Gewenste Eiwitgehaltes van een boilie in de zomer.


Gewenste Eiwit Gehalte In De Zomer

Onder de 20 %
19
23%
Tussen 20 % en 30 %
18
22%
Tussen 30 % en 40 %
29
36%
40 % en hoger
15
19%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 17:48

Benny,

koolhydraatrijk aas is zeker effectief en zal altijd vissen blijven vangen. Zelf vis ik ook graag met particles als het kan. Met name tijgernoten an daar zit niet veel eiwit in. Ook karpers hebben last van eetafwijkingen en eten graag zaken, die niet goed voor ze zijn, zodra deze beschikbaar zijn.

Er is een wetenschapper in de VS, die onderzoek heeft gedaan naar het gevolg van overdadig KH in karpervoer. Zelfs lagere percentages maismeel etc hadden al een verhoogde bloedsuikerspiegel tot gevolg en een verhoogde vetopslag in de lever. Karpers maken insuline aan, maar niet genoeg om deze enorme hoeveelheden suikers aan te kunnen. Nogmaals...vangen doen ze dus wel

Onverzadigde vetten, zoals plantaardige olien en visolien, worden eerst door de vis als energie leverancier gebruikt en hoeven over het algemeen niet worden opgeslagen bij voldoende beweging van de vis. Voorts voorzien deze vetten in diverse stimulerende kwaliteiten. Ze zijn gezond....

Vissen kunnen zetmelen (als uitzondering) het best verteren en halen hier 1,6 KJ per gram zetmeel aan energie uit. Dit is ff anders als diversen denken nl 4 kj..... Kijk maar eens op een zak karperpellets...daar staat aangegeven dat er slechts zetmeel als KH wordt gebruikt.

Of zouden de heren wetenschappers het toch mis hebben?

Natuurlijk kun je je KH blijven gebruiken, maar voor de gezondheid van de vis hoef je het niet te doen dus..

met een vriendelijke groet

Mitsz
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-07-2005 20:40

Heren, kijk ik naar de praktijk mijn grootste leermeester, valt mij op dat op een bekend kanaal van onze zuiderburen de karpers in korte tijd GIGA gewichten bereiken en er in het algemeen niet oud worden. Zeg niet dat die vissen er veelvuldig gevangen of niet goed behandeld worden. Van de meeste vissen is bekend hoeveel keer zij per jaar gevangen worden (dit valt best mee, of het moeten buitenstanders zijn die hun mond houden (voor de meeste karpervissers een onmogelijke opgaven.)

Al jaren worden pogingen ondernomen stukken van dit bekende kanaal te dempen met boilies.Het (vreemde) doet zich er voor dat plaatselijke vissers die er instant vissen er zeker niet minder vangen dan de (tesamen) vele honderden kg voerboilies dumpende karpervissers. Jammer dat o.a. publiciteit zoekenden zich karpervissende noemende lieden niet in de gaten hebben waar zij mee bezig zijn. Ik hecht er waarde aan in mijn boilie vrijveel natuurlijk voedsel te verwerken wat in het water voorkomt.
Krill o.a. het staat niet voor niets onderaan in de voedselketen. Karperkwekers gebruiken het de eerste vier weken van het leven van de karper veelvuldig. Misvormingen en sterfte wordt hier door tot een minimum beperkt. De kosten zijn vrij hoog als ik het goed begrepen heb. Wie mij een goede kwaliteit kan leveren voor een redelijke prijs ben ik erg dankbaar (de karper ook).

Kan hier mee de reactie van onder andere Mitsz en Frank onderschrijven.

MVG,
Peter

Het gaat mij niet alleen om de resultaten ook het welzijn van de karper zeker als we het over voedsel hebben wordt dit door veel karpervissers bewust of onbewust vergeten. Niet alleen een goede onthaakmat is belangrijk heren karpervissers. :wink:
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

25-07-2005 00:39

mitsz van der kamp schreef:http://www.karpervoer.nl/

De CD van Evert, doet al een hoop voor je.

Al klopt 't allemaal niet helemaal.

Hier een andere benadering:

http://www.fao.org/docrep/field/003/P8348E/P8348E00.htm

Even doorlezen en je bent al een heel eind. Lijkt moeilijker dan het is.

veel plezier

Mitsz

hm
mijn engels is helaas niet zo best dat ik dat verhaal ga begrijpen
maar evengoed bedankt ;)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-07-2005 19:19

Wat mij nog even dwars zit Frank, is het feit dat krill zo'n beetje een eiwitpercentage heeft van 55-60 procent. Als ja daar dus boilies van wil maken, met enkel krill als eiwitleverancier, moet je er dus 100% van in je mix knallen.

Dan drijven ze dus weer en binden ze niet...

Ergens is er iets niet helemaal correct dus 8)

mvg Mitsz
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-08-2005 09:54

Zou het dan niet zo moeten zijn dat je erachter probeert te komen wat er aan natuurlijk voedsel op jouw thuiswater zwemt/huppelt/kruipt, om daar vervolgens op de een of andere manier een eiwitwaarde aan vast te knopen, om daar dan vervolgens het eiwitpercentage in je boillies mee te bepalen?

Schiet me niet af, ben zelf ook redelijk nieuw in dat zelfdraaiwereldje..

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 11:51

Stefan,

natuurlijk voedsel is NOOIT hoger dan 30% eiwit.

Ga ff de dubbelloops laden :D

mvg Mitsz
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

01-08-2005 13:04

Mitsz,

Je opmerking klopt, krill is niet de enige eiwitleverancier in de Marine Supremeboilie. Er gaan bijvoorbeeld ook eieren doorheen.

Groet,

Frank
Willem Barnas

01-08-2005 19:23

NOOIT meer dan 30% eiwit?

Mitsz, leg uit als je wilt? Karpers eten geen water...

Wat is het dierlijk bestanddeel in 'Trouvit 000' of 'Karperstart'? Vismeel weet ik maar wat voor vismeel en wat voor toevoegingen? Wie?

Marine Supreme rules!

WB :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-08-2005 21:02

Willem,
Welk vismeel?
Niet makkelijk los te krijgen hoor, waarschijnlijk heel gevoelig spul..

Bevat vismeel – niet als voer voor herkauwers gebruiken!
(bevat geen grondstoffen van landdieren - vrij van GMO*)

(Houdbaarheid incl. vitamines bij inachtneming opslagvoorschriften: 6 maanden)

Samenstelling: vismeel, producten en bijproducten van oliehoudende zaden, proucten en bijproducten van granen, visolie; premix vitamine en mineralen
Groet'n Henk..

still growing Old.
Willem Barnas

01-08-2005 22:00

Jo,

Cheers.

Jo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-08-2005 22:13

Jean,

Who dah f*ck is Jo nu weer???
Zal Crépe 's belluh. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 23:33

hahahaha

Crepe is de man..... 8)

Willem,

drink jij 3/4 van je biefstuk?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 23:35

Frank...

krill + ei = floater

mvg Mitsz

Kan dus domweg niet :o
Willem Barnas

02-08-2005 00:04

Nee Mitsz,

Die pis ik uit...

Krill + Ei = Kutmix, er ontbreekt het één en ander...

(Willem Petrus) Jo(hannes) Barnas 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2005 05:47

Ja dat zeg ik.....wel ff alles lezen Wilhelmus TurboTyper Barnas :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2005 06:16

Daarbij komt.....elk wezen eet water en daar zit 'm nu net de cruqxksz.....

Eet jij dan (zoals al eerder gevraagd) biefstukmeel, aardappelmeel met jusmeel een spruitjesmeel?

Nu ga je vast bevestigend antwoorden...

Natuurlijk voedsel bevat nooit meer dan 30% eiwit. Voorbeeldje...,..een mossel is 18% eiwit en een garnaal 22 %. Kan er een procentje naast zitten.
Daar zit nu wat mij aangaat juist het probleem in de onze bollenrollerij. Dat gat vullen wij op met plantaardige meeltjes.

Karpers moeten ook drinken.... :o

Dus Wilhelmus, leg mij dan aub eens uit hoe Dat WEL zit......en dan niet comfortabel graag...

Frank,

krill en ei is niet te rollen en bind ook voor geen meter...d'r moet meer in zitten, maar daar ging het me niet om en hoef het ook niet te weten. Het drijft ook nog eens dus d'r moet wel wat bij in zitten om de boel EN te binden EN te rollen EN te voorkomen dat het gaat drijven EN met al die ingredienten, maakt het eiwitpercentage doen dalen, tenzij deze meneer ook nog andere (dan eieren, want die zetten geen zoden aan de dijk) eiwitleveranciers heeft gebruikt. Of een vismeel, maar waarschijnlijk een handje caseine (zwaar) en calciumcaseinaat (niet zwaar) voor dat "rubberige".

Nog even naar het trouvit van Willem,

kan je meer vertellen over de Dana variant. Daar zit LT vismeel in en ik weet ook nog waar de fabriek staat ook. Krill....jaja...krill...bijproducten van granen en granen (oi rijstehullen) en maizena. Dit laatste waarschijnlijk omdat een karper slechts iets kan met zetmeel. De rest draagt niet bij aan een goede gezondheid.

Karpers groeien het best op een eiwitpercentage van zo'n 38%. Dat doet ook het grootste gedeelte van de Amerikaanse bevolking

http://www.mcdonalds.com

auf wiederschreiben...

papa gaat een hengeltje uitgooien.
Willem Barnas

02-08-2005 12:20

Mixmaster Mitsz,

Ik lust geen spruitjes, voor dure biefstuk hebben we geen geld, maar aardappelen groeien hier in overvloed...

Zonder dollen Mitsz, thanks voor de info, daar kan ik weer wat mee. Ik daagde je ook niet uit, ik was erg benieuwd wat onze Mokumer aasgoeroe erover wist.

Wat vind jij van een eiwitpercentage van 67% in de zomer? :lol:

Ikzelf vis met mijn eigen mixen altijd maximaal 40% (maar vaak zelfs tussen de 20% en 30%)in de zomer en het zal geen toeval zijn dat de mix die ik nu gebruik (welke een all year round is volgens de maker) een eiwitpercentage heeft van 37% (uit veelal plantaardige producten en melkproducten).

Waarom dan in die eerste prille levensfase producten met een eiwitgehalte tot 52%? Ik kweek nu zelf wat karpers en ben zeer met voeding bezig (voor de andere karpers). Waarom in de kweek meer terwijl in het wild de natuur toch niet meer te bieden heeft? Tegen vergroeiingen en afwijkingen...? Waarom wordt mij overal geadviseerd naast de onnatuurlijke voeding VOORAL OOK natuurlijk voedsel te voeren?
Dat heeft zeker met de kwaliteit van het eiwit e.d te maken en ook met balans, benutbaarheid etc.....? Sommige mensen zeggen mij zelfs dat te hoge eiwitpercentages (zoals bijv. in Trouvit) een negatief effect kunnen hebben...

Een vingertopje boiliekruim gaat er trouwens beter in dan die Trouvit, maar da's een ander verhaal (attractie, samenstelling).

Groetjes,
Tiepmiep :wink:
Laatst gewijzigd door Willem Barnas op 02-08-2005 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Barnas

02-08-2005 12:23

38%...

Het wordt dus tijd om eens wat van die 37% te gaan verkruimelen... :wink:

WB :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-08-2005 14:35

Hoi Willem,

Is weer eens iets anders wat de doorsnee mens doet (een hond laten opgroeien) dat opkweken van karpers.Ben er nu zelf ook een jaar met die hobby in een hobby bezig, je weet wel de bekende projectspiegeltjes. Kijk ik naar het voer wat ik koop in Valkenswaard voor die varkens ligt het eiwitpercentage afhankelijk van de grote van de vissen tussen de 30 en 40 %. De kleine krijgen een voer waarvan het eiwitpercentage tegen de 40% ligt. Afwijkingen ontstaan in het algemeen de eerste 4 tot 6 weken na de paai, dat natuurlijk voedsel ook mijn voorkeur heeft mag duidelijk zijn. Dat jongbroed krijgt dan ook bij de kweker je raad het al krill te eten.
Ben een poging aan het doen om kreeftjes te gaan kweken (ook zij krijgen dezelfde viskorrels te eten) een ieder die hier ervaring mee heeft die laat het me maar weten.

Groet,
Peter
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-08-2005 21:42

mitsz van der kamp schreef:Frank...

krill + ei = floater

mvg Mitsz

Kan dus domweg niet ".


Mitsz,

In de Marine Supreme boilie gaan maar liefst 10 eitjes op 1 kilo droge mix. Het kan dus (slimweg) wél :lol: !

mitsz van der kamp schreef:Frank,

krill en ei is niet te rollen en bind ook voor geen meter...d'r moet meer in zitten, maar daar ging het me niet om en hoef het ook niet te weten. Het drijft ook nog eens dus d'r moet wel wat bij in zitten om de boel EN te binden EN te rollen EN te voorkomen dat het gaat drijven EN met al die ingredienten, maakt het eiwitpercentage doen dalen, tenzij deze meneer ook nog andere (dan eieren, want die zetten geen zoden aan de dijk) eiwitleveranciers heeft gebruikt. Of een vismeel, maar waarschijnlijk een handje caseine (zwaar) en calciumcaseinaat (niet zwaar) voor dat "rubberige".


Mitsz,

Er zit inderdaad meer in de Marine Supreme dan eieren en krill. Over de ingredienten kan ik je niet meer vertellen dan dat Kevin zijn boilies op een geheel andere wijze samenstelt dan de tot nu toe bekende manieren. Omdat vrijwel alle zelfdraaiers die tot nu hebben geprobeerd een zinkende 'garnaal'bal met een hoog percentage garnalen te maken dit vanuit dezelfde zienswijze doen, slagen zij er maar niet in.
Kevin wil niet het percentage krill geven wat in de Marine Supreme boilie zit, wél dat het het hoogste aandeel is wat tot nu toe bekend is in de karperaaswereld...... Daarnaast vertelde hij dat hij inderdaad andere eiwitleveranciers gebruikt om aan de 55-60% eiwit te komen.
Om de boilie niet te laten drijven gebruikt Kevin slim gekozen ingredienten die weer een aanvulling vormen op de voedingswaarde van boilie. De karper ondervindt er dus louter voordelen van (behalve zijn of haar vangst dan :wink: ).

Met vriendelijke groet,

Frank
Willem Barnas

02-08-2005 22:30

Hééé Peter!

Hoe is het oud strijder? Ook aan de kweek dus, mooi he dat jonge spul!
Ik heb momenteel tien karpers in een aquarium zitten en ze zijn nu acht en een halve week oud. De eerste zes weken zijn ze (omwille van afwijkingen) puur grootgebracht op natuurlijk voedsel en je raadt het al:
Geen afwijkingen aan de vinnen (integendeel; heel sterk ontwikkeld) en een normale tot enigzins 'rustige' groei; ze zijn nu gemiddeld 5 cm.
Ik heb vijf spiegels en vijf schubs welke natuurlijke nakomelingen zijn van 25% wildbloedhybrides en Valkenswaardspiegels, uitgezocht door een vriend van me tijdens de paai (kuit dus). Hij keek gewoon waar de meeste spiegels samen met de grootste schubs paaiden, verzekerde zich ervan dat de mannetjes strak tegen de wijfjes zwommen en het kuit bevruchtten en schepte het kuit dat daar achterbleef. In acht dagen kwam het uit (godzijdank een goede lente!).
Ik voer ze Trouvit 000, watervlooien en boiliekruim gemaakt van birdfoodboilie/krill-garnaalboilie - 50%-50%. Voeren doe ik heel mondjesmaat als het kan drie keer per dag. Echt geweldig om ze bezig te zien, slopers zijn het! Ik ververs elke week 80% van het water en er draait een heel actief filterpompje op. Hoe doe jij dat?

Heb je nog adviezen m.b.t. natuurlijk voedsel voor als ze 10 cm. en groter zijn?

Euh Frank...

10 eitjes op een kilo? Ik raak er op tien eitjes en een beetje water 800/850 gram in kwijt... En volgens mij bedoelde Mitsz Krill (100%) met ei en dat wordt weldegelijk een drijvert eersteklas.

Enfin, vangen doet 'ie wel!

Rollater,
WB :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-08-2005 11:10

Hoi Willem, alles goed ook met de bosbouwstudie?

Nu een jaar later zijn de grootste spiegels al ruim 30 cm, doordat we toch met ziekte te maken kregen o.a. (parasieten hoe is raadsel,) is er behoorlijk verschil in groei ontstaan. Binnen onze karper kringentje zit er gelukkig een die de ziekten met een microscoop goed kon waarnemen de eetlust was er finaal uit bij de biggentjes. Doordat ze ook nog begonnen te schuren en springen voor ons een reden om aan de bel te trekken. We doen dit met zijn drieën twee van ons hadden er last van vreemd daar we met een gesloten systeem werken, zelfs de watervlooien kweken we zelf. Nu zwemmen de varkens in mijn vijver en sleurpen de hele dag door het voedsel naar binnen. Schat dat de zwaarste rond de kilo zit en al een mooie knik achter hun kop de meeste zijn rijen net schilderijtjes. We hadden er ook wat eenjarige bij gekocht, een aantal ervan gaan komend najaar meedraaien in ons project wat met veel tegenslagen te kampen heeft. Is altijd maar dat verrekten geld wat niet los komt.
Doordat we vrij veel voeren liefs de hele dag door (kleine beetjes) zijn goede filters erg belangrijk, zelf werk ik binnen en buiten met een twee kamerfilter. Buiten erg lastig daar draadalgen de zaak snel verstoppen, binnen ververs ik straks elke dag (ben mijn aquarium weer aan het opstarten) 20 % van mijn water.
Mijn eerste filterkamer binnen maak ik een keer in de week schoon deze bevat een 25 liter water, in de tweede zit lavasteentjes die vol zitten met een bacterie die de eigenschap hebben om nitriet af te breken. Met een testzetje van Tetra NO-2 te verkrijgen bij koiwinkels kunnen we de zaak goed ondercontrole houden.
In mijn kikkervijver zitten nu een aantal kreeftjes die ik in Zuid-Frankrijk aan de oppervlakte geschept heb, moest toen nog denken aan de uitspraak van Luc die stelde dat zoetwaterkreeften lichtschuw zijn. Misschien een ander soort, keek nog of ze een zonnebril op hadden van ‘Pearle’zag niets zullen dan wel contactlenzen zijn die het verschil maken.


Heb net gezinsuitbreiding gekregen ga daarom mijn hond maar weer eens uitlaten.

Groetjes van een oude rakker,
Peter

P.S. pis met deze story wel mee buiten het potje, sorry heren.
Willem Barnas

03-08-2005 11:23

Petert!

Ik lees dat ik nog wel wat kan leren, vooral m.b.t. het technische gedeelte. Ik doe dit dan ook voor de eerste keer en zie het wel, maar ik hoop echt van harte dat ik die twee spiegels (het schilderij is er niks bij, lijken meer op schoonheid geselecteerde Seinespiegels zonder wondjes) toch ook groot krijg.

Bosbouwstudie is een ander verhaal... :-?

Goed ik moet nou op de bus naar Koelio de Botenboer, de muren roepen!

Houdoe,
Wim :wink: