Varkensbloed, gevaarlijk?


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-04-2010 22:45

Ergens van het forum geplukt.

mitsz van der kamp schreef:
Het droge van de eieren zonder ze te verhitten is geen probleem. Het is voor de salmonella bacterie noodzakel;ijk om op een vochtige ondergrond te leven. Door droging zal ie dus sterven. Zie het maar als het maken van eigen ei-poeder.

.



En ik lees hier eigenlijk alleen reacties in de trent van ''deegje met een eitje''', ''niet koken maar drogen topics'', en nog wat van dat soort topics.

Ik zie neimand in de salmonellastress raken, behalve jij , ;-).

Ga je bijvoorbeeld op het bodybuildforum lezen dan is 4 rauwe eieren per dag heel normaal.


Dus:

- verse eieren kopen
- koel bewaren tot verwerking
- verwerken in deeg
- laten drogen in de koelkast
- vissen of de vriezer in

Niks aan de hand.

Mocht je een besmet ei hebben gekocht, en die kans is heel erg klein als je verse eieren haalt. EN je houdt je aan de veiligheidsnormen, zoals gekoelkd bewaren, en na verwerking in de vriezer bewaren, je werkplek schoon maken voor dat je begint.

Dan nog is de kans dat er iemand ziek van wordt bijna 0.

Heb je toch de pech dat je een besmet ei hebt gekocht en laat je ze een dagje op de aanrecht liggen, dan is de kans aanwezig op ziekte. Maar goed, hygienisch werken, dan kan er nulkommanul gebeuren.

Geldt trouwens voor alles verse rauwe producten. Vis, melk, vlees, kip, noem maar op. Als je hier niet hygienisch mee werkt, kan je er ziek van worden. Maar dat maakt het niet gevaarlijk. Gewoon normaal doen en je blijft gezond.

-------

Maar eigenlijk is dit off topic, want ik gebruik helemaal geen ei, ik gebruik bloed.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 13-04-2010 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-04-2010 22:51

ja oke,weer wat geleerd... 8)

maar rauwe eieren vreten zou ik nooit doen :o

bleeh

----------
ontopic.

maar wat is het verschil met het bloed dat jij gebruikt of bloedpoeder dan als ik vragen mag ?

Bloedpoeder : Bloedpoeder is een product dat wordt gemaakt van bloed uit slachterijen
Het is rijk aan ijzer en heeft een penetrante geur. zeer fijn van structuur en daardoor ook bindend.
Een zuiver donkerrood fijn poeder. Is de kleur donker, naar het zwarte toe, dan bevat bloedpoeder veel onzuiverheden.
Voor de winter of in een voer waarbij men met roofvis rekening houdt.
Dosis 5 tot 10 %. Mag slechts in een kleine hoeveelheid door het lokaas vermengd worden, omdat het zich snel in het water verspreidt.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-04-2010 23:00

Rik koster schreef:
maar rauwe eieren vreten zou ik nooit doen :o

bleeh

----------
.


Haha, ik ook nie, ;-)!


--------

Ok, het verschil met bloedpoeder en bloed is natuurlijk ''obvious''.

Bloedpoeder is poeder, en bloed is bloed. Het bloed komt van een rund wat die ochtend nog is geslacht, verser kan dus haast niet. (in de toekomst dus geen varken)

Als jij een wondje hebt, dan komt er bloed uit, en dat gaat stollen. Dat is een chemich proces, heeft niks met temperatuur te maken dus.

Ik gebruik dit proces om mijn bol, zonder te verhitten uit te laten harden.

Ik haal vers bloed, verwerk het meteen in mijn deeg. Bollen rollen, in de koelkast op laten stijven, duurt een uurtje of 2 a 3. En dan , hup de vriezer in, waar ze zelfs nog harder in worden.


Pak je bloedpoeder, en je doet het door je mix, en je doet er water , ei of een ander vloeibaar ingredient in, dan blijft het bloedpoeder, daar gaat je boilie niet hard van worden zonder te koken. Gooi je zo een bol in het water, valt ie snel uit elkaar.

Met de ongekookte, gestolten bol van bloed niet.


ps. het stollen van een ei, of eigenlijk de structuren in het ei, is eigenlijk ook een chemisch proces, echter heb je daar wel minimaal ongeveer 65 graden verhitting als katalysator nodig.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-04-2010 23:30

ja dat weet ik dat bloed stolt,maar het uiteindelijke resultaat doel ik op.wat is puntje bij paaltje het verschil.. is hier bij het einde geen verschil in beiden behalve het bereiden zonder of met koken.heb je dus geen gevaarlijk goedje.omdat er over bloedpoeder allemaal normaal gedaan word.of zie ik dit nu verkeerd ? bloedpoeder word toch al enige tijd gebruikt.alleen niet in de vloeibare vorm ervan.maar is het niet zo dat de bloed door verhitting boven de ?? graden.. resulteerd in poeder.wat dus eigenlijk helemaal schoon gebrand is van bacteriele stoffen ?
wat ik wel weet is waar ik werkte,ik de koppen eraf sneed (kalveren) en dan komt er aardig wat liters bloed vrij.alleen dat is helaas niet het enigste wat er in de bloedbak terecht komt.alles komt er namelijk terecht zoals stront en urine.als jij een manier weet te vinden om dat bloed puur bloed te maken zou het niet gevaarlijk meer kunnen zijn in mijn ogen dan.omdat je dan toch te maken heb met hetzelfde goedje bloedpoeder.en de vriezer doet de rest voor je om de bacterien te doden toch ?