PartikelMix


Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

29-03-2004 21:20

hoe berijden jullie je hennep?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-03-2004 21:29

mitsz van der kamp schreef:
Aan de afdeling visteelt van de L.U.Wageningen, is eens een aquariumtest gedaan met drie soorten zeevissen. Van elke soort werden respectievelijk drie exemplaren op dieet gezet. 1op een vetarm dieet, 1 op een koolhydraatarm en 1 op een proteinearm dieet. Als ik het wel heb, voor een periode van een week. Vervolgens werd er in een aquarium. een vetrijk, k.h.rijk en eiwitrijk voedingsmiddel aangeboden. De vissen werden in het aquarium gezet en (je voelt 'm misschien al aankomen) de "vetarme" vis ging direct naar het vette voedsel, de "proteinearme" naar het eiwitrijke etc. Een score van 100%. Talking about instant respons!! Het kan haast niet anders, dat dit ook geldt voor karpers.

Kijk..dat vindt ik nou nog eens een interresante test..soms zou ik willen dat ik ook zo''N mega-aquarium had om testjes te doen.
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2004 21:52

Voor de liefhebbers en voor wie écht allemaal weten wil!? :o

(Zo zul je bijvoorbeeld voor het praatje van Visteelt en Visserij een kijkje nemen in 'ons Vispaleis'. Dit is de visaccommodatie van het departement Dierwetenschappen waar meervallen, karpers, tilapia's en andere vissen worden gehouden. Je staat dus tijdens het praatje midden tussen de vissen.)

http://www.zod.wau.nl/opendag/info17042004.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-03-2004 22:01

Mitsz,

Welkom op het forum. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik kan jouw "arrogantie" wel waarderen. Heerlijk, iemand die geen blad voor de mond neemt. Je ziet ook direct dat er wat meer leven in de brouwerij is.

Centraal in jouw posting staat hetgeen homeostase wordt genoemd. Homeostase is de neiging van een systeem of organisme om hetzelfde te blijven, d.w.z. het streven naar een natuurlijk lichamelijk evenwicht. Als een karper zich niet in evenwicht voelt, hetzij door een gebrek aan eiwitten hetzij door een gebrek aan koolhydraten, dan zal deze onbewust en bewust dit gebrek op willen heffen. Op heel algemeen niveau zou je kunnen stellen dat hier sprake van is als de karper "honger" heeft. Echter, net als mensen (!) weten sommige karpers bij het eten van geen ophouden, ziedaar de "dikkertjes".

Waarom (de meeste) karpers een voorkeur voor klein aas hebben, heeft denk ik (ook) met voedselnijd te maken. Groot aas kost relatief gezien veel tijd en het is dan zuur om je "vrienden" in die tussentijd vrolijk verder te zien vreten. Dus snel slurf over en door de bodem en zuigen maar! Vervolgens je bek stoten tegen iets wat niet overeenkomt met hetgeen je aan het stofzuigen bent.

Goed en nu verder,

Ron[/b]
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-03-2004 22:01

Mitsz,

Ik zeg dat er sommige gevallen bekend zijn dat de karper enkel voor de hennep gaat. Niet dat het altijd zo is. Dit kwam veelal voor wanneer de hennep in redelijk grote hoeveelheid aanwezig was en voor de karper dus genoeg was. Ik zeg niet dat het niet kan dat de karper dus ook jouwn andere partikels(gekiemd :wink: ) zal nemen.

Zou het misschien kunnen dat de karper het kan proeven of ruiken wat er globaal in het voedsel zit? Ik kan die vette pattates ook wel ruiken en proeven :D en dan zijn wij mensen natuurlijk veel slechter in proeven dan karpers.

mvg

KOen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-03-2004 22:15

Raymond,

Als ik om wat voor reden dan ook besluit m'n hennep te gaan berijden doe ik dit vooraleerst door een gedegen voorberijding.
Neem maar van me aan dat je met veel geduld, goed mikken en doorzettingsvermogen ver kan komen!
En als alles uiteindelijk naar wens is gegaan en het berijden gaat eventueel ook nog vruchten afwerpen is het slechts nog een kwestie van de juiste zaden eruit vissen!
Met (nog) vruchtbare groet,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2004 22:18

John,

Hoe ziet die voorberijding eruit?
Met kniebeschermers,!? neem ik aan?? :o :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-03-2004 22:29

Henk,

Zie je het al voor je?
Ik met kniebeschermers over m'n 'Baggy trousers' achter een Rollator door de Geleenstraat!!!!!
Hmmmmmmm, naar de bekende weg vragen lijkt me!
Laat maar.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-03-2004 22:44

Hallo Mitsz

Inderdaad een interessante test. Ik kan niet wachten om zelf eens de proef op de som te nemen, hetgeen betekent dat je behoorlijk geloofwaardig en overtuigd overkomt op mij.

Even beginnen over het smakelijk vinden van voedsel. Omdat ik aquarium-fan ben, en beschik over een groep discusvissen, weet ik te vertellen dat déze vissen absoluut voorkeuren hebben. Simpelweg door het feit dat er vissen tussen zwemmen die liever garnaaltjes vreten dan anderen. Anderen vreten liever mosselvlees. Er zijn van de zes vissen slechts twee exemplaren die een zwak hebben voor gedroogde tubifex, en niet zo'n beetje ook. De anderen van het stel halen er zo'n beetje de neus voor op. Ik kan mij maar erg moeilijk voorstellen dat dit gedrag louter te maken heeft met verschillende voedings-behoeften van de vissen individueel.

Karpers. Waarom worden sommige individuele karpers jarenlang op één type aas gevangen, en zelden op iets anders? Is dat andere een slecht aas dan? Nee, want hier worden gewoon andere karpers van de populatie mee gevangen.

Ik wil niet zeggen dat smaak een allesbepalende factor is, maar zeer zeker wel iets wat niet onbelangrijk is.

Twee vragen:
Wat is volgens jou de verklaring voor het feit dat koolhydraten instanter zijn op nauwelijks beviste wateren dan eiwitten? Komt dit wellicht omdat de karpers op nauwelijks beviste wateren over het algemeen op een eiwitrijk menu zitten? (met name levend natuurlijk voedsel)
Zou het een ander verhaal worden als het maagdelijke of semi-maagdelijke water in kwestie van nature over koolhydraatrijke voedselbronnen beschikt?

En wat is volgens jou de verklaring voor het feit dat men met eiwitrijk aas veel meer kleine karpers vangt dan met koolhydraatrijk aas? "Wéten" (aanhalingstekens) de kleine karpers instinctief dat ze de eiwitten nodig hebben om te groeien? Een aannemelijk antwoord, maar dan zit ik nog steeds met die verrekte particles in mijn maag. (figuurlijk)

Misschien zit er al bij al een kern van waarheid in het "homeostase"-verhaal. Als dit het geval is, dan denk ik wel dat dit door tientallen andere factoren redelijk wankel staat, en niet te gebruiken valt als absolute leidraad. Ron geeft terecht al aan dat de voorkeur voor klein voedsel een hoop met voedselnijd te maken heeft. Een factor welke in veel gevallen, net als andere factoren de overhand krijgt over het "vreten wat ze nodig hebben". Met andere factoren doel ik voornamelijk op het eerder genoemde "persoonlijke smaak", maar ook op de mate van verkrijgbaarheid en beschikbaarheid van bepaald voedsel. Hiermee bedoel ik te zeggen: Een voedselbron met de voeding welke een karper op dat moment nodig heeft (laten we zeggen proteine-rijk) wordt gelaten voor wat het is, omdat het in vergelijk met de koolhydraatrijke voedselbron ernaast (eigenlijk even niet nodig op dat moment) in te kleine hoeveelheden beschikbaar is, en lastiger te vreten is. De koolhydraatrijke voedselbron ligt er in grote hoeveelheden, makkelijk voor het grijpen en op te azen, en zal in dit geval "gekozen" worden.

Natuurlijk zouden ook negatieve ervaringen op een aastype een belangrijkere factor kunnen zijn, dan het homeostase-verhaal.

In de koikarpervijver van mijn schoonouders kan ik ervoor zorgen dat de meeste andere, misschien wel beslissende factoren niet gelden. De resultaten van wat proefjes volgen uiteraard, Mitsz.

m.v.g. ChrisN
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-03-2004 22:51

[quote="mitsz van der kamp"]

Benny,
ik stel voor dat je m'n tekstje nog eens rustig doorleest en dan nog eens reageert.[/quote]

Mitsz,

Was mijn posting niet duidelijk, of heb ik je misschien in je eerdere pos-
ting verkeerd begrepen?
:roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-03-2004 22:56

Hoi Raymond,
het bereiden van hennep(trek in een eisje :D ). Er zijn twee methodes.
- was de hennep grondig totdat het water schoon is.
- laat 24 uur weken in ruim water.
- kook de hennep ongeveer een half uur, totdat de olie bovenop komt drijven
Laat je hennep afkoelen, maar laat het niet fermenteren zoals bij b.v. tijgernoten. De vetten zullen ranzig worden(oxidatie) en daardoor minder aantrekkelijk.

Of: gooi je hennep in een bewaarzak en laat een nachtje weken in het water. Leg de geweekte hennep met zak en al in de zon en houd het lekker nat. Na een paar dagen is ie ontkiemd. Dit lukt echter alleen nog maar met die dikke Chileense korrels. Vraag je lokale h.s.winkelier om het voor je te bestellen. Het is nog steeds verkrijgbaar, maar iets duurder.

succes


Beste Ron,

velen dank voor je hartelijke ontvangst,maar ook voor de (voor mij) nieuwe term.

Als het gaat om de "dikkertjes", denk ik dat het genetisch materiaal van de betreffende vissen mede verantwoordelijk is.

Wat betreft de zogenaamde voorkeur voor klein aas. Waar haalt iedereen dat toch weer vandaan?!
Ik heb echt jaren lang "slachtingen" gehouden met groot aas, zoals boilies van 24-30 mm, piepers en deegballen. Het aantrekkelijke aan klein aas is wat mij betreft het feit dat het er ligt.Het is domweg beschikbaar. Het heeft alleen een andere vorm van azen tot gevolg, waardoor de vis genoodzaakt is om langer op je voerstek te vertoeven. Dit kan bij ons overkomen alsof de vissen gretiger zijn.

Zou je misschien je "voedselnijd"-verhaal wat kunnen verduidelijken. Ik snap het niet helemaal. Dank voor je reactie
kromme stok toegewenst Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-03-2004 00:00

Chris, hier Mitsz

je maakt het me niet makkelijk zeg! maar dat is natuurlijk ook de bedoeling van het hele discussiegebeuren.

Ik hoor jou vaak praten over vissen die dingen lekker vinden en daar wringt bij mij de schoen.
Heb je er wel eens over na gedacht waarom jij iets lekker vind, of waarom je iets op een bepaald moment perse wil eten? Ooit in overweging genomen dat als je trek hebt in een appeltje, dat dat misschien wel eens zou kunnen zijn omdat je lichaam daar op dat moment om vraagt?! (HOMEOSTASE!, met dank aan Ron) Het "lekker vinden" is bij ons mensen inmiddels verworden tot amusement. Vissen hebben geen tijd voor amusement, want ze moeten de hele dag zorgen dat ze in leve blijven.
Mijn vraag aan jou: wat is nou precies smakelijk of lekker voor vissen?

Dan de instant werking van koolhydraatrijk aas op maagdelijk water.
Om te beginnen wil ik graag weten waar die maagdelijke wateren liggen, want ik heb er al in geen jaren meer op een gevist. :lol:
Ik vang eigenlijk overal waar ik kom altijd goed op compleet aas. Daarbij komt dat ik weinig instant vis. Ik ga met je mee in de theorie dat het een mooie balans maakt met het natuurlijk voedselaanbod. (HOMEOSTASE! met dank aan Ron) :wink: Probeer het ook eens met een paar liter maden op die maagdelijke put.

Als het gaat om de volle partikel-maag, wil ik je graag doorverwijzen naar de "baiting pyramid" theorie van Mike Wilson, Beschreven in "the carp strikes back" van Rod Hutchinson. Hier worden eerst grote hoeveelheden mais gevoerd en over een periode van weken steeds wat minder. In eerste instantie zitten inderdaad de kleinere karpers op de stek, maar dat zit zo in het karakter van die jonge visjes. Op den duur worden er steeds grotere karpers gevangen. En wat ik me nu afvraag: waar zijn nu die kleine visjes gebleven? Die komen niet meer op de stek terug! Volgens mij hebben ze gewoon geen behoefte meer aan zoveel koolhydraten. (HOMEOSTASE! met dank aan Ron)

Ik denk dat we het beste af zijn door te voeren en te vissen met kwalitatief en compleet aas.

kromme stok toegewenst Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-03-2004 07:42

Heren,

Volgens mij lopen er een paar dingen door elkaar en wordt gebruikt wat "we "nodig hebben.

Geeft niet.

Wat ik mis of niet goed gelezen heb:

karpers azen heel anders op mini aas dan op grof aas.

Bepaalde ingredienten scheiden door bepaalde bewerkingen stoffen af, die zeer aantrekkelijk zijn voor onze vriend.

Bij keuze voor een bepaald voer: wordt de karper dan geleid door een bepaalde behoefte of door de aantrekkingskracht van de stof?

Streven naar compleet voer: wat is compleet voer? 10 jaar geleden zijn er veldslagen gevoerd. Een kleine winst voor de lagere % eiwitfanaten. Maar wie heeft nu echt gelijk? Zie bijv. de tests van Jan Junge. Welk oogpunt nemen we? Vis of benutter (wij of de kweker, waarbij kweker helemaal let op de centjes)

MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

30-03-2004 18:16

Klaas,

Hoe je het ook wend of keert ieder organisme zal streven naar homeostase, is het niet bewust dan wel onbewust. Zie honger en als reactie daarop eten als een vrij duidelijke vorm van bewuste homeostase. Dat dit opgewekt zou kunnen worden door een of andere lokstof is mooi meegenomen voor ons vissers. Ook de voorkeur voor een bepaalde aassoort kan als bewuste homeostase worden gezien. Immers, als de betreffende karper zijn geliefde aas eet, is 'ie in zijn nopjes en voelt 'ie zich top. De onbewuste variant zit hem, denk ik, meer in het normale eetpatroon. Stukje evolutie dat er voor zorgt dat een karper "weet" dat 'ie bepaalde stoffen moet eten. Kortom, beetje vegetatie, beetje muggenlarven, etc.

Wellicht een kromme vergelijking, maar wij mensen streven ook naar homeostase. We eten, omdat we anders dood gaan. Eten we te veel pruimen, dan gaan we aan de race en zullen we geen pruimen meer eten, maar bananen om de boel te stoppen. Lopen we langs een snackbar, dan zal bij menigeen het water in de mond lopen en wordt er toch (een soort van) hongergevoel opgewekt. Echter, bij sommige mensen niet, die hebben liever oliebollen. (o jee, iets zegt mij dat deze vergelijking mee nog lang zal worden nagdragen :-) )

Ik heb in mijn vorige posting ook bewust homeostase niet gekoppeld aan de grootte van het aas. De homeostase, zowel de onbewuste (honger) als de bewuste (lekker trek in gekleurde balletjes), staat los van de grootte van het aas.

Jij geeft aan het verschil in azen te missen. Dit is nu net wat ik heb willen verwoorden in het laatste deel van mijn vorige posting. Had ik toch iets duidelijker moeten zijn :-) Grof aas wordt in mijn ogen door de karper meer als individueel aas benaderd. Immers, hij kan zich er beter op focussen. Sterker nog, hij moet zich er beter op focussen, hetgeen meer tijd kost en dat kost vervolgens weer vreten (voedselnijd). Bij klein aas is het lichtelijk onmogelijk om ieder individueel aasje apart te benaderen. Daar is gewoon sprake van stofzuigen. Een reden dat het de karper hierbij lukt om tarwe van hennep te kunnen onderscheiden zit hem wellicht in het lopende band werk. Tussen al die hennep-zaden die op een gegeven moment naar binnen gewerkt worden, valt een tarwe-korrel en helemaal een boilie uit de toon.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-03-2004 20:44

Mitsz,

Als ik jou goed begrijp, dan zeg jij dat de grote van het aas niks uitmaakt?
Ik weet het zo net nog niet! Heb jij weleens een flink bed van hennep aan-
gelegd op helder en ondiep water, en daar ook nog eens een flinke hand
boilies opgegooid? Wat ik in zo'n situatie zag, was dat alle hennep werd
weg gevreten en de boilies (geld ook vaak voor ander aas!) lagen er nog
na de schrans partij. In een heel enkel geval kwam er nog een vis terug
als de hennep op was om de boilies op te vreten, maar dan moest wel de
hennep weg zijn.
Dat jij goed op grote boilies hebt gevangen, dat neem ik gelijk van je aan.
Maar als jij constant met grote boilies voerd en vist, dan heeft de karper
namelijk ook niet veel te kiezen. Dan kan ie zich alleen te goed doen aan
die "grote boilies", omdat er niks anders ligt op die voerplek. Zou je er
ook nog klein aas bijvoeren (zelf in de meeste gevallen geen voorstander
van gecombineerd voeren!) bij die boilies, dan durf ik voor 95% te wed-
den, dat eerst de kleinere partikels word weg gevreten, en de boilies pas
op het laatst of helemaal niet.
Wat voedingswaarde betreft, ik geloof niet zo in die hoge voedingswaarde.
Ik geloof eerder dat aas aantrekkelijk en lekker moet zijn, om de vis er
op terug te laten komen. Koolyhdraatrijke producten hebben vaak een
zeer goed respons. Dat je met "crap" niet op langertermijn kunt investe-
ren, vind ik niet geheel waar! Omdat de karper op de meeste wateren al
genoeg voeding binnen krijgt in de vorm van natuurlijk voedsel. Op voed-
sel arme wateren kan ik opzich begrijpen, dat iemand voor een hoge voe-
dingswaarde kiest, omdat de vis daar theoretisch gezien wel wat extra
voedingstoffen kan gebruiken. Let trouwens maar eens op het volgende:
Als je op wateren gaat vissen die voedselarm zijn, dan zal steevast een
boilie met een wat hogere (vismeel) voedingswaarde als beste uit de bus
komen na voor voeren, maar dat is dan naar mijn mening ook de enige uitzondering. Instant maakt het op voedselarme wateren niet veel uit, al
zou ik dan zelf wel voor crap kiezen!
Dus over het algemeen is een hoge voedingswaarde dus niet nodig, omdat
de meeste wateren voldoende natuurlijk voedsel bezitten. Een eiwt per-
centage van tussen de 15 a 30% is meer dan zat, hoger als 30% hoef je
absoluut niet te gaan, naar mijn mening.

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-03-2004 20:53

[quote="mitsz van der kamp"]

Dan de instant werking van koolhydraatrijk aas op maagdelijk water.
Om te beginnen wil ik graag weten waar die maagdelijke wateren liggen, want ik heb er al in geen jaren meer op een gevist. :lol:
Ik vang eigenlijk overal waar ik kom altijd goed op compleet aas. Daarbij komt dat ik weinig instant vis. Ik ga met je mee in de theorie dat het een mooie balans maakt met het natuurlijk voedselaanbod. (HOMEOSTASE! met dank aan Ron) :wink: Probeer het ook eens met een paar liter maden op die maagdelijke put.



kromme stok toegewenst Mitsz[/quote]

Mitsz,

Maagdelijke wateren bestaan ZEKER nog wel, al moet je wel geluk hebben
om er nog 1 te vinden! :)
Wat maden (vol dierlijk eiwit) op maagdelijk water betreft, naar mijn me-
ning komt de instantheid van maden doordat het voor de karper heel
dicht tegen natuurlijk voedsel aanzit; het is bewegelijk, klein als een lar-
ve.......

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

31-03-2004 21:45

Benny,

Zitten rode maden ook vol dierlijk eiwit? 8)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-04-2004 10:39

Ron,

Zou ik maar niet aan beginnen, die stoffen zijn behoorlijk schadelijk vol-
gens mij....! Alhoewel ik de laatste tijd wel wat heb gehoord over, natuur-
lijke kleurstoffen.
Maar ik heb me daar nooit zo mee bezig gehouden, met gekleurde maden.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

01-04-2004 14:40

Hallo Benny,

Ik heb je artikel over maden en wormen gelezen en had een reactie geplaatst, maar schijnbaar kijk jij daar nooit :wink:

Daarom herhaal ik hem hier even.
Hoe is jouw ervaring met de madenveer?
Vis je weleens met wormen of maden op het kanaal en zoja hoe pak je dat dan aan. Gebruik maken van maden in een PVA zak of is die hoeveelheid te klein voor het gewenste resultaat.


MVG Stefan Sand
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-04-2004 16:50

Dag mensen...

Wat denken jullie eigenlijk van de volgende manier met partikels (ben weer eens aan het denken wat leuk zou zijn voor deze zomer)?

1 kilo tijgernoten gedurende 24 uur weken in water waar 1 kilo suiker aan toegevoegd is.

Deze tijgernoten vervolgens een uur lang koken.

Meteen na het koken nog 2 kilo tarwe of macaroni toevoegen en deze samen met de noten nog 2 dagen in het kookvocht laten staan (buiten in de zon, met een deksel op de emmer).

Volgens mij zal de tarwe of macaroni zich dan helemaal volzuigen met het kookvocht en deze smaak opnemen. Ook zal de tarwe of macaroni de zetmelen makkelijker vrijgeven dan de tijgernoten en hierdoor een beter spoor aanleggen. En als laatst nadeel is er nog de prijs. De tarwe en macaroni zijn echt heel wat goedkoper dan tijgers van een beetje kwaliteit. En als je het nodige voer gebruikt is dat toch ook wel iets dat telt.

Maar zal de macaroni niet te zacht worden (iemand misschien ervaring?)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-04-2004 19:50

Ten eerste leuke discussie maar zijn volgens mij nog wel een aantal dingen die vergeten worden. Gaan al deze stellingen ook op op water met redelijke dressuur....? lijkt mij niet.

Karper kan negatieve ervaringen met bepaalde aassoorten opdoen en deze daardoor gewoon links laten liggen ongeacht of hij de behoefte heeft aan de aassoort. Zo ook met de grote van het aas. Waarom werkt klein aas beter, 1 er wordt over het algemeen iets minder mee gevist en 2 de karper kan dit aas veel sneller vermalen. Kleiner aas wordt ook vaak ik grotere aantallen gevoerd.... dus er zal na een voerperiode eerder positieve reactie uitgaan van dit kleine aas omdat de vis het gewoon veel vaker is tegengekomen en het daarom als minder gevaarlijk gaat beschouwen.

Wordt op bepaalde wateren veel met eiwitrijk aas gevist en is het ook nog een zomer dus volop natuurlijk aas dan kan ik mij voorstellen dat de karper na tijdje van positieve gewenning (d.m.v. voeren) weldegelijk een voorkeur krijgen voor koolhydraatrijk aas.

Bijna altijd leveren boilies eerder de topvissen op. Maar in de meeste particels zitten meer koolhydraten dan die vismeelballen welke regelmatig die dikke vissen op de kant trekken, hoe kan dit? grote karper zou toch meer behoefte moeten hebben aan koolhydraten?

Wanneer ontstaat voedselconcurrentie? is dit altijd wanneer er meer klein aas op de stek ligt? ik denk dat die concurrentie pas ontstaan nadat er royaal gevoerd is met willekeurig aas waardoor er veel vis op de stek aangekomen is en de daatwerkelijke concurrentie pas ontstaat wanneer deze royale hoeveelheid voer bijna op begint te raken.

Is die voorkeur voor smaak er alleen maar op basis van eiwit/koolhydraat/vet behoeften? denk het ook niet bepaalde vissen hebben gewoon een voorkeur voor bepaalde smaken dit heeft niet altijd is te maken met de percentages eiwit, koohydraat of vetten.

Hennep kan ook gewoon een specifieke smaak/ atractiviteit hebben welke
bij karper gewoon beter in de "smaak" valt dan bijvoorbeeld tarwe. Ongeacht of die hennepkorrel nu een andere voedingswaarde heeft dan de tarwe!

P.s. Graag voortzetten deze discussie!


M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

02-04-2004 23:08

Hallo Ulco

Dressuur is ook één van de factoren waarover ik het aan het eind van mijn laatste posting heb. Een best wel belangrijke, naar schatting!

Hallo Mitsz. Een goede redenatie. Hetgeen waar je (of een karper) trek in heeft is hetgeen waar ons lichaam op dat moment om vraagt. Waarom hebben we de ene keer trek in sla, en een andere keer trek in patat?
Ik kan je vraag "waar komt een trek in iets" vandaan? niet beantwoorden. Da's voer voor biologen, maar ik blijf jouw redenatie zeker interessant vinden.

Maagdelijke wateren zijn schaars. (Semi)-maagdelijke karpers echter minder. Ik doel op rivierkarpers, en karpers van weinig beviste grote watercomplexen. De ervaring die ik heb met koolhydraten op dergelijke karpers komt niet van mij alleen, maar is in de jaren karpervissen -vooral ook door andere mensen waarmee ik praat- tot een vaststaand feit geworden. Ik zou graag willen weten hoe het complete aas waarover je het hebt eruit ziet qua voedingswaardepatroon. Is het meer koolhydraatrijk of meer eiwitrijk?

Nu wordt het lastig discussieren: De Baiting Pyramid. Vele mensen over gehoord, ik geloof zelf echter dat het complete flauwekul is. Nog nooit heb ik -zowel aan het oppervlakte als op de zichtbare bodem- kunnen zien dat de grotere karpers een voerstek gaan domineren. Nog sterker: Ik heb nog nooit meegemaakt dat de kleineren om wat voor reden dan ook na verloop van tijd afhaakten! Wat mij betreft kan het op een voerstek van een X-aantal dagen alle kanten uit; de kans op een groepje kleintjes waarvan je er dan enkele vangt, is net zo groot als de kans op enkele groteren. Het is maar net welke vissen op de voerstek aan zijn komen waaien, en welke vissen daarvan zin hebben om de volgende dag weer terug te komen. Natuurlijk zijn er verschillen wanneer je verschillende aassoorten gebruikt, maar dat heeft andere redenen.

Over jouw laatste zin kan ik zeggen dat we het compleet eens zijn met elkaar. Misschien is slechts onze defenitie voor "kwalitatief" anders.

Groeten ChrisN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-04-2004 02:47

Voedingswaarde...
Eiwitrijk versus Koolhydraten.

Mag ik zeggen dat op enkele zandputten na, de meeste wateren redelijk tot behoorlijk voedselrijk zijn?
Mag ik zeggen dat op die wateren op die theorie van mitsz de karpers veelal koolhydraten nemen? Aangezien die wateren veel eiwit rijke voedsel bronnen bevatten.

Zat ik te denken, misschien wel enkele met mij, Chris-Ulco de karpers zullen dus volgens jouw theorie de voedingswaaarde nemen dat ze nodig zijn. Dus op een eitwitrijk water, nemen ze koolhydraat rijk voedsel. Wat toevallig dat onze boilie veel koolhydraten bevat :wink: alhoewel het vroeger veelal eiwitten waren. Maar ik las dat de mindere eiwit houdende boilies de overhand hadden/wonnen?

Voeren we dus lekker door met partikels, over het algemeen bestempeld als de wat kleinere karper aantrekende aas. Dat krijg ik te horen. Partikels vangen over het algemeen kleinere karpers. Sorry, ik neem als basis de ervaringen van anderen, ik vis niet met boilies, enkel met partikels(vang ik ff lekkere de kleinere karpers onder jullie neus weg :lol: ) maar ik zal mijn gedachtes dus moeten uitdenkenken over de ervaringen van enkele mensen. Koolhydraten zou op dit moment de grotere karpers vangen. Kleine karpers zouden volgens de theorie
van Mitsz en Ron? De juiste eiwitrijke voedsel delen pakken omdat ze ervan moeten groeien. Volgroeide karpers zullen eigenlijk niet meer de eitwitrijke boilies hoeven te nemen. Aangezien zij niet meer de eiwittten nodig hebben om te volgroeien. Ze kunnen enkel zwaarder worden(op enkele centimeters groei naargelaten) dus hebben ze de eiwitten niet nodig en de daarmee aangemaakte essentiele aminozuren.

Grote karpers vangt men dus op koolhydraat rijke boilies, kleine op eiwitrijke boilies. Maar waarom vangt men dan over het algemeen kleinere karpers op de partikels die OOK veel koolhydraten bevatten? Mitsz? Dus misschien toch niet de aanwezige voedingswaarde?

En zo ja...Mag ik vragen hoe jij denkt dat ze de aanwezige voedingswaarde kunnen waarnemen? Geur?Smaak'?....iets anders.....

Ik ga ff pissen :wink:

Volgende keer misschien wel meer vragtn :wink: Discussie zoals deze zijn zoals Ulco aangeeft wel leuk/interessant. Go on!

PS: Ik moet toch ff iets kwijt...Ik weet dat de "oude garde" veelal is gestopt omdat veel onderwerpen al zijn besprokenen en omdat op veel onderwerpen de jeugd te nadrukkelijk aanwezig is. Een goed discussiepunt wordt voor de oudere wijze kennis rijke mensen ontrekkelijk gemaakt omdat er direct op wordt gereageert door de jeugd.
De jeugd is de toekomst..zegt men. Dat er door de jeugd wat kapot wordt gemaakt.....vul in.. Dat het niet enkel de jeugd is, is ook een feit, maar de jeugd wil te veel reageren. Dat ook ik hiern een verantwoordelijk ben. ben ik me bewust..met ruim 1000 posts op me naam is al na te gaan dat lang niet alle post fatsoenlijk en nuttig zijn. Om me verontschuldiging hiervoor aan te bieden lijkt me nutteloos. Mijn bewustzijn hiervan en mijn reducering van mijn posts zal hopelijk genoeg zijn.

Genoeg gelult voor een late zaterdag ochtend..... 8)

Tabeeeee

Koen

PS: :D PS: was lang genoeg :P
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

03-04-2004 10:01

Koen,

Het vraagteken achter mijn naam in jouw posting is volledig terecht. Ik heb mij niet specifiek m.b.t. kleine karpers en eiwit uitgelaten. Het "enige" dat ik heb gemeld is het begrip homeostase, hetgeen betekent dat ieder organisme streeft naar balans. Dit geldt voor zowel kleine en grote karpers en heeft niet specifiek betrekking op eiwit of de reden waarom men een bepaalde "voedingsstof" nodig heeft, men heeft het gewoon nodig voor de balans.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

03-04-2004 10:51

Hallo Ron

Denk je dat we kunnen concluderen dat het homeostase-verhaal wél bestaat, ook bij karpers...maar dat het behoorlijk beinvloed kan worden door andere eerder genoemde factoren (negatieve conditionering op bepaalde voedseltypes, mate van beschikbaarheid van bepaalde voedseltypes, makkelijker azen op bepaalde voedseltypes, herkenning als zijnde voedsel in meer of mindere mate op bepaalde voedseltypes, toch ook "trek" -onafhankelijk van homeostase- in bepaalde voedseltypes, enz)?

Zou het zo zijn dat wanneer deze factoren allemaal weg zouden vallen, het hele homeostase-verhaal duidelijk zichtbaar is?

Ik zou er vrede mee nemen, en het op deze manier als uitgangspunt nemen om er testen mee te doen.

m.v.g. ChrisN