sambal en kruiden, trouvit


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

23-01-2004 15:51

nu heb ik het hele board nagepluisd en er ook veel over gevonden maar ik kwam teveel ge-ouwehoer tegen en daarom vertrouw ik het allemaal niet zo helemaal.
vandaar de volgende vragen:
1. heeft iemand al eens van een mix met sambal gehoord??
2. weet iemand hoeveel gram kerry en of paprika in een neutrale mix moet gooien, zonder andere toevoegingen?
3. dezelfde vraag als twee maar dan met trouvit (dus hoeveel gram trouvit in een bolie, mix en trouvit enigste ingedienten?)??
4. heeft iemand ervaring met aroma's die normaal in cake gebruikt worden??? kleine flesjes?? en hoeveelheid hier van??

alvast bedankt tom
knollenvanger 1ste klas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-01-2004 16:10

Sambal in een mix? Dan gaat die karper zeker springen!!! :lol: Heb geen idee, maar in kleine hoeveelheden zal het wel kunnen.

Als je paprika of kerrie in een mix wil verwerken zal je moeten denken aan 25 tot 50 gram per kilo (droge, dus zonder eieren) mix. Een combinatie van kerrie en parikapoeder in een birdfoodmix is al helemaal een topper op de meeste wateren.

Als je boilies wil draaien met veel trouvit zal ik, als ik jou was kiezen voor: 800 gram trouvit
200 gram maismeel
en de nodige eieren

Alleen is de verwerkbaarheid van deze mix niet zo heel geweldig. Maar met 1 deel 50/50 mix en 1 deel trouvit zal het ook wel lukken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-01-2004 16:13

Tom,

1- Kan ik je geen antwoord opgeven!
2- Kerry of paprika poeder, is te gebruiken in een dosering van 5%.
3- Trouvit valt te gebruiken tot 80%, opzich zou je hem ook wel puur kun-
nen gebruiken, maar ik zou er nog 20% maismeel aan toevoegen voor een goede binding en een wat betere uitharding. 80% trouvit + 20% mais-
meel is dan ook een perfecte mix!
4- Die smaak flesjes zijn prima gebruiken, ik zou ze echter alleen gebrui-
ken voor het soaken, omdat bij het koken je ze helemaal stuk kookt. Op
een kg boilies zou ik 1 flesje gebruiken (Baukje), en dit een tijdje laten
intrekken in een afgesloten emmer.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-01-2004 16:20

Kevin,
80% Trouvit?!?
Da's wel heel veel,
zou het juist andersom doen.
20% Trouvit + 80% mix..

En om nu niet teveel te ouwehoeren...
Antwoorden op de vragen van Tom,
1 - Ja
2 - 50-100 gram / kg
3 - 100- 200 gram alleen Trouvit
4 - Nee gebruik nooit aroma's.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

24-01-2004 19:39

allemaal bedankt voor de tips ik ga ze eens uittesten,
en nog meer suggesties zijn natuurlijk altijd welkom
knollenvanger 1ste klas
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

26-01-2004 14:59

Sambal... geen ervaring mee, maar Als je 1 theelepeltje in een kilo mix doet en ja gaat daar flink mee voeren... dan moet je niet raar kijken dat het waterpeil een dag later een halve meter lager staat :lol: Die beestjes kunnen daar denk ik niet zo goed tegenm als ik. Bovendien is het aantrekkelijke smaakelemant niet al te groot. Ik zou het dan eerdee bij de kerrie en trouvit enzo houden.
mvg Rob
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

01-02-2004 19:02

mannen kan echt niemand hierbij verder helpen???

de andere reacties daargelaten dan. :roll:
ik wil nu egt zelf eens ballen rollen mar weet niet zo goed hoe dit fatsoenlijk aan te pakken
knollenvanger 1ste klas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-02-2004 19:08

Tom,

Stuur mij eens een "prive bericht" met al je vragen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

01-02-2004 19:26

benny pb is verstuurd
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-02-2004 21:18

11-01-2001 D.A.J.Bijlsma

Zelf maken van boilies.


De meeste recepten zijn op basis van graansoorten, vismeel en / of vogelvoer en kunnen worden gemixt met diverse geur en / of smaakstoffen.
Het gemakkelijkst is boilies te maken van kant en klare mixen, deze zijn duurder dan het zelf mengen van de ingrediënten, maar het gemak kan belangrijker dan de kosten.

In de zomer vis ik veel met vis/vogelvoer mix waarbij ik zelf het vogelvoer maal en toevoeg, ook voeg ik dan vaak eivoer (te koop in de dierenspeciaalzaak) toe.

In de koudere perioden vis ik veel met vogelvoer/graanmixen, ook deze boilies hebben een goede instantwerking (betekend dat de karper deze boilies langer, zonder overmatig voeren en na een korte gewenningscampagne, blijven eten.).

Aangezien de ervaren karpervissers zelf wel weten hoe het maken van boilies gaat, ga ik ervan uit dat deze pagina interessant is voor de beginnende karperaar, daarom geef ik nu de diverse stappen aan hoe de boilies te maken.


A. maak eerst de eieren klaar en voeg daar de droge mix aan toe nooit andersom!!.

B. 10 eieren en 3 ei water is voldoende voor ongeveer 1200 gram DROGE mix.

C. maak in 1 ei een gaatje zodat de struif eruit kan vul dat ei met water, voeg op 10 eieren 3 ei water toe voeg eventueel 3/4 ei olie toe, doe de flavours en/of zoetstoffen erbij, nu pas de vogelzaden of andere vochthoudende ingrediënten toevoegen, gebruik je bijvoorbeeld vogelvoer van bogena of vogelzaden dit eerst fijnmalen hierdoor komen de vetten en oliën beter tot hun recht, goed doorroeren met een garde of een mixer.

D. nu pas de droge mix beetje bij beetje toevoegen, blijven kloppen met een garde tot het niet meer gaat, als het deeg nog kleeft 10 minuten laten staan en dan controleren of het deeg goed is, voor de deegspuit mag het een ietsje slap/kleverig zijn is beter voor je armspieren, is het nog te slap/kleverig droge stof toevoegen, is het al te droog GEEN ei toevoegen maar water dat wordt beter opgenomen door het deeg. Rolt het deeg open dan de volgende keer minder olie gebruiken ook vogelzaden/vogelvoer wil het openrollen weleens veroorzaken, remedie is water en droge stof toevoegen tot het weer goed rolt de volgende keer er rekening mee houden, dus alles noteren wat je doet want het onthouden gaat echt niet

E. Pak een stuk van dit deeg en probeer met de hand een goede boilie te maken. Rol het deeg uit tot een dunne worst, afhankelijk van de grote van de boilie, of gebruik hiervoor de deegspuit die in de handel verkrijgbaar is. Denk eraan als je een rollertafel gebruikt dat de worst die ontstaat niet dikker is dan de sleuf in de roller anders krijg je problemen met het rollen.

F. Maak met de hand ronde boilies of gebruik een boilie roller, kook in een ruime pan de boilies, tot ze gaan drijven en laat ze nog kort doorkoken. Laat de boilies in de buitenlucht drogen en goed hard worden na 48 uur zullen de boilies voldoende hard zijn om mee te vissen of te werpen met een werpstok, wat je niet gebruikt moet je invriezen anders groeit er snel haar op.

Perfect ronde boilies zijn alleen mooi voor het oog maar de karper geeft echt geen schoonheidsprijs, hem gaat het alleen om de eetbaarheid. Zelfs zou ik zover willen gaan dat het voeren en vissen met onregelmatig gevormde boilies weleens dressuur doorbrekend zou kunnen zijn. Vis je op lange afstand en voer je met een werpstok dan is een goede ronde vorm weer onmisbaar, dus experimenteer maar raak.




Gebruik bij de aanschaf van deze producten je gezonde verstand en experimenteer, mijn mening is dat je lang niet alles nodig bent wat de fabrikanten je wel willen laten geloven, lees ook de pagina over geur en smaakstoffen. Een viskennis van mij gebruikt zoveel suiker dat de boilies niet meer kunnen of willen schimmelen hij gebruikt helemaal geen conserveringsmiddel maar wat belangrijker is hij vangt er goed mee.

Een goede basismix is Tarwemeel met Maïsmeel in de hoeveelheid 2-1, dus 2 delen tarwemeel op 1 deel maïsmeel, in plaats van maïsmeel kan ook Polenta, Maïsbloem of Griesmeel gebruikt worden, deze combinatie,s zorgen voor een goed kneed en rolbaar deeg; hieraan kunnen diverse bestanddelen toegevoegd worden.

laatste update 11-01-2001 D.A.J.Bijlsma

en Diverse bestanddelen kunnen dan weer overal uit bestaan, ook Sambal en Kerry..

http://www.voedsel.net/product/index.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie