Pinda's


Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-11-2012 01:51

Pinda's worden vanaf de bron meerdere keren getest op aflatoxine, als er meer in zit dan toegestaan worden ze vernietigd, ze gaan zeker niet de diervoeder industrie in. De kans dat je foute pinda's koopt is heel erg klein.
Voor de zoveelste keer, pinda's bevatten geen blauwzuur. Blauwzuur komt van nature wel voor in pitten van fruit zoals appels kersen en abrikozen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-11-2012 12:29

Het is een schimmel dat opkomt bij opslag.

Pinda's worden standaard getest op aflatoxine op het moment van verzending (verscheping). Echter besmetting geschied vaak tijdens transport of opslag dus deze testen zijn van weinig waarde. Voor consumenten is de enige manier om te garanderen dat de pinda’s die ze kopen veilig zijn, deze te kopen van een bron die een onafhankelijk getest EU certificaat aanbieden waaruit blijkt dat de pinda’s recent zijn getest. Pinda’s die deze test niet doorkomen worden vaak aangeboden als vogelvoer!


of karperaas...
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-11-2012 13:19

Kees, voordat pinda's worden opgeslagen wordt de vochtigheidsgraad gemeten, dit moet onder 10% zijn, partijen die hier niet aan voldoen worden eerst extra gedroogd. Amerikaanse pinda's waar aflatoxine in zit worden vernietigd, hoe het met de overige landen gesteld is weet ik niet.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er voor diervoeder pinda's geen grenswaarde voor aflatoxine is.