Basismix als binder voor 80% birdfood boilie?


Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 13:00

Beste mensen,

Heb gister wat boilies gedraaid waarin de basismix (eigenlijk mijn vanilliemix) alleen als binder dient voor een hoog percentage birdfood. Nu vroeg ik me achteraf af of het nodig is dat ik het vogelvoer vooraf moet weken?
Zo ziet mijn boilie eruit:

Afbeelding

Heeft verder iemand ervaringen met een boilie met een hoog percentage zaden erin? Of een mening? Dan hoor ik dat graag.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-04-2004 14:27

Die bol van jou ziet er echt wel veelbelovend uit.

Maar wel birdfood gebruik jij dan voor de boilie? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die 80% nog wel een beetje te verwerken is.
Zou ik misschien wat tips mogen? :oops:

En dat van het weken? Kijk anders eens of de zaden uitzetten als je ze wel weekt. Als ze wel uitzetten moet je ze zeker weken. Of zal dat al gebeuren tijdens het koken? Nee, dan maar zekerheid en weken. Kan gelijk de boilies in hetzelfde water koken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 18:18

Ik kan maar 1 ding zeggen. Deze boilies zullen vast wel werken maar ik denk dat ze erg moeilijk te vissen zullen zijn. Voorweken kan 1 probleem weghalen, maar dan heb je er nog 1... Als je niet voorweekt en je boilie ligt 3 uur in het water barst hij waarschijnlijk omdat het vogelvoer uitzet in het water. Dat is dus het probleem dat verholpen wordt door te weken. Maar dan heb je nog het probleem van de boilienaald. Als je die er doorheen steekt raakt hij tal van zaden die de boilie zullen doen splijten. Ik zou zelf dan ook voor ongeveer 30% gewoon vogelvoer gaan en de overige 50% gemalen :D
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 18:30

Ben net wezen vissen, er is goed mee te vissen. Gewoon even met een boortje doorboren en dan door de hair. De boilie blijft sowieso 4 uur zitten. (de tijd dat ik het gevist vandaag). Dus nog geen openbarsten gezien.
Helaas geblankt. Net als de andere 2 kapervissers op het water.


Wat betreft het soort vogelvoer, het is gewoon kanarievoer met een fijne structuur. En voor de rest mijn standaard vanilliemix die het in het najaar erg goed gedaan heeft.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-04-2004 18:34

vind de picture van je zgn '80% birdfood boillie' er nogal fake uitzien...

gr,
Christiaan.
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

12-04-2004 19:13

grove structuur, nie echt fijn. grtz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-04-2004 19:46

gelatine
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

12-04-2004 19:51

ja heh, transperant
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 22:41

iba born schreef:grove structuur, nie echt fijn. grtz


Bedoel je "fijn" in de zin van "niet grof" of als "niet prettig"?

Verder heb ik niets van gelatine toegevoegd:

2 delen sojameel volvet
2 delen maismeel
1 deel tarwemeel
+ aantal vanilie ingredienten waaronder vaniliepudding poeder (ala klopklop oid)

hier nog de grote foto van de boilie: (voor de mensen die 'm fake :-? vinden ?!?!)
http://members.chello.nl/~m.vandenakker5/images/birdfood_boilie_groot.jpg
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 22:46

Mark,

mag ik vragen waarom je deze boilie zo graag wilt gebruiken?

MVG Mitsz :o
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 22:49

Tja waarom gebruikt iemand een bepaalde boilie?
Waarom zou ik 'm niet gebruiken... Anders vissen als anderen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 22:51

Mark,

wat mij betreft zit je gewoon met ongeweekte partikels. Indien iedereen op jouw thuiswater dit voorbeeld volgt, zou dit nog wel eens "explosieve gevolgen kunnen hebben. :cry:

Mitsz
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

12-04-2004 22:54

qua structuur, vind ik hem grof
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-04-2004 23:00

80% vogelvoer in je mix is zeer veel!
Persoonlijk zou ik die zaden dan liever puur vissen, dus geweekt + even
gekookt. Dan heb je veel meer kans, dat je het anders doet dan de rest..!

groetjes Benny
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 23:01

mitsz van der kamp schreef:Mark,

wat mij betreft zit je gewoon met ongeweekte partikels. Indien iedereen op jouw thuiswater dit voorbeeld volgt, zou dit nog wel eens "explosieve gevolgen kunnen hebben. :cry:

Mitsz


Daarom vraag ik 'n mijn openingspost of het ook noodzakelijk is om een dergelijke hoeveelheid zaden te weken. :-?

De grove stuctuur lijkt mij een positieve invloed hebben op de instant respons.
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 23:03

Benny van de Werfhorst schreef:80% vogelvoer in je mix is zeer veel!
Persoonlijk zou ik die zaden dan liever puur vissen, dus geweekt + even
gekookt. Dan heb je veel meer kans, dat je het anders doet dan de rest..!

groetjes Benny


Hoe wil je die kleine zaden "puur" vissen?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 23:11

Beste Mark,

het lijkt me echt verstandiger om de zaden voor te weken. Ik kan je echter niet vertellen hoe het dan verder te verwerken tot een goede boilie. Als het gaat om de instant respons, denk ik niet dat het noodzakelijk is om dit soort gevaarlijke recepten te gebruiken. Er zijn dan natuurljik nog vele mogelijkheden.

Stel je eens voor wat er gebeurt als iemand dit fout gaat copieren en samen met z'n 15(!) vrienden massaal gaat toepassen op een klein water.

MVG Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-04-2004 23:16

Mark,

Wat dacht je van een voer tapijtje van vogelvoer, en daar bovenop gevist
met een worm of maden.
Het hoeft natuurlijk niet perse wormen of maden te zijn, wat tijgernoten
erbij gemengd is ook een mogelijkheid.

Tot slot: Een worm of maden is bij mij toch wel favoriet, omdat de erva-
ring mij leert dat deze 2 aassoorten vlotter genomen worden; op een bed
van mini aas.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 23:19

Chapeau Benny.
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

12-04-2004 23:48

mitsz van der kamp schreef:
Stel je eens voor wat er gebeurt als iemand dit fout gaat copieren en samen met z'n 15(!) vrienden massaal gaat toepassen op een klein water.

MVG Mitsz


Dat kan ABSOLUUT nooit de bedoeling zijn, maar duivenvoer en andere particles worden ook masaal gebruikt. Hierbij weet iedereen (?) dat deze voorgeweekt en gekookt moeten worden.

Ik zal iig deze boilies alleen met geweekte zaden gebruiken.

En weken jullie kleine percentages birdfood ook voor? dan denk ik aan 150 gr / kg? Ik heb het idee dat dat nl niet gebeurt.

En Benny ik begreep dat je de zaden als haakaas gebruikte.
Maar heb je zo niet veel last van witvis, die op de zaden afkomen?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-04-2004 08:58

Mark,

bij kleinere hoeveelheden, zal dit natuurlijk niet echt schadelijk zijn. Het blijft wat mij betreft altijd beter om het vogelzaad te malen. Dit komt de opname van de nutienten ten goede.

Probeer het voor een goede instant respons eens met een lekkere pieper

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-04-2004 09:13

Ik zal iig deze boilies alleen met geweekte zaden gebruiken.

En weken jullie kleine percentages birdfood ook voor? dan denk ik aan 150 gr / kg? Ik heb het idee dat dat nl niet gebeurt


Mark,
Jawel, het liefst een dag of 4 - 5, in ieder geval tot de zaadjes gaan kiemen.

Wel eerst het zaad goed afspoelen met lauwwarm water, omdat het zaad vaak is behandeld met stoffen om juist het kiemen tegen te gaan.
De eerste 12 / 16 uur geheel onder water zetten, hierna het water afgieten en het zaad in een platte bak of schaal doen.
Vervolgens afsluiten met magnetron of andere folie (iig lichtdoorlatend) en op een warme plaats wegzetten, in de vensterbank of andere zonnige plaats.
Na een dag of 4 kun je de kiemen al zien.
Het voordeel van de kiemen ligt in de meerwaarde van hoogwaardige eiwitten, maar ik denk dat Mitsz daar weer veeeel meer van weet!? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

13-04-2004 12:57

Ah, dit is goede info.

Vertel eens wat meer over de meerwaarde van hoogwaardige eiwitten.

En de pieper gebruik ik wel eens als de resultaten op de plas met boilies tegenvallen. Dit zijn dan licht voorgekookte piepers van celavita.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-04-2004 13:18

Er is veel veranderd. In enkele decennia tijd, heeft het kiemen van granen, peulvruchten en oliehoudende zaden, enorm aan populariteit gewonnen.
In Duitsland kwam de Voorlichtingsdienst van het ministerie van Voeding, Land- en Bosbouw, in 1994 met een enthousiaste en uiterst leeswaardige brochure over de waarde van kiemen. Het ministerie wijst erop dat kiemen vaak veel hogere gehalten aan vitaminen bevatten dan groenten als kropsla, tomaten en wortelen. Verder schrijft men dat mineralen dankzij het kiemproces makkelijker opneembaar worden voor het menselijk lichaam en dat de eiwit- en verkwaliteit in belangrijke mate wordt verbeterd.
In Amerika zag Paul Burkhoder (Yale Universiteit) in de jaren veertig de gehalten van sommige B vitaminen met honderden procenten toenemen. Vooral bij haver, waar het gehalte aan vitamine B6 met 500 % toenam, dat van panthoteenzuur met 200 % en vitamine B2 zelfs met 1300 %.
Van verschillende soorten bonen geeft de literatuur een verdubbeling tot een verzesvoudiging van het vitamine B12 gehalte aan. Ook het vitamine C gehalte kan beduidend toenemen. Met de aantekening dat de zaden zelf weinig tot geen vitamine C bevatten.

Pleitbezorgers
Ann Wigmore is waarschijnlijk de belangrijkste en invloedrijkste propagandiste van het gebruik van kiemen geweest. Maar er waren andere pleitbezorgers.
De Zwitserse natuurgeneeskundige Alfred Vogel bijvoorbeeld, die in de jaren zestig hoog opgaf over de waarde van ontkiemde tarwe, rogge en gerst. Hij adviseerde deze granen als een probaat tonicum. Ontkiemde granen hadden de mens iets te bieden wat zij "bij menige dure preparaten en tonicums" vergeefs zouden zoeken. "Een versterkend en bloedvormend middel, zoals we niet gemakkelijk voor ons dure geld kunnen kopen". De werking zocht Vogel vooral in de aanwezigheid van het enzym diatase, dat tijdens het kiemproces wordt gevormd en zetmeel omzet in suiker.
Interessant is dat in relatief kleine kring hoog wordt opgegeven over de betekenis van het enzympreparaat vasolastine dat de bloedvaten zou reinigen van aangekoekte vetafzettingen.. Een preparaat dat zijn oorsprong vindt in ontkiemde tarwe.
In het verleden is in Amerika in agrarische kring onderzoek gedaan naar de betekenis van ontkiemde haver bij vruchtbaarheidsstoornissen van koeien en stieren. De simpele aanvulling van kuilvoer met (ontkiemde) haver, verrichtte in sommige gevallen wonderen. In een onderzoek van het "Proefstation voor de Veeteelt" in het Amerikaanse Beltsville, beschreef de onderzoeker de resultaten als verbazingwekkend. "In alle (elf) onderzochte gevallen brachten de koeien die voorheen zes tot veertien maanden vergeefs waren gedekt, opnieuw normale, gezonde kalveren ter wereld. Hetzelfde gebeurde vervolgens bij een tweede groep volledig onvruchtbaar geachte koeien. Zoals ook stieren in alle onderzochte gevallen hun normale vruchtbaarheid herkregen."
De binnen de landbouw welbekende onderzoeker Ehrenfrief Pfeiffer, vertelde in 1951 op een bodemconferentie dat hij er altijd in was geslaagd vruchtbaarheidsstoornissen van stieren op te heffen middels een streng dieet van groene alfalfa, gevolgd door ruime hoeveelheden ontkiemde haver.
Terug naar de menselijke voeding. Ann Wigmore vat alle claims aangaande de waarde van kiemen in 1985 als volgt samen: "We praten over één van de geconcentreerste bronnen van vitamines, mineralen, enzymen en aminozuren (proteine) die er bestaan. Weinig hedendaags voedsel vereist bij de productie zo weinig tijd, energie en kosten, en levert toch zo veel voedingswaarde."
En: "Bij overvloedig gebruik hebben kiemen de eigenschap het lichaam jong te houden door de cellen van hoogwaardige voeding te voorzien en ze te helpen giftige afvalstoffen kwijt te raken."
Een groot gedeelte van dit verhaal is ontleend aan het blad "Vruchtbare Aarde" en mag met bronvermelding voor verdere plubicatie gebruikt worden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

13-04-2004 13:45

Mensen,

Zoals als Benny vd W. al aangaf....ik vindt het ook veel te veel als je met 80% birdfood in je boillie's verwerkt.....de hardheid komt niet ten goede van je boillie en als je ongeweekte partickles in je boillie verwerkt krijg je geheid problemen met karper die naar een tijdje op hun buik liggen omdat het gigantisch uit zet in de maag van onze vriend karper..... :cry:
Let hier op!!!!

Birdfood is zeker wel als een boillie te vissen maar ik opteer dan gewoon particles (kleine zaden) die je los bijvoert.
En aan je hair vis je ook met deze zaden maar daar hebben ze een pasta voor( Bogey van Kryston) waar je je zaadjes in rolt waardoor je een particle-balletje krijgt die je op je hair zet....

Geen gekloot met draaien, geen gekloot voor de karper!!! :wink:

Suc6 ermee,
Vriendelijke groet,

Koen de Been