PartikelMix


Daniel Legrand

18-03-2004 15:43

Beste Carpcolega's

Ben vandaag begonnen met het samenstellen van een partikelmix dat ik kan toepassen nu in het voorjaar.

Zelf zat ik zo te denken aan het volgende in de mix te doen :

Hennep (onmisbaar als je het mij vraagt)
Mais (wie kan zonder?)
Tijgernoten (kleine)
Maples (volgens mij iets dat vaak onderschat is en blijft)
Lupines (Ook wel iets wat goed ze werk doet)

Mochten jullie nog advies hebben of eventuele veranderingen dan hoor ik dat graag uiteraard.

Maar wat denken jullie er zo van?

Met partikelachtige groet.

Daniel
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

18-03-2004 15:48

duivenvoer is ook een topper....
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

18-03-2004 15:50

Ik heb eens gevist met de volgende partikelmix:

-gezuiverd duivenvoer
-hennep
-anijs
-tijgernoten
-mais gekookte
-pellets 8mm

Dit werkte goed.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

18-03-2004 16:28

Ziet er goed uit , alleen zou ik er persoonlijk nog tarwe aan toe voegen.....( ook zo,n onderschat produkt.)

( of tarwe in plaats van tijgernoten!!!)
:roll:
Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Daniel Legrand

18-03-2004 16:36

Die tarwe is best een goed id inderdaad.
:P
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

18-03-2004 16:46

Voor het spodden op wateren waar weinig brasem en andere witvis is gebruik ik: Hennep, mais, tijgernootjes, pellets in 5 en 12mm en eventueel 14mm boillies (meestal vismeel).

Ga ik spodden op witvisrijk water dan gebruik ik (grote) tijgernoten, mais, pellets in 16mm en boillies van 20mm........

Ik gebruik beide mixen zowel voor t spodden als voor het voeren met de hand......Als je het simpel wilt houden kan je ook gewoon duivenvoer (15min koken) met eventueel tijgernoten (48uur weken en 30 minuten koken) erbij gebruiken! :wink:

Succes ermee,

MVG Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2004 16:54

En ik houd het meestal op :

40 % hennep
40 % trouvit, tarwe of kanariezaad (vooral met het laatste leuk gevangen)
20 % haakaas (de tijgernoten gingen vooral goed... tip: breek ook de nodige nootjes.... of vis eens met maples)

Maar ook met Duivenvoer heb ik zeer goed gevangen.
Bij het duivenvoer deed ik dan wel altijd zo'n 10 % blikmais. Omdat ik blikmais gewoonweg het fijnste aas vind om tijdens het penvissen op de haak te zetten.
Maar als ik met het lood vis (doe nu bijna niet anders), dan gaan er zo'n 10 % tijgernootjes doorheen.

In combinatie met die tijgernoten week ik het mengsel dan zo'n 48 uur om het vervolgens 3 kwartier te koken. En dat koken gebeurt dan meestal de avond van te voren.




LAATSTE TIP: Het gebruik van grondvoer (zoals de witvissers doen) lijkt wel een stille dood te zijn gestorven. Maar gebruik het eens om de partikels naar je stek te transporteren. Vooral met de Carpes 3000 van Sensas (2 delen) gemeng met ongeweekte TTX (1 deel) en trouvit (1 deel) heb ik de nodige karpers en zeelten gevangen.

just Give it a go
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

18-03-2004 17:20

Ik ben nu aan het voeren met duivenvoer en daardoor heen trouvit pellets. En als haakaas gebruik ik mijn zelf gedraaide boilies, heb gister in 3 uurtjes vissen er 1 gevangen. Dus kan toeval zijn, maar misschien toch wel een goeie combinatie qwa voer.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-03-2004 17:27

Wat een partikel mix betreft, ik kan 1 tip geven; gebruik van iedere
soort partikel even veel.......! :wink:

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2004 17:51

En waarom dan van alles evenveel?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-03-2004 18:12

Uhm bruunen Bonen :)
Cappucijners


Verder:
Mais, duivenvoer, hennep, tijgers, erwten, tarwen. Zoals al genoemd is dus.

En gooi er eens wat paardenbix / schapenbix bij.
Reken maar op vis :)

Groet Frank
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

18-03-2004 18:29

Mijn mix bestaat simpelweg uit duivenvoer, hennep, annijs en zowel grote als kleine tijgernoten voor het voorjaar. Daaroverheen enkele boilies (zeg een halve kilo op 5 kilo partikels) en een kilootje trouvit. Werkt goed. 's zomers komen er soms (bij toko's en in sommige supermarkten te koop) waterkastanjes uit blik bij. Deze zijn absoluut niet zo duur en op dressuurwater na een introductieperiode een echte killer. Zijn ongeveer 3 (!)cm in doorsnee en vrij licht, dus ook op modderbodems goed te vissen.

Simon :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-03-2004 18:49

[quote="kevin diederen"]En waarom dan van alles evenveel?[/quote]

Kevin,

Anders kan er een voorkeur bij de karpers optreden voor 1 van de par-
tikels. Als je van alles evenveel doet, dan beperk je dat in zekere mate!
Vooral met hennep moet je dat goed in de gaten houden!

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-03-2004 20:07

Bij lage watertemperaturen heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in partikels. De zo gewaardeerde enzymen-werking zal niet echt zijn werk doen denk ik zo. Een uitzondering hierop is hennep. Wel verschralen die hap. Even in de koekenpan of kant-en-klaar kopen. In plaats van partikels zoek ik het simpel in witvis-voer. Niet te compact, het moet mooi uiteen vallen en het liefst ook nog "werken". Voorkeur heeft donker voer. 's-Winters is het water veelal zeer helder. Een witte voer-wolk zal eerder afschrikken, dan vis aantrekken.


Simon,
Let bij de waterkastanjes wel op de zeer beperkte houdbaarheidsduur.


Benny,

Ik denk ook dat hennep er qua partikel bovenuit springt. Echter, ik kan de door jou gesuggereerde relatie tussen voorkeur en verhouding betreffende partikels niet helemaal goed plaatsen. Als een karper een voorkeur heeft voor hennep, dan maakt het toch weinig uit hoe de verhouding is met andere partikels? Stel dat er wel een relatie is, dan zou ik hier eerder in tegenovergestelde richting op inspelen: weinig hennep in relatie tot de andere partikels. Idee is dat de hennep als eerste veroberd zal worden, weinig hennep, zo op, karper gefrusteerd door zijn opgewekte eetlust...ach, nu ik toch trek heb en hier toch ben dan die andere partikels maar naar binnenwerken. Moet bekennen dat ik hier nooit eerder bij stil gestaan heb. Nu wel, daarvoor bedankt :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-03-2004 22:41

Ron,

Stel dat je de partikel mix uit het volgende zou laten bestaan.
50% hennep
20% mais
20% tarwe
10% tijgernoten

Zoals duidelijk te zien heeft de hennep de overhand met 50%. Wanneer
je dit mengsel zou gaan voeren, dan bestaat de kans (zeer reeel!) dat de
karper geheel fixeerd raakt op de hennep (dit gebeurd meestal met de
kleinste partikels in je mix waar ze gefixeerd op raken!). Een oplossing
is hiervoor zoals gezegd; is overal even veel van gebruiken, dus bij deze
vier partikel soorten overal 25% van.
Wat ook goed lijkt te werken is partikels van ongeveer dezelfde grote te
mengen, het liefst niet van zaden formaat. B.v. een mengeling tijgernoten,
kikkererwten, mais en maples. Dan lijkt het of de karpers ook minder ge-
fixeerd raken, op 1 bepaalde partikel!

Tot slot: Het is dus zeer goed uitkijken dat je zeer kleine partikels, zoals
hennep, vogelzaad enz. Niet de overhand laat hebben, want een karper
heeft nu eenmaal een zwak voor klein aas.....!
Voor de rest kan ik ook vermelden, dat meestal op een tapijt van zeer
klein aas (hennep, vogelzaden), je haakaas zoals b.v. een boilie of een
1 of andere partikel steevast geweigerd word, of misschien als laatste
pas word gepakt (in het laatste geval zit je dan eigenlijk single hook te
vissen!). Worm en made.........! :wink:

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-03-2004 23:20

Benny,

In jouw reactie zeg je eigenlijk dat de grote van de partikel de voorkeur van de karper bepaald. Hoe kleiner, hoe liever. Dit is dus nog steeds ongeacht de verhouding met andere partikels. Jouw redenering volgend maakt het geen verschil of er sprake is van 10% hennep/ 90% tuinbonen of 90% hennep/ 10% tuinbonen. Immers, de karper gaat voor de kleinere partikel (overigens niet de "Wet van Benny", laat dat duidelijk zijn voor de mee-lezers). Bij deze eerste mix zal 'ie echter eerder de hennep opgegeten hebben dan bij de tweede. Vraag is vervolgens, gaat 'ie in dat geval over op de grotere partikel of nokt onze vriend af. Persoonlijk denk ik het eerste, het blijft een dier dat ergens een gemakkelijk hapje voorgeschoteld krijgt. Dit zou je kunnen zien als een "voordeel" van relatief weinig hennep. Je geeft de karper niet de gelegenheid volledig op de hennep gefixeerd te raken, hetgeen je bij een oververtegenwoordiging van hennep wel doet. Het "voordeel" van relatief veel hennep is daarentegen dat je de karper echt blind kan maken van lekker (vr)eten. Echter, partikels, en zeker kleine, hebben, gezien de hoeveelheid, de neiging dicht bij elkaar op de bodem te liggen. De karper hoeft derhalve weinig moeite te doen om te stofzuigen. Simpel, slurf over de bodem en zuigen. Vind ik het niet vreemd dat 'ie zijn bek tegen die ene boilie stoot en deze dus niet tot zich neemt (of juist weer wel, zucht).

Samenvattend, ook voor mijzelf ;-) :
* relatief weinig hennep, voordeel: karper kan weinig gefixeerd raken op enkel hennep
* relatief weinig hennep, nadeel: Nokt de karper af als de hennep op is of gaat 'ie het andere aas te lijf?
* relatief veel hennep, voordeel: vreetwaas voor de ogen, vraag is of deze doorzet naar het andere aas. Bovendien kun je karper hierdoor langer op je plek houden.
* relatief veel hennep, nadeel: zie het voordeel, "totale" fixatie op hennep.


Voor de meelezers, zo zwart-wit als Benny en ik het stellen is het in de praktijk veelal niet! Pin ons er dus ook niet op vast. Ik weet nu in ieder geval dat ik hier weer enkele grijze hersencellen voor moet reserveren om dit toch eens verder te overdenken. Wederom Benny, bedankt :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2004 09:09

Ron,

Wat jij zegt kan ook, gewoon realitief weinig hennep/zaden tegenover
de grovere partikels. Je moet in ieder geval zorgen dat de hennep/zaden
niet de overhand heeft!
En het is dus inderdaad zo, wanneer zoals Ron ook zegt; dat wanneer
je zeer veel hennep gebruikt of alleen hennep cq zaden, dat je ware
vreet orgies kunt bewonderen, maar zoals aangegeven zijn ze dan hele-
maal gefixeerd op dat kleine spul......!
En het is inderdaad een ozo makkelijk aas voor de karper om eens lekker
op te stofzuigen. Alles wat dan zwaarder is (lees:haakaas!), word stee-
vast geweigerd. Uitbalanceren hoor ik sommigen al roepen, dan zeg ik;
werkt niet want het volume van het haakaas is nog altijd groter dan de
hennep. En body gel, is geen optie want een bal zaad en losse hennep
verschild nogal...! En hennep op een draadje rijgen zou kunnen, maar het
gewicht van de haak "ook van een klein haakje" zorgt er weer voor dat
het haakaas toch weer anders is + het feit dat er dan met een dunne
naald vaak weer aardig wat hennep word opgeregen.
Het enige wat wel direct vangt op een bed hennep/zaden (geld het meeste
voor hennep), is een dotje maden of wormen, ander aas is steevast het
laatste aan de beurd of word geheel niet meer genomen!

Tot slot: Het is natuurlijk niet overal zo zwart wit, maar op de meeste wa-
teren zie ik het voor geschreven voorval toch terug. En vooral op wateren
met zeer veel natuurlijk voedsel......! :wink:

groetjes Benny
hennep)
Guy Veugen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Maastricht

24-03-2004 13:11

Benny,
Zelf denk ik hier ook veel over na.
Om te voorkomen dat de vis gefixeerd raakt op die kleine voedseldeeltjes(hennep) als ik aan het voeren ben..voer ik de dagen voor ik ga vissen flink wat hennep in combinatie met boillies,(om de vis attent te maken op voedsel) de dag dat ik ga vissen laat ik de hennep weg en voer ik alleen de boillies zodat de vis niet gefixeerd kan raken op die hennep en dus alleen boillies vindt..

Zelf denk ik dat die fixatie alleen voorkomt als je met grote boillies of pop ups tussen die kleine hennepzaadjes gaat vissen, daarom zou ik ook mn aasmaat aanpassen bijv tijgernoten.

Zelf ga ik vanavond ook voeren met hennep icm wat boillies..aangezien ik er morgen ga vissen en er toch wat hennep wil hebben liggen, voer ik gewoon 2/3 spodjes hennep compact op wat boillies, zo lijkt het me moeilijk voor de vis om de boillies te laten liggen..aangezien het geen grote voerplek van hennep is.

Mvg Guy
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-03-2004 16:17

%Beste particle mannen,
ik heb het allemaal eens bekeken, maar volgens mij bestaan er grote misverstanden over het gebruik van particles. Ik zal proberen om mijn visie op het hele zaad/graan gebeuren uiteen te zetten zonder hierbij te vervallen in onnodige wetenschappelijk jargon.

Teneerste wil ik even kwijt, dat ik al jaren liever vis met boilies, vanwege de doodeenvoudige reden dat ik al genoeg brasem heb gevangen in mijn leven.

Enfin we gaan vissen met particles. Laten we beginnen met een belangrijke stelling: karpers eten hun dagelijkse kostje niet volgens de schijf van vijf. Ze zijn afhankelijk van het aanbod van het moment(seizoen) Een vis kan dus niet zoals wij alle noodzakelijke nutrienten in een maaltijd tot zich nemen. Dat is op zich niet zo'n probleem, omdat een karper (net als een mens!), beschikt over het vermogen om de opgedane nutrienten als het ware te verspreiden over een langere periode. Kortom een vis kan volstaan om de ene dag eiwitrijk voedsel tot zich te nemen en de andere dag een vetrijk voedsel (hennep!) te eten. De nutrienten zullen toch gelijkmatig worden opgenomen door het lichaam.
Wat heeft dit nu voor een gevolgen voor ons vissers? Kom ik zo op terug .

De volgende stelling: Een karper eet niets als ie 't niet nodig heeft.Of andersom: een karper eet alleen wat ie wel nodig heeft. Het is daar op de bodem van de door ons beviste wateren "survival of the fittest" Elke beschikbare voedselbron zal dankbaar worden aangedaan, totdat het een "overdosering" van het bepaalde nutrient tot gevolg heeft. D.w.z. dat als een karper een week lang slechts muggenlarven (proteine) heeft gegeten, is wel weer ens toe aan wat onverzadigde vetzuren (hennep!).
Kortom de karper is in de natuur vaak genoodzaakt eenzijdig te azen.
Begint er al een kwartje te vallen? Ik durf dus te beweren dat het veelbesproken formaat van het aas niet veel uit maakt, maar dat karpers even zo hard zouden azen op 20 mm. hennep. Oeps! gewaagde uitspraak niet waar? Kwacht op reacties. Dit verklaart wat mij betreft, waarom de karpertjes van Luc de Baets slechts hennep tot zich namen i.p.v. de tevens aangeboden tarwe. Die koolhydraten hadden ze waarschijnlijk al voldoende gehad de laatste tijd.

Ik hoop dat we al wat dichter bij de oplossing zijn gekomen op deze manier. Het probleem is echter: hoe weten we wat de door ons belaagde vissen op het menu hebben gehad de laatste tijd? Gezien het feit dat dit - afgezien van het jaargetijdelijke voedslaanbod- schieronmogelijk is, lijkt de enige oplossing een totaalvoedsel te presenteren. Neem dan in dit geval het liefst een uitgebalanceerde boilie. Voor degenen die hier geen genoegen mee nemen, gaan we toch maar de ideale particle-mix proberen te maken.

Het probleem bij particle mixen is hetvolgende: hoe krijg je er voldoende proteine in?
Pellets is een oplossing, maar het feit dat ze zo snel oplossen, voorkomt weer de oplossing, Daar opgeloste pellets niet echt worden opgenomen door de vis. Het antwoord zit 'm in de behandeling van de particles.
FEIT: bij het ontkiemen van granen en zaden ontstaan er in de "vrucht" eiwitten. Is dat zo? ja dat is zo! Kortom we kunnen het eiwit percentage in de particle verhogen door ze te laten ontkiemen. Dit ontkiemen is in het geval van b.v. haver en tarwe heel eenvoudig:gooi een 25kg zak graan leeg in een bewaarzak en laat 24 uur weken in de dichtsbijzijnd sloot of badkuip(alleen voor vrijgezellen!) gooi de zak met inhoud 2 a3 dagen in de zon (af en toe bevochtigen) en de "tauge" groeit er op den duur doorheen. BINGO! Nu hebben we dus particles met een verhoogd eiwitgehalte. Leuk he?! Dit lukt helaas niet meer met hennep met dank aan o.a. Alijn :D .

Hoe ziet de ideale particlemix er nu uit? Dit is natuurlijk afhakelijk per water en seizoen, maar er zijn een aantal ingredienten die ik er perse in wil:- tarwe ontkiemd 40-50%
- haver ontkiemd 10-20%
- mais stukgekookt 15-25%
- hennep gekookt 10-20%
Dit is de basis van mijn particlemix. Enkele zeer goede bij-ingredienten zijn:-zonnebloempitten gepeld en gekookt
- lijnzaad gekookt (wordt slijmerig!)
- gierst gekookt

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar ik geloof dat ik hiermee wel mijn bijdrage heb geleverd aan het particle-probleem

veel visplezier Mitsz




















































































































[/code][/list]
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-03-2004 22:13

Mitsz,

Ik zal per alinea, mijn visie geven op het door jou beschreven stukken.

Dat de karpers niet volgens "de schijf van vijf" eten, ga ik volkomen in
mee. Dat ze afhanklijk zijn van voedsel (natuurlijk) op dat moment per
jaargetijde, ga ik ook een eind in mee, maar het is wel zo dat op bepaalde
wateren b.v. alleen praktisch maar mosselen voorkomen.
Dat een vis zich makkelijk kan aanpassen aan variabel voedsel qua voed-
zaamheid, ga ik ook een eind in mee, maar vergeet niet dat natuurlijk
voedsel of het aas wat "wij" hem voorschotelen totaal iets anders is! Een
karper kan alleen op langertermijn bepalen of iets goed of slecht is. Een
karper kan niet naar 1x al bepalen of een bepaald "vissers aas" goed of
slecht voor hem is. Dus is het ook logisch dat als je vaak voor voerd, je
aas zo "goed" mogelijk voor h'm is. Met zo goed mogelijk bedoel ik GEEN
hoge voedingswaarde, maar gewoon goed en degelijke vreten.

Dat een karper niets eet als ie niets nodig heeft, daar ga ik niet helemaal
in mee. Waarom niet? Het is algemeen bekend, dat de karper over het
agemeen vrij nieuwsgierig is. Denk maar eens aan b.v. de single hook
tactiek, dit heeft volgens mij puur met nieuwsgierig te maken, en niet per-
se omdat hij honger heeft. Aan de oppervlakte kun je trouwens soms ook
mooi zien hoe nieuwsgierig onze vriend soms is.....!
Jou stelling dat een karper naar een week muggelarven eten, daarna toe
is aan hennep (onverzadigd vet). Dat zou opzich kunnen, maar dan is het
beestje wel afhankelijk van "ons" wat wij hem voorschotelen, aangezien
het meeste natuurlijke voedsel uit eiwitten bestaat. Dus koolyhdraten is
dan ook een perfecte aanvulling, maar je moet het dan ook alleen maar
zien als aanvulling, en niet dat de karper ons aas volkomen gaat beschou-
wen als een natuurlijke voedselbron.
Dat een karper vaak eenzijdig aasd op natuurlijk voedsel, dat is gewoon
een feit, omdat op bepaalde wateren b.v. alleen maar mosselen voorko-
men + een klein gedeelte ander natuurlijk voedsel.
Dat een karper met even graagte een "20mm" hennep korrel zouden pak-
ken? Dat geloof ik niet zo! Waarom? Omdat een karper veel vlotter kan
azen op klein grut, het kost h'm namelijk minder moeite. Iets wat klein is,
daar kan ie veel makkelijker op "stofzuigen". Wel ben ik van mening dat
ie op groter "vissers aas" eerder een fout maakt qua aaspresentatie. Dit
doordat, de haak het kleine aas over het agemeen uit z'n balanc trekt.
Wat de Beats betreft, in allebei aassoorten "tarwe & hennep" zit koolydra-
ten. Waarom de vissen de tarwe eruit werkten, is naar mijn persoonlijke
mening niet zo moeilijk. Tarwe valt in eerste plaats wat groter uit als hen-
nep en ten tweede bezit tarwe de eigenschap om snel te verzadigen. Die
karpers werkte daarom gewoon de tarwe uit, omdat (extreem geval!) het
ten opzichte van de hennepkorrels veel groter uitviel en dus ook in soor-
telijk gewicht. Tevens werkt hennep laxerend....!

Dat je aan partikels of een partikel mix, extra eiwitten zou moeten toevoe-
gen, dat vind ik persoonlijk onzin! Waarom? Omdat de meeste partikels
instant worden gebruikt (uitzondering misschien tijgernoten). En ook al zou
je ze over langertermijn willen gebruiken, dan zie ik nog niet het nut van
een hoge voedingswaarde, omdat de karper op de meeste wateren al ge-
noeg voeding krijgt in de vorm van natuurlijk voedsel. En waarom zouden
wij daar dan nog weer extra "hoge voeding" aan toe moeten voegen...? Ik
vind dat dan ook water naar zee dragen, iets waar ie genoeg van heeft
dat hoeft niet dubbel. Hij krijgt toch wel genoeg voedingsstoffen binnen!

Tot slot: Iedereen denkt dat tijgernoten instant zijn, maar dat is absoluut
niet zo! Vaak is er op veel wateren in het verleden al veel mee gevoerd,
zodat er zich een verkeerd beeld vormd over tijgernoten qua instantheid.

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-03-2004 22:33

Mitsz,

Bekend is dat karpers soms alleen maar op hennep azen wanneer er genoeg van is gevoerd. Vinden ze heerlijk. Tarwe laten ze liggen.


Benny,

Wat versta jij onder instant?
Zachte aasjes zijn over het algemeen lekker instant bevonden. Geur en smaak komen zeer snel en goed vrij. Een tijgernoot met een lekkere slijmlaag niet?
In mijn ogen is een tijgernoot zeer instant mits goed bereid.

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-03-2004 22:48

Hallo mitsz

Dus als ik het goed begrijp komt jouw posting op het volgende neer: Tijdelijke voedselvoorkeuren van karpers welke we allemaal steeds weer tegenkomen, zijn te verklaren door het feit dat een karper ons aangeboden voer op dat tijdstip juist nodig hadden. Voedselvoorkeuren wanneer ze het voor het kiezen hebben, welke we kennen van bijvoorbeeld De Baets (alleen hennep) zijn ook te verklaren door het feit dat de karpers juist alleen de voeding van de hennep nodig hebben gehad.

Enerzijds kan ik het niet helemaal geloven om verschillende redenen. (lees verder) maar anderzijds is het wél iets wat ik interessant genoeg vindt om er de komende tijd flink mee aan de slag te gaan met koikarpers en "in the field".

Mijn grootste struikelpunt is het feit dat ik er behoorlijk van overtuigd ben dat een karper niet "weet" (tussen flinke aanhalingstekens) wat ie nodig heeft. Ze vreten hetgeen wat zowel lekker is, en waar ze niet al te veel moeite voor hoeven doen.

Dan de gewaagde uitspraak. Natuurlijk kan je de voorkeur voor hennep aan jouw verhaal hangen. Maar daar staat tegenover dat het omgekeerde ook wel eens het geval zou kunnen zijn! Het verleden heeft echter bij vele karpervissers bewezen dat er steeds weer die voorkeur voor hennep (of ander klein spul) is, en zelden voor hetgeen wat er bij/bovenop is gestrooid. Zijn er dan geen momenten waarop de karper de boilies of de andere soorten particles "nodig" heeft die op de hennep liggen?

Ik maak zelden een mengsel van verschillende particles, enkele uitzonderingen zijn combinaties van twee particles, de ene instante particle helpt een andere particle aan de gang. Die andere particle zijn dan tijgernoten, waarvan ik in twee gevallen (waters) vermoedde dat deze niet al te gemakkelijk gepakt werden, simpelweg omdat ze niet voldoende gevist werden. De reden waarvoor ik dit doe is overigens witvis. Wat ik ook doe, maar niet vaak, is tijgernoten op hennep vissen. tijgernoten lijken in vergelijk met veel andere aassoorten een stuk gemakkelijker van de hennep gepikt te worden.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-03-2004 02:14

Jullie zetten me wel aan hetwerk zeg!

Beste Chris, bedankt voor je reactie. Er is echter iets dat me opviel:
In je eerste alinea schrijf je :"voedselvoorkeuren van karpers, wanneer ze het voor het kiezen hebben,welke we kennen van b.v. de Baets(alleen hennep), zijn ook te verklaren door het feit dat de karpers alleen de voeding van de hennep nodig hebben gehad"
In je 3de alinea schrijf je:"mijn grootste struikelpunt is dat ik er behoorlijk van overtuigd ben, dat een karper niet weet (tussen") wat ie nodig heeft.
HIER RAAK IK VAN IN DE WAR!
Al eens geprobeert om met gekiemde zaden/granen te vissen?

Beste Koen,
hoe kan het dan, dat ik na een paar dagen voeren met gemende (gekiemde) particles, vissen vang met gemengde (gekiemde!) particles
in de ontlasting?!

Benny,
ik stel voor dat je m'n tekstje nog eens rustig doorleest en dan nog eens reageert.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-03-2004 10:10

Hallo Mitsz

Misverstandje! De eerste alinea van mijn posting was een korte samenvatting van jouw posting. (Zie eerste regel) Met min of meer de vraag of ik jouw reply zo goed begreep.

Vanavond inhoudelijk...zit in de tijd van een ander!

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-03-2004 19:16

beste Chris,
kwartje gevallen. Even het volgende over aasgedrag van vissen en zeer waarschijnlijk ook karper:

Aan de afdeling visteelt van de L.U.Wageningen, is eens een aquariumtest gedaan met drie soorten zeevissen. Van elke soort werden respectievelijk drie exemplaren op dieet gezet. 1op een vetarm dieet, 1 op een koolhydraatarm en 1 op een proteinearm dieet. Als ik het wel heb, voor een periode van een week. Vervolgens werd er in een aquarium. een vetrijk, k.h.rijk en eiwitrijk voedingsmiddel aangeboden. De vissen werden in het aquarium gezet en (je voelt 'm misschien al aankomen) de "vetarme" vis ging direct naar het vette voedsel, de "proteinearme" naar het eiwitrijke etc. Een score van 100%. Talking about instant respons!! Het kan haast niet anders, dat dit ook geldt voor karpers.

Wat mij niet zo bevalt aan jouw stelling, is dat karpers volgens jou zouden eten wat ze lekker vinden. Volgens mij beschikken vissen niet over deze luxe (tenzij ik met m'n boilies aan het water verschijn :D ).

Ik moet er ff af. Krijg visite.

LATER! :P