boilies bewaren


Plaats reactie
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

17-12-2003 23:20

hoi wie weet er een niet al te dure manier om boilies lange tijd goed te houden, om ze allemaal in te vriezen heb ik geen plaats, ik hoorde dat je ze kon bewaren in luchtdichte tonnen met zout maar deze zijn na 1 maand beschimmeld
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-12-2003 00:15

Joris,

De beste optie in jou geval is de boilies gewoon laten drogen! Direct na het koken de boilies in kratjes doen, niet teveel lagen op elkaar, twee ventilators er op, boilies een paar keer per dag goed schudden en na 5 dagen zijn ze zo droog dat je er iemand mee van de fiets kunt schieten! Dan kun je ze overal in bewaren zonder dat ze zullen gaan schimmelen o.i.d.

Goede vangst!

PS: is ook nog dressuur doorbrekend.
Hugo Bovenmars

18-12-2003 10:37

Op 2003-12-18 00:15, schreef Bart Janssen:
....en na 5 dagen zijn ze zo droog dat je er iemand mee van de fiets kunt schieten!



....en na 5 dagen zijn ze zo droog dat zich in no time volzuigen met rotzooi wanneer op de bodem van je water zijn beland.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

18-12-2003 10:58

Bart,
maar dan heeft het toch geen zin om een flavour te gebruiken, want die verdampt dan toch ook mee, of niet?

Hugo,
Dan kun je toch een portie boilies soaken of besprayen twee dagen voordat je gaat vissen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

18-12-2003 11:25

moeten deze kratjes ook luchtdicht zijn
HANS CUYPERS
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: AVERBODE

18-12-2003 11:28

stel jezelf is de vraag waarom de boilies rotten, wat is het enigste ingredient dat kan rotten in een mix!

heb je het antwoord?

zoja vervang dit ingredient dan door een substituut en je problemen zijn van de baan!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-12-2003 11:36

Hans,

Helaas, dat is niet de enige oplossing. In De Karper nummer 62 van de KSN heeft Willem Peters een zeer uitgebreid artikel staan over de omstandigheden waarin bederf plaats kan vinden en hoe je dat vervolgens kunt voorkomen. Het is wel iets complexer dan het alleen maar weglaten van de eieren...

Groeten,

Mark
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

18-12-2003 11:37

Joris,
juist niet! het beste zijn die plastic fruitkistjes die een helemaal open structuur hebben. Je kunt ook speciale droogrekken kopen, maar die zijn nogal prijzig.

Hans,
Om te rotten is mede vocht nodig. Het drogen van de boilies, en zo het vocht eruit halen, zorgt er dus voor dat je boilies minder snel schimmelen. Het enigste ingredient dat kan rotten: een mix bestaat uit natuurlijke producten, die kunnen allemaal rotten.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

18-12-2003 11:38

ja eiren, ik weet dat je dan ei-albumine kan toievoegen in plaats van eiren maar gr per ei is da ongeveer?
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

18-12-2003 11:42

ja als je dan zout op je boilies strooit, dan trek het zout het vocht uit de boilies dus normaal moet dit toch lukken dan
HANS CUYPERS
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: AVERBODE

18-12-2003 12:13

het is natuurlek iets complexer dan enkel de eieren eruit te laten, dat klopt logisch ook!

vocht is natuurlek ook een probleem, maar dat is gedeeltlek te verhelpen door je bollen voldoende te laten uitdrogen!

en ik heb persoonlek geen problemen om mijn boilies schimmel vrij te houden, en ik vries deze niet in!

en dat een droge mix kan schimmelen ligt enkel aan de omgevingtemperatuur en vochtigheidsgraad!
mijn mix ligt gewoon in een ton en deze vertoont geen schimmel! sinds dat ik deze mix gebruik heb ik er geen problemen meer mee!

ik heb de mix aan een paar goeie viscolleg's gegeven en zij gebruiken deze nu ook en zij vriezen ook niks in, en ook zij hebben nog geen enkel probleem ondervonden!

ik heb er lang moeten achter zoeken, maar wie zoekt die vindt!
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

18-12-2003 12:54

hoeveel gr ei-albumine moet je ongeveer toevoegen in plaats van 10 eieren
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

18-12-2003 13:19

ja Hans, ik had erbij moeten zeggen dat alle natuurlijk ingredienten kunnen schimmelen indien ze in contact komen met vocht. Belangrijkste schimmelfactoren zijn dus water en eieren.

Je zegt wel eerst dat droge mix niet schimmelt, maar daarna zeg je dat met je nieuwe mix geen problemen meer hebt met schimmelen. Tegenstrijdig, of bedoel je dat ze na het koken minder snel gaan schimmelen. Ik vraag me dan toch af welke ingredienten in poeder/meelvorm sneller schimmelen dan anderen. Ik vermoed dat dierlijke producten sneller schimmelen, maar weet het niet zeker.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
HANS CUYPERS
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: AVERBODE

18-12-2003 13:43

nee nee, ik bedoel daarmee, dat men vorige (andere) mix wel schimmelverschijnselen had na het koken, maar met wat zoeken en experimenteren heb ik een nieuwe mix gevonden die niet schimmelt!
met niet schimmelen wil ik niet zeggen dat de bollen nooit gaan schimmellen, dat beweer ik niet maar het duurt tog wel vrij lang!

laat ik het zo zeggen, de bollen zullen eerder in de maag van de karp verdwijnen dan dat ze zullen rotten! natuurlek is dat geen garantie maar dat heb je nooit!

ik hoop dat dit wat duidelijker is nu, ik weet ook niet hoe ik het beter moet uitleggen!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-12-2003 13:46

Hoi Joris,

Verhouding suiker/zout en olie .. (vis?)
Dit in laagjes besprenkelen en het werkt voor een maand of 3 .. wel in een te sluiten emmer oid doen!
Prima.

Succes ermee
Frank
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-12-2003 19:23

Hugo,

Gezien jou antowoord heb je nog nooit met gedroogde boilies gevist! Pure onzin dat ze zichzelf volzuigen met bodemprut. Doordat de boilies water opnemen komt gelijk de geur en smaak van de bolie vrij, dit trekt ook de bodem in. Dus de boilies worden op het moment van wateropname alleen maar attractiever.

Jurgen,

Flavours en toevoegingen gebruiken heeft weldegelijk zin, tuurlijk verlies je wel een hoeveelheid door te drogen maar er blijft altijd genoeg over om de attractiviteid te behouden.

Ik zou zeggen probeer het maar eens, ik zou wel voeren van te voren!

Joris,

Gewoon open kratjes gebruiken zodat het vocht goed weg kan.

Groeten
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-12-2003 09:55

[quote]
Op 2003-12-18 19:23, schreef Bart Janssen:
Hugo,
Gezien jou antowoord heb je nog nooit met gedroogde boilies gevist! Pure onzin dat ze zichzelf volzuigen met bodemprut. Doordat de boilies water opnemen komt gelijk de geur en smaak van de bolie vrij, dit trekt ook de bodem in. Dus de boilies worden op het moment van wateropname alleen maar attractiever.

Als je zo’n superdroge bal in het water gooit dan zal deze zich zeer snel volzuigen met water (aangezien de omgeving uit 100% water bestaat en hierdoor de osmose zeer sterk is, bij een gewone boilie is dit effect minder sterk). Hierdoor worden de geur/lokstoffen uit de boilies verdrongen en de aanlokkende werking versterkt. Hieruit volgt dat deze boilies in feite sneller hun lokstoffen verliezen en de flavours hierin dus minder lang werkzaam zijn. Aan de andere kant, door het drogen sluit de buitenkant van de boilie enigszins waardoor het water aanvankelijk minder snel in de boilie kan dringen. Dus zou de boilie ook later op gang komen.

Ik draaf wellicht door, maar zit hier niet een kern van waarheid in??

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-12-2003 11:30

Jurgen,

Je hebt gelijk dat de boilies later op gang komen, de instand werking is minimaal, vandaar ik er een aantal dagen mee voer. Als we naar Frankrijk gaan nemen we altijd naast de gedroogde boilies ook verse mee, meestal zo'n 5 kilo. Dit om de eerste twee dagen de stek aan te maken, de opvolgende dagen tot einde sessie vissen en voeren we enkel nog met gedroogde boilies.

Dus er zit weldegelijk een kern van waarheid in!

Groet,
Bart
Hugo Bovenmars

19-12-2003 14:15

Hallo Bart,


Op 2003-12-18 19:23, schreef Bart Janssen:
Hugo,
Gezien jou antowoord heb je nog nooit met gedroogde boilies gevist! Pure onzin dat ze zichzelf volzuigen met bodemprut. Doordat de boilies water opnemen komt gelijk de geur en smaak van de bolie vrij, dit trekt ook de bodem in. Dus de boilies worden op het moment van wateropname alleen maar attractiever.



Volzuigen met water inderdaad! Afhankelijk van het bodemtype zal dit dus ook altijd in meer of mindere mate met zachte bodemsoorten gebeuren. Op een REDELIJK harde bodem zie ik hier ook geen problemen; echter, naarmate de bodem zachter is, zal de boilie deze makkelijker opnemen; denk hierbij OOK aan het grotere raakoppervlak dat een boilie heeft met een zachtere ondergrond.



Hallo Jurgen,


Op 2003-12-19 09:55, schreef jurgen munten:

Als je zo’n superdroge bal in het water gooit dan zal deze zich zeer snel volzuigen met water (aangezien de omgeving uit 100% water bestaat en hierdoor de osmose zeer sterk is, bij een gewone boilie is dit effect minder sterk). Hierdoor worden de geur/lokstoffen uit de boilies verdrongen en de aanlokkende werking versterkt. Hieruit volgt dat deze boilies in feite sneller hun lokstoffen verliezen en de flavours hierin dus minder lang werkzaam zijn. Aan de andere kant, door het drogen sluit de buitenkant van de boilie enigszins waardoor het water aanvankelijk minder snel in de boilie kan dringen. Dus zou de boilie ook later op gang komen.



Tijdens het droogproces wordt de boilie weliswaar harder maar dit zal zeker niet leiden tot een meer gesloten buitenwand. Doordat er vocht verdampt uit de boilie (dus ook uit de buitenkant), zal de structuur van de boilie enkel nog grover worden. Toch denk ik dat dit weinig gevolgen heeft op de attractiveit op lange termijn; hoe lang duurt het voordat het water zodanig ver in de boilie is doorgedrongen dat het de 'lokstoffen' van binnenuit de boilie uit zal spoelen......erg lang.....Wanneer je hier toch nog geen vertrouwen in hebt, zou ik overschakelen op een vloeibare lokstof met een grotere viscositeit. Uit een eigen experiment is gebleken dat zelfs een boilie met een open structuur (LdB kubusjes) waaraan ik siroop had toegevoegd, zelfs na enkele dagen onder water te hebben gelegen, nog steeds een behoorlijke hoeveelheid (uitlekkende) vloeistof bevat. Over het leegspoelen van lokstoffen uit een boilie zou ik me dus maar niet zo heeel druk maken, ook niet wanneer de lokstof een flavour is.....

Groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-12-2003 14:54

Hugo,

Om het maar even over die harde bodem te hebben, we proberen toch altijd een hard stuk te vinden om te bevissen? Tenminste ik wel. Maar je hebt wel gelijk wat betreft de zachte bodem, maar ook dan zie ik, mits je een "goede boilie hebt" nog niet echt een probleem. Een zachte bodem neemt ook eerder de smaakstof van de boilies op! Zo kun je het natuurlijk ook bekijken. Denk maar aan pellets, zelfde effect.

Bij gedroogde boilies komen lokstoffen in poedervormen toch echt beter tot z'n recht. Dit kook je er namelijk ook niet uit. Vloeibare flavours verliezen veel kracht bij het koken.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-12-2003 15:11

Voor zover ik weet zullen bij zaken waaraan water wordt onttrokken de moleculen dichter op elkaar kruipen en zal het object compacter worden.

Dat er lokstoffen achterblijven, akkoord, maar het water dringt van buiten naar binnen in de boilie en zal dus eerst de lokstoffen uit de buitenmantel verdringen en dan steeds verder naar binnen. Aangezien in de buitenmantel relatief meer lokstoffen zitten (vanwege groter oppervlak) en het feit dat het osmotisch proces in het begin het sterkste is, worden de meeste lokstoffen dus snel uit de boilie verdrongen. Wel blijft er de hoeveelheid in de kern over. Maar dit zou natuurlijk ook dressuurdoorbrekend kunnen zijn.

Het gebruik van een vloeibare lokstof met een grotere viscositeit is inderdaad een goed optie.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-12-2003 15:33

Kortom, om het maar even samen te vatten voor Joris,

Gewoon drogen, van te voren voeren op een harde plek op de bodem en dan moet het goed komen.

Groet,
Bart
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

19-12-2003 20:10

dus als ik men boilies na het koken gewoon laat drogen kan ik deze dan voor een langere tijd bewaren (5-6 maanden)
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-12-2003 17:05

Joris,

Als je de boilies goed gedroogd hebt dan kun je ze nog wel langer bewaren.

Succes,

Bart
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

20-12-2003 20:32

ok, bedankt
Plaats reactie