Opvallend haakaas... voordelen en nadelen...


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-11-2003 22:11

In de laatste uitgave van het boekje DE KARPER stond een artikel van Franck Warwick over onderandere het gebruik van opvallend haakaas... Veel mensen die ik ken zijn ineens overtuigd en willen meteen hun hennep gaan verrijken met enkele korrels sweetcorn. Of de vismeelboilies in combinatie met enkele witte ballen hun werk laten doen...
De vis zal weliswaar de felgekleurde balletjes, zaden, granen, noten of wat dan ook sneller pakken. Maar denk ook eens aan de nadelen: meerkoeten zien het heel makkelijk liggen, de vis kan wantrouwend gaan azen als ze 20 veilige bruine bollen hebben gegeten en ineens een witte tegenkomen... En dan is er ook nog het probleem dat niet elk aas (bijvoorbeel vismeelboilies) makkelijk te kleuren zijn.. dus zal je toch al moeten gaan zoeken naar een ander opvallend aasje voor ertussen..

Maar toch ben ik erover gaan nadenken en be al op enkele idee's gekomen...

*Hennep met wit gekleurde chick peas

*Een fluor pop-up (bijvoorbeeld die van nash) op een voerplek van gewoon bruine ballen

*trouvit met witte boilies (vooral de white chocolate boillies van nash zijn ERG wit!!!)

*maples met wat sweetcorn

en ga maar nog uren door, wel leuk om voortaan toch wat meer aandacht te besteden aan de kleur. Misschien dat het instant toch wel wat kan uitmaken..
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-11-2003 22:32

denk dat het op een voerplek niet veel uitmaakt, de vis heeft dan vertrouwen in het aas waarmee je hebt gevoerd, dan zou ik geen extra opvallende dingen gaan gebruiken.
ik zie het nut van opvallende aassoorten eigenlijk alleen in als je niet voorvoert en wilt dat de vis je aas snel opmerkt.
denk dat flou ballen enzo wel erg snel genegeerd worden door argwanende karpers, dat schrijf je zelf ook al. opvallende aassoorten zoals flouboilies pakken ze volgens mij vaak uit nieuwsgierigheid, of ze het lekker vinden, geen idee. het is het proberen misschien wel waard, het ene water is tenslotte het ander niet!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-11-2003 14:16

Ik ga even van maagdelijk water uit!
Mij is opgevallen dat op zulke wateren opval-
lend haakaas eerder genomen word, maar er ook
eerder dressuur opkomt! Dus het is maar net
waar voor je kiest. Ik zelf houd het bij voor
voeren het aas zo "neutraal" mogelijk, een
uitzondering vormt bij mij de winter maanden,
dan zal ik voor aas kiezen wat meer opvalt!
Ook bij instant vissen zal ik m'n aas (inclu-
sief voer) wat opvallender maken in de vorm
van soaks (honing) en dergelijke. Dus ik voor
zie niet alleen m'n haakboilie van honing,
maar ook m'n andere boilies! :wink:

groetjes Benny
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-12-2003 00:51

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de werking van "goede" of juist "slechte" boilies bij onszelf tussen de oren zit.

Ik heb mensen met theoretisch perfecte boilies zien blanken terwijl mensen met de juiste aanpak wel vingen ondanks dat het "slechte" boilies waren die ze gebruikten.
Duidelijk en onomstotelijk vast komen te staan dat na een voercampagne het gebruik van een afwijkende boilie op die voerstek NIET ving terwijl de gevoerde boilies meerdere runs opleverde. Dit terwijl de afwijkende boilie een van hoogwaardig niveau is die uit eigen keuken kwam. Met hoogwaardig bedoel ik dat de betreffende visser goede ingredienten gebruikt had van gerenommeerde merken!!

Ik ben van mening dat de karper alles eet wat ie eetbaar vind. Ik vergelijk het gemakshalve met een frietboer. Uiterst ongezond voor ons maar we eten het allemaal omdat het gewoon lekker is. Wie zegt ons dat de karper selecteert op voedingswaarde?? Ikzelf heb vaak het tegengestelde gezien!!!!

Zo ook met die opvallende boilies. Een artikel van een bekende visser is voor mij geen bewijs dat het werkt. Temeer omdat hier financiele belangen zwaar meewegen want de handel moet verkocht worden! Daar leeft die beste man van.
Daarnaast is elk water anders en een en ander is natuurlijk afhankelijk van het bestand aan karper.
Natuurlijk vang je met zulke boilies op water van pakweg 4 ha. met een groot bestand (zgn. karperputjes). Probeer het eens op een zandafgraving van 18 ha. met een extreem klein bestand en het resultaat is waarschijnlijk niet om artikelen over te publiceren in de Karperwereld.

Dit seizoen op water gezeten alwaar ik vele "cracks" tegenkwam alsook een enkele gesponsorde karpervisser. Een zgn. "moeilijk" water met benijdenswaardige karper waardoor de hengeldruk groot te noemen is!!

Niet een afwijkende boilie gaf hier de doorslag maar wel de juiste stekkeuze! Observeren dus en niet voeren om de vis naar jou te lokken maar zelf daar vissen waar je ze vaak ziet liggen. Ikzelf viste hier met doodnormale Martin SB boilies en het resultaat werd dit jaar door de "beste" visser bij lange na niet gehaald!!!

De clou van het verhaal mag duidelijk zijn hoop ik!! Geen onnodige vraagtekens oproepen over welke boilie te gebruiken want ze vreten toch alles. Steek liever je energie in goed observatie werk zodat je weet waar de karper zich hoofdzakelijk ophoudt of nog beter de route die ze volgen in het water!!

MVG John
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-12-2003 01:10

Nog even een kleine aanvulling n.a.v. bovenstaande:

Ik ben geen goede karpervisser maar een doodgewone simpele boerenlul die fanatiek vist. Wat ik kan kan een ander ook! Wellicht dat juist het simpele ervoor zorgt dat je "open minded" (Leon Hoogendijk) een water aanpakt waardoor resultaat geboekt wordt. Het proces van bijleren zal echter nooit stoppen aangezien elk water anders is en je dus te maken hebt met veel variabelen.

Interessante kletspraat over rigs/aas alsook negatieve roddelpraat (staand fotograferen/het gewicht klopt niet/verkeerd gewogen) zijn bij mij alleen goed voor de lachspieren en natuurlijk mijn stoelgang haha.

Vang ze allemaal (met of zonder fluo boilies)

MVG John
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

01-12-2003 08:23

John, over het algemeen ga ik hier helemaal in mee, wat jij schrijft.

Toch is het wel zo dat bepaalde soorten boilies/aas op sommige dagen WEL het verschil kunnen maken tussen vangen of blanken.

Even ter verduidelijking, ik hecht ook geen waarde aan een hoogwaardige boilie.
Alleen als ik single hookbait vis, wil ik dat de flavours er goed uitlekken.

RC



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-12-01 09:09 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-12-2003 10:58

john

je verhaal klopt volgens mij prima alleen vergeet je een situatie..stel dat 2 vissers allebei een geode voorbereiding hebben gehad, ze zijn allebij op de juiste tijd op de juiste stek alleen de een vist met "inferieur" aas en de tweede met kwalitatief hoogwaardig aas (nee ik heb het niet over de voedingswaarde) dan zal degene met het goede aas zeker wel een aantal vissen meer vangen
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-12-2003 14:48

Robert,

Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat vissen op sommige dagen een voorkeur voor bepaald aas kunnen hebben. Ikzelf poog altijd met 2 verschillende smaken/aassoorten te voeren/vissen.

Voor de rest probeer ik alles zo simpel mogelijk te houden. Het is onmogelijk te bewijzen dat een karper gevangen is juist door die gebruikte boilie of gebruikte rig. Wellicht had je hem op dat moment ook kunnen vangen op een blokje kaas o.i.d. met een andere rig. Het is simpelweg niet te bewijzen dus waarom daar dan theorieen over verzinnen. Je zet jezelf mijnsinziens makkelijk op het verkeerde been.

Voor de rest is het niet mijn bedoeling om een betoog tegen bepaalde boilies te houden. Ik denk echter dat je veel meer rendement haalt uit een goede observatie en kennis van het beviste water. M.a.w. vind de zgn. hotspots en de routing van de vis. In mijn geval was een praatje met bouwvakkers (waaronder 4 karpervissers) die ter plaatse aan het werk waren meer dan voldoende om de juiste info te krijgen.

Als ik zie dat tenminste 4 man op een klein stuk water, onafhankelijk van elkaar, veel voeren terwijl NIEMAND noemenswaardig resultaat boekt dan is de aanpak dus verkeerd en dien je de taktiek te veranderen. Nog duurdere boilies en/of nog meer voeren doet de kansen nog verder afnemen en het eind resultaat was dat NIEMAND nog ving terwijl duikers wisten te melden dat de bodem bezaaid lag met boilies die dus niet gegeten werden!! Gooi daar je haakaas nog maar eens tussen...........
Geen fluo boilie of geavanceerde voerbom die daar nog voor resultaat kan zorgen tenzij je alle geluk van de wereld hebt!!

Vrijwel alle vissers zijn inmiddels gestopt daar en komen volgend jaar terug. De stekken zijn ALWEER onderling verdeeld dus ik verwacht er wederom niets van. Niettemin ben ik blij dat de buit binnen is.

MVG John
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2003 15:15

John,

Zelf hecht ik ook de meeste waarde aan de
stekkeuze. Maar tijdens het instant of het
winter vissen, laat ik m'n aas wat meer op-
vallen! Waarom? Omdat ik toch het idee heb
dat als de karper niet echt actief is, er
toch door b.v. de soak een extra aasprikkel
vanuit gaat, waardoor je ze misschien net
over de streep trekt om het aas te nemen.
En ja ik ook getest met "neutrale" boilies,
zowel tijdens het instant vissen en het win-
ter vissen, maar toch leek het wat extra op-
vallende aas toch wat meer op te leveren. o-
verigens gebruik ik alleen natuurlijk produc-
ten voor soaks, zoals honing en melasse. In
de warmere maanden tijdens het voor voeren,
gebruik ik gewone "neutrale" boilies. Waarom?
Omdat het me nu is gebleken, dat extra opval-
lend aas niets meer opleverd! Hoe dat komt?
Ik denk dat het komt doordat de karper nu
veel actiever is, dus ook meer zoekt naar
voedsel. Dus met andere woorden, als de kar-
per goed actief is dus ook meer geneigd tot
azen, je ook een meer een neutralere boilie
kunt gebruiken omdat ie toch wel gevonden
word!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

01-12-2003 17:32

Benny, dat staat als een paal boven water, ga ik helemaal in mee.
Maar je hebt het wel over de visuele aspekt, ik bedoel meer dat ik weinig waarde hecht aan een boilie gemaakt met hoogwaardige produkten.
Als de karper er zit en hij kan het aas vinden (visuele boilie) dan zal die hem nemen.
Pakt hij hem niet, denk ik dat je hem op een andere boilie ook niet had gehad.

Formaat boilie daarentegen, denk ik wel dat het verschil maakt.
Het is heel simpel, vis waar de vis zit en je gaat ze vangen.

John, wat rigs betreft, ben ik er heilig van overtuigd dat bepaalde rigs, en zeker op dresuurwateren, echt meer vis op de kant brengen.
Het verhaal van, hoeveel vissen wij nou haken van de gene die het aasje in de mond nemen.
Afwijkende rigs kunnen op zijn tijd veel effektiever zijn dan de gewone standaard.
Ook een beetje dresuur omzeilend.

VRG.


RC
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

01-12-2003 18:15

Heren,

Ik ben enige tijd geleden begonnen met het aanpakken van een lokaal watertje bij mij in de buurt, ik voer om de twee dagen al een maandje of twee en vis er vervolgens een of twee sessies per week.
de laatste drie sessies heb ik echter een hengel met fluor pop-up's gevist ik moet eerlijk zijn dat ik hier heel erg wantrouwend tegen overstond omdat ik altijd met neutraal gekleurde boilie's zit te vissen, maar ik moet toch concluderen dat ik momenteel de helft van mijn vissen met fluor vang de laatste sessie zelfs alleen daarop.
Ik denk dat de vis dat ene fel gekleurde balletje toch wel erg interesant vind of interesant genoeg om hem op te pakken.
Dus ik begin toch wel degelijk het nut ervan in te zien.

Mvgr,
Frans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2003 18:45

Frans,

Dat een fluor pop-up soms onderscheid kan
maken, daar ben ik al achter. Maar het is de
kunst om te bepalen, wanneer hem in te zet-
ten. Zelf kwam ik steeds tot de volgende ken-
merken, wanneer een fluor pop-up wat oplever-
de!
1- Helder ondiepwater.
2- Van zelf sprekend alleen overdag (het liefst zeer fel wit).
3- Op dagen dat de karper haast niet tot azen
is geneigd!
Bij deze 3 omstandigheden leek de fluor pop-
up steeds een goede keuze! En wat punt 3 be-
treft, voornamelijk tijdens de winter! Maar
houd ook op dressuur water, deze tactiek ach-
ter de hand.

groetjes Benny
Pieter de Jongh

01-12-2003 21:52

Hoi, het werkt wel.

Maar het blijft altijd de vraag, vang je ondanks of dankzij.

Zoals hierboven staat, helder ondiep water is het beste.
Met een kommetje hennep erbij en vangen maar!

pieter
Willem Barnas

01-12-2003 21:58

AHA!

Die tweede zin...

Ajuus,
WB :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2003 22:10

Op 2003-12-01 21:52, schreef Pieter de Jongh:
Hoi, het werkt wel.

Maar het blijft altijd de vraag, vang je ondanks of dankzij.



pieter


Dat blijft altijd de vraag! :smile:
Dat vind ik nu ook het interesantste, die
magie............! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-12-2003 22:46

wel mooi om te zien hoeveel verschillende ideeen er zijn over een verschillend aastype! wie erin vertrouwd gaat ermee vissen en vangt, en de ander niet. denk met fluo boilies dat het een beetje is van wat ze niet kennen pakken ze uit nieuwsgierigheid! denk dat je ze zelfs met een stuk plastic zou vangen wat opvalt, ze moeten tenslotte eerst iets proeven voordat ze het leren te eten!
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-12-2003 23:13

Ik ga het in elk geval proberen.

Wie weet!

Ofschoon ik erg sceptisch ben. Bovenstaande ervaringen maken mij toch erg nieuwsgierig.
Momenteel vis ik gewoon door ook met single hookbaits maar dan met gewone boilies en een hengel met 4 maiskorrels op de hair.

Zal de fluo pop-up proberen.

MVG John
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2003 23:28

Dat helder en ondiep water is m.i. ook maar betrekkelijk.
Frappant voorbeeld: tijdens de laatste 'Nacht van Zwolle' (een gezamenlijke vissessie van KSN regio Zwolle leden) werden er maar twee karpers gevangen op meer als 30 hengels en allebei op fluo pop-ups. Beide 's nachts en op vrij diep water.
Stof tot nadenken en experimenteren, ik ben er nog lang niet uit...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2003-12-01 23:29 ]</font>
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

02-12-2003 08:10

Nog een nadenkertje!

Zelfs een stukje nep plastic mais heb ik als single hookbait gevist, en gevangen!
Niet 1 of 2 vissen heren, het werkt gewoon goed.

S'nachts zou ik dat dus niet proberen.


RC
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-12-2003 10:11

Robert, als je wat flavour aan dat plastic zou kunnen toevoegen zal het 's nachts ook werken.
Het leven van een karper wordt beheerst door:
Veiligheid, Vreten en Voortplanting.
Eigenlijk gewoon domme beesten dus, alle ingewikkelde verhalen ten spijt.
Dat een groot aantal vissers een ingewikkelde materie van het karpervissen maakt zegt meer over hun eigen IQ dan over over de slimheid van de vis.:smile:
Pieter de Jongh

02-12-2003 10:38

Hoi aart,

die fluor pop-ups zijn zo fel, vooral de pink fluor mix van richword, dat als je ze wilt gebruiken waar ze voor gemaakt zijn: visuele waarneming, je dit het betse uitbuit op ondiep/helder water.
Nogal logisch vang je er ook mee onder andere omstandigheden. Alleen had je ook kunnen vangen met een gewone pop-up.

Ik ben ze andersom gaan gebruiken.
Ik wilde een jaar met de bananen-rig vissen. om te kijken of die zo geweldig is.
Een kurkje in een boilie vond ik niet goed.
Een maat had die pop-up mix bij en heb hem toen naar alle tevreden heid gebruikt.

Wel een mooi gezicht, in kraakhelder water, zo'n paars/rose bal.
Ik zou het wel weten als ik karper was.
Ik denk dat ze die uit pure nieuwsgierigheid pakken.

Maarja, ik ben geen karper.

pieter
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-12-2003 12:09

Pieter,

Dat ze die fluor pop-up uit nieuwsgierig pak-
ken staat voor mij eigenlijk wel vast.

Aart,

Ongetwijfeld zal een fluor pop-up ook wel
op diep water in de nacht vangen. Maar zou
het dan niet gelukt zijn met een gewone pop-
up? Ik denk het haast wel, maar zoiets weet
je nooit zeker! :wink:

groetjes Benny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

02-12-2003 14:56

De fluor-popup is ontwikkeld voor de kraakheldere, ondiepe Engelse gravelpits. Een single hookbait moet voor mij toch wat speciaals hebben, zij het qua attractors of qua kleur. In omstandigheden met weinig licht is de attractorwaarde van meer belang dan de kleur. Sowieso weegt in mijn ogen in Nederland het attractorniveau zwaarder dan de kleur van de popup. Ik denk dan ook dat in diep water zo’n fluor-popup beter werkt dan een standaard popup. Behalve als er natuurlijk sprake is van dressuurverschijnselen mbt felle kleuren of hoge attractordoseringen.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

02-12-2003 15:23

Aart,

hmmmm, een stukje plastic dat langzaam flavours uitwazemd.
Als deze nou ook nog eens hervulbaar zouden zijn.
Lijkt mij een gat in de markt!


RC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-12-02 15:24 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

02-12-2003 15:51

fluo's zijn wel degenlijk goed! maar ik vis zo'n bollie niet zonder erbij te voeren gewoon omdat ik vind dat ze te weinig vis aantrekken! meestal vis ik met een laag mais (sweetcorn) en daarop een fluo pop up! dit ziet er ten eerste visueel super goed uit !geel met B.V roze fluo pop up! en het lokt toch vis aan omdat de mais daar zeer goed bij helpt en als er karper op gaat azen pakt hij dat pop upje ook wel ho'r!

Maar ik vis toch liever met gewoon natuurlijke kleuren omdat ik daar toch meer vertrouwen in heb!

groetjes Kevin :wink: