flavourgigant


Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-06-2005 15:21

Ik snap helemaal het nut van flavours niet. ik gebruik in mijn boilies geen flavours en zeker geen kleurstoffen. In de eerste plaats kosten die potjes bakken met geld. Daarnaast zijn er volgens mij geen verschillen met vangsten.

Verbeter me maar als ik er naast zit,

mgv..
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 17:24

Coen een goede oplossing zouden olieën zijn.
Om je toch ergens aan vast te kunnen houden zijn er proeven meegedaan.
Het Loebrapport schrijft over olie dat de karper de mengsels wel waar kon nemen maar dat er verder geen stimulerende werking van uit ging.
Getest werden oa: anijs-, pinda- olijf- maïs-, amandel-, eucalyptus-, rozen-, pepermunt-, soja-, verbena-, kokosolie.
Over flavours heb ik al genoeg opgemerkt ik gebruik ze dus ook niet ik zoek het liever in andere smaakmakers nieuwsgierig ben ik naar de poeders ed die Mitsz gebruikt.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat hij schrijft over essentiële oliën, hiermee geeft hij mi aan dat de olie essentieel zou zijn wat het dus niet is.
Wat ook kan is dat hij essense bedoeld dus een kleine verschrijving zo vele fabrikanten die verschrijving? plegen te doen.
Essentieel zijn die stoffen die een karper niet of niet in voldoende mate zelf aan kan maken of uit zijn voedsel kan halen, stoffen die dus toegevoegd moeten worden om zijn voedsel optimaal te laten werken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 18:34

Douwe,

essentiele olien is gewoon een term, voor de vetrijke, aromatische extracten uit -veelal- plantaardige bronnen.

Dit heb ik zelf niet bedacht en het heeft dus niets te maken met de behoefte van de karper.

Als je googled naar essential oils, dan krijg je ca 5000 hippysites, die voorzien in de gewenste info...

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 20:34

Dat had ik al begrepen Mitsz het gaat om de vertaling van het woord essential oil, wat olie met een extract ( essense ) betekent naar essentiëel wat "van wezenlijk belang" betekent.
Dit gegoogle met woorden is in de wereld van reclame niet een onbekent verschijnsel.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 20:56

gaat het niet goed met je Douwe?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 21:01

Integendeel Mitsz.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-06-2005 21:45

Douwe,

Meneer Loeb heeft aan de olien een emulsiestof toegevoegd,de pure olie heeft hij nooit getest,heel jammer in mijn ogen want ik denk dat je dan een ander antwoord had gekregen.

Heb zelf kunnen waarnemen dat er op behandelde olie(emulsie toegevoegd) niet werd gereageerd.
Tegelijkertijd( stukkie verderop) werd er wel gereageerd op pure olie,toeval?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-06-2005 22:19

Douwe,
Huiswerk gemaakt, en nu geloven ze jou niet!? Zonde, zonde :o

Essentiële oiliën is inderdaad en duidelijk heel wat anders dan de commercie er mee voor ogen heeft.
De adverteerders zullen met "hun" essential oils wel heel andere criteria halen dan de werkelijke Essentiële olie.
Bovendien zijn essentiële oliën bijna onbetaalbaar, en dat is onmogelijk te gebruiken, zoniet ongebruikelijk in het 'karperaas gebeuren'. 8) 8)

++++++++++++++++++++++++++++

Geschiedenis Essentië oliën.

Vroeger en nu

Essentiële oliën worden al duizenden jaren en in vele culturen gebruikt. De Chinezen waren ruim 2000 jaar voor onze jaartelling bekend met de helende en heilzame werking ervan voor lichaam en geest. De oude Egyptenaren waren meesters in de cosmetische toepassingen van essentiële oliën. De 'drie wijzen uit het Oosten' brachten o.a. kostbare wierook en mirre als geboortegeschenk voor Jezus. Via de Griekse en later de Romeinse beschaving bereikten de essentiële oliën en de kennis ervan Europa. Hier waren het vooral de geestelijken die zich bezig hielden met de geneeskrachtige werking van planten en hun oliën. Later werden de essentiële oliën ook gewaardeerd vanwege hun aromatische eigenschappen. Het begon met reukwater in de 18e eeuw om de eigen onwelriekende lichaamsgeur te verdrijven en groeide later uit tot de wereldvermaarde parfumindustrie met als centrum het stadje Grasse in het zuiden van Frankrijk. In onze westerse wereld taande de belangstelling voor essentiële oliën rond het midden van de 20e eeuw ten gunste van de opkomst van de technische chemie. Om geneeskrachtige recepten van grootmoeder waarbij zelf geplukt en gemengd moest worden werd minzaam geglimlacht. Aspirine, kant en
klare zalf schuim waarbij men zich al badend in de tropen waande, was zo veel gemakkelijker

In de tachtiger jaren steeg de belangstelling voor natuurlijke voeding, zonder chemische toevoegingen. Er werd o.a. bewezen dat kunstmatige kleurstoffen in snoepjes, koekjes en limonade het gedrag van sommige kinderen nadelig kan beïnvloeden. Consumentenverenigingen wezen via de media op de mogelijke aanwezigheid van kankerverwekkende chemische conserveringsmiddelen in bepaalde voedingswaren. De consument werd kritischer, de fabrikant voorzichtiger. Veel onnatuurlijke kleurstoffen werden vervangen door natuurlijke. Op groente- en fruitafdelingen van grote supermarkten werden aparte hoekjes ingericht met natuurlijk verbouwde, onbespoten producten. Nu doen natuurvoedingswinkels, in de 70-er jaren nog een zeldzaam verschijnsel, voor een klein select publiek, goede zaken.

In het licht van de behoefte van die kritische consument met een duidelijke voorkeur voor natuurlijke producten, is het niet verwonderlijk dat ook de belangstelling voor essentiële oliën tegen het einde van de 20e eeuw sterk is toegenomen.

Essentiële oliën anno vandaag

Essentiële (etherische) olie wordt gewonnen uit zuiver plantaardig materiaal. Deze planten en bloemen komen uit de hele wereld en worden meestal in het land van herkomst verwerkt. Gemiddeld levert 70 kg plantenmateriaal ongeveer 2 liter etherische olie op. Dit verklaart tegelijkertijd waarom essentiële oliën vrij kostbaar zijn. Maar ook per soort verschillen zuivere essentiële oliën sterk in prijs. Sommige planten komen voor in overvloed, andere zijn zeldzaam en dus kostbaar. Sommige gewassen groeien in ons eigen land, andere worden uit andere werelddelen geïmporteerd, waardoor het transport de kosten verhoogt. Daarnaast komt dat er enorme kwaliteitsverschillen zijn, die te maken hebben met o.a. land van herkomst, bodemgesteldheid, klimaat, winningproces etc.
:roll: :roll: :roll: :roll:

Eens kijken wat ze er van vinden, niet Douwe? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 22:28

Henk toch...

Aldus http://www.saunagids.nl

Bron: Volatile
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 22:48

Loeb was dan ook een klungelaar Wil :D

Zelfde ervaring als jij met olien. Dat wil zeggen ivm instant respons. Op een voestek nog geen verschil mogen zien.

MVG MItsz
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 23:06

Heren, gooien jullie maar lekker met dure woorden en weet ik veel wat voor een onderzoeken die zijn gedaan,

Bartje Blank gebruikt altijd verschillende soorten olien, flavours, poedertjes en andere toevoegingen en de resultaten liegen er niet om. Ook als er meerdere vissers aan de waterkant te vinden zijn doen mijn olietjes, poedertjes, flavourtjes en andere toevoegingen het toch vaak beter dan bollen waar maar heel weinig aan toegevoegd is......

Mijn conclusie moge duidelijk zijn.

Een flavour alleen doet weinig maar in combinatie met...........

Cheers
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 23:15

Waar koop je "cheers" Bart? is dat duur? :D :D :D :D

je hebt gelijk ouwe pik. De enige manier om er echt achter te komen ios niet te vissen in boekjes, maar in water......

mijn waardering bij deze

Mitsz

(niet eens wiet gerookt! :D )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 12:11

Wil en Mitsz je zult je huiswerk nog eens over moeten doen, er zijn twee methoden gebruikt niet alleen met een emulgator.
Ook het zeer fijn verdelen van de olie in water met een blender waarna het voorzichtig is toegevoegd aan het water in het aquarium.
Beide methoden gaven reactie maar geen extra stimulerende werking.
Beetje vergeten zeker.


Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-06-2005 12:55

Een flavour alleen doet weinig maar in combinatie met.........Cheers


wil ik ook wel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-06-2005 14:10

Douwe,

wil je me aub die info toesturen? Ben zeer geinteresseert......

mvg MItsz
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

30-06-2005 14:36

Ik ga me telkens meer afvragen wat we zoeken met mekaar.
Al jaren worden er boilies gefabriceerd en ook thuis gemaakt met flavours die die bittere nasmaak in de mond geven.

Het rare indit verhaal is dat er op die boilie,s al legio vissen zijn gevangen.
Dus moet ik hier nou uit op maken dat dit allemaal toevals treffers waren of dat de karper weinig te doen heeft met die bittere smaak.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ze die lekker vinden...

Het vraagteken wordt alleen maar groter inplaats van kleiner.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 14:39

Ik gun je alle informatie Mitsz, en het is heel simpel ik las het onlangs nog in De Karperwereld nummer 41.
Notities van Jan Junge hoe kan het ook anders :D
Eerder las ik het in Het Grote Karperboek van Rini Groothuis.
Wat mij wel verbaasde dat er geen dierlijke olieën werden getest op een enkele na dan.
Levertraan en kabeljauw- en heilbotlever.

Met een reactie van jou ben ik geheel eens, aan de waterkant leer je meer dan uit een boek, neem het alleen mee en doe je ding ermee.

Groeten en laat je niet wegjagen van je water, doe gewoon je ding en laat iedereen maar jaloers worden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-06-2005 14:40

Douwe maak er maar 2 van want dat gedeelte van het rapport heb ik ook nooit gehad of gezien.
Mijn interesse is ook hoog naar dat gedeelte.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-06-2005 14:44

Douwe,

door 1 van de belagers is me verteld, dat ik 's nachts maar beter wakker kon blijven ivm onverwachte brand aan de bivvy.

Ik slaap erin met mijn zoon :cry:

Ik ben voorlopig even weg.........

terug naar de topic.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 14:54

Marcel, ik meende dat Klaas eens schreef dat karpers geen boeken lezen :D
Laat ik het daar nu eens mee eens zijn.
Het zijn testen op kleine karpers in een aquarium en als er iets manipuleerbaar is is het dat wel.
Je kunt zaken heel simpel door vissen weg te selecteren naar je hand zetten.
Maar het was in 1960 niet de bedoeling om zaken naar de hand te zetten, het was de bedoeling om attractors te vinden om de karpers in Amerika snel om zeep te helpen.

Lees de reacties van Jan Junge nog maar eens na in de Karperwereld 39 40 41 en 42

Hij is zeer terecht kritisch op het rapport ook wordt de in een eerder topic 50 % eiwit teruggebracht naar 25 a 35 % niet zover van een andere nom af dus. 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 14:59

Mitsz ik ben verbijsterd en geef je gelijk, risico,s nemen oke maar niet met je kind in de buurt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-06-2005 15:37

Douwe heb het hele rapport gelezen maar kon nergens vinden dat er olie werd gebruikt die niet vermengd was met een emulsie stof.

Daarom ben ik nieuwsgierig of ik een bepaald gedeelte van dat rapport mis.

Niet dat het rapport heiligmakend is,de natuur is als zo vaak heel anders als een bakje met water.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-06-2005 16:30

same here.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 18:23

Nogmaals mijne heren in de karperwereld 41 notities door Jan Junge staat over het Loebrapport:

---- Er werden 115 soorten olie getest door ze op twee manieren met water te mengen en ze daarna voorzichtig in het bassin te laten lopen.
Er werd mechanisch door middel van een blender gemengt, en chemisch door middel van een zogenaamde emulgator, in dit geval polyoxythyleen sorbitaan mono-oleaat, een middel dat ook veel voorkomt in consumptieartikelen bestemd voor menselijk gebruik.
De tests werden gedaan met een interval van 24 uur om de testvissen rust te gunnen en uiteraard steeds met wchoon water.

-------- Hoewel de karpers door herhaaldelijk 'smakken' duidelijk maakten al deze olieën wel degelijk te proeven, was er geen enkele voedingsreactie te bespeuren zoals die bij andere stoffen wel te zien was.

Tot zover dan maar het citeren van JJ.

Staat dit alles niet in het orginele rapport dan moet JJ aan zijn oren getrokken worden wegens verkeerde interpretatie :D :D

Dit is de meest recente citering uit het rapport eerder was ik het ook al tegengekomen oa bij Rini Groothuis.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-06-2005 18:28

werd het polyoxythyleen sorbitaan mono-oleaat ( met liefde "gepaste") niet gemengd middels de blender?

weten we natuurlijk niet.......

maakt uiteindelijk ook geen moer uit. Het gaat wat mij aangaat meer om de lijst met producten. Mijn ranglijst wijkt echter af van die van Loeb 8)

dank je Douwe, voor de info...