Slecht verteerbaar is slecht?


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-03-2006 10:29

Laten we Roelof zelf even aan het woord. Een stukje uit de Grote Aasuitdaging:

Ik heb met mezelf ook al de discussie gevoerd over het gebruik van veel koolhydraten en het lange termijn effect daarvan op de karpers (we vergeten even de overige ongezonde ingrediënten). Vanuit de ethisch verantwoorde hoek beredeneerd heb je dan de neiging om te zeggen dat je de karpers dan geen koolhydraten meer moet voorschotelen. Ik heb als alternatief voor de reguliere koolhydraten mijn heil gezocht in onverteerbare en slecht verteerbare koolhydraten en eiwitten. Overigens waren dit 'normale' voedingsstoffen. Dit impliceert dat een bepaald gedeelte van mijn boilie er net zo uit kwam als het er in ging.
Mijn ervaringen waren echter dat mijn vangsten (en daar zit het dilemma) er substantieel op achteruit gingen bij langer doorvoeren.


een vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

06-03-2006 10:31

Ik wil even terug komen op het punt van Roelof over het verzadigen. Ik denk namelijk ook dat er 2 soorten van verzadiging bij de karper voorkomen.

Ik denk zelfs dat het volzitten van de darm (verzadiging 1) vooral in de zomer voorkomt.
En wat hij noemt 'het verzadigen van het lichaam' (ik denk dan aan een goede bloedsuikerspiegel, glucosegehalte in het lichaam) vooral plaatsvindt in de winter.

In de zomer zou ik dan juist voor een licht(snel) verteerbare boilie kiezen, waardoor de darm weer snel leeg is en het beestje weer aan een vreetorgie kan beginnen.

In de winter zou ik dan voor een slecht verteerbare boilie kiezen, waaruit weinig voedingstoffen worden opgenomen en de karper op zoek moet naar meer voedsel.

Of deze theorie in de praktijk opgaat is natuurlijk een tweede, hoe vaak komt het niet voor dat de praktijk veel anders is dan de theorie.

Nog even wat over de tijgernoten, deze bevatten volgens mij heel veel suikers en door melkzuur(door vergisting), wat weer omgezet kan worden in glucose. Dat de nootjes niet helemaal vermalen worden uitgepoept wil volgens mij nog niet zeggen dat ze geen voedingswaarde hebben...integendeel.
Laatst gewijzigd door Maarten Eldering op 06-03-2006 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-03-2006 10:39

Nog even wat over de tijgernoten, deze bevatten volgens mij heel veel suikers(al helemaal als je de noten een tijdje laat gisten) Dat de nootjes niet helemaal vermalen worden uitgepoept wil volgens mij nog niet zeggen dat ze geen voedingswaarde hebben...integendeel.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Gisten

Volgens miij worden suikers omgezet in bijv. alcohol.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

06-03-2006 11:00

Klaas van den Herik schreef:
Nog even wat over de tijgernoten, deze bevatten volgens mij heel veel suikers(al helemaal als je de noten een tijdje laat gisten) Dat de nootjes niet helemaal vermalen worden uitgepoept wil volgens mij nog niet zeggen dat ze geen voedingswaarde hebben...integendeel.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Gisten

Volgens miij worden suikers omgezet in bijv. alcohol.

MVG

Klaas


Je hebt gelijk, ik zal het even aanpassen :oops:

Er ontstaat ook melkzuur, wat weer omgezet kan worden in glucose door de lever. Maar de vraag is dan in hoeverre de karper in staat is dit in de winter te doen. In de zomer lijkt me dit geen probleem.

Maar ik blijf erbij dat tijgernoten een vrij hoge voedingswaarde(kunnen) hebben.
henry hummel
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-12-2004 10:29
Locatie: ter apel
Contacteer:

06-03-2006 11:23

Dit veklaard dan natuurlijk wel het succes van de melkeiwit boilies daar werd vanwege de kosten weinig gevoerd,
Maar daar kwamen ook multivangsten op .
Mischien omdat de vis het slecht kon verteren en daardoor gauw een vol gevoel had .
Waardoor er meer voer blijft liggen voor de rest
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-03-2006 11:35

En toen begon een meneer met vogelvoer en die had super suc66.

Ja zei ie kan ik meer voeren, zonder ze te verzadigen. (Boxmeer geloof ik)


MVG

Klaas
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

06-03-2006 12:25

Een bolleke moet dus een beetje vanalles bevatten; Een deel lokkers, een deel voedingstoffen en een deel ballaststoffen. Een goed evenwicht vinden, dat is de kunst!
Een bolleke dat te eentonig is zal misschien instant of als single bait goed werken maar daar blijft het dan ook bij.
That's live!
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

06-03-2006 12:50

Heren


Met veel plezier heb ik deze topic gelezen, Maar als je 100 gram eiwit ( op droges stof basis) voert, vind je wel ongever 80 gram eiwit op droge stof basis terug in de mest. m.a.w. de karper gebruikt maar weinig van het voedsel.
Een karper vangen op de rivier is .............
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-03-2006 12:54

Hoi Geert,

Je verwoordt het volgensmij goed.

gr Chris.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

06-03-2006 13:16

Tino Leffering schreef:Heren


Met veel plezier heb ik deze topic gelezen, Maar als je 100 gram eiwit ( op droges stof basis) voert, vind je wel ongever 80 gram eiwit op droge stof basis terug in de mest. m.a.w. de karper gebruikt maar weinig van het voedsel.


Inderdaad ; dit is de opname ratio van de voedingsstoffen. Zoals ik al zei ; is het niet omdat iets 100%verteerbaar is dat het daarom ook voor 100% opgenomen wordt.
Blijkbaar is dit niet voor iedereen duidelijk!
Met andere woorden er is maar een klein percentage van het opgeslokte voedsel dat effectief wordt omgezet naar biomassa, zeg maar karpervlees de rest wordt weer uitgescheten.
En tis dat kakken waar het hem hier om te doen is.
Men moet, ook de karper, genoeg ballaststoffen zeg maar vezels of zeg maar slecht verteerbare voedingstoffen of zeg maar kleine zaadjes of brokjes eischaal..., hebben in het voer om een goede darmwerking (voortstuwing in het darmkanaal ) te hebben.
Van zelf sprekend zijn hierbij de darmflora die het verteren/afbreken van de voedingstoffen voor zich nemen, maar ook de zuurtegraad in het darmkanaal , de enzymactiviteit en omgevingstemperatuur van groot balang. Al die factoren hebben een invloed op elkaar en hebben een invoed op de opname in de bloedspiegel en dus op de verzadigingsgraad van de karper.
Conclusie , hoe vlugger ze kakken hoe minder ze kunnen opnemen in lichaam en dus minder vlug zijn verzadigd.
Hoe meer vezels ze eten hoe sneller ze scheiten en hoe vlugger ze dus weer gaan eten. Volgens mij is er bij normale watertemperaturen geen verzadigingsgevoel wanneer darmen vol zitten en genoeg doorloopsnelheid is. In de winter daar integen is dit gevaarlijker en is het verstandiger om vooral dan meer vezels te gebruiken.
That's live!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-03-2006 13:57

leve de johannesbroodpitmeel?

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-03-2006 16:08

Geert,Inderderdaad is niet altijd alles 100% verteerbaar.
Hoe vlugger ze kakken, hoe minder voedingstoffen er benut worden…minder verzadigd.
Feit is wel dat niet alles 100% verteerbaar moet zijn.

Een orgaan en bloedonderzoek bij koi in Amerika heeft aangetoond dat een teveel aan slechte (snelle) koolhydraten resulteren in vetophopingen in organen zoals de lever en tussen het spierweefsel. Dit verschijnsel wordt ook wel “Carbohydrate Overload” genoemd. Gevolgen hiervan zijn o.a.: hoge bloedsuiker, een overwerkte lever en geen eetlust

Geen eetlust lijkt me niet de bedoeling en vanuit dat vertrek punt volgt ik Roelof en Herwin.

Ander uitganspunt van Roelof is volgensmij: trage koolhydraten zorgen minder snel voor energie, maar wel voor een langere tijd…

Inhakend op wat Mitsz aanhaalt wat Roelof schrijft in de grote aasuitdaging:

Koolhydraten worden in koi voer gezien als een noodzakelijk kwaad.
Het is de opvulling van het geheel aan voedingsstoffen. Tellen we in elk koivoer de eiwitten, vetten, vezels, vitamines, mineralen en vocht op, dan komen we vaak nog een flink stuk tekort om uiteindelijk op 100% uit te komen. Koolhydraten vormen vaak het bulkaandeel in het voer en moeten daarom zo goedkoop mogelijk zijn. Veelal wordt er gebruik gemaakt van goedkope koolhydraten uit de veevoederindustrie zoals tarwemeel, maïsmeel, sojameel, tapiocameel enz. Op zich is er niets mis met koolhydraten in koivoer, mits van goede kwaliteit en met een zo laag mogelijk suikergehalte.

Het is dus een noodzakelijk kwaad, maar van het kwaad kan je een deugd maken als je verhoudingen kan inschatten.
Trage koolhydraten, langer verzadigd...als dit ook past bij je tactiek...

gr Chris Gabriele.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

06-03-2006 23:33

Heren,

Willen wij het zelfde bereiken als de mensen in de koi-wereld? Het tegenover gestelde? Of ergens tussen in?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-03-2006 07:44

Hoe passen de ratjes, zoals aangehaals door Jan Junge, iin dit verhaal?


Of is die vergelijking altijd al mis gegaan?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-03-2006 08:24

Klaas...leg eens ff uit aub :)
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-03-2006 09:11

Stephan,

Wij willen vissen vangen en er zijn mensen die bijna altijd goed scoren.
Mensen eruit vissen en veel praktijk ervaring hebben.

Als je kijkt naar de koi wereld, die gebruiken ook simpele ingredienten van veevoeder kwaliteit, bv tarwebloem.

Discussies gaan vaak diep, filter eruit wat van toepassing is.

gr Chris.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-03-2006 09:39

Heren,

Met alle respect is een boeiende discussie, roept wel vragen op.
Wat nu als een persoon als Eddy S op je water komt vissen, waar blijf je dan met je theorie.
Wat is de invloed van natuurlijk voedsel.
Wat is de rol van jaargetijden.
Maak het mee dat mijn bewaarzak vol zit met andere boilie resten, niet van Eddy S de betreffende visser zat 1km verder te vissen. Leuk als je dan zelf met een bal vist volgens de theorie van sommige hier.
Vis je instant is het dan nog van invloed.
Bij hoeveel kg (afwijkende) boilies tijdens een voercampagne is het van invloed op je vangsten.

Groet,
Peter

p.s. Zal maar latex handschoenen erbij aantrekken als ik jullie was. :lol:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-03-2006 10:21

Hans,

Er zijn proeven gedaan met ratten.

bolletjes tarwebloem met vismeel in elk geval eiwitrijk spul. Daarna de vismeel halveren en daarna weglaten.

MVG

Klaas
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

07-03-2006 15:09

Heren,

Gewoon op alles voorbereid zijn bij het bereiden van een boiliemix, d.w.z. gebruik maken van:

A Spijsverterende ingredienten.
B Eetlustopwekkende ingredienten.
C Laxerende ingredienten.

Bv.

A Fenegriek,Komijn,Coriander,Majoraan,Notenmuskaat,Steranijs,Venkel.
B Basilicum,Curcuma,Groene anijs,Kinine,Notenmuskaat,Rozemarijn,Safraan(duur),Vanille.
C Cacao,Copra Melasse,Druivenpitmeel,Kaneel,Mosterdzaadmeel,Zemelen oversneden,Zoethoutmeel.
n.b. % dat mag je zelf uitvogelen.

Dit werkt geheid in de praktijk en is op een natuurlijke basis.

Mvg lolle.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-03-2006 17:33

Schut,

Tijd dat jij er weer wat inknalt, deze leuke topic mag niet doodbloeden
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2006 10:19

Hans,

Die ratjes komen aanbod in De Karper 31.

Afbeelding

http://ajpregu.physiology.org/cgi/conte ... 252/5/R902


MVG

Klaas
_________________
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-03-2006 22:36

Schut..kom je buiten spelen?

ouwe rukker :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-03-2006 00:06

Klaas van den Herik schreef:Hoe passen de ratjes, zoals aangehaals door Jan Junge, iin dit verhaal?


Of is die vergelijking altijd al mis gegaan?


MVG

Klaas

Heb je al antwoord gekregen klaas? :wink:
peter andrae

11-03-2006 14:56

Mitsz roelofje komt vandaag niet buiten spelen die is stout geweest en moet nu eerst de keuken opruimen die dacht zeker dat een brood bakken een eitje was,mis dus.



groetje,s peet.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-03-2006 23:14

Goedeavond heren na het lezen van deze topic en het KSN boekje is het niet meer gestopt met kraken hierboven! Nu had ik een paar dingen bedacht maar ben er niet helemaal zeker van, dus maar even vragen voordat we verder kraken. Mitzs plaatste hier boven een stukje van roelof dat nogal tegenstrijdig lijkt met roelof zijn eigen stelling. Maar nadat ik het een paar keer gelezen had kwam ik er achter dat het verschil hem in het aantal voerdagen en jaargetijde zit. Maar roelof is volgens mij ook niet te beroerd om meerdere keren op een dag te voeren dus zou die daarom misschien onverteerbare ingredienten gebruiken, zodat ze niet zo vlug verzadigen en weer eerder aan het vreten gaan?
En herwin had het over de hennep die s'winters weer heel uitgescheten werd, als dit met alle onverteerbare ingredienten(en in alle jaargetijden) zo is hoeven we zelf niet meerdere keren per dag te voeren laat roelof en de karpers dat maar doen.
Ik zou zeggen laat maar horen als ik uit men nek zit te zeveren of dat er nog enige logica inzit.