Vraagje over enkele "rare" toevoegingsmiddelen, wa


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

10-03-2004 19:01

Dag luitjes,

ik was net op zoek naar "madenmeel", en ja, het "bestaat", bij google had ik 2 hits.

Maar ik was benieuwd of Wielco dat spul ook verkocht (niet dus), en ik keek daarvoor in hun assoritmentslijst, en daar stonden enkele toevoegingen voor boilies waar ik vragen over heb, dat zijn:

* lysine
en
* methionine

dit zijn bij mijn weten aminozuren, en ik vroeg me af wat die stofjes nu doen in de boilie, wie wil me dat even uitleggen?

En in welke hoeveelheid "moet" ik het gebruiken?? (ik moet wel weten of ik aan 1 liter al genoeg heb voor het hele jaar, of dat ik minstens 10 liter moet hebben, als ik er aan kan komen...)

En welke andere (dit soort) stoffen zijn nog meer interresant om in de boilie te mixen??


Oja, en wat is "babycorn" (maismeel zoet) eigenlijk, is dat gewone harde mais dat gemalen is??



met op bruikbare antwoorden wachtende groet:

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-03-2004 19:18

WouteR,
Hier staan beide aminozuren bij,
't is effe lezen hoor..

Aminozuren
... Carnitine: wordt gevormd uit lysine en methionine, waarbij vitamine C onmisbaar is ... Citulline:
toepassing bij het opheffen van vermoeidheid en voor ontgiftiging ...
http://www.rudolfdewit.com/aminozuren.html - 19k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

11-03-2004 20:42

hmm. weet iemand hoeveel lysine en / of methionine ik aan een mixje toe kan voegen??

en wat is dan de werking van die stofjes voor de vis? en is het uberhaupt wel verstandig om met die toevoegingen te klooien?

en wat kost dat spul "in de winkel"??


alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Met vriendelijk vragende groet;

!WouteR StegginK!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-03-2004 21:12

Wouter,als je geen verstand van zaken hebt op dat gebied(net als ik),blijf er dan maar beter van af.
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-03-2004 21:54

WouteR,
Carnitine: word gevormd uit Lysine en Methionine..
Verkrijgbaar bij o.a.
http://www.vita-send.nl/prijs.htm

Er staan nog veel meer producten, maar zoals Dennis al schrijft; als je geen verstand van zaken hebt op dat gebied(net als ik en ik),blijf er dan maar beter van af.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

12-03-2004 10:02

Ik denk dat ik er maar niet aan begin, want als er bij zo'n grote groep vissers die hier komt geen een bij zit die me iets kan vertellen over de maximale dosering....

Ik doe het dus niet, en ach, ik heb altijd ook zonder gekund, maar ik kan er misschien eenvoudig aankomen... vandaar.

Bedankt voor de info (en aanbod!), enne, is gemalen harde mais het zelfde als babycorn?? (HenK??) of word babycorn gemalen van zoete mais?

Met (nog??) geen AZ gebruikende groet;



WouteR StegginK
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-03-2004 20:25

Beste wouter,

Lysine en metheonine zijn twee van de voor de karper 10 essentiele aminozuren. Dit zijn de aminozuren die niet door het lichaam kunnen worden aangemaakt, dus daardoor moeten worden opgenomen uit de voeding. L. & M. zijn echter in menig ingredient vertegenwoordigd. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan L. & M. zijn o.a. eieren!, vleesmeel, melkderivaten en vismeel. Kortom indien je een vismeelboilie maakt met eieren en wat lactalbumine, is de toevoeging van L. & M. geheel overbodig.
Voedingsstoffen waarin L. & M. zijn ondervertegenwoordigd, zijn haver, mais, tarwemeel en sojameel. Maak je dus een boilie op basis van deze stoffen met als binder plasmapoeder i.p.v. eieren kun je 2gr M. en 1gr L. per kg. droge mix toevoegen.

Er is echter wel een methode om deze stoffen succesvol toe te passen op je boilies. Karpers hebben receptoren om aminozuren te detecteren in het water. Hiermee vinden ze over het algemeen hun (natuurlijk) voedsel. Dat nemen we even als gegeven.

L. & M. zijn wateroplosbare stoffen, over het algemeen een beetje grof wit poeder. Los van ieder een koffielepel op in je favoriete boiliedip (Het duurt even eer het opgelost is) Je hebt nu je dip verrijkt met vloeibare aminozuren! IK doe dit al een paar jaar met mijn eigen dips en voel geen behoefte om dit te veranderen. Het werkt prima. Indien je je haakaas hierin hebt gedipt, kun je hem ook nog eens coaten met de droge stof.

De prijs van deze producten is vrij hoog en de minimum afname is in ieder geval 1kg. Houd hier dus rekening mee.

hopelijk eindelijk een bevredigend antwoord.

een kromme stok toegewenst Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2004 23:37

Mitsz,

Receptoren?

Zat ik er dan ver naast in een eerdere topic? 9reageren op bepaalde stoffen of op het complete aas?)

Enne de laatste jaren worden er niet zo veel meer afgeschoten hoor :wink:

MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-04-2004 15:57

Om het even over die Babycorn te hebben.

Dat babycorn word volgens mij gemaakt uit gemalen maispellets. En is zeker een leuke toevoeging. Het heeft een lekkere zoete smaak en is ook nog eens goed grof.
Op een van mijn ex-thuiswateren is er zelfs een periode geweest dat bijna iedereen vistte met een deeg dat bestond uit alleen babycorn. En toen hebben we er echt super op gevangen. In de boiliemix is het echter ook een erg boeiend produkt, vooral als vervanging van maismeel.

Het is eigenlijk samen met griesmeel en soyameel een topprodukt voor een goede, goedkope 50/50mix.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-04-2004 23:27

Klaas,

receptoren: deel van een organisme dat bijzonder gevoelig is voor prikkels. Zoals zenuwuiteinden of zintuigcellen

Zou je a.u.b. iets duidelijker uiteen willen zetten, waar 't volgens jou aan schort.

bvdmvg Mitsz
Plaats reactie