en is mogelijk een nog grotere tackle tart dan ik. Af en toe denk zelfs ik wel eens, is dat nou nodig? Alles bij elkaar barsten de hengelspullen het huis uit. Maar zijn wij de enige waar stoelen en stretchers opgestapeld liggen op de overloop en hengelhoezen klaar staan naast het bed, de hengeltassen gestapeld bovenop de linnenkast? En dan heb ik ook nog een eigen kast met het kleiner spul en struikel je in de schuur over de emmers met boilie mix en een vrieskast met aas. Aan de ander kant kunnen we het nog steeds relativeren en hebben we er nog steeds lol in. Ik al weer meer dan 30 jaar! Helaas ben ik ook het huis aan het opknappen. Maar als ik dat achter de rug heb...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-04-2004 14:34

Mark,

je hoeft je niet te verontschuldigen het was geen persoonlijke "aanval" naar jouw gericht maar meer een algemene opmerking mijnerzijds over het eeuwige geneuzel dat vroeger alles beter was en dat het karpervissen toen echt karpervissen was en nu is verworden tot een ...... ja tot wat eigenlijk?

Persoonlijk heb ik er nu nog net zo veel lol in als 25 jaar geleden,tuurlijk heb ook ik mijn ergernissen over het hedendaagse karpervissen maar 25 jaar geleden had ik die ook dus echt verschil is er niet.
Vroeger was er weinig te verkrijgen wat betreft onze visserij maar kocht je ook vanalles wat je eigenlijk niet nodig had of in de praktijk kompleet waardeloos bleek,heden ten dage is dit niet anders alleen het aanbod is verruimd waardoor er zeker mensen zullen zijn die geld uitgeven aan spullen die een ander totaal niet ziet zitten,maar weet je het zijn hun centen en niet de mijne.

De misstanden ophangen aan de commercie is ook wat kort door de bocht daar de man/vrouw die het karpervissen beoefent verantwoordelijk is voor zijn daden en niet de leverancier die het mogelijk maakt dat hij/zij zijn hobby kan uitoefenen.

Dus als we onze energie eens steken in de randfiguren die onze hobby bedreigen inplaats van de commercie wat liggen af te zeiken denk ik dat we een heel stuk verder komen.

Het vroeger vissen het is net als een oude liefde die je verloren hebt je herinnert je alleen nog de voordelen de nadelen vergeet je.

Wil.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-04-2004 22:06

Mark, jouw kijk op de jeugd is wel erg eenzijdig en daar ben ik het niet mee eens. Neem s.v.p. van mij aan dat de meesten gewoon het vissen op zich erg leuk vinden en 'glimspullen' voor hen er echt minder toe doen.
Geldt jouw opmerking over 'glimspullen' ook niet voor een heleboel oudere vissers?
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-04-2004 22:42

Aart,

Ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ook ik best beinvloed ben door het glimmende en ook best heel vaak op het uiterlijk ben afgegaan. (wie is dat niet gebeurd ?)
Maar waar ik eigenlijk een beetje op doelde (hoewel misschien ietwat ongelukkig overgebracht) is het feit dat sommige jongere karpervissers op een dusdanige manier zijn besmet met het merken virus dat de aanblik boven de waterlijn meer waarde heeft dan dat wat er zich onder afspeelt.
De discussie over "sleutelkinderen" (kinderen waarvan beide ouders werken en die zich na schooltijd maar zelf moeten redden) heeft zich in mijn omgeving maar al te vaak afgespeeld.
Ik vind het dan ook vaak eigenlijk te triest voor woorden om te zien dat een 13-jarig kereltje langs de waterkant zit in zijn schoolvakantie met de absoluut laatste van de laatste mode-spulletjes die paps en mams, of opa en oma voor hem gekocht hebben terwijl vaak de enige beweegreden achter dit verhaal is om het mannetje zich maar te laten vermaken terwijl paps en mams de nieuwe BMW en de hypotheek bij elkaar verdienen.

Noem het eenzijdig qua gedachtengang, ik vind het meer een triest voorbeeld van hoe onverantwoord sommige "ouders" omgaan met het begeleiden van hun kinderen in hun ontwikkeling op welk gebied dan ook.

Om even te relativeren en niet direct de discussie al te hoogdravend te maken, ik kan meer dan respect opbrengen voor hetzelfde "ventje" die met z'n krantenwijkje een paar nieuwe stokken of een stretchertje bij elkaar verdiend en misschien net zoveel, zo niet meer, plezier aan z'n hobby beleeft als z'n vriendje.

Ik ben absoluut niet roomser dan de paus en zal dus ook met hetzelfde gemak een paar honderd euro uitgeven aan de "nieuwste" stokken, maar gelukkig kan ik nog steeds hardop tegen mijn omgeving roepen; het ziet er geweldig uit aan de waterkant, maar met mooie spullen vang je nog steeds niet meer vis!

Met immer respecterende groet,

Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-04-2004 22:56

Mark, meer een probleem van de huidige maatschappij dus als van de jonge vissertjes op zich...
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-04-2004 23:15

Aart, compleet mee eens.

Maar zoals je zelf wel zal weten kan een handje vol goedwillende een maatschappelijke tendens moeilijk keren.

Wat dus absoluut niet wil zeggen dat je het daarom dus niet meer zou moeten blijven proberen. ;)

Mark
Plaats reactie