Tapioca, soya-bijproducten en dat soort dingen meer...???

Plaats reactie
Wouter Steggink

02-02-2004 18:47

Mensen, vraagje welke boilie-constructeur heeft wel eens een van de volgende spulletjes verwerkt in de boilies??:

* tapioca
* sojaschroot, sojahullen of andere soja(bij)producten
* maisgluten

Ik ben benieuwd of dit "waardevolle" ingredienten kunnen zijn voor de boilie, en of er haken & ogen zitten aan het gebruik van deze toevoegingen. Hoeveel ik er van gebruiken zou kunnen, en dat soort dingen.

Ik ben van plan om deze dingen eventueel uit te proberen, als ik ze krijgen kan, en dan wil ik ze verwerken in boilies met vismeel.

Ik hoop da'k een paar bruikbare tips krijg.

Vriendelijke groeT;

WouteR StegginK
Frank van Amerongen

02-02-2004 19:12

Hoi Wouter,

Ik werk in een restaurant. En hier werd "Soya sauce" gebruikt voor gerechten. Het was een extract van soya dat ik van de kok begreep.

Bedoel je zoiets?

Ik was er namelijk ook mee bezig!

Dus als iemand er iets over weet. graag

mvg Frank
Wouter Steggink

02-02-2004 19:41

Nou, die dingen die ik bedoel zijn meelachtige producten.

En ik ben benieuwd naar ervaringen mbt verwerkbaarheid (tijdens het maken vd boilie zelf) en naar de hoeveelheid die ik van die spullen kan gebruiken op een mix.

Groet
WouteR
Lexus Cuyten

02-02-2004 19:56

Tapioca is een wortel, hier zit een 60% zetmeel in en is daarom puur een "maagvuller".

Sojaschroot is het restand van het sojapersings proces, dit is de binnenkern van de boon (gemalen), hier zit een 50% eiwit in.

Sojahullen, is de buitenkant van de boon en is echt niks mee te doen, de pelletvorm is te voeren, maar heeft vrij weinig betekenis qua voeding.

Maisgluten is het omhulsel van de maiskorrel en dit plakt als een .... Dit is ook hoofdzakelijk zetmeel, maar zoals ik al zei heb je hier bijna nix aan. (misschien als bij-ingredient, maar dat is het echt).

Deze producten worden door de mengvoeder industrie in pelletvorm als varkensvoer gebruikt.

mazzel Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Wouter Steggink

03-02-2004 18:17

hmm, het is alleen bruikbaar als vulstof, voor energie-arme boilies dus...??

dank voor de info!
Rob Cuyten

04-02-2004 11:21

De grondstoffen waar je het over hebt zijn erg grof van structuur. Tuurlijk kan je het geschikt maken om boilies ervan te draaien, maar dan zal je het eerst tot bloem moeten malen.

Je kan er wel voerballen van maken. Samenvoegen, water erop zetten en ballen van ca 500 gram ervan maken.
Plaats reactie