Conserveren


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-03-2004 18:26

Dag mensen,

Alweer een topic over het conserveren van boilies.

Zelf ga ik komende vrijdag maar weer eens een berg boilies draaien. Alleen ga ik deze keer eens flink wat meer draaien dan normaal.
Helaas heb ik dan wel het probleem dat ik geen vriezer heb en dus als ik geen gebruik zou maken van conserveermiddel ik gewoonweg heel vaak zou moeten draaien. Tel daarbij dan nog eens de stank en troep in huis bij op en je weet hoe laat het dan zal zijn.
Hierom wil ik nu dus gebruik gaan maken van conserveermiddel. Ja, inderdaad die chemische troep. Maar met RM's heb ik ook wel leuk gevangen op korte termijn. En de man voor lange termijn voercampagnes ben ik ook al niet. Dus echt veel nadelen (buiten de hogere prijs) heeft het dus niet.

Alleen heb ik de vraag: Hoe lang moet ik die bollen dan laten drogen? En hoe kan ik ze vervolgens het beste opbergen (tot ongeveer in mei)?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-03-2004 19:15

Klaas,

Ik heb de voor en nadelen al overwogen. En ik ben zelf tot de keuze gekomen om ze dan toch maar te conserveren. Van gedachte zal ik zeker niet veranderen.
Vooral niet om het conserveermiddel hier al klaar staat.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-03-2004 20:00

Okay,

conserveren is niet de beste manier. In grote doseringen zelfs schadelijk voor de vis.
Maar instantvissend, paar handjes boiliers per sessie (lekker zuinig).... dan zal het echt weinig schelen!
Was trouwens wel al gezellig op een bep. chatbox om daar door een bep. persoon al meteen voor EGOIST uit te worden gemaakt. Maar wat dan van die andere vissers op het water waar ik vis.. die ook al honderden kilo"s per jaar erdoorheen draaien... Mijn boilie maakt zo goed als niks uit van wat de vissen eten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-03-2004 20:40

Laten we niet heiliger dan de Paus zijn. In heel wat producten voor menselijke consumptie zitten conserveermidelen. Zolang je de ADI maar in de gaten houdt en dus toevoegt wat kan. Kunnen weleens kleine doseringen zijn. Zorg dat je die nauwkeurig kunt afmeten. Verder helpt schoon werken al de helft. Maar weet wel hoe het moet! De URL's van Klaas helpen je al wat verder. Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus kan niets adviseren.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2004 00:26

0,5 mg/kg. Kees.

Is iets anders dan 2 theelepels. 100 keer?

Ach een handje kan geen kwaad. 10.000 karpervissers maal een handje?

1 kilo van die meuk. eur 2o?

Als er nu geen alternatieven waren? Ok.

http://www.marktplaats.nl/markt/elektro ... k.php3%3Fq%

Zalig zijn de onwetenden.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2004 16:30

Net al wat mix weggedraaid...

zo'n 750 gram mix met 4 eieren, 45 ml Keencarp preserver en 8 druppels The sting van nash.
Mix draaide wel lekker... tenminste de eerste paar bollen dan. Daarna ging het ineens gewoon weg k*o*e. Daarom maar de worsten in wat stukjes gesneden en die gekookt.
En ook nog enkele bollen van het formaat tennisbal gekneed en die een tijdje gekookt, om ze vervolgens in stukken te snijden. Zach wel lekker sponsig uit van binnen. Misschien dat ik morgen de andere 5250 gram maar eens zo ga draaien.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2004 18:05

Kevin,
45 ml per 750 gr mix?
Je begint al met overdoseren, waarom??
Lees vooral de laatste regel van het stukje wat ik kon vinden over Keen Carp..
Hoe minder hoe beter, waarom zou dat nu weer zijn?
Schoon werken, goed drogen en je hebt die troep niet meer nodig.

Staat er soms nog ergens vermeld welke werkzame stof die Preserver bevat?
-----------------------------------------
Konservierungsstoff 2 in 1
Testen Sie den Stoff zunächst in einem Probemix von etwa 250gr. Fangen Sie mit 10 gr. Konservierungsstoff an ( der mitgelieferte Dosierlöffel entspricht etwa 2 gr.).
Der Stoff besteht aus einem Pulver und einem Granulat, deren Wirkung sich gegenseittig unterstütz und erweitert.
Schütten Sie den Stoff in ein Glas und fügen Sie ein wenig heisses Wasser zu, sodass der Stoff sich nach einigen Minuten löst. Fügen Sie diese Lösung der Eimasse zu, zusammen mit dem Flavour und dem Sweetener und mischen Sie alles gut.
Kneten Sie den Mix danach längere Zeit als gewöhnlich damit alles gleichmässig verteilt wird.

Einen 14 mm Boilie lassen Sie im Sommer etwa 30 Stunden trocknen.
Einen 20 mm Boilie lassen Sie im Sommer etwa 48 Stunden trocknen.

Fügen Sie die Boilies in einen Plastikbeutel und verschließen Sie ihn gut. Kontrollieren Sie dann, ob sich Schimmel bildet und wann das geschieht.
Sind Sie nicht zufrieden, lassen Sie die Boilies länger trocknen oder geben etwas mehr Konservierungsstoff hinzu.
Umgekehrt können Sie auch weniger Konservierungsstoff benutzen; je weniger, desto besser.
-------------------------------------
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-03-2004 18:16

Henk,

Ik heb t altijd al troep gevonden.....die Preserver... :-?

M'n home-made's blijven zeker 5 dagen goed zonder dat ik ze laat drogen na het koken :wink:
Na het koken gelijk in t vriezertje, als ik ga vissen dan stop ik m'n bolletjes gewoon in een emmertje zonder dat ze schimmelen of zuur gaan ruiken!

Hoe doe ik dat nou?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2004 18:34

Henk,

Mag ik dan even vermelden dat Keencarp verschillende preservers heeft. Namelijk een vloeibare die gedoseert dient te worden vanaf 40 tot 65 ml per pond mix (en ik gebruik dus aanzienlijk minder) en die preserver die jij noemde.
Heb net even een bol geproeft... Vind het eigenlijk wel lekker wat ik net gemaakt heb. En ik herken ook nergens de smaak van de conservering.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2004 18:47

Kevin,

Ergens zal toch vermeld staan welke stof erin zit?

Je kan het wel lekker vinden en geen smaak van conservering terug vinden, maar...dat komt wel meer voor.
L Glutaminaat werd ook wel gebruikt als conserveringsmiddel,
laat Google eens zoeken op dat woord en zie waarom nu niet meer.......

Nog wat nummers, ook natuurlijke middelen blijken niet zo onschuldig te zijn, sterker nog.....
http://www.food-info.net/dutch/Enummers ... p?c=200300

Waarom dit dan; Umgekehrt können Sie auch weniger Konservierungsstoff benutzen; je weniger, desto besser.
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2004 20:24

Henk,

Dat hoe minder hoe beter waar is weet ik. Zonder gaat natuurlijk het beste. Maar dan moet je ook de mogelijkheid hebben om elke dag te draaien of alles in te kunnen vriezen.
Maar ik weet wel een ding... deze zomer zal ik wel weer met de tijgers aan de gang gaan. Of ja, in ieder geval geen boilies dan...

Maar dat heeft weer niet met conserveren te maken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2004 20:57

Kevin,
zo moeilijk is het nu ook weer niet,
naast goed luchtdrogen bestaat er volgens Chris Kroesen ook nog het vacuüm trekken..

Verder zijn,
De methodes van het conserveren..........

Hiervoor zijn in de loop der tijd verschillende manieren bedacht:

door verhitting:
steriliseren,
pasteuriseren
door bestraling
door het toevoegen van stoffen:zuur, zout, suiker, alcohol
door het toevoegen van gas
door diepvriezen
door in blikken of in potten te conserveren
door het onttrekken van vocht oftewel drogen
Steriliseren is het volledig kiem- en virusvrij maken. Hierbij worden alle micro-organismen gedood, ook de gunstige. Het steriliseren wordt gedaan door met stoom een ruimte onder druk te brengen en in deze ruimte het product te verhitten. Het nadeel van steriliseren is dat ook de smaak van het product verandert. Steriliseren geeft een langere bewaarduur dan pasteuriseren.

Pasteuriseren is het verhitten van een product gedurende een bepaalde tijd en bij een bepaalde temperatuur, gevolgd door een snelle afkoeling waarbij het de bedoeling is om de schadelijke micro-organismen te doden. Pasteurisatie vernietigt niet de warmtebestendige bacteriesporen (zoals bij sterilisatie gebeurd) en de smaak en de vitamines blijven beter behouden. Inmiddels zijn er methodieken; tijd - temperatuur methodes genoemd, die nog beter in staat zijn om de producten vrij te maken van specifieke micro-organismen. Pasteuriseren verlengt de houdbaarheid maar deze 'bescherming' is minder lang dan bij steriliseren bereikt wordt.

Bestralen gebeurt bijvoorbeeld met gammastralen, die hetzelfde effect hebben als sterilisatie. Het voordeel is dat het product niet wezenlijk van consistentie wijzigt. Het nadeel is dat 'bestraling' een negatief imago heeft bij de consument. Het wordt dan ook niet op grote schaal toegepast.

Zout, zuur, alcohol en suiker als conserveermethode speelt in op de omstandigheid dat bepaalde bacteriën niet goed kunnen overleven in een dergelijk milieu. Dit geldt echter niet voor alle bacteriën. (zie ook de bladzijde bacteriën). In zuur leggen, of pekelen (zout) of konfijten(suikeren), heeft dan ook een houdbaarheidverlengende werking maar deze is niet zo lang als bijvoorbeeld bij inblikken. Er wordt dan ook vaak een combinatie gebruikt. Bij jam is het fruit gekookt en vervolgens is er veel suiker toegevoegd. Jam zal daardoor niet snel bederven. Een combinatie van conservenpot en in zuur brengen komt regelmatig voor, (augurken), is de deksel met de beschermende lucht eenmaal verbroken dan zet het bederf alsnog in.

Koolzuurgas: onder druk wordt koolzuurgas toegevoegd aan een vloeistof. Hierdoor wordt de zuurstof verdrongen. Waar geen zuurstof aanwezig is kan de bacterie zich niet voortplanten. Limonade met koolzuurgas zal dus niet gemakkelijk bederven, tenzij de dop geopend wordt en zuurstof weer toegang heeft.

Diepvriezen:Hierbij is het bedoeling om het product zodanig in temperatuur te doen dalen dat daardoor de bacterie zich niet meer zal delen. Een diepvriezer moet dan ook bij - 18 graden Celsius zijn werk doen. Bij die temperatuur wordt echter de bacterie niet gedood. Er kunnen sporen achterblijven die, wanneer de temperatuur weer omhoog gaat, alsnog tot celdeling overgaan. Kort koken alvorens in te vriezen is een nog betere manier van conserveren. Diepvriezen remt het bederf in belangrijke mate en verlengt de houdbaarheid met twee tot twaalf maanden (afhankelijk van het product). Bijna alle producten lenen zich voor invriezen maar sommige producten verliezen hun consistentie wanneer je ze weer ontdooit; aardbeien bijvoorbeeld. Tijdens het ontdooien moet de gebruiker alert zijn op herbesmetting. De aanwezige sporen, of het contact met reeds besmet voedsel, kan er toe leiden dat de bacteriën zich weer razendsnel ontwikkelen tot een nieuwe besmetting. Het product moet dus weer koel bewaard worden en zo snel mogelijk genuttigd worden.

Inblikken, inpotten: Het principe is dat het product eerst gekookt wordt in het blik waarin het bewaard wordt, (eigenlijk dus een methode van verhitting), waarna het blik gesloten wordt zodat het van de buitenlucht is afgesloten. Tot het moment van openen is de houdbaarheid lang. Wordt het blik beschadigt of geopend dan treedt onmiddellijk het bederf in. Het nadeel van blik is, dat de smaak van het product kan veranderen. Bovendien is het product altijd gekookt en niet zoals bij invriezen, vers. De voedingswaarde wordt door blik meer beïnvloed dan door glazen potten.

Vaak wordt bij conservering gebruik gemaakt van meerdere, combinaties van, technieken. :o :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2004 23:05

Klaas,

In de lijst zag ik ADI's in de orde van vele grammen per kg voor verschillende conserveermiddelen. Dit is af te meten. Zeker als je het op 10 kg mix doet. Ik sta wel te kijken dat er botweg toch overgedoseerd wordt. Daar kan ik niet achter staan en is ook niet in lijn met wat ik beweer. :(

Groet, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-03-2004 10:34

zonde dat bestralen niet veel word toegepast is nl een prima methode!
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

26-03-2004 10:48

hgf
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-03-2004 11:16

haha lul maar heb ooit eens tijdens een desatreuse sessie mijn zakkie boilies bij de radie gezet (toen kon je zelaten instralen door de radio!) en nog geen uur nadat ik een jomande boilie te water had gelaten pakte ik ene mooie schub van 24p!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-03-2004 14:55

Kijk, dat zijn nog eens overtuigende argumenten! Ik ben in ieder geval om :roll:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

26-03-2004 18:25

hehe van wie was dat verhaal nog eens??
van die gast die dat ook deed met zijn boilies en toen tot inkeer kwam en zich helemaal in het medium der wonderen ging verheffen??
was dat niet van joris weitjens of ???/

kevin ik zelf heb een vrieskist erbij gehaald ff kijken tweedehands kost niks.....
als je nou die conserverings rommel een jaar deruit laat kun je 3diepvries kisten kopen :wink: :wink:

en ten tweede waarom denk je dat mensen zelf draaien?
onder andere om van die smerige conserverings middelen af te zijn.
en dat jij of beter gezegt de mens geen verschil ruikt met het conserverings middel erin is normaal.
want de reuk en smaak van de mens is niet zo goed en word steeds slechter door al die flavours die tegenwoordig in ons eigen eten worden gedaan.

good luck
en zie je wel weer aan de vijver

wouter
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-04-2004 21:11

Mensen,

Maak jullie maar niet druk.. Het enige wat geconserveerd bleek te zijn was de emmer. De rest toont nu al verschijnselen van schimmel, enkeltje bio-bak dus.
Heb nog een fles staan. Mag iemand wel voor een prikkie meenemen.. Misschien leuk als je niet tevreden bent met je schoonma.

Voor mij zal er in ieder geval weinig boilie meer de voeremmer zien.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-04-2004 21:31

Kevin,

Hygiënisch werken doet vaak wonderen.
Je kan conserveren wat je wil, maar wanneer je met vuile handen en gereedschappen de hele boel direct weer infecteerd dan helpt echt niets meer. :cry: :cry:

Handen wassen, gereedschappen, potten, pannen, bekers en bewaaremmers reinigen en naspoelen met kokend water, ook de droogrekken of kratjes eerst afwassen en naspoelen met eventueel wat chloorwater. :o

Daarna de hygiënisch geproduceerde boilies enkele dagen goed laten drogen.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

08-04-2004 21:52

He Kev,

Lekkere ben jij,

als er één ding is, waar de meeste onders ons zo snel mogelijk van af willen, is het schoonma.

En jij stelt voor om ze nog langer te conserveren

:lol: :lol: :lol: :lol:

groetz
tedje
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

08-04-2004 22:50

Helemaal mee eens, maar die van mij is helaas al zo goed geconserveerd in alcohol dat er geen (schoon)moedertje lief meer aan helpt.

een crematie lijkt me zelfs een hachelijke onderneming straks 8)

Mark
Plaats reactie