de lijn tussen fermenteren en schimmelen?


Plaats reactie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

25-03-2004 07:28

Ik heb vorige week een paar kilo particlemix (tarwe, mais, hennep) gekookt en in een paar emmertjes gedaan. Echter in de ene emmer heb ik dit mengseltje puur gedaan met een deksel erop. In een ander emmertje heb ik een flinke scheut visolie erbij gedaan. Na 1 week bleek de eerste emmer lekker aan het fermenteren te zijn (deze was slijmerig), echter in die andere emmer zaten echt groene schimmelplekken (wellicht dus door de visolie) en deze lading heb ik dan ook direct weggegooid. De vraag die bij mij rees tijdens dit proces: wat is de scheidslijn tussen fermenteren en schimmelen? Op welk moment kun je je voer niet meer gebruiken?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

25-03-2004 16:00

(N)Iemand?
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-03-2004 16:23

Jurgen,

Ik denk dat weinigen hierop zullen reageren omdat het toch een vrij chemisch proces is, aangezien niet iedereen scheikundig is aangelegd zullen weinigen hierop een goed antwoord kunnen geven.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een partikelvoer een week tot anderhalf goed blijft, voordat het tekenen van schimmel gaat vertonen, al zal dit proces sneller zijn zodra de temperatuur omhoog gaat! Als je de partikels in de schuur laat staan (of zoals ik op het balkon) dan is de temperatuur een belangrijke schakel in dit proces, in de koude maanden kan je het voer veel langer laten staan, voordat het gaat rotten of schimmelen, in de zomer zal je na een paar dagen al merken dat de kwaliteit van je voer achteruit gaat!

Zodra de mix slijmerig is zal ik het ook gelijk gaan gebruiken, want het is niet de bedoeling dat het gaat rotten/schimmelen.

Geen technische info. maar alleen wat persoonlijke ervaring!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2004 16:26

Jurgen,

Ben je dan alweer flink aan het vissen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

25-03-2004 17:46

Jurgen, als ik het goed begrijp heb je in:

emmer 1 tarwe-/mais-/hennep-mengsel zitten, ZONDER verdere toevoeging, maar MET deksel erop, en

emmer 2 tarwe-/mais-/hennep-mengsel zitten, MET visolie, maar ZONDER deksel erop


???

Verzuren (fermenteren) gebeurd doorgaans door bacterien (bv melkzuurbacterien die overal "rondvliegen"), en de boel word slijmerig volgens jou.
En verschimmelen, gebeurd (zo goed als) altijd door (hoe kan het ook anders) schimmels! , dan krijg je de schimmelplekken (groen in jou geval).


die melkzuurbacterien (mzb's) doen alleen hun werk als ze in een zuurstofloze omgeving zitten (ze zijn anaeroob). er zijn ongetwijfeld meerdere bacterien die de boel kunnen verzuren, maar we houden de mzb's maar even verantwoordelijk.

de schimmels kunnen alleen groeien als er zuurstof is (ze zijn aeroob).

als ik het goed begrijp had je op emmer 1 wel een deksel (luchtdicht, dus geen zuurstof) en op emmer 2 geen deksel (niet luchtdicht, dus wel zuurstof aanwezig).

Dit verklaart alles al.

Het beetje zuurstof dat nog in emmer 1 zit terwijl je het deksel erop doet word snel opgebruikt door bacterien en zo die wel zuurstof nodig hebben, maar als die op is, dan groeien ze niet meer, en gaan de andere beestjes aan de gang (lees verzuren).


Dat is mijn theorietje over het wel of niet verzuren/verschimmelen van je voer mbt wel of geen deksel op de emmer.

over het punt dat je visolie toevoegd....... daar kan ik niks over zeggen, of je hebt het aas onder de olie zitten (ook luchtdicht) maar dan groeit er helemaal niks meer geloof ik.


Ik hoop dat je d'r wat aan hebt!

MVrGr

Wouter Steggink



oja, Marijn H. ,zuur vormen op zich is wel chemisch, maar de veroorzaker is microbiologisch.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2004 18:15

http://www.voedsel.net/vragen/vraag54.htm

http://www.voedsel.net/vragen/

Vooral bij de laatste staan veel antwoorden op uw vragen...
Groet'n Henk..

still growing Old.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-03-2004 08:11

Bedankt voor de informatie alvast.

Wouter,
Ik heb de lading particles verdeeld over 4 emmers: 1 emmer zonder visolie met deksel, een emmer met visolie zonder deksel en 2 emmers zonder visolie met deksel. Ik vermoed dus eerder dat ik het bij de visolie moet zoeken. zou die misschien niet meer goed zijn geweest. de lading heeft overigens bijna een week binnen gestaan, vrij warm dus. bovendien stonden de particles volledig onder water en heb ik er een flinke scheut visolie bijgedaan.

Dus als ik het goed begrijp: zolang het slijmerig is (ook al stinkt het) is het te gebruiken (dit is namelijk het werk van de bacterien die fermentering bevorderen), maar zodra het gaat schimmelen niet meer.

Groeten,
karperlimbo

PS. Kevin, zaterdag wordt mijn 2e sessie. voorbereiding dus.
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-03-2004 19:06

Jurgen...

Als je zondag ging kon ik wel langskomen. Heb helaas werk te doen. Jammer. Ga zelf over 2 weken lekker flink vissen...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

26-03-2004 20:12

je kunt het spul ook gewoon 2 dagen laten staan, en dan koken, en dan afgieten en invriezen.


Maar na 5 dagen in een warme omgeving, dan gaat al het spul waar vocht en voedsel in zit wel bederven.

mvrgr;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-03-2004 21:12

WouteR,
zou het een optie zijn om na het afkoelen er een flesje bier bij te gooien?

Dit met het doel om in ieder geval voor "goeie " schimmelstammen te zorgen.
Een beetje suiker erbij en de goeie hebben een voorsprong op de "concurrent of bederf"schimmels, eigenlijk is het dan ook overdoseren maar dan met goede bedoelingen :o .

Laat maar eens horen 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-03-2004 22:56

Ja Henk, na al dat weken, koken, verdelen enzo gaat een lekker biertje er wel in 8) In die dvd van karper deed die meid inderdaad ook een flesje donker bij de tijgernoten om het fermenteringsproces te bevorderen.

Dit is niet bepaald mijn materie, maar wel belangrijk. Zijn er trouwens wel goeie schimmels, ik bedoel schimmels die een positief effect op de vangkracht hebben? Ik dacht dat die bacterien zorgen voor het fermenteringsproces?

Ik denk dat ik die scheidslijn maar niet ga opzoeken en gewoon het spul hooguit 2 dagen laten staan na het koken en dan invriezen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-03-2004 23:07

Ja Jurgen,

Er zijn ook goede schimmels, sterker...het leven zou een stuk moeilijker worden zonder deze schimmels.. http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/schimmels.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

27-03-2004 13:13

hehe, pilsje erbij! :D


In bier (geen pils) wat niet afgefilterd en/of gepasteuriseerd is zit misschien nog (werkzame) gist.

het is de vraag of die gist "het nog doet" want die gistjes stoppen met gisten (alcohol vormen) wanneer het alcohol% te hoog word. dat doodt de gist meest wel af, misschien doen enkele gistcellen het nog maar die kans is klein (in mijn ogen), maar dat weet iemand met verstand van bier wel, ik ben namelijk geen bier-o-loog.

In bier zit geen schimmel in. Dat zou niet goed zijn!!

Als je de mais ed perse wilt laten vergisten, kun je net zo goed bakkers-gist gebruiken!

Maar wat gebeurt er ook al weer bij het gisten??
* suikers worden omgezet
* in alcohol
* en CO2 gas (belletjesvorming in de stoet)
* smaakverandering(!!)
* en nog wel wat meer waarschijnlijk

Maar heeft dit zin voor ons karpervissers??

Vergisten is wat anders dan verzuren, of vergis(t) ik me nou?.

T'is wel bekend dat visvoer beter "gepakt word" als het iets zuur is.

Je kunt wel (en nu wordt ik echt experimenteel) misschien een emmer met particles be-enten met iets wat zuur is, en waar zuurvormende bacterien in zitten, bv met yoghurt! Ik ken mensen die maken zelf zo hun eigen joghurt, ze halen melk uit de tank, en doen er wat "oude" joghurt bij, laten het ergens op kamertemp staan, en voila, de melk is joghurt geworden (zuur dus).

Het is dat ik net van de week een (te) grote hoeveelheid mais gemaakt heb, anders probeerde ik het!

Ik weet niet of de normale winkel joghurt hiervoor geschikt is, die is (denk ik) gepasteuriseerd. (dan zijn die bacterien kapot).

Ik zou zeggen; "experimenteer, en laat het horen of het lukt!".


Met nu echt aan mijn afstudeerverslag gaan werkende groet;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-03-2004 13:33

WouteR,

Gisten zijn toch schimmels!?
Biergist en Bakkersgist moeten toch bruikbaar zijn om concurrentschimmels eronder te houden?

Schimmels..
De bouw van schimmels is primitiever dan die van de planten. De cellen van de schimmels zijn over het algemeen gelijk van bouw. Er is geen onderscheid tussen wortels, stengels en bladeren en de beschermende huidlaag ontbreekt. Schimmels hebben geen bladgroen en kunnen geen eigen voedsel maken. Ze moeten hun voeding krijgen van andere levende wezens. Ze planten zich voort door middel van sporen.
Verschillende schimmelssoorten zijn giftig of schadelijk en weer andere zijn eetbaar of nuttig voor de mens. Gist is een schimmel die men gebruikt om brood te bakken. Van de penseelschimmel maakt men penicilline om infecties te genezen.
Paddestoelen zijn ook schimmels, of in ieder geval de vruchtlichamen ervan..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

27-03-2004 15:10

Hmm, nu ik er zo over nadenk zijn gisten en schimmels wel tamelijk gelijk aan elkaar. Ze worden ook altijd achter elkaar genoemd.

Ik heb even het een en ander opgezocht in een lesboek (broodbakken theorie), en daar stond dat gist (in brood) ook (organische) zuren maakt, (gebeurt ook bij wijn-azijn) en dat de gist alleen werkt als er voedingsstoffen voor die gisten beschikbaar zijn in opgeloste vorm (het water waarin de partikels geweekt worden).

En nu ik nog even verder denk is het verschil niet zo groot, want gisten zijn 1-cellige organismen, en schimmels zijn meer-cellig.


Anyway, ik heb nu even niet zo gek veel tijd om hier over door te denken, Ik ben nu namelijk bezig met mijn "masterpiece", het verslag nav mijn afsluitende stage.

En ik heb mijn boekje over "hele kleine beestjes" niet hier thuis, dat ligt nog bij het stagebedrijf.

MVrGr;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-03-2004 20:04

Kenmerkend voor schimmels zijn de tot netten verweven witte draden (mycelium) en bij sommige schimmels een bovengronds vruchtlichaam, de paddestoel. De (eencellige) gisten worden ook bij de schimmels ingedeeld. Sommige schimmels kunnen als gist en als schimmelvorm groeien. :wink: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie