Groter aas grotere karper


Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2014 10:01

Toch grappig om zo'n oud topic 11 jaar na dato nog eens terug te lezen en het nu niet geheel meer met mijn posts van destijds eens te zijn :oops:
Na mijn ervaring leveren keiharde 25mm+ ballen minder ellende met koeten en kuifeenden op dan kleiner aas. Ergens rond die 25mm kom je op een punt waar de koet de bal niet meer zomaar weggeslikt krijgt. :lol:
Ik denk ook zeker dat er meer met groot aas gevist wordt dan 10 jaar geleden, dat zal ook zeker te maken hebben met de brasempopulaties op veel drukbeviste wateren.

Om nog even op het topic terug te komen, kleine vis uitsluiten met groot aas geloof ik nog steeds niet in, maar veel minder kleinere vis vangen, dat wel. Pakweg het eerste jaar na uitzet worden hier verreweg de meeste projectspiegels met relatief klein aas gevangen. Daarna wegen ze gemiddeld zo'n 5-8kg en hebben ze totaal geen moeite meer met 25mm.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-04-2014 10:40

Tja, ik gebruik het knopje zoeken wel vaker :wink:
Idd ook om te kijken of inzichten/ervaringen 'met de tijd mee gaan"

Het is mij ook meer te doen als "anti duikgespuis' vissen.
Dat je ook brasem blijft vangen , vind ik niet zo,n probleem.
Ligt natuurlijk ook aan je aas-samenstelling.

Vraag me wel af of het gemiddeld aantal uren veel meer omhoog gaat per vis?
Of pakken ze het na een goede introductie (gespreid voeren) net zo makkelijk?
Ik spreek dan over 30-35mm boillies :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2014 18:54

Hoi Fred,
Naar mijn ervaring verschilt dat flink per water. In Nederland heb ik met 25mm doorgaans niet het idee dat het heel veel scheelt in uren per vis, op voorgevoerde stekken heb ik het dan over en op wateren waar de vis vaker grote voedseldeeltjes tegen komt . Met 30mm heb ik nooit lange voercampagnes gehouden, dus of dat veel uit zou maken durf ik niet echt te zeggen.
In Frankrijk heb ik meer met gemixte 25 en 28mm bollen gevist, op reletief weinig beviste rivieren en een groot kanaal. daar hadden we soms wel het idee dat een kleinere diameter misschien meer beten op zou leveren of in elk geval de vissen sneller op het aas zou trekken.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is, rust op de stek is ook wat waard en constante overlast van duikers en witvis heb ik nooit als erg bevorderlijk ervaren.
Het grootste nadeel aan 30-35mm vind ik toch het kleine aantal deeltjes bij normale voerhoeveelheden, maar als dat het enige is wat lang genoeg blijft liggen zal het waarschijnlijk wel beter werken dan 20mm's waarvan het overgrote deel door ongenode gasten wordt weggevreten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-04-2014 19:22

Daaf Wolters schreef:Hoi Fred,
Het grootste nadeel aan 30-35mm vind ik toch het kleine aantal deeltjes bij normale voerhoeveelheden, maar als dat het enige is wat lang genoeg blijft liggen zal het waarschijnlijk wel beter werken dan 20mm's waarvan het overgrote deel door ongenode gasten wordt weggevreten.


Hier had ik dus ook aan gedacht. Nu vis ik noodgedwongen ook single chodjes, en zelfs deze weten duikeendjes s,nachts te vinden ondanks dat ze op het moment van ingooien(net voor donker)
niet eens in de buurt zijn. :( :evil: (waterdiepte 2 mtr)

Als je de terreur van 5-10 duikeendjes hebt ervaren , ben je blij met een meerkoet :roll: :wink:
Hennep/tarwe...ze grazen (duiktijd 30-50 sec) ALLES op!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2014 19:24

Haha ik ken het ja. Snoeiharde fluiters midden in de nacht en dan zo'n kloteding aan de haak. :-?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-04-2014 19:28

heb jij met 25mm al geen last meer van duikeenden?
die meerkoet die een bol meeneemt naar de kant heb ik geen moeite mee
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2014 21:51

Ik had er met 25mm in elk geval heel veel minder last van, kan niet met zekerheid zeggen of het nooit meer voorkwam en er staat me ook bij dat er wat later in het jaar wat minder van die beesten zaten. Ik zou zeggen voer ze een handvol 25mm ballen en hou ze goed in de gaten, dan weet je of ze die wel of niet weg krijgen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl