Readymade boilies maken


johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 08:10

Als je de boilies conserveert in zout , is het dan niet zo dat het zout erin trekt en dus de smaak ernstig beinvloed?
K. van den Herik

04-01-2008 08:17

vocht trekt uit het product, dus er niet in.

Wie zegt dat zout slecht is?
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 10:13

zout hoeft niet slecht te zijn maar als de zoutsmaak gaat overheersen heeft de flavour toch ook geen nut meer?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2008 11:28

Maar wat nou als het wel lekker ruikt en niet smaakt?

gr Harnold
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 11:32

Zou je zelf iets wat naar stront ruikt en misschien wel smaakt eten? :roll:
K. van den Herik

04-01-2008 11:42

onze hond wel. onze guppies ook, sterker gewoon stront is ook goed, shit is beter.
Chris Gabriele

04-01-2008 13:38

Klaas, ook zout heeft een ADI.
Natrium Chloride kan net zo slecht zijn op de langere termijn.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2008 14:48

Chris,

Zout ontrekt het vocht en dringt niet in die concentratie in de boilie.

Bovendien is zout zo goed wateroplosbaar dat als er op het droge iets van in de poriën dringt, dit ook direct weer in het water oplost nadat je gevoerd hebt.

Genoemde argumenten over zout zijn derhalve nogal academisch.

Groet, Kees

(Eerst willen conserveren en dan bezorgd zijn over wat zout is nogal tegenstrijdig!)
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-01-2008 15:35

Johnny de karper heeft een groot voordeel t.o.v de mens ruiken zo wij dat doen zit niet in het repertoire.

Het is overigens niet zo moeilijk om iets naar stront te laten ruiken en naar aardbei te laten smaken.
Vissen is een hobby, geen religie!
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 16:04

Kees schreef :

(Eerst willen conserveren en dan bezorgd zijn over wat zout is nogal tegenstrijdig!)[/quote]

Mijn idee was om te proberen een boilie langer goed te houden en hierover advies te verkrijgen. Dat wil niet zeggen dat het tegenstrijdig is dat ik bezorgd ben over zout. Ik vraag alleen of de werking van de flavour hier niet door word beinvloed. En jouw woorden zijn dat ik wil conserveren. Dit heb ik dus nergens geschreven. Puur advies gevraagd. Dus als je opmerkingen wilt maken,neem dan eerst de moeite om waarop je reageert eerst goed te lezen.
Gr , Johnny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2008 16:16

Ja hoor, je eerste bericht gaat over het maken van readymades. Dit zijn boilies waarvan de houdbaarheid verlengd wordt door conservering. In tegenstelling tot freezers waar, mag je hopen, geen conserveermiddel in zit.

Het gebruik van zout is volmaakt onschuldig in de beschreven toepassing en laat zelfs geen smaak achter.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 17:01

Ok bedankt Kees. Dat wou ik graag weten.
Chris Gabriele

04-01-2008 20:07

Nee Kees, het is niet tegenstrijdig bedoeld.
Ik weet precies wat zout doet en ook wat voor funtie het heeft voor het menselijk lichaam bv.

Ik vraag mij af dat een teveel zout minder schadelijk is dan een goed gekozen conserveermethode? Men stelt dat zout gewoon veiliger is.
Ik vind dat juist tegenstrijdig ;-)

Want zout blijft op de bol zitten, proef maar eens een boilie die in de zout heeft gelegen na 2 uur in het water te hebben vertoefd.
Ook zitten er verschillende ingredienten die we voor de boilies al een een natuurlijke hoeveelheid zout.

Waaarom heeft zout een ADI? Ntrium Chloride...Sodium...Chloride.

Zout kan je overigens perfect gebruiken en ik heb het veelvuldig gebruikt als toepassing in mijn aas. Ook perfect als label.
Ik vis liever met een ander label dan zout omdat dit veelvuldig toegepast wordt.

Zout en andere kombinaties werken perfect.

Waarom zou bij goed gebruik keukenzout slechter zijn dan bv kalium sorbaat? Ik weet ook dat sommige gebruik maken an sorbinezuur, misschien beide niet mijn keus...maar goed.

Kaliumsorbaat, is het kaliumzout van Sorbinezuur en Sorbinezuur komt o.a. voor in lijsterbessen, heeft weinig slechte eigenschappen, het is niet giftig, en veroorzaakt zelden overgevoeligheid en brengt geen smaak verandering met zich mee. Sorbaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

Sorbinezuur en zijn beter oplosbare kaliumzouten (kaliumsorbaat) behoren tot de veiligste, meest efficiënte en veelzijdige conserveringsmiddelen die veelvuldig toegepast worden in de huidige levensmiddelenindustrie.

Laten we er een nachtje overslapen ;-)

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2008 20:23

Chris,

Voor alle duidelijkheid. In dit geval wordt gebruik van zout in een afgesloten emmer met boilies genoemd om ze droog te houden. Inleggen in zout dus. Het zout moet dan eerst oplossen in het opgenomen vocht en door capillaire werking in de porien van de boilie doordringen. Als dit kan gebeuren, dan wordt dit zout weer uit de boilie gewassen zodra deze in het water komt.

Jij probeert nu verwerken van zout in je mix. Daarbij kan het zout opgesloten raken en zullen er wel beperkingen gelden. Maar dat was niet de beoogde toepassing.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Chris Gabriele

04-01-2008 21:34

Hoi Kees,

Zout ontrekt het vocht uit de bacterieen, die drogen uit.
Maar volgens mij weet jij wel hoe dat precies werkt.

Als je boilies met zout bedekt trekt het vocht uit je boilies , ook is het zo dat als de boilies te water gaan zout er uit trekt.
Evenwicht...jij weet wat ik bedoel.

Maar het is wel zo dat hier tijd voor nodig is en de karper intussen hoop ik boilies konsumeerd.

Maar dit wat niet de discussie. Zout is niet slechter dan andere methode's, mits goed toegepast.

gr Chris.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

04-01-2008 21:47

juist ja, mits goed toegepast :-?

en wie bepaald OF het juist wordt toegepast??

gr jacco
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

04-01-2008 21:50

Word steeds moeilijker om een visje te vangen haha :D :D :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-01-2008 22:33

Nee hoor wordt niet moeilijker er is alleen een vorm van snelle informatie op gang gekomen waardoor de inzichten zijn verruimd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

05-01-2008 02:02

Jacco, er is geen regelgeving voor het aas wat wij maken.
Zodoende is er geen toezicht of aan regels waar men aan moet voldoen.

Er is ook geen regelgeving voor het aas wat wij maken, dus wie bepaald of wij verantwoord aas maken?

Wat ik wel weet is dat er meerdere methodes zijn voor konservering die voldoen aan de diervoeding.

Wel heb je daar kennis voor nodig, ik heb het geluk dat ik 20 jaar werkzaam ben geweest in de levensmiddelen sector en veel kennis heb kunnen vergaren op dit gebied.

gr Chris.
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

22-01-2008 12:01

Er worden overal diverse conserveringsmiddelen gebruikt.
Soms zijn er combinaties. Even maar een paar dingen op rij.
We hebben conserveringsmiddelen, voedingszuren en antioxidanten.
Allen zijn terug te vinden bij de E-nummers. Maar wie gebruikt nou wat zal altijd wel onduidelijk blijven. Soms ruik je bij het openen van een pak boilies de geur van het conserveringsmiddel al. Degene die grote hoeveelheden produceren(nu al en 3-4 later gebruiken) doen vaak veel conserveringsmiddel in hun producten of in de verpakking, soms achteraf. Zo zijn er firma's die grote hoeveelheden boilies verschepen naar het buitenland in 10 of 20 kilograms verpakkingen, ze kunnen dan ook niet anders.
Voor gebruik lang open zetten.
De combinaties zijn vaak een voedingszuur en een conservator. Een conservator kan ook gebruikt worden in een aroma en deze gaat dan langer mee. Gebruik de juiste en er kan niks mis gaan. Ook daar zijn er die teveel gebruiken en dan gaat ie nog langer mee. Aroma's bij voorkeur in donkere flesjes te bewaren voor optimale houdbaarheid.
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-01-2008 12:07

Douwe Bijlsma schreef:Herman ook al eens de combinatie rijst en zout geprobeerd?


Nee nog niet geprobeerd :wink:
Ik hoef (gelukkig) niet zo vaak te conserveren, heb het 2 x gedaan denk ik.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo