Single's voortaan niet meer voorzien van een sterke geur.


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-09-2004 15:13

Kevin ea.,

Ik gebruik in mijn visserij ook ontzettend veel de single hookbait, maar voer wel altijd voor. Het is voor mij gewoon het een of het ander. Of ik voer net zoveel als ik normaal voorvoer, dit kan heel goed werken maar je moet er wel zeker van zijn dat de vis op de stek ligt en het voer van de voorgaande dagen weg is. Wanneer ik geen grote zekerheid heb of mijn voer al dan niet weg is en of de vis daadwerkelijk op mijn stek ligt dan zet ik veel liever een "single-hookbait" in van de gevoerde boilies. Hoeft trouwens echt niet over heel het water te voeren hoor, verspreid is wel aan te raden. In beide gevallen schotel je in ieder geval een minder herkenbare situatie voor als die paar handjes bollen op het haakaas. Ik verwacht dat ze die enkele bol eerder volgens de situatie behandelen van Kevin als van Klaas, anders zou ik mijn resultaten hierop niet kunnen verklaren voor mezelf, het zijn dan niet die sukkels maar: ach sukkel IK ben er een vergeten!. Maar dit is dus het geval van voorvoeren.

Instant vissend is de vraag of je wel single KAN vissen, zeker op wat drukker beviste wateren ligt er vaak altijd hier en daar nog wel voer. Ligt de boilie daadwerkelijk single dan is de belangrijkste rede om het aas met haak en al gewoon op te nemen en ze dan ook daadwerkelijk te vangen het feit (wat al aangehaald werd) dat er geen vergelijkingsmateriaal is. Het gedrag van die boilie is wel anders dan normaal, maar ja "Hoe was dat gisteren ook al weer met die boilies die ik gegeten heb?". De vergelijking terplekke is in mijn ogen de grootste rede dat een karper het aas zal laten liggen. Ik zal dus wanneer ik wel voer mijn aas zoals ik ook al eens eerder aangehaald heb zeker lichter maken mbv kurk of foam in de boilie om zo het gewicht van het geheel en gedrag van de boilie minder af te laten wijken van de gevoerde boilies. Vis je dus single is het uitbalanceren van een veel minder groot belang. De enige rede dat een vis nog kan besluiten om de single daadwerkelijk niet te verwerken tot ontlasting is dat hij in de bek waarneemt dat er iets niet in orde is met het opgenomen aas. Vis je je onderlijnen goed dan zal het in veel gevallen al te laat zijn.

Iets over de toevoegingen, wanneer voeren gewoon hetzelfde,
wanneer instant heb ik veel vertrouwen in deeg in een laagje rond de boilie gekneed. Dit geeft het geheel een veel hogere attractiewaarde dan welke flavour die je ook in de boilie zal doen. De attractors lekken gewoon veel sneller uit deeg dan uit een gekookte boilie.
Over het algemeen probeer ik er wel voor te zorgen dat er attractors zijn in mijn aas die zowel horizontaal als verticaal uitlekken, des te groter dat de karper het aas op zal merken. Voor het horizontale de "gewone"wateroplosbare ingredienten, voor verticaal olien of olie houdende bestanddelen (wanneer de watertemperatuur het dan toelaat). Wanneer je nu je smaakmakers (bijv. robin red, kerrie, knoflook, ed of de chemische smaakmakers) in je boilie verwerkt dan is het van belang dat het aas vocht opneemt en wateroplosbare bestanddelen bevat (bijv. melkpoeders, bepaalde vismelen, of zo iets dergelijks (vaak ook al smaakmakers van zichzelf)). De smaak komt in het water (door eigen wateroplosbaarheid of meegenomen met wateroplosbare bestanddelen) en zullen op den duur waargenomen worden (hopelijk). Ook de olien die verticaal uitlekken zullen de smaak meenemen. Hierbij is de vochtopname van belang zoals ik net al aangaf om benutting van alle "smaakdeeltjes" in de boilie mogelijk te maken. Een boilie die door te veel bijv. eiwitten een matel heeft die bijna geen water doorlaat zal instant ook weinig resultaat opleveren omdat het gewoonweg langer duurt voordat ze het geheel gevonden hebben. Dit is ook een van de redenen dat de ene boilie beter is instant dan de andere. Verwerk je kruiden in je boilie, dan maak ik vaak ook nog een water "oplossing" met de kruiden, hiermee soak ik de boilie en een gedeelte van de kruiden zitten dan dus ook aan de buitenkant. Hierdoor ook weer een veel snelleren "smaakafgifte" aan het water.
mvg

Bart van den Hurk
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-09-2004 15:35

Het begint al een hele discussie te worden.

Maar Bart, heel erg bedankt voor jouw deelname.

Maar ik heb het idee dat sommige weer denken dat de bol helemaal geen geur mag hebben. Natuurlijk wel, maar liever een goede smaak dan geur.

Maar nog een ander leuk ideetje. Pak een standaard onderlijn met op de hair een simpel kurkenballetje. En hier dan gewoon wat boiliedeeg omkneden. Lekker simpel he?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-09-2004 17:45

"Maar nog een ander leuk ideetje. Pak een standaard onderlijn met op de hair een simpel kurkenballetje. En hier dan gewoon wat boiliedeeg omkneden. Lekker simpel he?"

Kevin, daar was ik afgelopen winter al succesvol mee, op een prutbodem! :wink: .... 8)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
mc joel

24-09-2004 18:27

bart van den hurk jij bent een goeie
jij verteld teminste dingen waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben
niet te veel moeilijke woorden waar 99 procent toch niks van begrijpt
gewoon recht voor de raap hoe het vissen daadwerkelijk in elkaar zit
ik heb de laatste dagen veel topics gelezen hier op dit forum
er zitten er leuke tussen en andere zijn dan weer in mijn ogen pure bulschit
en vis blijft een vis hoor sommige hun ideeen gaan zo ver dat het precies is of we met buitenaardse wezens te maken hebben
die bepaalde magische krachten hebben qua boilieherkenbaarheid
als je boilie goed is je rig in orde en de karper aast zal je vis vangen
er zijn weleen paar kleine trucs die je kan toepassen om de vis te misleiden qua dressuur
maar wat hier soms verteld word is soms te gek voor woorden
soms snap ik niet waarom perfect vangende theorieen of boiliesamenstellingen moeten verandert worden,tot iets wat zo bizar in elkaar gestouwd word dat de gezondheidszorg er zen werk aan zou hebben
zit daar een bepaalde kick achter of zo???
en waar blijven de fotos van de vissen dan?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-09-2004 19:05

Joel,

vissen fotograveren niet
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2004 07:06

Bart,

even een paar aandachtspunten: de voerstek bv. Indien ik ga voorvoeren, ga ik er altijd van uit dat er vis op m'n stek ligt, ook al is dat niet altijd zo...
Liggen ze er wel, dan is het verstandig, om op de visdag net zo te handelen als op de voerdagen:erin met dat voer! Liggen ze er niet, zal het vissen met een single ook weinig zoden aan de dijk zetten. Ik ga er dus altijd vanuit dat er vis op mijn aangevoerde stek en wil ze daar ook altijd houden.......

Dan iets over het uitlekken van attractors. Het kan aan mij liggen en misschien doe ik iets fout. Als dat zo is, hoor ik het graag. Ik heb nl nog geen boilie meegemaakt, waar de olie daadwerkelijk uitlekt. Gooi maar eens een boilie in een bak met water. Het lekt er gewoon niet uit. Tenminste bij mij niet....... De enige manier voor mij om dit gewenste resultaat te bereiken, was de volgende:

Kook en droog de boilies naar wens. Vervolgens overdoen in een speciekuip oid. Neem per kilo boilies een el van je favoriete olie(mengsel) en soak hierin de boilies. Dan invriezen. De olie zal middels deze wijze als het ware in je boilies trekken tijdens het vriezen, zonder echt ingekapseld te zijn door de buitenmantel van je aas. Dit is voor mij de enige methode om een verschil te maken met olie irt instant respons.

De deeg om het aas methode is inderdaad een hele goeie. Indien ik dan ook een single zou moeten kiezen, zal dit al snel een trouvitdeegje met daarin een fikse portie garnalenmeel worden, of een doodgewone aardappel (de meest succevolle single aller tijden) gekookt zonder toevoegingen. Ga maar eens vissen met deeg en een lichte waker.......

Joel,

Als je daadwerkelijk vind dat ik het afgelopen jaar niet inhoudelijk heb gereageerd op (aas)topics, dan moet je het nu zeggen.

Met vriendelijke groet

Mitsz
mc joel

25-09-2004 10:06

je moet je niet aangesproken voelen mitz
mc joel

25-09-2004 10:08

oh ja mitz mischien kan ik helpen
bij 20 ml olie per kilo droge mix had ik ook niks dat eruitkwam
bij 40 ml olie lekte het bij mij er wel uit
nu moet ik ook wel zeggen dat je boilie een beetje grove stuctuur moet hebben voor een optimaal effect
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2004 10:32

Joel,

denk je dat de emulgerende werking van de ingredienten hier ook invloed op heeft. Ik heb het wel eens getest met 50 ml, en toen kwam er nog steeds niets uit.

Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-09-2004 10:37

Beste Mitsz,

Zijn er ingrediënten met een emulgerende werking dan? En moet ik dan denken aan vette producten (vismeel ed) of juist de tarwe en soja producten om de vettere toevoegingen/ingrediënten te compenseren?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2004 10:53

Bas,

emulgeren: het verdelen van de vetbolletjes tot een dusdanig kleine afmeting, dat deze zelfs mengen met water of identieke vloeistof.

Voorbeelden van natuurlijke emulgators zijn producten waar van nature vet en water bevatten in een homogene massa, bv eidooier, sojabonen!, diverse zaden(mosterd) etc. De bekendste emulgerende stof is Lecithine. Wordt gewonnen uit sojabonen.

Het bekendste voorbeeld van een emulsie is denk ik majonaise. De eidooiers verzorgen emulsie tussen azijn en olie.

Indien je je olie voor een boilie dus beetje bij beetje door de eieren zou kloppen, krijg je een dunne majonaise-achtige vloeistof. Idien je olie toe blijft voegen, zul je uiteindelijk majonaise krijgen.

Om je vraag te beantwoorden: ja sojameel en eieren.

MVG Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-09-2004 11:09

Ik wist wat emulgeren was, maar hiervan had ik nooit gehoord/bij stil gestaan.

Bedankt voor je uitleg!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
mc joel

25-09-2004 11:11

mitz
ik kan er fout in zijn he neem het dus niet verkeerd op
ma is het niet zo dat als je alleen eieren en olie probeert op te kloppen
je een schift krijgt
je moet er toch altijd water bijdoen om te binden en te ontvetten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2004 11:13

Olie lost niet op in water. Daarbij is olie lichter als water. Oliedruppels in water stijgen razendsnel omhoog om zich over het oppervlak te verspreiden.

Een boilie heeft een poreuze structuur van kleine kanaaltjes. Door een natuurkundige eigenschap die capillaire werking heet zal olie alleen ontsnappen als de opwaartse kracht door het dichtheidsverschil groter is dan de capillaire werking. In de praktijk gebeurt dit niet of de olie moet wel heel licht zijn bij een zeer grove boilie.

Vergroten van de hoeveelheid olie geeft bij oververzadiging dat niet alle olie meer in de kanaaltjes van de boilie zal zitten. Deze “vrije” olie is de olie die los komt.

Probleem dat dan blijft is dat de olie naar het oppervlak gaat. Door een emulgator toe te voegen kan je ervoor zorgen dat de oliedruppeltje fijner verdeeld worden over het water. Als de oliedruppeltjes heel fijn worden kunnen ze gaan zweven.

Dat van de super fijn verdeelde oliedruppeltjes die zweven in het water lijkt een ideale situatie om karpers te lokken.

Na deze "theoretische verhandeling"moet ik bekennen er weinig mee bereikt te hebben. Boodschap is wel dat je rekening moet houden met de eigenschappen van de attractor. Schaf zo een miniaquariumpje aan en experimenteer.

Ikzelf heb meer bereikt met wateroplosbare toevoegingen. Overigens bewegen de opgeloste stoffen zich zowel horizontaal als verticaal in het water.

Groet, Kees

Overigens is mayonaise een emulsie van waterdruppeltjes in olie. Feitelijk wil je het omgekeerde bereiken. Oliedruppeltjes in water.
mc joel

25-09-2004 11:43

jongen over wat gaat het nu
de ene zegt zo en de andere zo en die zegt zo
als ingredienten een emulgerende werking hebben kan dit toch alleen maar positief zijn
hoe fijner de olie hoe beter hij kan ontsnappen in theorie
ik denk ook niet dat de olie een binbing gaat vormen met de eieren
vermits er ook eiwit tussen zit en anders moet je al lang gaan kloppen met je kloppertje
gewoon effe alles loskloppen is toch meer dan genoeg he
voor de rest ben ik het eens met kees
of het nu zoveel meer vis gaat opleveren door datgeen dat gaat ontsnappen weet ik niet
denk dat er ook een hele hoop verkoperspraatjes bijzitten
ik gooi ook altijd olie door men bollen gewoon voor een smaakje en het makkelijker draaien de opwaardse theorie is daarmee ook nog altijd mooi meegenomen je weet nooit vanwaar de vis komt als je een run krijgt he
groeten
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-09-2004 12:23

Mc,

Hoe vaak is het je nu al gezegd dat je niet onder een nickname mag pos-
ten.....? Ik dacht al behoorlijk vaak...! :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2004 12:51

Kees,

zou je misschien kunnen uitleggen over het majonaiseverhaal. Even off topic, maar hoe zit het nu met de oliedruppels in water en vice versa?

Joel,

ben jij van mening, dat er zeerslechte boilies zijn te maken?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2004 15:03

Mitsz,

Mayonaise is zoals je wel zult weten een emulsie van sla-olie en azijn waarbij ei-dooier dient als emulgator. Ik heb geen koksmuts op, dus kan het mis hebben, maar mijn inziens verdeel je door flink te kloppen de azijn door de sla-olie. Dit is al één voorwaarde om een emulsie te krijgen, je moet er behoorlijk wat energie instoppen! Daarna is de azijn als fijne druppeltjes verdeeld in de slaolie. Oppervlakte actieve stoffen van de ei-dooier zorgen er daarna voor dat de azijndruppeltjes niet weer samengaan en boven komt drijven. Dit laatste zie je wel eens als je een pot mayonaise die lang gestaan heeft openmaakt.

Zo heb je water in olie emulsies en olie in water emulsies. Mayonaise is dan van de eerste soort, maar alleen de tweede soort is relevant als je fijne oliedruppeltjes in water wil vrijmaken. Bij de boilie bereiding zie ik het zo dat je een emulsie maakt door een kleine hoeveelheid olie in een ruime hoeveelheid water te verdelen. Anders wordt het al snel een water in olie emulsie. Toevoeging van een kleine hoeveelheid van een geschikte oppervlakte actieve stof (de emulgator) voor dit type emulsie moet dan voorkomen dat de oliedruppeltjes weer samengaan. Dit lijkt me bij boilies heel lastig worden trouwens, want bij bijvoorbeeld het drogen verdampt het water waarin de oliedruppeltjes verdeeld zijn. Resultaat is dat de oliedruppeltjes langzaamaan weer samen zullen gaan. En zo zijn er meer beperkingen. Maar het is al ingewikkeld genoeg zo.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-09-2004 13:54

Kees,

volgens mij klopt (toepasselijk) je majonaiseverhaal niet. Dit is natuurlijk geen culinair forum, dus zal ik het kort houden. Mijn ervaring in deze is, dat de olie door de azijn wordt geklopt. Je begint dus met azijn, dooier,mosterd, zout en peper. Vervolgens klop je de olie daar doorheen, totdat de gewenste consistensie is verkregen. De dooiers zorgen hierbij voor het verkleinen van de vetdruppels.

Ik ben dus bang dat je verhaal niet helemaal opgaat.

Wel heb ik vanacht wat boilies laten weken in mijn-normaal gesproken zeer succesvolle-shellfisholie. Onder de kant een paar in het water gegooid. Het is opvallend hoe lang zo'n boilie olie af blijft geven. Ik vind het wel aantrekkelijk. Sinds ik m'n boilies soak in een beetje olie, ben ik iig niet minder gaan vangen.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

26-09-2004 14:03

Mitsz,

Dat soaken van die boilies, doe je dit bij alle boilies of alleen bij de aasboilies. Dit kan natuurlijk ook weer verschil uitmaken bij de verschillende omstandigheden.

Je zou natuurlijk kunnen gaan experimenteren met twee pecies dezelfde rigs op dezelfde voerplaats, alleen op de ene hengel een op jouw manier gesoakte boilie en op de andere hengel een conventionele boilie. En zou je dit allang geprobeerd hebben (dat vermoeden heb ik namelijk), wat waren dan de resultaten?

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2004 14:42

Het verhaal klopt, maar dat van de mayonaise klopt dan niet Mitsz. :oops:

Maar ik zei al, een kok ben ik niet. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd en zal de mayonaise eens aan simpele test onderwerpen.

Maar mijn doel is uiteindelijk olie als een mist in het water te krijgen. Bereikte je dit met je succesvolle-shellfisholie of gingen de druppels recht omhoog om een filmpje te vormen op het water?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-09-2004 14:49

Kees,

ze gingen inderdaad recht omhoog. Dat is dan ook de reden, waarom ik meer aandacht aan het majonaiseverhaal besteedde. Ik denk dat je oliedip geemulgeerd het gewenste effect zal bereiken. Wat denk jij??

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2004 15:11

Al weer klaar. Mayonaise valt niet uit elkaar in water. Wat heel geleerd betekent dat water of azijn niet de continue fase is.

Ik denk dat je de oliedruppeltjes heel fijn verdeeld als een olie in water emulsie zou moeten toevoegen aan de bolie wil je kans van slagen hebben. Later ontbreekt de energie om de oliemist te maken. Maar eenmaal in de boilie komt het er niet meer uit. Plus de kans dat de druppeltjes weer samengaan.

Oververzadigen met een dip is inderdaad beter. Maar hoelang geeft dit af? Iets van een PVA zakje met de emulsie ernaast? Of van die capsules? De tampon truc...

Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-09-2004 17:13

Beste Mensen,

Misschien (ik zeg misschien he :wink: ) kan ik een interessant gegeven inbrengen. Niet van mezelf helaas, maar van Luc de Baets.

Hij viste ook met olie in de boilies, maar deed (volgens het boekje en de theorie) een emulgator bij de olie, om zo de olie beter oplosbaar(ja ik weet het, olie kan niet oplossen, maar jullie snappen wel wat ik bedoel)/dunner te maken, voor de koudere watertemperaturen. Toen hij deze emulgator erbij had gedaan, vielen de vangsten prompt stil, hij weet dit in 1e instantie aan de verminderde activiteit van de vissen, maar toen hij die emulgator eruit liet, kwamen de vangsten weer terug. Dus of het nu zo effectief is, bij de daadwerkelijke praktijk is maar de vraag.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-09-2004 17:27

Het lijkt allemaal een beetje zoeken naar iets wat er toch nooit zal zijn.

Als attractor zijn er inderdaad betere alternatieven.

Hoe lang deze na dippen effectief zijn zal afhangen van de dikte van de vloeistof en de duur van soaken.

Ik houd het vooralsnog op een boilie met topingredienten, lekker voorvoeren en vissen vangen. Olie laat ik bij deze maar als nutrient ipv attractor.......

MVG Mitsz