Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-01-2010 12:00

Henk,

Paar feiten :

- die produktie wordt door slechts 2 bedrijven in de Benelux gehaald. ( laten die nu ook voor heel wat " beetje bollenboeren " produceren ) De gemiddelde bollenboer heeft alleen maar natte dromen van zulke hoeveelheden.

- De mpg waarde's bij ready made's liggen tussen de 6 en 13 % is bij een steekproefonderzoek van een paar jaar terug vastgesteld

- Wat er in Nederland verkocht wordt aan ready made's is nog geen kilo per jaar per hectare binnenwater dat Nederland rijk is.
K. van den Herik

16-01-2010 13:22

Jij en ik weten Michel, dat de karpervisserij zich beperkt tot een klein deel van de nl wateren...

Wat mij alleen verbaasd, is dat iemand die denkt dat de dood va karperpopulaties, heeeel misschien mede veroorzaakt kan worden door onze onkunde, en daar bewijzen van denkt te hebben, toch tot in de detail moet bewijzen dat dat het echt zo is.
Waarom geen bewijslast in het voordeel van de karper?

Baat het niet schaad het niet. Eigenlijk weten we niet meer dat er iemand een paar pagina's heeft overgeschreven en zo iedereen voorlopig in slaap heeft gesust.

Ik weet nog wat artikelen van Roelof en Jan Pouwe over adi toestanden van flavours, ja, daar schrik je van, nu weer.

Allemaal puzzelstukjes mannen, kut hoor. Natuurlijk is het 3 woorden topic veel leuekr en belangrijker, want dan kan in lengte van dagen...

Zelf 12 jaar binnenvaart gedaan. Ook een periode chemicaliën gevaren. Ook producten die in ons vreten terecht komen. Dit soort stoffen zijn stapelgiffen. Dit betekent dat de rotzooi in je lichaam worsdt opgeslagen en zodra je lichaam er aan toe is, lees op zijn zwakst, toe kan slaan in de vorm van kanker.

100% zeker dat producten die wij gebruiken ook deze stapelgifeigenschappen voor karpers heeft.


Laten we ons fijn in slaap sussen en onze geweten ontlasten: het zijn maar karpers
K. van den Herik

16-01-2010 13:37

Klaas

Koeien krijgen MPG niet zonder reden.
Ze moeten presteren in de vorm van melk geven.
En zolang mogelijk gezond blijven.

Een koe heeft vier magen, een karper geen.
De afval- en reststoffen van MPG in het lichaam zullen afgebroken moeten worden.
Het koeien-lichaam breekt het af door middel van diverse maagzuren.

Een karper-lichaam zal dit moeten doen met haar/zijn darmzuren ?
Hoe werkt dat dan ?

En al die extra aminozuurtjes, eetlustopwekkende stofjes en voor-verterende smeer- en lapmiddeltjes.
Wie of wat bepaald de dosering ?
1 of 2 IBC's boterzuur toevoegen, per hoeveel eieren ?
Op welke doorloop-tijd ?
Meestal schrijft en roept men volgens mij maar wat, en het kopiërende karpervolk volgt gedwee.

En wat is de toegevoegde waarde van al die attractie ?
Werkt het echt ?
En hoe dan?

Verticaal en horizontaal uit laten lekken van de geurtje en de stofjes.
En dan neemt de karper het waar met de smaakreceptoren.
Even later gaat het bij mij piepen.
Zoiets misschien?

Of een karper zwemt langs haar/zijn vaste route.
Arriveert vervolgens op een plek waar meestal wat te azen valt .
Na wat aas-opnemend gerotzooi op de bodem, tussen takken en steentjes, vindt de vis een rond balletje.
De vis ruikt even door te proeven.
Hmmm...structuur van koolhydraten en eiwitten.
Pwieeeeeeeeeep...


HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 14:11

Ah, monopropyleenglycol een stapelgif. Leren ze dat in de binnenvaart?

Voordeel dat een karper geen maag heeft. Wat het beest niet kan verteren gaat er linea recta weer uit.

Goed, genoeg gespeculeerd. Wat gaan we doen?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-01-2010 14:30

Advocaat van de duivel :evil: ? Altijd al een keer willen spelen.

Denkt bewijzen te hebben ?

Dat is zoiets als denken een beetje zwanger te zijn.

Nee Klaas,

Er wordt nog steeds net als een paar jaar terug maar wat geroepen op basis van vage speculaties en vage vermoedens. Tot een paar jaar terug hadden we de jaarlijks terugkerende massale karpersterfte's. Nu is dat nog maar sporadisch het geval.

Komt dat nu door meer of minder mpg gebruik ?

UUUHHH :o :o :o

Precies, weet ik ook niet en ik roep ook maar wat vaags.

Net zoals ik kan de roepende ook niks niks bewijzen. Ja roepen dat in zijn woestijn zand ligt.

Paar miljoen euro en je hebt je onafhankelijke onderzoeken. Jij, ik, niemand in de hengelsport gaat dat financieren.


Dus houden we het maar bij vage dingen roepen, die we denken te kunnen bewijzen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2010 14:39

Wat we gaan doen?
Gaten hakken Kees, veel gaten hakken!

Vooral op putjes en kolken waar 70% van het karpervolk vist en niet waar Michel aan refereert, waar nog geen kilo per jaar word gevoerd.

De karpersterfte's waren meestal in het voorjaar Michel, dat komt straks nog..
Viel net een grote boom om in het oerwoud, een ding van 100 mtr hoog.
Niemand gelooft het want niemand hoord het ding neerdonderen.. :roll:

Ging met de targetvissen ook zo, 3 van de vijf binnen het halfjaar de pijp uit!
Ik dacht dat de gebruikte bollen zo'n procent of 11 MPG bevatten destijds.. :cry:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 14:46

Henk,

Zou je niet eerst moeten weten of die relatie er is voordat je als gekken het ijs op stormt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-01-2010 14:51

OK hou ik de toga nog even om :

Gebeurd vaker in een bejaardenhuis Henk,

De 1 na de andere donderd om. De ene periode wat meer, de andere periode wat minder. Valt de goegemeente niet eens meer op.

Tussen 6 en 13 kan best 11 gemiddeld zijn.


T'is maar net wat je ervan denken wilt. :o

Laterss
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-01-2010 14:55

Zou het gebruik van mpg alleen in ready's voorkomen?Of kan de stekker uit de vriezer.Ik verwacht geen antwoorden van de heren,maar het zou ze wel sieren.Of het goedje schadelijk is weet ik totaal niet wat ik wel weet is dat ik het niet in me gekochte freezer bollen wil hebben.Misschien zie ik beren op de weg!
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 15:00

Om dit soort redenen vissen er velen met freezers. Niet dat het enige garantie geeft. Zal geen MPG inzitten en mogelijk geen conserveermiddel. Maar wat wel?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-01-2010 15:26

Ik wil nog even inhaken op het "stapelgif" zoals Klaas 't noemt. Laten we nog even aannemen ook dat dat uiteindelijk tot kanker leidt en er van uit gaand de dood tot gevolg hebben(de). Nou hoor je van mensen/naasten/kennissen etc. dat ze dood gegaan zijn aan kanker maar dus niet aan 't eten van sla/paling/haring of weet ik wat. Conclusie zou kunnen zijn dat dit soort onderzoek (als 't al onderzocht word/is) al niet voor mensen (nabestaanden) word verricht, welke illusie is 't dan te verwachten dat "iemand" dat wel op/bij karpers gaat doen? Gezond verstand zal richtlijn zijn totdat iemand het tegendeel neerlegt.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2010 15:46

Natuurlijk roep ik maar wat vaags, raar is wel dat menig zichzelf respecterende karpervisser ook omzelfde vage reden wel met een petje, muts of shawl zijn knar of lijf tooit..zonder te weten waarmee men vist en reclame loopt te maken.

Ik stel enkel maar wat vragen, degeen die in de verdediging gaan verwacht ik ook geen antwoord van.. 8)

Neem van mij aan dat ik de stokken wel in de wilgen hing wanneer ik per seizoen 3 topvissen op de verschillende wateren om zeep bracht..Liever sloot ik me dan aan bij een dartclub om de zaterdagavonden nog enig nut te geven.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 15:48

Er wordt dus wel onderzoek naar gedaan en monopropyleenglycol wordt door de voedingsindustrie gebruikt omdat het niet schadelijk is. Als het voor karpers schadelijk is, omdat dit bijvoorbeeld de weerstand van de vis verlaagd, is dat nieuw. Dat is mijn inziens niet onderzocht. Maar het lijkt mij niet iets wat je nou niet zou kunnen onderzoeken.

Wat geeft jou de zekerheid dat dit voor jou niet zou gelden, Henk?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-01-2010 15:57

Kees dit is ind een v/d hoofdredenen.Het is een utopie,maar waarom kunnen de boiliemannen nou niet eens eerlijk zeggen wat er in de mixen wordt verwerkt!samenstelling,ingredienten,verhoudingen alla,maar dit soort producten.....en dat het er niet inzit moet ik maar geloven op die bruine ogen?
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-01-2010 16:02

monopropyleenglycol? Was het er al en dacht iemand waarom gebruik ik voor mijn voedsel geen monopropyleenglycol of was het er niet en dacht iemand mijn voedsel kan eigen wel wat monopropyleenglycol gebruiken. Hoe werkt dat in de voedselindustrie?

En als 't in mijn brood zit neem ik 't voor kennisgeving aan en smeer nog een broodje of moet ik me de pleuris schrikken en over op de Wasa?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2010 16:12

Kees,
mijn zekerheid?
Ik koop nooit boilies!
En bepaal zelf wat erin gaat.

http://www.karperwereld.nl/artikel/eddy ... ginnen.php
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 16:19

Maar dat geeft toch geen zekerheid?

Je vertaalt menselijke voeding kennis naar karpers. Dat is dus ook het probleem met monoproyleenglycol. Voor gebruik in de voedingsindustrie veilig bevonden. Maar is het dan veilig voor karpers? En in welke hoeveelheden?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2010 16:28

Kees,
Voor gebruik in de voedingsindustrie veilig bevonden?.

Als koudedrager in koelmachines en apparatuur ja, maar dit wil niet zeggen dat het zomaar in de producten gekieperd mag worden.
De usp variant is behandeld om gif en metalen eruit te halen zodat het bij incidenteel contact met voedingsmiddelen niet meteen ziek maakt of dodelijk is.

In welke hoeveelheden?
Bij koeien met een lichaamsgewicht rond de 400 - 450 kg schijnt 250 ml per dag nogal heftig te werken.
Wanneer het verschil dood of productief binnen die termijn tenminste als heftig omschreven mag worden..

Ben effe 'gaten hakken' :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 17:51

Er zijn wel meer toepassingen en ook in diervoeders en in gebak. Dus niet alleen als vervanger van ethyleenglycol als koelmiddel bij voedingsproducenten.

Niettemin blijft mijn vraag over de hoeveelheid. Hoeveel kan dan niet meer. Wat is precies schadelijk.

De info dat koeien overlijden bij 250 ml mis ik even. Waar komt dat nu vandaan?

Ik denk dat die google wijsheid meer verwarring schept dan dat het helder maakt. Weet je nog dat HPE de drug gamma-hydroxyboterzuur verwarde met gewoon boterzuur. Die onzin werd ook overgenomen.

Nogmaals, neem contact op met Sportvisserij Nederland. Die hebben deskundigen op dit gebied. Bovendien hebben die de metingen gedaan aan boilies. Dus maak me sterk dat ze er al niet naar gekeken hebben.

Het dooit als een gek, dus zou maar uitkijken op het ijs.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2010 18:48

Kees,
Koeien krijgen als medicijn toegediend bij slepende melkziekte, 2x daags 250 ml maximaal 7 dagen achtereen.
Anders gaat de koe kapot..

E490 Propyleenglycol
Herkomst:
Synthetisch gemaakt uit propyleen uit aardolie.

Functie en eigenschappen
Oplosmiddel voor anti-oxidanten en geur- en smaakstoffen.

Producten:
Diverse producten

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Tot 25 mg/kg lichaamsgewicht

Bijwerkingen :
Het wordt afgebroken tot azijnzuur en pyrodruivenzuur, beide stoffen zijn normale lichaamseigen stoffen. In hoge concentraties veroorzaakt het eczeem, maar niet bij gebruik in levensmiddelen.

Propyleenglycol, ook wel 1,2-propaandiol, is een veel gebruikte stof in diverse soorten cosmetica. Het wordt gebruikt als oplosmiddel en als vochtaantrekkend of vocht inbrengend middel. Als vochtaantrekkend middel zorgt het in een lage concentratie dat de crème niet uitdroogt, maar mogelijk ook dat de huid minder uitdroogt. Als oplosmiddel heeft het het voordeel ten opzichte van water dat het niet door micro-organismen wordt aangetast bij hogere concentraties.

Propyleenglycol kan een conserveermiddel geheel of gedeeltelijk vervangen. Het verlaagt de zogenaamde "wateractiviteit" van een product. Producten die tenminste 20 % propyleenglycol bevatten zullen in de meeste gevallen niet meer bederven. Bij een lager percentage is conservering wel nodig.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2010 19:27

Kijk aan, 25 mg per kg lichaamsgewicht. Nou, reken maar uit. Een kaper eet 5% van zijn lichaamsgewicht. Kom ik inderdaad niet op 10% toegestaan. Deel dat maar door 10, kom je dichterbij.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-01-2010 22:03

Hier word niets bereikt...
Op ''foto genieke'' putten donderen we alles zelf kapot...
Op voedselrijke wateren kunnen de vissen zich gaan orienteren op wat de natuur te bieden heeft...{waar ze echt wat aan hebben.}
Maar owee, als de bolie de overhand heeft samen met stress, die combi zie ik te vaak... naar de klote dus!
Ben ik blij dat er eens een goede winter is :lol:
Met goedbedoelde groet...
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-01-2010 08:04

Even resumé,

als je alle propy en nollen en ethylen op een hoop gooit heb je inderdaad het gifschip waar Klaas het over heeft.

Maar wat is dan wél een verantwoord conserveringsmiddel?
en kom nu niet aan met citroenzuur, want daar kunnen we ook wel een boekje over opendoen :o

Mijn inziens is MPG het meest ,,onschuldige"middel in het rijtje E-nummers.
De sorbaten zoals kaliumsorbaat schat ik veel schadelijker in, bovendien is het ronduit een bitter en goor zooitje.

Sommige commerciele preservers die in de hengelsportwinkel liggen zijn vele malen gevaarlijker dan MPG, bovendien kunnen deze bij verkeerd gebruik dus wël een sterfte veroorzaken, maar is voor de nietwetende boiliedraaier gewoon vrij te koop, kijk, dát vind ik gevaarlijk.

Het probleem van op een verantwoorde manier je boilies kunnen conserveren zodat ze een jaar in het plastic zakje kunnen overleven zonder een spoortje schimmel, sorry witte uitslag, en dat is iets heel anders dan schimmel, is voor vele firma's een groot probleem.

Nu kun je je ogen ervoor sluiten maar als je even berekend hoeveel ton boilies er door de gerenomeerde grote engelse firma's per dag worden geproduceerd en verdeeld , en die draaien echt niet met een homeophatisch verantwoord goedje, en dit al deccenia lang valt het met het uitmoorden van wateren wel mee denk ik.

Koeien zijn geen karpers en karpers geen koeien, er zit een verschil in van ettelijke kilo's aan lichaamsgewicht in en onze gevinde vrienden moeten het met 5 magen minder stellen dan de grasjunks.

we weten nu eenmaal niet exact hoe het spul binnen in een vissenlijf te werk gaat, opgeblazen levers kunnen meerdere oorzaken hebben(slechte waterkwaliteit bijvoorbeeld)
zolang er geen onderzoek en/of aantoonbare afwijkingen te constateren zijn door het gebruik van bepaalde stoffen in het voer zal deze discussie nog heel lang gaan duren

En ik denk dat ongekookte of slecht gekookte particles voor meer dode vissen hebben gezorgd dan het beetje MPG in de ready-made boilie.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

17-01-2010 10:05

Henk,

Voorjaar sterfte... Ik denk dat voeren, bij lage water temperaturen, met aas dat een redelijke percentage eiwitten bevat schadelijker kan zijn. Zeker als meerdere mensen dit op een kleinere put doen.
Wanneer start een dergelijke voercampagne, ...in maart? Ik denk dat karpers kunnen slecht omgaan met eiwitten met koude temperaturen.

Een Engelsman die aan het roer staat van een al lang bestaand boilie bedrijf vertelde mij jaren terug het volgende,... liever wat mpg erin dan onverantwoorde eiwitten als het koud water is. Ook zijn er putjes in Engeland waar mpg al jaren gebruikt wordt, en reken maar dat wij zuinig zijn op onze karpers. De discussie ging over het feit dat ik MPG als trigger zie en als het veel gebruikt wordt het ook een signaal van gevaar kan worden. Maar dat is weer een andere discussie.

Soms kan je ook iets aannemen dat het gebruik ervan niet schadelijk is. Voor MPG geld het zelfde voor de door jouw gebruikte ingrediënten in de keuken bij het bereiden van bollen, zout gebruik, of je met bizarre hoeveelheden moeilijk verteerbare eiwitten aan de slag met koude water temperaturen...ect.
Gebruik je hoofd erbij. Nu zal jij dit niet doen, maar er zijn veel zelf draaiers…en weet jij wat er in het water gaat. Ik wil ermee zeggen dat mpg niet schadelijker is dan bepaalde ingrediënten bij goed gebruik.

Ger,

Kalium sorbaat is puur inderdaad een bitter zootje, maar veel producten zijn puur goor:
Kaliumsorbaat, is het kaliumzout van Sorbinezuur en Sorbinezuur komt o.a. voor in lijsterbessen, heeft weinig slechte eigenschappen, het is niet giftig, en veroorzaakt zelden overgevoeligheid en brengt geen smaak verandering met zich mee. Sorbaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

Kaliumsorbaat, is het kaliumzout van Sorbinezuur en Sorbinezuur komt o.a. voor in lijsterbessen, heeft weinig slechte eigenschappen, het is niet giftig (bij goed gebruik), en veroorzaakt zelden overgevoeligheid en brengt geen smaak verandering met zich mee. Sorbaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

Conserveermiddelen staan bij sommigen niet goed bekend. Dat heeft te maken met het dubbele karakter van deze stoffen. Aan de ene kant zijn ze bedoeld om leven te vernietigen, leven in de vorm van schimmels en dergelijke, die je niet in je levensmiddelen wil hebben. Maar omdat deze stoffen schadelijk voor schimmels moeten zijn, zijn deze stoffen ook niet geheel onschadelijk voor mensen.

Aan de andere kant zijn de uitscheidingsproducten van bacteriën en schimmels op zijn minst niet erg gezond. In sommige gevallen zelfs zeer schadelijk dus weegt het eerste nadeel niet op tegen het tweede nadeel.

En doe eens een boekje open over citroenzuur? Ik ben heel benieuwd namelijk. Citroenzuur is een product wat de meeste mensen dagelijks binnen krijgen. Het zelfde met het gebruik van zout, zout is een veel gebruikt middel, bij verkeerd gebruik erg schadelijk.
Voor mij schuilt gevaar mbt conservering hem eerder dat er veel boilie bedrijven uit de grond schieten en zich op onbekend terrein gaan begeven.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-01-2010 10:14

Ik ben het met je eens Chris.
:P


kalium gebruikte we vroeger om huidworm(ankerworm) en costia van de koi af te krijgen door middel van een bad, zout eraan toevoegen en weg waren ze.
dit wil je niet in je boilie stoppen hoor.

ik weet ook dat je dagelijks citroenzuur binnenkrijgt, maar dat is niet het enige, kijk maar eens op de verpakking van cake en pudding.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant