Kwantiteit of Kwaliteit ?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-07-2011 20:01

Kwaliteit is naar mijn idee zwaar overschat. Dagelijks worden biggen gevangen op relatief goedkope freezerbaits als die van Proline en KS. Nu wil ik niet zeggen dat dit geen kwaliteitsbollen zijn maar wel dat er niet enorm veel dure toevoegingen in zitten.

En verder, verse ingredienten. Waarom moeten ingredienten wel vers zijn maar moeten particles in staat van ontbinding zijn om goed te vangen? Melen met veel vetten als vismeel en soyameel moeten idd niet te lang liggen omdat ze anders ranzig worden maar bijvoorbeeld griesmeel en maismeel, wat zou dat als dat een maandje langer ligt?

Kwantiteit op de juiste stek op het juiste moment is absoluut killing. Zo erg dat de grootset peppie met de meest idiote peppierig nog zal vangen. Dit wordt dagelijks bewezen. :lol:

Ik zeg kwantiteit over kwaliteit.

Wie niet vissen kan zal moeten kunnen voeren!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-07-2011 20:08

Het zal verser zijn dan rotte of beschimmelde meuk waar de spinnenwebben instaan..


Kan me niet voorstellen dat dit bij de gemiddelde boilieboeren de normale gang van zaken is. :wink:

Koop ik bloem of meel bij de supermarkt kan die goed al maanden daarvoor gemalen zijn. Toch is niets mis met koolhydraten en eiwitten. Onder welke noemer moet ik dit product plaatsen? Mits koel en droog opgeslagen zijn vele producten voor boilies over een langere periode niet aan kwaliteit verlies onderhevig. Neem je een product als vismeel moet men toch weten dat er maar beperkte vangst periodes zijn in het jaar? Kun je dan nog over vers praten heren. Durf rustig te stellen dat er hier maar weinig zijn die enige warenkennis in huis hebben. Zomaar iets roepen is me iets te gemakkelijk


Vragen en nog eens vragen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-07-2011 22:05

ricow coolen schreef:Kwaliteit wint hier gewoon zeker van kwantiteit en vooral op een overbevist en of dressuur water.



Wil ik er wel een emmertje of wat grote gekookte mais tegenover brengen.. Zou in die gevallen zelden meer aan de bollen gaan..



Kwaliteit? Wat is kwaliteit? De helft voor een naam betalen? Het moet doen wat ik ervan verwacht, moet hard blijven, moet niet uiteenspatten bij een werppijp en liever niet te duur, dat er ook nog wat mee te strooien valt zonder dat ik zelf niets te vreten heb..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Victor de Waard
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-06-2010 21:45
Locatie: Sleeuwijk

11-07-2011 22:51

ricow coolen schreef:Kwaliteit wint hier gewoon zeker van kwantiteit en vooral op een overbevist en of dressuur water.
.


Ook als je bijvoorbeeld op de rivier gaat voeren? , met veel bollen wat in de meeste gevallen noodzakelijk is. Wint kwaliteit het dan nog steeds van kwantiteit? Ik denk van niet :wink:

Met kwantiteit moet ik denken aan een simpele vismeel bol of iets in die richting. Maar, wat is nou kwaliteit en kwantiteit? iedereen denkt er weer anders over.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-07-2011 09:16

Het mooie aan karperaas is toch dat je altijd een keuze hebt. Je hoeft dus niet nu -in dit topic- te kiezen voor de rest van je bestaan. Mijn keuzes verschillen per keer. Voorbeeldje.

Ik ga vissen op het IJsselmeer. De vissen zwemmen daar in grote groepen. Als ik die dan wil stoppen, heb ik sowieso veel aas nodig. Veel aas moet gewoon niet duur zijn. Dan is het niet leuk meer. Ik maak dan meestal een eenvoudig vismeelballetje (die doen het daar vaak beter), zodat er kilo's in kunnen.

Heel anders is de situatie op een overbevist water. Soms bevis ik zo'n "turboputje" waar veel gevoerd en gevist wordt. Dan heb ik dus liever iets waar ik verschil mee kan maken. Vaak zie je op dat soort waters de voerplekken dagenlang blijven liggen zonder dat er ook maar een bol uit verdwijnt, om er ergens halverwege de volgende week achter te komen dat ze plots allen weg zijn. Als ik daar op vrijdagavond tussen moet gaan zitten, voldoet een zakje aas van een kilo van een wat verleidelijker samenstelling. Laatst nog drie vissen gevangen op nog géén kilo aas.

In beide gevallen wil ik dat de ingrediënten vers zijn.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2011 10:31

En verder, verse ingredienten. Waarom moeten ingredienten wel vers zijn maar moeten particles in staat van ontbinding zijn om goed te vangen? Melen met veel vetten als vismeel en soyameel moeten idd niet te lang liggen omdat ze anders ranzig worden maar bijvoorbeeld griesmeel en maismeel, wat zou dat als dat een maandje langer ligt?



Goeie... Vraag ik me ook al af sinds de eerste keer dat ik "gedraaid met kakelverse ingrediënten" tegenkwam in een bollenadvertentie.
Verse ingrediënten, want die smaken beter. En vervolgens gaat er een dosis zoetstof doorheen waar de honden geen brood van lusten...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-07-2011 11:03

Volgens mij zit er een verschil -voor vissen- tussen gistingsprocessen die zich onder water afspelen ( die emmer particles ) en het oxideren (ranzig worden) van ingrediënten in een boilieschuur. Ik heb zowel met ranzige boilie-ingrediënten, als met ranzige particles slechte ervaringen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-07-2011 11:17

mitsz van der kamp schreef:Het mooie aan karperaas is toch dat je altijd een keuze hebt. Je hoeft dus niet nu -in dit topic- te kiezen voor de rest van je bestaan. Mijn keuzes verschillen per keer. Als ik daar op vrijdagavond tussen moet gaan zitten, voldoet een zakje aas van een kilo van een wat verleidelijker samenstelling. Laatst nog drie vissen gevangen op nog géén kilo aas.

In beide gevallen wil ik dat de ingrediënten vers zijn.


Met 5 dagen voorvoeren vang ik er ook 3 Mitsz.
Da's 10 kilo bollen waar ze wel op terug komen, zegt toch ook iets over kwaliteit dacht ik..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-07-2011 11:59

Oh ja?!

:)

Ik ga wel vaker vissen hoor Henk.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

12-07-2011 12:33

Heb hier nog een emmertje boiliemix staan van zo'n 10 jaar terug, durf te wedden dat als ik daar boilies van draai ik daar overmorgen een aantal gevangen vissen daarop kan plaatsen.. Vang ze tegen woordig met weinig boilies en veel plastic, da's pas kwaliteitsaas.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-07-2011 16:16

Mitsz,
ik mag er toch van uit gaan dat jou kwantiteitbollen ook nog enige kwaliteit bezitten.
Je kan er bijna onbeperkt mee voeren.

Nu heb ik wel eens met bollen gevoerd die na 3 dagen absoluut niet meer gepakt werden, de laatste 15 jaren overkomt me dat niet meer.
Met deze bollen durf ik wel 100 kg in 2 maand te voeren en dan vang ik weer alle 3 vissen.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-07-2011 16:29

Da's een hoop aas voor drie karpers Henk. :o
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-07-2011 16:37

Valt mee Mitsz,
een klein deel word gebruikt als aas.
De rest is voer en 100 kg in 6o dagen is ongeveer een pondje per vis per dag..en ze blijven het vreten.
Groet'n Henk..

still growing Old.