Zelf draaien???


Draaien jullie je ballen zelf of kopen jullie ze?

ja ik draai zelf, omdat het goedkoper is
21
33%
ja ik draai zelf, omdat ik vind dat ready's troep zijn
10
16%
ja ik draai zelf, omdat ik gewoon veel beter vang op zelfgemaakte en er omdat in readys teveel conserveringmiddelen zitten.
20
32%
nee ik draai niet zelf omdat....... (hier eigen reactie op)
4
6%
nee, ik laat ze draaien omdat ik, lui ben, teveel geld heb, geen tijd heb enzovoorts enzovoorts.
8
13%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-04-2004 21:37

Hier ben ik wel benieuwd naar.
bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 08-04-2004 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

07-04-2004 21:38

er staat geen soms wel soms niet bij... daar kies ik dan voor....
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

07-04-2004 21:43

Ik draai zelf, omdat......
1. Ik dan zeker weet wat er in zit
2. Het ook een van de charmes van het karpervissen is.
3. Het een geweldige kick geeft om op jouw eigen gedraaide ballen een vis te vangen.
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

08-04-2004 04:04

Mijn voorkeur ligt toch bij zelf draaien omdat je dan zelf je samenstelling kunt bepalen en de boilie kunt vormen naar eigen smaak want waarom zijn alle ready mades zo rond als een knikker?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-04-2004 08:23

bart,

Er staat er nog eentje niet bij...

Ik draai mijn eigen knikkers omdat ik daar gewoonweg beter op vang dan op ready-mades. verder zitten er geen conserveringsmiddelen in, wat op de langere termijn de doorslag geeft.
En een ander voordeel is dat het meestal wel goedkoper is dan een ready-made boilie...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-04-2004 08:46

Uiteraard heb ik gekozen voor optie 1.....

Ik ben dit jaar begonnen met zelf draaien en daar ben ik heel goed over te spreken!! :P

De voordelen vindt ik:

1) Goedkoper dan ready-mades
2) Leuker om met je egen boillie's te vangen... :P
3) Je kan eigen boillie altijd manipuleren door je eigen smaak erin te verwerken
4) Omdat ik altijd voorvoer scoort mijn boillie op de lange termiojn beter dan de ready-mades....


Terwijl ik wel vorige seizoenen hele goede resultaten heb behaald met ready-mades, zoals Martin SB en NashBait, maar het kan altijd beter door je eigen boillie in elkaar te fabriceren!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-04-2004 08:52

Ja Bart,

En er staat er nog een niet bij, nl: of laat laat je je boilies draaien!!!!!
Wat je ook steeds vaker ziet is dat mensen, zoals ik bijv., hun zelf samengestelde mix door anderen laten afdraaien omdat ze;

- oud en/of lui zijn
- een versleten rug hebben
- geen fantasie hebben
- genoeg poen hebben
- een hekel aan afwassen en opruimen hebben
- dan meer tijd over houden om te vissen of te zeiken op een discussiebord over waarom ze zelf geen ballen draaien of zo.

Behalve het genoeg poen hebben kan ik me in veel van bovengenoemde redenen om te laten draaien vinden.
Bovendien ben ik het romantische ervan na bijna twintig jaar balletjes draaien wel een beetje kwijt.
Vandaar dat ik alleen nog m'n haakballen en floaters draai waarna ik nog altijd te veel troep naar m'n zin moet opruimen en afwassen.

En nee, anderen voor m'n karretje spannen is ook nooit een sterke kant van me geweest
Groet,

J :wink: hn
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-04-2004 10:22

Ik draai zelf omdat het goedkoper is
Niet eens zo zeer omdat het goedkoper is maar omdat ik precies weet wat erin zit, dat het lekker vers is en dan heb k echt vertrouwen in mn aas
Ik wil niet zeggen dat alle readys troep zijn , maar mijn voorkeur ligt zeker niet bij ready's vooral omdat in hetgros conserverings middelen zitten
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-04-2004 13:35

Zo jongens.
de extra keuzes zijn zo goed mogelijk toegevoegd....
Hieronder ook mijn redenen waarom ik zelf draai.
Toen ik begon met karpervbissen draaide mijn maat altijd zelf. Ik deed dat soms ook, maar alleen als ik bijna geen geld had. Toen ik merkte na een maand of 2 dat hij daadwerkelijk veel meer ving ben ik ook met zijn hulp boilies gaan draaien en sindsdien doe ik het nog steeds. Ready's sommigen zijn redelojk goed, maar vaak zijn die dan ongelove;lijk duur en op langere termijn niet best. Daarom draai ik zelf en zal ik dat blijven doen totdat ik een versleten rug heb :D j :D hn

Groeten Bart
enne blijven reageren he :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-04-2004 13:40

ik draai zelf omdat ik:
weet wat erin zit
het goedkoper is
het beter vangt
je geen concerveermiddeln gebruikt
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

08-04-2004 15:50

Ik draai pas net zelf maar heb wel de redenen

1. Het is goedkoper (voor mij dan.. de ingredienten zijn niet duur :wink: )
2. Het geeft een enorme kick om op eigengemaakte boilies een vis te vangen
3. Vorig jaar waren de vangsten met readymades niet super
4. Het gezellig is om samen met je vismaat aas te maken
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

08-04-2004 17:32

soms zelf maken staat er nog steeds ni bij!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-04-2004 17:45

Ik draai zelf omdat:

*het lekker goedkoop is

*het makkelijker is om je boilie te laten afwijken of een labeltje mee te geven

*je het gewicht van het aas makkelijker kan aanpassen

*ik vind dat in de meeste RM's teveel conserveermiddel zit. Nu heb ik mijn eigen homies ook geconserveerd, maar met een veel lagere dosering. Dit heb ik dan wel gedaan omdat ik niet de mogelijkheid heb om vaak te draaien of alles in een vriezer te smijten. Helaas pindakaas!

*je alle maten en vormen kan maken

*ik niet zo graag met een bol vis die mijn buurman ook kan kopen als ik lekker aan het vangen ben. Laat hem maar lekker mijn bollen opduiken.

*ik weet wat er allemaal in de bol gaat

*ik er gewoon meer vertrouwen in heb! En daar gaat het om.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

08-04-2004 22:46

je vangt gewoon meer!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-04-2004 22:51

Ik koop knikkers uit de winkel omdat ik:

- lui ben
- niet na denk over de gevolgen op lange termijn (regelmatig voeren)
- geld op mn rug heb groeien
- het gewoon makkelijker vind
- Andere mensen dikke vissen hebben gevangen met die boilies, dus waarom ik niet


Sorry,

Frank
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

09-04-2004 15:17

Ik draai zelf omdat het goedkoper is.

Ben dit jaar zelf begonnen met draaien van eigen boilie's. Het valt me wel op dat dit nog een aardig werkje is. Ik ben er eigelijk mee begonnen omdat ik nieuwsgierig was hoe mijn eigen gedraaide ballen het zouden doen. En omdat je een eigen samenstelling kan maken.

Alleen bij mij duurd het zolang voordat ik een paar kilo'tjes heb. Ga binnenkort opzoek naar 1'tje op luchtdruk. Heb nu in totaal 10 uurtjes met mijn eigen boilie's gevist en heb voor het eerst 1'tje gevangen op mijn eigen gedraaide boilie's. Geeft me wel een voldoening.

Heb trouwens net 2 kilo weg moeten gooien, omdat ik was vergeten de boilie's terug te zetten in de diepvries. Keek er net naar en op een paar balletjes zaten witte puntjes. Dacht aan 1 ding: De clico. Weg ermee! Alleen jammer van die tijd die ik erin had zitten.


Groeten Rick.
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

10-04-2004 10:24

ha bart

ik doe het alle bij. ik koop ze en maak ze zelf daar heb ik de volgende reden voor. kopen is gewoon makkelijk, maar zijn vaak ook verschrikkelijk goed om vis mee te vangen. heb ook een vriezer vol zelfgemaakte deze zijn vaak maar een dag of 1 a 3 te bewaren buiten de vriezer (afhankelijk van het weer.) omdat ik nogal verschillende sessies maak (korte en langen) is voormij een tussen weg wel oke. begin vaak met diepvries en ga na een dag of 2 over op ready mades.

veel succes met je poll :lol:

rens
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

10-04-2004 17:18

John, volgens mij was het toch echt schimmel en heb het zekere voor het onzekere genomen en gewoon weg geflikkerd.

Groeten Rick.
**Arwin Bos**

10-04-2004 19:27

ik kies voor het zelf draaien omdat:
-Het goedkoper is, en dat vind ik wel belangrijk want ik voer bijna altijd 2 dagen voor dat ik ga vissen.
-je weet wat er in je boilie zit en je zo ook rekening kunt houden met de hoeveelheid eiwit in je boilie.
-En iets wat ik heel erg belangrijk vind, readymades of freezerbaits het is allemaal rond en mijn homemades niet en dat maakt toch echt wel een verschil op de veelbeviste wateren.
-Soms wil ik nog wel eens een zakje Martin SB monstercrab meenemen want als ik dat zelf ga draaien zijn mijn ouders niet zo blij denk ik. :D

groeten Arwin
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

11-04-2004 11:21

ik zelf vind het geen prettig gezicht. dus neem nooit meer boilies mee voor 2 dagen en daarna lekker met ready mades.

ik vind oon niet dat een boilie voetzaam moet zijn. ik zie het als een taktatie dat een karper een heerlijk (maak niet uit welke) boilie krijgt. er zit vaak genoeg natuurlijk voedsel in het water. :D

groetjes rens :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-04-2004 12:02

John,

Wereldwijd komen honderdduizend verschillende schimmelstammen en soorten voor in alle kleuren van de regenboog!

Ook witte, denk o.a. aan de Champignon en de Witte Brie en ook dat zijn Echte schimmels :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2004 12:08

Zolang een boilie maar niet voetzaam wordt. Ik meen dat aaspresentatie er toe doet. Lijkt me niet best als de boilie de rig ook nog eens in de war loopt. :wink:

Maar ik draai mijn boilies zelf. Niet dat ik daarmee goedkoper uitkom, maar wel omdat ik de verschillende aspecten die maken dat een boilie vangt wil beïnvloeden. Voedingswaarde is daar een klein onderdeeltje van.

Kees
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-04-2004 16:47

Frank, vanwaar deze reactie als ik vragen mag??? Ben ik erg nieuwsgierig naar :P

Rick. Ik draaide eerst met de hand Pfffffff wat ging dat sloom… inmiddels draai ik met plank en deegspuit (handmatig) dit gaat weliswaar niet zo snel als met luchtdruk, maar met zijn tweeën (strik gewoon een goede maat van je om een dagje te ploeteren in de keuken) draai je in 1 uur zo 2 kilo als je je best doet. Het blijft natuurlijk tijdrovend als je er niet heel veel geld in wilt steken (deegmachine, luchtdrukspuit, of gecombineerde deegmachine met spuitstuk, noem maar op) Gewoon veel draaien en je zult merken dat het steeds sneller gaat, je krijgt er een soort handigheid in succes!!!)

Rens. Het klopt wat je zegt dat homemades niet heel lang te bewaren zijn buiten de vriezer….. Tip
Doe bij het maken wat zout bij je boilies gewoon per 10 eieren 1 eetlepel. Het zout werkt ten eerste als smaakversterker en ten tweede blijven je boilies iets langer goed. Bij mij duurt het trouwens ongeveer 2 a 5 dagen voordat ze beginnen te schimmelen ligt dat misschien aan het verschil in mix??? Zou kunnen en als dat zo is kun je gewoon en andere goede mix gaan draaien die langer houdbaar is.
Verder tja in frankrijk heb ik wel met die monstercraps gevist en ik kan niet ontkennen dat die het wel goed doen. Waar ik het niet mee eens ben is je verhaal over die voedingswaarde….
Ik vind dat een boilie weldegelijk voedingwaarde moet hebben, en ik denk dat als je een voercampagne houdt die langer is dan zeg maar 1 week dat die vis echt wel door heeft dat het ene balletje ( met veel voedingswaarde) die net zo lekker ruikt als het andere balletje ( lage voedingswaarde) Veel beter voor hem is….. dat verklaart ook waarom harde mais vaak met een korte voercampagne goed werkt ( op een keur van wateren) en bij een langere niets extra’s brengt….. de vis vind het lekker eet het op, maar merkt dat het hem niets bied.. het is als een lekker snoepje tussendoor en niet als een stevige maar wel lekkere maaltijd… Met boilies gaat dat net zo…… denk ik :P

Kees….
Deel jij de mening van rens ook over de voeDzaamheid (geen voetzaamheid!) ??? ben benieuwd !!

Verder ben ik nu bezig met een voercampagne lekker elke dagh op een stekkie 250 gram voeren, is genoeg…… de eerste vis die ik ving daar scheette allemaal boilie pulp uit…… voedzaam boiliepulp!!!!!!
:wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2004 21:39

Neen Bas, zonder Rens voor zijn hoofd te willen stoten zegt het mij meer iets over Rens zijn visserij en de mate waarin hij zich verdiept heeft in de aasmaterie. Heel flauw, maar afgezien van kunstaas heeft alle aas voedingswaarde.

Het is niet onbelangrijk dat van het aas een signaal uitgaat wat de karper attent maakt op de aanwezigheid van voeding. Hoe meer het aas instant wordt toegepast, hoe sterker het signaal. Hoe langer het aas gebruikt moet worden, hoe belangrijker de voedingswaarde. De twee uitersten qua toepassing vind je bijvoorbeeld bij Frank Warwick en Terry Hearn. In beide gevallen wordt het aas geoptimaliseerd naar de toepassing. Aas met een hoge attractie waarde bij de korte termijn visserij en aas met een hoge voedingswaarde bij de lange termijn visserij. Frank wisselt veel van aas en zoekt de karper op. Terry vist voortdurend met hetzelfde aas en bouwt aan vertrouwen op het water wat hij bevist. Beide toegepaste aastypen zijn complex van samenstelling en optimaal afgestemd op de beoogde type visserij. Hoewel heel verschillend, zijn beide karpervissers niet onverdienstelijk in hun visserij.

Het hangt dus samen met de tactiek. Het enige wat ik wil toevoegen is dat aas wat op korte termijn een effect beoogd als basis naast koolhydraten ook eiwitten kan bevatten. Maar dat toonde Evert Aalten al aan met zijn normboilie en afroom (hit-and-run) tactiek. Feitelijk moet je daarna een stapje verder maken en bedenken welke eiwitten en koolhydraten aantrekkelijker zijn voor de karper. Daarbij gaat van uitlekkende stoffen nog attractie op afstand uit. Uiteindelijk zou een goede instant boilie met maximale vangkracht wel eens een stuk gecompliceerder kunnen zijn als een boilie met voedingswaarde die een lange termijn effect beoogd. Beide kunnen een voedingswaarde hebben.

Het antwoord op de vraag of een zogenaamde crap boilie bij de instant visserij niet goed genoeg is weet ik al jaren. Over dat antwoord kan ik kort zijn. Nee, want het is een veel te simplistisch voorstelling van zaken. Niet dat je er niets mee kunt vangen. Maar dat kun je zelfs met een lichtgevend kunstaasje zonder enige voedingswaarde. En wat is in vredesnaam een crap boilie. Is daar een norm voor?

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-04-2004 22:08

Kees,

Wat de crap boilie betreft: Zoals jij ook weet, is een boilie nooit 100%
crap. Er zit altijd wel enige voedingswaarde in. En het is ook maar net wat
je onder crap verstaat.....!
Inderdaad Kees, is daar een norm voor...? :wink:

groetjes Benny