tegenvallende geur.


Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

19-12-2009 12:34

@ Ronald, :P :P :P

klopt, een goede mix is een gebalanceerd samenspel van ingredienten waarbij zowel hele grove als hele fijne te draaien zijn, probeer het eens met iets meer binders in je mix,

enne dat suikerverhaal, prima maar ik mikte vroeger een kilo suiker over mijn bollen om ze wat langer te bewaren en om ze aanzienlijk harder te maken, de suiker trekt namelijk vocht uit je boilie.

ik heb nooit kunnen waarnemen dat extreem zoete boilies niet zouden werken, eerder nog iets beter.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

19-12-2009 17:56

Beste Ger.

Dat je bollen zoeter worden klopt idd . maar het versuikert je bol ook waardoor de flavers er minder snel uit trekken ...

wat dan beter werkt is een flaver uit te zoekken die op alcohol basis is opgebouwd.
deze geven met een grove structuur bol snel hun geur af.

Gr Tom
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-12-2009 19:51

Uhhhhhhh lost suiker niet op in water???
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

19-12-2009 23:12

dit duurt heel erg lang .. gooi eens een schepje suiker in gewoon een glas koud kraanwater :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-12-2009 10:38

Mits suiker goed gebruikt kan het ook een uitstekend transportmiddel voor flavours blijken.
Je moet het dan wel vloeibaar maken en mengen met de andere toevoegingen vòòr je het in je mix mikt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

20-12-2009 11:08

dan zou ik vloeibare sweetners pakken als je persee een zoette bol hebben wilt . en anders je suiker persentage zeer laag houden in je bollen. en met poedersweetners aan de gang.

er zijn genoeg oplossingen voor om een zoete bol te krijgen maar als ik zie zou willen hebben gebeurt dat niet met suikers.

Gr t
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2009 11:43

Tomba is een glas water te vergelijken met een altijd in beweging zijnd kanaal of (grote) plas?
Staat er ook wind- en waterbeweging in een glas water??

Nee?

Maak dan ook geen vergelijkingen die niet met elkaar in overeenstemming zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-12-2009 12:00

Wil helemaal geen zoete bol hebben, alleen wel de oplosbare en transporteigenschappen van suiker benutten.
De mechaniek gebruiken dus.

Vloeibare en poedersweetners leveren te weinig vermogen vanwege de lagere dosering de mechaniek niet en maken de bol alleen maar zoet en dat wil ik dus niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

20-12-2009 18:55

Douwe Bijlsma schreef:Tomba is een glas water te vergelijken met een altijd in beweging zijnd kanaal of (grote) plas?
Staat er ook wind- en waterbeweging in een glas water??

Nee?

Maak dan ook geen vergelijkingen die niet met elkaar in overeenstemming zijn.

gooi dan een schep suiker in het kanaal! 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

20-12-2009 18:58

Henk ter Maat schreef:Wil helemaal geen zoete bol hebben, alleen wel de oplosbare en transporteigenschappen van suiker benutten.
De mechaniek gebruiken dus.

Vloeibare en poedersweetners leveren te weinig vermogen vanwege de lagere dosering de mechaniek niet en maken de bol alleen maar zoet en dat wil ik dus niet.

dan vraag ik me tog wel een beetje af hoe jij suikers als een transport gebruikt!
want er zijn zoveel andere middelen om geuren rond te laten gaan en (op te lossen) in het water ... waarom dan suikers als ik vragen mag?
want daar heb ik nogniet eerder van gehoord

Gr tom
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

21-12-2009 11:07

ik probeer het nog één keer,

als suiker vocht uit je boilie ontrekt, en flavour kun je onder de noemer vocht scharen, is de suiker toch een transportmiddel om je flavour sneller te laten uitwasemen. 8)

bovendien weet je wel wat er met je suikermoleculen gebeurd als je er vocht(flavour) aan toevoegd Tomba?

juist dan weet je ook waarom suiker wateroplosbaar wordt,

that's it, koud of warm oplossen doet het. :)

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2009 11:12

Tomba je hoeft niet een nietszeggend antwoord te geven, je kunt ook gewoon proberen om het te begrijpen wat er gezegd wordt.
Ger legt het mechaniek al uit, doe er je voordeel mee zou ik haast willen zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

21-12-2009 18:10

Ger Milius schreef:ik probeer het nog één keer,

als suiker vocht uit je boilie ontrekt, en flavour kun je onder de noemer vocht scharen, is de suiker toch een transportmiddel om je flavour sneller te laten uitwasemen. 8)

bovendien weet je wel wat er met je suikermoleculen gebeurd als je er vocht(flavour) aan toevoegd Tomba?

juist dan weet je ook waarom suiker wateroplosbaar wordt,

that's it, koud of warm oplossen doet het. :)

Ger

zo had ik suiker nognieteens gezien als transportmiddel Ger!
idd een hele goede joh.....
in de theorie zou je hiervoor ook zout kunnen gebruiken als ik het goed begrijp!???

Ik gebruik zout om andere redenen want het is een zeer mooi product !

Douwe Bijlsma schreef:Tomba je hoeft niet een nietszeggend antwoord te geven, je kunt ook gewoon proberen om het te begrijpen wat er gezegd wordt.
Ger legt het mechaniek al uit, doe er je voordeel mee zou ik haast willen zeggen.

Het was alles behalve lullig bedoeld Douwe! sorry als je t maby zo opvat.
maar suiker lost niet snel op in water! en weet ook wel dat je een glas water niet kan vergelijken met een stromend kanaal ... en dat hierin zeker vergelijkingen zitten.

gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2009 18:39

Ger Milius schreef:ik probeer het nog één keer,
als suiker vocht uit je boilie ontrekt, en flavour kun je onder de noemer vocht scharen, is de suiker toch een transportmiddel om je flavour sneller te laten uitwasemen. 8)
bovendien weet je wel wat er met je suikermoleculen gebeurd als je er vocht(flavour) aan toevoegd Tomba?
juist dan weet je ook waarom suiker wateroplosbaar wordt,
that's it, koud of warm oplossen doet het. :)
Ger


helaas helaas ger suiker onttrekt alleen vocht aan een boilie door een proces dat osmose heet. Kort gezegd de natuur wil dat er aan beide zijde van een permeable wand (doorlaatbare wand in dit geval de schil van de boilie) een zelfde concentrate bevat. Daardoor zal het vocht uit een boilie naar het suker trekken, echter suiker trekt ook ook water uit zijn gehele omgevinf zoals lucht. Wat gebeurt er onder water? Er is zoveel water om een boilie dat het water uit de omgeving door het suiker word aan getrokken waarna het oplost de hoeveelheid water of flavour dat het dan nog uit de boilie trekt is nihil. Natuurlijk bevat het siuker al wat vocht uit de bol, maar dan zou je net zo goed de bollen kunnen soaken
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

21-12-2009 18:53

jij hebt je huiswerk goed voor mekaar zeg :D

zo heb ik ook altyd tegenover de situatie gestaan martijn .. maar in het verhaal van Ger zit tog zeker ook wel een grote kern van waarheid in!

Moeilijk onderwerp .. en hoe zit het nu met zout! want dat ontrekt ook vocht van buitenaf .. maar weert ook het vocht van binnenuit!.. en omdat dit niet net als suiker (een schild om de bol maakt) zou dit in prencipe hetzelfde moeten werken als wat Ger bedoelt met flaver transport...

of begin ik het gewoon nietmeer te begrijpen nu :P 8)

Gr Tom
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2009 19:02

zout en suiker zijn allebei stoffen die water aan zich binden. Doe je het in je mix dan zorgt het ervoor dat het water in de bol aan de suiker of zout word gebonden. De schil aan de buitenkant ontstaat omdat het zout of suiker nat word waardoor het plakt. Dat is ook het moment dat er water en flavour uit de bol getrokken word, op het moment dat de bol te water gaat, gaat dit principe niet meer op daar het zout en suiker word weggespoeld en/of oplost. Echte,r doordat de concentratie flavour in de bol hoger is dan in de omgeving zal door diffussie de flavour toch wel naar buiten worden getrokken
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2009 19:13

was nog vergeten te vertellen dat dit allemaal alleen opgaat voor wateroplosbare flavours en niet voor olie flavours
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

21-12-2009 19:20

Martijn Nederpel schreef:zout en suiker zijn allebei stoffen die water aan zich binden. Doe je het in je mix dan zorgt het ervoor dat het water in de bol aan de suiker of zout word gebonden. De schil aan de buitenkant ontstaat omdat het zout of suiker nat word waardoor het plakt. Dat is ook het moment dat er water en flavour uit de bol getrokken word, op het moment dat de bol te water gaat, gaat dit principe niet meer op daar het zout en suiker word weggespoeld en/of oplost. Echte,r doordat de concentratie flavour in de bol hoger is dan in de omgeving zal door diffussie de flavour toch wel naar buiten worden getrokken

Martijn.. je hebt in veel dingen gelijk maar vocht ontrokken uit de omgeving maakt geen schild ... dit lost zo op in het water na mijn idee.

zout maakt geen schild! .. dit trekt ook niet aan elkaar!

Suiker is weer een geheel andere stof! dit plakt en heeft eigenschappen in elkaar over te smelten en 1 geheel te worden ... en dus te (Versuikeren .. ) en deze plaklaag word na
gedroogd te zijn een verhard laagje. dit schild(heb ik zelf ervaren) dat dit uren kan duren voor dit oplost.

probeer dit zelf even! ...

Gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2009 19:38

als je dat bedoeld heb je gelijk, echter smelt het bij mij veel sneller van de bol, wellicht is de hoeveelheid suiker van invloed. Zout zelf kleeft natuurlijk niet zoveel als suiker das waar.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

21-12-2009 19:58

Hej martijn.
Het is niet dat ik persee me gelijk moet hebben .. want behandel deze vraag met 100 mensen en ze zeggen alle 100 wat anders.

Tog moet ik zeggen dat in mijn ogen je verhaal over suikers 100% klopt .. mar jah 2 van de 100 stemmen wil nogniet zeker zeggen dat we gelijk hebben

Gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2009 20:18

Kwestie van opletten met scheikunde, echter misschien weet ger net ietsje meer dan ik
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

21-12-2009 20:20

weet niet maar ben benuwd!
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-12-2009 21:10

Wat als je eerst de suiker oplost in water en vervolgens mengt met de andere vochtbestanddelen plus je flavour?
Weet zeker dat het dan een heel ander mechaniek verhaal word tenopzichte van het gebruik van droge suiker in je mix.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

21-12-2009 21:33

Tegenvallende geur... :D
Als de balletjes gekookt worden, en er zit stroopwafel/koekmeel en ook nog vanille suiker in {meestal is dit gewoon suiker met vanilline, oftewel synthetische vanille} dan komen die zachte flavours niet goed tot hun recht kwa geur heb ik de indruk.
Daarom,maar dat is persoonlijk, gebruik ik liever smaakstoffen.
En ja,als die dan ook nog es lekker geuren dan kan dat een geruststelling zijn :lol:
Mvg.ronald.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

21-12-2009 21:42

Henk, klopt als een bus.
Witvissers bijv. weken een nachtje ttx met suikers en aroma's om dan met het spulletje het voer aan te maken.
:oops: en niet alleen witvisers hoor...toch een tip dit hoor :roll:
Mvg.ronald

ttx wa is da? :D
Sorry offtopic.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.