Robin Red


Plaats reactie
Bas deLuxe

20-01-2004 19:46

Kan iemand mij vertellen wat Robin Red precies is.

In 1 van de artikelen op deze site stond dat het in home-made boilies werd verwerkt, maar wat is het precies.

Groeten
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-01-2004 20:07

Robin red is een vogelvoer dat gevoerd wordt om de kleur van de vogels "op te halen"
Word geproduceert in Engeland door de firma Haits.
Is geschikt in boiliemixen in hoeveelheiden tot ongeveer 10%.

Wil.
Koen de Been

20-01-2004 20:15

hey bas,

Wat robin red precies is kan ik je niet vertellen,maar deze specerijen worden gebruik in vogelvoer om de vogels rood te kleuren.....
de "echte"robinred heeft een diep rode kleur en ruikt heel apart en smaakt zeer sterk naar kruiden.
er worden heel veel soorten robinred op de markt gebracht maar je moet goed op letten wat je koopt omdat de goedkopere versies zijn verdund...
een goede robinred is o.a die van The Carpcollector, Haits (engelse fabrikant die ieder jaar op Carp 200? komt.
robinred is rijk aan caroteen, caroteen komt ook voor in wortels en dit heeft een positieve aasrespons op onze vriend karper, terwijl brasem er ook niet vies van is...... :roll:

ik heb zelf nog geen uitgebreidde ervaring met dit goedje maar ik ga het dit jaar zeker wel uitproberen!!!
en kijk eens op de zoekfunctie van dit board, daar kan je zeker genoeg vinden over robinred!!!

suc6,

MVG koen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

20-01-2004 21:55

Hey bas'

Robin red is een veel gebruikt vogelvoer, hier wat info die ik voor je van het net heb gehaald hopelijk heb je er wat aan..........

Eivoer voor vogels
Dit is opfokvoer voor vogels, in de meeste gevallen kanaries. Wij hebben voor u een vijftal van deze voeders wat nader bekeken en kwamen tot volgend resultaat. Op basis van eiwitten en koolhydraten geven wij de voorkeur aan C.d. geel of rood. Deze laatste bevat wat meer honing en ruikt echt zalig, Orlux daarentegen is neutraler en heeft een hoger vetgehalte. Nectarblend is een neutrale samenstelling, en Robinred is voor liefhebbers van een meer gekruide rode boilie..

. C.D. Mix
Max.% te verwerken: 20%
Eiwitgehalte: 19%
Koolhydraatgehalte: 49%
Vetgehalte: 10%
Uitharding: goed
Verwerkbaarheid: goed
Instant-response: zeer goed

. C.D. Eivoer
Max.% te verwerken: 20%
Eiwitgehalte: 16%
Koolhydraatgehalte: 53%
Vetgehalte: 7%
Uitharding: goed
Verwerkbaarheid: goed
Instant-response: zeer goed

. Nectarblend
Max.% te verwerken: 20%
Eiwitgehalte: 15%
Koolhydraatgehalte: 42%
Vetgehalte: 5%
Uitharding: goed
Verwerkbaarheid: redelijk
Instant-response: goed

. Orlux
Max.% te verwerken: 20%
Eiwitgehalte: 16%
Koolhydraatgehalte: 48%
Vetgehalte: 13%
Uitharding: goed
Verwerkbaarheid: redelijk
Instant-response: goed

. Robin Red
Max.% te verwerken: 20%
Eiwitgehalte: 16%
Koolhydraatgehalte: 44%
Vetgehalte: 8%
Uitharding: goed
Verwerkbaarheid: goed
Instant-response: zeer goed

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Bas deLuxe

21-01-2004 07:20

ok bedankt!

zeer snelle en goede uitleg van Robin red! Klinkt vrij positief allemaal, dus ga het waarschijnlijk wel een keertje uitproberen! Mocht het echt goed werken, dan horen jullie het wel,

groeten
Bas
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

21-01-2004 08:06

Bas,

Houd er wel rekening mee, dat Robin Red vrij prijzig is.
Rond de 12 euro per pond!

Pascal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2004 09:42

Ooit eens een paar jaar bezig geweest met het kweken van rode kanaries (in de pré-historie). Om ze op kleur te houden voor tentoonstellingen werd geconcentreerde caroteen aan het voer toegevoegd. Velen in de vogelwereld hebben nog nooit gehoord van iets als Robin Red? Al helemaal niet van iets op basis van specerijen. Caroteen zelf is een natuurlijke kleurstof en ik meen niet dat er bijzondere vangkracht aan een kleurstof zit. Wat Robin Red dus precies is blijft vaag. Verder moet je oppassen, want de Robin Red in de winkel is niet persé hetzelfde als het spul van Haits.

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-01-2004 10:37

Kees,

Robin red is / was verboden in nederland, vandaar de vervanging door caroteen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2004 10:59

Maar het gaat bij vogels alleen om de caroteen, Klaas. Dus die hebben geen eens Robin Red dat ook een deel caroteen bevat nodig, maar gebruiken gewoon het geconcentreerde caroteen. Is al minstens 30 jaar in de winkel te koop. Kan me nauwlijks voorstellen dat het bij de karpervissers in Robin Red om de caroteen gaat. Nogmaals, dit is een kleurstof. De specerijen is bijzaak voor vogelboeren. Een scherpe smaak is niet eens gewenst. Als er vitaminen in zitten kun je die via andere producten in het voer geven. De geclaimde toepassing in de vogelwereld van Robin Red is dus vaag en zeker niet zo gebruikelijk!

Het enige wat ik wil aangeven is dat de caroteen waarschijnlijk niet de belangrijke component is, maar het mogelijk om de andere bestandelen gaat.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-01-2004 12:23

Ik geloof dat de Robin Red die wij heden ten dagen kjennen als karpervissers een andere Robin Red is dan de Robin Red die werd gebruikt voor het kleuren van kanaries.
Ben ik nog te volgen?

Wat Kees meld klopt ook, de kanaries van tegenwoordig worden gekleurd door caroteen, een extract uit een wortel, wordt ook gebruikt in geneesmiddelen en vitamine-preparaten.... als ik het goed heb!

De Robin Red die ik ken als karpervisser, is heel anders.
Het stinkt in ieder geval, kleurt je boilie rood en de karper is er gek op!
Ik zou dit alleen niet aan mijn kanarie durven te geven, anders brandt dat beestje zijn bek helemaal uit...

Maar goed... bij mijn gaat het ook door de boilie, eventueel aangedikt met paprikapoeder!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-01-2004 15:01

http://www.supercatch.co.uk/viewindex.a ... LTYKXDMGME

En voor Kees; First of all, a little background: Robin Red is a totally unique product developed for feeding and colouring show birds by the Cleethorpes based company,
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2004 15:43

Aha Henk, helder nu. Het is voeding met caroteen als toevoeging voor de kleuring. Zou ik niet gebruiken voor show vogels die geen rood hebben. :roll: Voor de rest kan het dus van alles wezen en is caroteen inderdaad ondergeschikt.

Groeten, Kees
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

21-01-2004 15:57

gaat iemand binnenkort een baal van 25 kg robin red kopen toevallig???
ik heb wel interesse in 5 kg.
stuur maar een pb.
groete
chris
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-01-2004 16:25

Robin Red...

Het zit in een van m'n favoriete mixen... en vangen doet het idd. Maar zou de boilie niet vangen zonder Robin Red? Geen idee, maar dat bijna alle kant en klare vismeelmixen Robin Red bevatten zal geen toeval zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

21-01-2004 17:37

Als bijna iedere vismix robinred bevat dan ben je zonder mischien wel beter af??????

Al is het aleen om net weer iets af te wijken van de rest.....

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-01-2004 17:42

Ssssst !!
Laat iedereen AUB robin red blijven gebruiken 8)
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

21-01-2004 18:11

Oke , Allemaal aan de robinred dit seisoen........
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

22-01-2004 18:18

weet iemand waar ik robin red kan kopen per kilo in de buurt van rotterdam?? k ben vandaag bij harm nuis in ridderkerk geweest maar die had het niet meer.
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

22-01-2004 18:56

robin bel rodrigo eens heeft het wel voor je :lol:
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

22-01-2004 21:16

Beste Mensen,

Robin Red is volgens mij een gedeeltelijk laxerend middel. Dat komt niet door de acerteen maar volgens mij het gemalen kaneel wat er in verwerkt is. Dat het laxerend werkt kan wel eens het geheim zijn. Zoals bijv. een sweetner die gebruikt kan worden.

Ik zag ook nog een vraag over het aanschaf van dit product. Ik heb vorig jaar drie kilo zakken kunnen kopen van Martin SB. Per kilo een prijs van 17,95. Atractor range of martin SB (hoe je het ook wil noemen) zakken kon ik kopen bij mijnhengelsport zaak. Er zullen er wellicht meer zijn in Nederland.

Ik hoop dat jullie eer wat aan hebben.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

23-01-2004 12:42

Ik vis nu toch ook reeds een 3tal jaar met RR en heb reeds een aantal merken geprobeerd...toch vind ik die van Carp Company (Mondial) de beste. Die ZOU van Haiths afkomstig zijn en lijkt er ook het sterkst op van geur en kleur.
Aan de vangkracht ervan twijfel ik niet meer... wel aan de voedingswaarde ervan. Sommigen zeggen dat het geen eiwitten en koolhydraten bevat?! anderen spreken dan weer over totaal verschillende verhoudingspercentages.
Wat ik weeeel meen te weten is dat het bepaalde wateroplosbare eigenschappen heeft. Bij het langdurig in het water liggen ... zwellen de deeltjes RR namelijk, hierdoor wordt alles poreuzer en wasemen de geuren (en kleuren) er uit.
Wat me ook reeds een paar keer opviel is dat...wanneer je smorgens een karper uit de bewaarzak haalt, die gevangen is op een op voorhand aangelegde voerplek, er verdomd vaak RRresten in de bewaarzak te vinden zijn. Het blijkt dus niet of niet goed te verteren in tegenstelling tot de rest van de ingredienten...
Indien een van jullie dezelfde vaststellingen heeft gedaan... hoor ik het graag !
MVG
Red Candy
richard van der wal
Berichten: 77
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00

28-01-2004 17:23

Voor echt goeie en VERSE robin red van haiths moet je bij de Boilieboer
zijn, en ook de prijs is erg gunstig!
http://www.boilieboer.nl
mvg richard
Plaats reactie