staat eierloze eddy in de schaduw van de dunne lijn of ..of.


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-12-2006 20:00

Precies Jacco,

Geen leven zonder vocht en geen leven zonder bacterieën.

Waarom poeder gebruiken dan?
Voor het gebruiksgemak?, ik denk dat jij ook wel met verse eitjes kunt werken.
Terug bij vers..er gaat niets boven verse ingrediëtjes, zo beweren vele aasbereiders tenminste.
Groet'n Henk..

still growing Old.
jacco noordermeer

01-12-2006 20:18

laat me niet lachen henk
verse eitjes??
zeker niet bij de grote aasbereiders :wink:

"er word toch ook geen verse vis verwerkt"
was ook een uitspraak van een van onze aasmakers :wink:

en ja ik kan prima met verse eitjes overweg
alleen zijn deze moeilijk verkrijgbaar tegen een aantrekkelijke prijs in deze omgeving
+ het grote voordeel in tijd
+ weinig verlies
+weinig afval (en dat was nogal wat)
+het risico dat je na 300 eitjes ineens een rotte tegenkomt :evil:

je kan het niet ontkennen henk dat bij grootschalige productie vers ei gewoonweg niet meer mogelijk is

wat wel kan is de bekende bag in box eitjes
maar dit is ook alleen te doen als je met zeer grote regelmaat rolt

ik ben iig helemaal om wbt eitjes 8)

oja ,jij hebt wel wat op met evert aalten toch?
kijk eens bij de product omschrijving van eipoeder
vooral nu :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2006 20:32

De dressuur in die putjes kwam toch van de eitjes, jongens?

Zijn er talloze thuisbakkertjes overgegaan op eipoeder en nu beweren dat het niet waar is. Foei.

Eerst de onzin uit de dunne lijn en nu dit weer. Pfff.
jacco noordermeer

01-12-2006 20:45

kees??
ik heb dat boek niet eens gelezen
althans niet helemaal ,ik werd er al snel een beetje misselijk van
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

01-12-2006 21:12

Wat is er nu weer mis met de dunne lijn?

Wat is dan een goed boek in jullie oogjes.

greetings.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2006 21:25

On The Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. By Charles Darwin.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-12-2006 22:07

Ja Jacco,
ik heb zeker wel wat op met Evert, o.a. koffie en een aantal biertjes.
Oh ja, en eitjes 8)

"Grootschalige" producenten kunnen geen eieren gebruiken, echter om andere redenen dan door jou omschreven.

En van boeken lezen word je niet misselijk, probeer het eens met 'andere ogen' te lezen.

Kees,
The Old Man and the Sea van Ernest Hemingway is het proberen ook waard.
Groet'n Henk..

still growing Old.
jacco noordermeer

03-12-2006 14:40

[quote="Chris Gabriele"]Boilies met vers ei zullen mijn inziens eerder bederven dan gemaakt met ei-poeder.

Met ei-poeder kan je schoner werken en minder kans op na besmetting van rottige bacterien.

Met ei-poeder en water zal je nooit weer een identiek vers ei krijgen, de eigenschappen zijn oa veranderd.
Waarom zou een chinees restaurant klooien met verse eieren als de Foe Young Hai ook gemaakt kan worden met ei-poeder ;-)

Verschil in vangsten tussen verse eieren versus ei-poeder heb ik nooit kunnen merken.

Jacco, bedankt voor de opmerking over de type fout ;-)
Maar mee eens dat water bij ei poeder nooit identiek zal overeenkomen met verse eieren?

gr Chris Gabriele.[/quote]

Eens Chris! ik zal niet snel een eitje bakken met poeder als het met verse eieren kan
neemt niet weg dat het een heerlijk product is om mee te werken :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-12-2006 21:30

Okay Jacco,
het is een heerlijk product om mee te werken en om in een product te verwerken..niet om puur te eten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
jacco noordermeer

04-12-2006 21:36

al heb ik dat laatste nog niet geprobeert Henk :P
Chris Gabriele

05-12-2006 07:09

Henk en Jacco, je moet het poedertje ook niet puur eten ;-)
Net als met body builders, shake van bv Wey Eiwt ... mengen met water.

Hoi Alex, Eddy heeft grote vissen gevangen en daar twijvel ik niet aan.
Hij heeft vertrouwen in zijn aas en dat is het mooiste wat je kan hebben.
Zo zijn er zat mensen die grote vissen vangen en met verse eieren draaien en niet anders willen.

Mij is het om het even, zijn meer factoren die je aas maken.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-12-2006 17:34

Chris gaf aan dat hij geen verschil merkte tussen de vangsten op verse eieren of ei-poeder, klopt volgens mij ook. Maar de opname van voedingsstoffen uit die boilie met eipoeder is beter omdat het product ei-poeder volledig verhit is geweest. Anders zou ik geen verklaring hebben voor de verschillen in gewichtstoename op wateren waar met eieren dan wel met ei-poeder en aanverwanten wordt gevoerd. Of dit goed is laat ik maar weer in het midden, dat is een andere discussie.

Maar wanneer je een percentage van je eipoeder gaat vervangen door ei-albumine krijg je wel degelijk verschil tussen de vangsten van je boilie t.o.v. een boilie gemaakt met eieren. Simpelweg omdat de waterdoorlatende structuur van de boilie verandert en daarmee ook de attractiviteit van de boilie. Dit gaat ten koste van de instant aantrekkingskracht, maar komt ten goede van het gemiddelde gewicht van je vangsten. Het is maar wat je wil in je visserij...

Voor de "massaproductie" is werken met verse eieren simpelweg onmogelijk, de kans op besmetting is veel groter met eieren en wanneer op die lijn nu freezers en ready's worden gedraaid kan je dat risico niet lopen. Ook zit je met het probleem van aanlevering en wisselende orderhoeveelheden, waar ga je dat struif allemaal laten of zo snel aankomen. Kijk voor een "hobbyboer" die honderd kilo draait op een dag is het nog wel te doen om verse eieren te gebruiken, maar als daar een lijn staat waar dagelijks 2 ton vanaf rolt dan wens ik je veel plezier om met verse eieren te werken...

Maar goed, iedereen moet doen waar hij vertrouwen in heeft en daar mee vissen. Of dit nu verse eieren zijn, poeder, albumine of wat anders. Dan nog even snel iets over Eddy, hij is van mening dat het niet gebruiken van verse eieren in de boilie die hij gebruikt en verdeeld (PL) dressuurdoorbrekend is. Dit omdat zijn vangsten sterk stegen na de overstap op deze boilie en ook bij het testen van de boilie tegen een boilie met verse eieren. Naar zijn mening heeft dit met smaak en geur te maken, en wie ben ik dat om zijn mening niet te respecteren toch? Als hij dit zo ziet mag hij het van mij schrijven, of ik me er volledig in kan vinden is een tweede, maar dat is weer mijn mening.

Oh, en er bestaat meer op de wereld dan ei om een boilie te binden en uit te harden...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

06-12-2006 10:01

toch nog enkele bedenkingen over eipoeder.

- Is het niet zo dat je mix van nature al super goed moet rollen om deze met eipoeder aan te kunnen maken?

- Is het niet zo dat eipoeder snel vocht opneemt en je boilies dus snel naar "bodem" zullen ruiken?

- Is het niet zo dat u boilies zachter worden met eipoeder dan met eieren eens ze enige tijd in het water gelegen hebben?

adios
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

06-12-2006 12:17

Dag Joeri zal even proberen te reageren op je punten. Je bol zal beter rollen met eipoeder dan met gewone eieren. Ik heb zeker niet de indruk dat het sneller vocht opneemt ( bij mij toch niet maar hangt mss van je mix af) .Wat wel zo is dat je bollen iets zachter zijn met eipoeder dan met gewone eieren en het grootste nadeel misschien is dat eipoeder minder bind dan gewone verse eieren.
jacco noordermeer

06-12-2006 13:38

:o

als je het goed verwerkt heb je van alle 3 de punten geen last :wink:
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

06-12-2006 22:31

goed dat is dus geen spek voor mijn bek :lol:

ik ken de juiste methode niet en de eitjes op zich voldoen ook prima.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

24-12-2006 17:27

Vraagje aasmannen,

Ik hoorde van iemand (die vist met de boilies van Eddy), dat eieren in je boilie de geur van de bodem gaan aannemen, en dat deze boilies nog goed roken na een nacht in het water. En daarom viste hij met deze boilies. Weet iemand of dit kan kloppen of het lariekoek is?
Carpe Diem...!
Jan Peter Teerling

25-12-2006 11:14

@Maik,
Zo als Bart al aangaf de structuur van je boilie's verandert iets als je met ei poeder/ei albumine gaat werken.Deze wordt wat opener van structuur.
Dus deze boilie's (PL) zullen naar mijn mening sneller hun omgevings geur aannemen.Verschil in vangsten heb ik (nog) niet veel van gemerkt.
Groeten,
Jan Peter.
Gebruikersavatar
Marc Henstra
Berichten: 241
Lid geworden op: 14-12-2006 12:09
Locatie: hoogeveen

25-12-2006 12:21

dat maakt niks uit soms voer je een paar kilo boilies en als de karper op de voerstek ariveerd eten ze de boilies die al een paar dagen in het water liggen en waar ze dus veilig kunnen vreten en als je dan met een verse boilie vist vallen de vangsten( soms) tegen.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-12-2006 23:17

Nou, ik heb toch het liefste een boilie die niet de geur van de bodem aanneemt. Ik ben wel met je eens dat sommige boilies vantevoren in een bak water kan doen, zodat ze goed volzuigen met water en daarna niet de geur van de bodem aannemen. Ook kan het dressuurdoorbrekend werken, op sommige wateren.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

26-12-2006 08:29

Dan moet je wel water nemen uit het water waar je gaat vissen. Anders komt er een totaal andere geur aan de boillie.

Zolang de bodem niet verontreinigd is oid is het niet erg dat de boillie de geur van de bodem aanneemt. Als het aas de geur van de omgeving heeft zal hij mischien met minder argwaan gaan azen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Marc Henstra
Berichten: 241
Lid geworden op: 14-12-2006 12:09
Locatie: hoogeveen

26-12-2006 09:24

je bent nooit te oud om te leren :lol: :D :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-12-2006 11:27

Al weer een hele tijd niet meer gekeken naar deze kul.
Om op grote karper te vissen en te kunnen vangen moet je veel wat er geschreven wordt met een grote korrel zout nemen zo is mijn mening. Op de eerste plaats je verstand gebruiken. Veel uren investeren in water en geld waar van je weet dat er grote karper zit. Eddy en vele anderen in een jaar 1500 uur op de IJsel of de Rijn laten vissen levert nu eenmaal een heel ander resultaat op. Dan een boek schrijven over je vangsten is een heel ander verhaal met wat voor boilie dan ook. Zaken relativeren kost vele in deze prestatie maatschappij nog al wat moeite. Daar je winst uit halen levert veel meer positieve resultaten op.

Peter
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

26-12-2006 12:16

Ik ben het helemaal met je eens PJ, maar dat dit topic kul is vind ik wel onzin. Er staat de laatste tijd veel kul op het board, en daar behoort dit topic net niet bij. Voor de rest heb je absoluut gelijk.

mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

26-12-2006 12:50

pfft relativeren reltaiveren en nog eens relativeren.

Natuurlijk moet alles goed zitten zowel stekkeuze als aas en rigs, maar velen van ons zijn nu eenmaal meer geboeid door één specifieke tak in die karpervisserij en laat dat nu bij mij AAS zijn.

Ik wil maar zeggen dat degenen die dit "kul" vinden meestal ook degenen zullen zijn die hun heil zoeken in rigs of degenen die niet in een beter aas geloven en enkel in hun stek vertrouwen hebben. Zulke reacties vind ik dan compleet nutteloos, want waarschijnlijk boeit het onderwerp "aas" je helemaal niet en ben je begonnen met deze topic te lezen met een gedacht van "hier gaan we weer".

Ik interesseer mij minder in rigs, een combilinkje en tegewoordig met de triggalink volstaan bij mij. Aangezien het mij niet boeit laat ik dat forumonderdeel ook links liggen, gelieve dat ook te doen als dit onderwerp je niet boeit i.p.v. commentaar te geven.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...