reclamepraet?


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-01-2010 22:23

Okay Chris,
dat enzymen op een gegeven moment niet meer actief zijn is genoegzaam bekend, maar bij welke temperaturen dan?

Wanneer ik bollen draai heb ik meer nodig dan eiwitten alleen, of ik moet een vorm van acute Alzheimer hebben en geen bol meer kunnen maken.
Zou zelfs geen onderscheid kunnen maken tussen goed en fout spul en er meteen mee moeten stoppen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

25-01-2010 07:08

Michel,
Lachwekkend maak je er zelf van, krampachtig zoals de bollenindustrie op zeker.Kom nogal eens bij Jacco en weet wat ie voert.

Koi voer moet ook weer bepaalde dingen doen, zo min mogelijk afvalstoffen produceren, zodat de vijver zo schoon mogelijk blijft
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

25-01-2010 07:30

k van de herik
heb je gelijk in lachwekkend was niet het juiste woord.
en met de huidige filter technieken kan je er tegenwoordig wel wat in dumpen.


jacco
ik weet dat er een paar goedkope merken zijn die zeker niet onderdoen voor de duurdere.
maar het merendeel van het goedkope voer is bagger en dat weet jij waarschijnlijk ook.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
K. van den Herik

25-01-2010 08:09

Michel,

Precies de kern van deze topic dus.

MVG

KLaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-01-2010 09:17

Kees Ouwehand schreef:Dan gaat het over het testen van karperaas. Ik gaf je een hint over iemand die verstand heeft van karperaas en nu koivoer maakt. Dat vraagt dus eigen initiatief, want ik denk niet dat er boilies voor je gedraaid worden. :D

Maar dat is wel de link waarover je praat.

Groet, Kees


Misschien ga ik wel over op koivoerkorrels :wink:

Bedankt voor de link Kees.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Derk Roelsen

25-01-2010 11:28

Henk,

De optimum temperatuur van enzymen verschild per enzym. Het lijkt me duidelijk, dat temperatuur een grote invloed heeft op de vorm van het enzym. Bij vormverandering kan het co-enzym niet binden aan het enzym, waardoor het enzym inactief is. Dit gebeurd o.a. bij te lage temperaturen of bij te hoge temperaturen 50+ graden (denaturatie). Verteringsenzymen zullen dus traag werken of zelfs inactief zijn. De meeste enzymen werken beneden de 10 graden heel langzaam. Aangezien de lichaamstemperatuur van de karper nu gemiddeld onder de 10 graden ligt, kun je dus aannemen, dat de verteringsenzymen vrijwel niet werken of zelfs inactief zijn.

Met vriendelijke groeten,

Roel
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

25-01-2010 11:55

enzymen werken ook nog is stereospecifiek. 50% van de kunstmatig gemaakte aminozuren is in spiegelbeeld. en deze passen dus ook niet in de actieve plaatsen van een enzym. Als die dan in je boilie zitten heeft de karper er dus niks aan.

volgens mij :wink:
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

25-01-2010 14:43

michel van der baars schreef:k van de herik
heb je gelijk in lachwekkend was niet het juiste woord.
en met de huidige filter technieken kan je er tegenwoordig wel wat in dumpen.


jacco
ik weet dat er een paar goedkope merken zijn die zeker niet onderdoen voor de duurdere.
maar het merendeel van het goedkope voer is bagger en dat weet jij waarschijnlijk ook.

Michael dat is mij bekend.
Het goedkoopste voer zegt alleen niets over de inhoud tegenwoordig.
Wel vind ik dat er een aantal merken zijn die vooral voer maken met zeer veel volume en een zeer laag gewicht, deze zakken verkoopt men dan ook niet per gewicht maar dmv een liter aanduiding, is net zoiets als gebakken lucht :wink:
Niet dat de inhoud dan weer slecht is maar je word wel gefopt door het volume.

Kijk ik naar het voer wat kenners verstaan onder goed voer en dit vergelijk met de voedingswaarden van mijn korrel kan ik niet anders concluderen dat gekende merken een behoorlijke winstmarge berekenen.
Fout? nee zo zit de commercie nu eenmaal in elkaar.
Producent produceerd tegen een kostprijs van €1,00 zullen we maar zeggen.
Als je dan alle bijkomende kosten gaat bekijken van distributie/reclame/groothandels/winkeliers die allemaal hun deel nodig hebben om te overleven is het begrijpelijk dat de consument uiteindelijk iets van €10,00 of nog meer moet betalen voor dat voer wat ooit begon als kostprijs van €1,00 :wink:

Ga je dit omzetten naar onze bekende grote merken kan je dezelfde berekening toepassen alleen dan omgekeerd.
Uiteindelijk komt het er op neer dat de grootste winstopslag bij de grote merken te zien is en de kleinste winstopslag bij de kleine bedrijfjes en vooral die bedrijven die hun productie zelf doen.
Hierbij laat men meer de factor "hobby" er op los.
Zit er dan minder in dit goedkopere product?
Of koop je juist meer voor minder.....

Kan je nagaan als een Hobby bedrijfje ook nog eens scherp inkoopt en zich niet laat leiden door kostprijs maar op het eindproduct.

Of het dan allemaal zo gezond is voor de vis blijft de vraag..
Ik zal het ook nooit beweren en leef volgens het motto;
Het gezondste voor een vis is niet vissen 8)
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

01-02-2010 19:55

PPPPFFFFFF!! vermoeiend zeg!! :( :( eigenlijk moet ik zeggen dat wf baits de beste bollen heb toch??? nou ik vind eigenlijk meer dat er een paar of/veel wat jullie willen :D ingridienten of flavours zijn dat echt vissenvangers zijn (karpervangers) zijn,, en of je die nu door een goed basismixje draait met van mij part robin red en/of heftige wateroplosbare dure geile spulletjes,of draait door een berg hondenstront van een hele vieze fatsige duitse herder,, T VANGT gewoon,!! op lang termijn denk ik dat t basismixje wint :lol: maar goed t belangrijkste blijft de vis weten te vinden/liggen en zoals chris al aangaf snel en goed verteerbaar zijn ook niet onbelangrijk :D see you all in zwolle hik,hik burp bier veel en koud :roll:
........de zoveelstebaits
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-02-2010 11:37

Heej Jacco.

Opzich nog zo gek niet dat van de gebakken lucht.
Ook een idee hoe dit te doen?

Kan je ze lekker bezig houden op de rivier. :wink:
K. van den Herik

07-02-2010 10:56

Kwam dit tegen, vond ik geen reclamepraet, wel een redelijk argument

Why do I have to use fresh boilies (no shelf life) :

There are two important reasons for us : that the fish benefit from the best condition for their health and...that you enjoy you stay. These are also the 2 reasons why we ask you to use fresh boilies. They are better for the fish and the fish perfectly knows that...Then your fishing results are usually better. For ever rotting baits on the bottom of the lake are a thing of the past with fresh baits. If a fresh bait is uneated it decomposes and rises to the surface rapidly without detrimental effects to the lake bottom where they were placed.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

07-02-2010 11:15

Gevonden op een site van een betaalwater?
K. van den Herik

07-02-2010 11:35

A: nee: dan klopt het?

B: Ja: dan is het bollocks?

c: wat maakt het uit?
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

07-02-2010 11:47

Afhankelijk van de context klinkt het als reclamepraet voor een betaalwater.

Maakt niet uit.

Groeten uit Horton.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-02-2010 11:53

And the effects on the quaulity of the water of these composing and rising former fresh bait ?

And the effects on the featherd wildlife that will consume these fast rising and in the meantime not so fresh baits anylonger ?


Ik lees nergens dat ze die drijvende en rottende bollen er uit gaan staan scheppen.

Nog steeds redelijk ? :oops:
K. van den Herik

08-02-2010 07:29

Minder mee vangen op korte termijn of instant geloof ik niet. Gebruikop langere termijn, een week in mijn geval, op zeker.

Heb wel eens wat van die stuiters in de oeverzone gezien. Beetje haar erop en een cm of 5 in doorsnede.

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dat in theorie ook op de voerplaats kan gebeuren., met bollen die niet weggevreten worden.

Kan me voorstellen dat er mensen zijn die belang hebben dat hun water zo goed mogelijk blijft en daarom extra voorzichtig zijn met wat er op hun water en met hun karperstand gebeurt.

Zeker op wateren waar veel gevist wordt kunnen dan best veel bollen te water gaan. Tja elk voordeel, lang houdbaar kent ook zijn nadeel: duurt lang voor of breekt in het geheel niet af.

Dat dit van de site van Simon Horton komt okee, Dat dit reclame is betwijfel ik, het maakt voor hem niet uit ze verkopen beide soorten aas.

Dus gewoon een argument erbij op terughoudend te zijn met geconserveerd aas. Misschien ook wel:

Nee, tenzij...


Dacht dat er een klein verschil is tussen niet ontbinden, omdat het "lang houdbaar is" en ontbinden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Decomposition
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-02-2010 08:17

Maar dan gaan we de conclusie trekken dat conserveren betekend "niet uit elkaar vallen" en dat het conserveermiddel ten alle tijden binding houd met het meel/bloem/voer waar het mee in aanraking is gekomen tijdens het "maak"proces. Is dat niet een beetje teveel "credit" voor die zooi?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-02-2010 08:48

Klaas
Kennis making voerplaats in de winter. Ooit meegemaakt jaren begin jaren negentig in samenwerking met AHV zegen vissen in de winter.Water Amsterdam Noord. Naast vis een redelijke hoeveelheid.Groen/grijs gifgroen hoog bejaard naar pseudomonas stinkend rond materiaal. Wat bij nadere inspectie aan de oever. Door de destijds aanwezige groep. Geïndentificeerd werd zijnde "een intacte" boilie. In veronderstelling dat deze visser destijds te veel tarwe gluten had gebruikt. Waarschijnlijk rot er meer dan dat ons lief is

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

08-02-2010 12:56

K. van den Herik schreef:Heb wel eens wat van die stuiters in de oeverzone gezien. Beetje haar erop en een cm of 5 in doorsnede.

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dat in theorie ook op de voerplaats kan gebeuren., met bollen die niet weggevreten worden.


Maar daar is wel wat aan te doen..

Zorgen dat je boilies daadwerkelijk oplossen na een x aantal dagen. Hierdoor houd je dus "lokvoer" over wat door elke vissoort weggevreten kan (en vaak zal) worden.

Maar om het voor elkaar te krijgen.. Zonder gebruik van veel wateroplosbare middelen.. Zijn er weinig die het is gelukt. Maar er zijn er nog minder die daar aan denken. En nog minder die denken aan het habitat van de karper en het water zelf.. Dusja.. Homemade bollen zullen dan verboden moeten worden. Er zal een concept moeten worden bedacht waarmee het mogelijk is, en ook betaalbaar (en is zeker haalbaar). Je gaat een monopoliecultuur krijgen enz enz enz..

@ Rene,

Conserveren is ook in divers mogelijkheden beschikbaar. Maar om dan meteen te gaan zeggen dat conserveren betekend "niet uit elkaar vallen" en dat het conserveermiddel ten alle tijden binding houd met het meel/bloem/voer waar het mee in aanraking is gekomen tijdens het "maak"proces. Is dat niet een beetje teveel "credit" voor die zooi?

Ook met conserveren is het mogelijk om het voor elkaar te krijgen dat je bol EN langer houdbaar is EN volledig oplost om zo het water niet aan te tasten
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-02-2010 13:29

Koivoer zijn pellets door extrusie of persing. Dit voer bevat conserveermiddelen om toe te staan dat het voor langere tijd droog kan overblijven. Zodra het in het water gaat lost koivoer op. Conservering van de ready-made hoeft er dus helemaal niet voor te zorgen dat de boilie er na weken nog ligt.

Aas dat snel oplost en wel geconserveerd is bestaat al lang. "Q-tip" was ooit zoiets. Dit aasje was na 4 uur van de hair. De wens van de klant is echter dat boilies na 24 uur nog onaangetast op de bodem liggen. Een volgende wens kan zijn om veilig te conserveren. Ook daarin zie je ontwikkelingen. Conserveren hoeft namelijk helemaal niet in te houden dat iets schadelijk is voor het dier. Hondenvoer, kattenvoer en koivoer zijn allemaal geconserveerd. Praten we nog helemaal niet over wat er in ons dagelijks eten zit. Ongecontroleerd gebruik van te veel conserveermiddelen was het probleem bij ready-mades. Maar dat ongecontroleerde is echt nog niet opgelost met freezers.

Het is dus helemaal niet zo zwart/wit als het door Horton wordt voorgesteld. Bovendien haalt Horton het voer dat blijft liggen niet uit het water. Afbraak van ready-mades of vers blijven dus in beide gevalen in het systeem en dragen beide bij aan de stikstofkringloop. Een studie van SN toont echter aan dat dit op het milieu van viswater wel mee valt. De gedachten van Horton lijken niet meer dan gedachten. Reclamepraat? De uitgesproken zorg lijkt aan te moeten geven hoe serieus Horton wel niet is over het welzijn van de vissen. Dat is precies het beeld dat Horton wil scheppen. Wel degelijk onderdeel van de marketing.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

08-02-2010 13:43

Kees,

bestaan doet het ongetwijfeld. Weet er zelf vanaf, dat terzijde. Maar ik denk dat dat voornamelijk een vereiste kan gaan worden. Dat boilies, ongeacht of het ready's of freezers zijn, na een x aantal dagen gewoon MOETEN oplossen.

Voorvoeren gebeurd vaak elke dag of om de dag.. Niets lijkt mij prettiger dat als ik een week voer en er is maar geen vis voorbij gekomen, dat mijn stek dan ook na die week nog maar 2 tot 4 dagen intact is. Klinkt raar, maar ik hou niet van beschimmelde bollen op mij plek. Iets wat je van sommige bollen nog wel ziet :(

Het bestaat daarnaast al heel lang, maar in NL niet echt bekent. Hier op het forum is het ook al een aantal malen aangehaald. Maar ernaar geluisterd werd er niet omdat men het alleen maar als een andere manier kent. Letterlijk vertalen, iets wat niet altijd kan. Er zijn enkele firma's die al jaren op bovenstaande manier bollen maken. Waarom.. Puur om de habitat intact te laten en geen beschimmeld water te krijgen. Daarom mag je op sommige wateren ook niet vissen met homemade.. Voornamelijk buitenland is dit nog..

Er gaat ook hier in NL een tijd komen dat wateren door dit fenomeen kapot gaan en de kwaliteit droevig wordt. Wat je op sommige al ziet...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-02-2010 15:07

Ik heb het afgelopen zomer in het kk 6/7 gezien, we slenterden wat langs de oever toen we een (vuil)wit/gele plek op de boden zagen en dachten dat het om dooie vis ging maar nee, dan zal het wel een plastic draagtas zijn, een paar dagen later toen we er weer langs kwamen lag het er nog, notabene een week later zagen we nog steeds die (vuil)witte plek, we zijn er met een schepnet in gaan wroeten en het bleken boilies te zijn weleenswaar met een waasje zegmaar van die haartjes eromheen maar nog wel intact, die hebben daar minstens 14 dagen gelegen, waarschijnlijk een mislukte voerplek.
Maar op deze wijze word dat een antie plek.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar bollen die zo'n 10/12 uur intact blijven en dan te slinken, zo wie zo vind ik dat als er wat vanaf brokkelt actratief en als het niet op gevreten word is het na zo'n 24 uur weg.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-02-2010 15:30

Ik zit nu al een tijdje mee te lezen en vind dit toch wel een heel belangrijk onderwerp voor de thuisdraaiers. Nu is het natuurlijk geen geheim dat de profs hun mond stijf dichthiouden over bepaalde dingen, maar ik vind dit dus zodanig wel zo belangrijk, dat hier het 1 en ander bekent wordt gemaakt, hoe je je bol zo kan aanpassen dat ie verdwenen is na 24 uur.

Ik vis alleen instant maar er zijn er genoeg die hun water zo vol kieperen, dat je bijna moet janken.

Ik denk dat iedereen hier plezier aan kan hebben aangezien toch iedereen de standard mix gries, soya, mais gebruikt en zich eigenlijks niet verdiept in de ingredienten laat staan of hun bol er over 2 week nog ligt.

ps. ik heb nu niet het hele topic gelezen dus misschien is dit al te sprake geweest maar volgens mij kan dit niet vaak genoeg geherhaald worden.
K. van den Herik

09-02-2010 07:25

Kees,

Klopt alles komt in het milieu. Zelfs de opgevreten bollen ( als stront en visvlees) Op zich niet zo heel erg, maar als het afbreken echt veel langer duurt, dan verneuk je je voerplek zelf lijkt me? En de stek later voor een ander.

Ik was/ben bekend met het fenomeen. Ook al eens gehoord met gluten, vroeger de verzuurde eerpels.Het gebruik van preservers kan er ook aan mee dragen. Vond het opvallend.

Verstandig voeren Dries. De kans is groot dat een pondje bollen nu blijft liggen terwijl er op dezelfde stek van 30 kilo per dag, geen handje vol overblijft.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-02-2010 01:05

Leuke discussie

Alleen een thuisdraaier weet wat er in zijn bollen zit, tenminste als hij enige kennis van zaken heeft. Vanmiddag voor een instant sessie nog een zakje ready's gehaald. Als je dat rek ziet, alle kleuren van de regenboog kom je tegen. In de menselijke voedingsindustrie is er al enorm veel geschreven over kleurstoffen en hun effect, op de mens dat wel.

Enorm veel kleurstoffen zijn nare stoffen welke veelal carcinogeen zijn. Kent iemand nog rode maden? Gekleurd door Sudan rood, een rode kleurstof die veel in oosterse producten voorkomt. En zo zijn er nog diverse pigmenten(kleurstoffen) die enorm slecht zijn voor de mens. Maar voor de karper?

En wat heb je aan specificaties:

Een bollen producent gaat echt niet de exacte bestanddelen van Robin Red op zijn verpakking zetten, mocht hij dat uberhaupt weten.
Carpe Diem...!