Readymade boilies maken


johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

02-01-2008 23:35

Henk , bedankt voor de tip. Klinkt logisch dat als je ei vervangt de boilie langer goed blijft. Waar kun je die ingredienten eventueel aanschaffen?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-01-2008 23:46

http://www.helm-chemicals.nl/ned/produc ... oeding.php

Voor als je het -chemicals gebeuren toch niet zo nauw neemt..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-01-2008 00:15

:o ..het moet niet gekker worden hierzo
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

03-01-2008 02:46

Is al tamelijk gek aan 't worden, Hans.

Wil niet in het geval dat ik uberhaupt aan vissen toekom, bladzijden posts
doorlezen. :cry:

Of nu al uit mijn hoofd leren.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
K. van den Herik

03-01-2008 07:37

anti anti vries
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

03-01-2008 08:58

Kees Ouwehand schreef:Volgens mij is er voortschreidend inzicht. Jammer dus.

Maar als je er geen zicht op hebt, gewoon drogen/invriezen. Al die stunten die boilieleveranciers uithalen om houdbare readys te maken zijn aan ons niet besteed.

Groet, Kees



dat bedoel ik Kees, gewoon je boilies vriezen of drogen. Wat altijd het beste voor de vis is.
Het conserveren met bepaalde stoffen zoals Henk in een lijstje aangeeft is altijd een risico omdat je altijd overdooseert.

Je gaat dat uit van een bepaalde marge, voor kleine vis is dit dan altijd te hoog

Wij drogen in een droogcabine, die een temperatuur heeft van zo'n 24 graden, En ik zorg ervoor dat er verse lucht door heen gaat.

Een dag of 4 drogen is voldoende voor een aantal maanden goed houden ( als je boilies maar droog blijven)


wat me wel opvalt dat niemand het heeft over het PH verlagen, waardoor bactierien minder kans van groeien hebben.

dus na veel gezeik en geouwerhoer komt alles op het zelfde neer. Gewoon vriezen of drogen, dan loop je voor je visserij nooit geen risico.
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

03-01-2008 09:04

Ray,bedankt voor je tip. Ga dit proberen. Lijkt me toch veiliger als conserveren
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 09:36

Omdat de vergelijkingen op de mens nu toch weer de kop opsteekt een kleine maar niet onbelangrijke mededeling.
Een karper bezit geen maag, de mens dus wel.
Het verteringsproces begint bij de karper dus in de darmen, klein verschilletje maar hoor.

Blijft wederom een klein vraagje over, de conserveringsmiddelen vernietigen dan de darmflora, of niet?

Het drogen in droogcabine's is leuk en aardig maar niet voor de gewone consument.
Bovendien is dat proces totaal afhankelijk van een juiste en constante temperatuur met een goed af geregelde doorstroming van warme lucht.
Plus een kleine nuance het secuur schoonmaken - ontsmetten - van de apparatuur en het schoon houden van de ingeblazen voorverwarmde lucht - filteren - in de cabine's.
Maar zelfs dan nog moet je antioxidanten toevoegen ook al zeggen de fabrikanten van niet of zeggen dat ze natuurlijke "onschadelijke" middelen gebruiken in een lage dosering.

Dus ook dit advies om te gaan drogen in cabine,s is (prijs)technisch voor de gewone consument niet te doen zonder een teleurstelling op te lopen.

Misschien is het voor de commercieel belanghebbenden beter om maar niet in dit soort discussies te treden.
Maar zeker niet bij vragen op de man te gaan spelen en zeker niet bij een man die het spelletje van discuseren op dit forum zo langzamerhand een beetje door heeft.

Beschouw dit maar als een terugkerend balletje met een goed advies om in de goede geest van het begin van dit jaar te blijven..

Mijn advies is wel te doen voor de gewone consument, invriezen en niet teveel in één keer klaar maken kun je nog een keertje bijsturen mocht het resultaat tegenvallen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

03-01-2008 10:35

Douwe

het drogen hoeft niet zo moeilijk te zijn dan dat jij aangeeft, heb jaren lang ( de laatste 15 jaar) gewoon op 2 oude bedspiraalen gedroogd, gewoon het raam open en met 2 ventilatoren laten draaien.

per dag 3 maal de handen erdoor heen halen, en na een week drogen kon ik ze makkelijk een maand goed houden.

door te kort aan droogcapaciteit heb ik een cabine gebouwd, kan nu zo'n 200 kilo ballen in 1 keer drogen.

dus het gebruik van antioxidanten toevoegen in het droogproces is dus helemaal niet nodig. zie daar ook het nut niet van in. Want zonder iets eraan toe te voegen is in mijn ogen altijd beter, en het werkt uit ervaring zeer goed.

Douwe: vraag aan jouw:

Hoeveel kilo boilies draai je zelf per jaar, en wat is jouw manier van gebruik, ivm met het goedhouden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 11:00

Ray de laatste tijd maak ik helemaal geen boilies meer, ik vis niet meer op karper met boilies.
Sterker nog ik vis vrijwel helemaal niet meer op karper.

De manier die jij beschrijft is inderdaad ook mijn manier van drogen geweest in plaats van spiraal enz. droogrekken maar dat maakt verder niet uit.
200 kilo in één keer klaar maken heeft nooit mijn voorkeur genoten omdat je dan niet meer kunt bijsturen.

Hiermee voorkom je echter niet het schimmelen bij sommige type,s boilies.
En ook hier valt en staat het proces bij HEEL goed schoonhouden van je gereedschap.

Op die manier drogen en daarna in de vriezer is de beste manier om je boilies te bewaren.

Geen antioxidanten gebruiken bij commerciële fabricage, ik laat die discussie maar heeft hier geen enkele toegevoegde waarde.
Ik begeef mij helemaal niet in die discussie omdat het mij verder niet (mmer) boeit
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

03-01-2008 11:04

Henk en Kees,

Zoals jullie weten ben ik al erg lang bezig met konserveren.
Er komt een nieuw schrijven van mij echter verzand op het discussieboard te vaak een goed onderwerp, dus wil ik niet te veel via dit medium erop ingaan.

Henk en klaas, allereerst, antivries is geen mpg ;-)
Ik begrijp niet waarom de term antivries nog op het board voorkomt?
Moeten de groenen een idee krijgen dat er antivries gebruikt wordt in readymades of wil je dat ze een idee krijgen dat er MPG (als het gebruikt wordt) van levensmiddelen kwalitiet gebruikt wordt?

Een korte reactie van mij over konserveren:

Een enkele fabrikant is er in geslaagd om producten te maken die niet bederven zonder gebruik te maken van een conserveermiddel. Zodra je een product aanbreekt komen er micro-organismen uit de lucht en van je vingers in het product terecht. Vanaf dat moment is het beperkt houdbaar, enkele dagen tot enkele weken.

Conserveermiddelen staan bij de meeste mensen niet goed bekend. Dat heeft te maken met het dubbele karakter van deze stoffen. Aan de ene kant zijn ze bedoeld om leven te vernietigen, leven in de vorm van schimmels en dergelijke, die je niet in je levensmiddelen wil hebben. Maar omdat deze stoffen schadelijk voor schimmels moeten zijn, zijn deze stoffen ook niet geheel onschadelijk voor mensen.

Aan de andere kant zijn de uitscheidingsproducten van bacteriën en schimmels op z'n minst niet erg gezond. In sommige gevallen zelfs zeer schadelijk voor de gezondheid, dus weegt vaak het eerste nadeel niet op tegen het tweede nadeel.

gr Chris gabriele.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 11:10

Hoi Chris goed je weer eens te lezen en dan ook nog met een zeer zinvolle bijdrage die mijn gedachten in ieder geval op die lijn houdt.
Groeten en uiteraard ook aan de dames bij jou thuis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-01-2008 11:12

iemand al aan gedacht om de boilies gewoon in het zout te leggen, werkt bij
mij uitstekend.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Chris Gabriele

03-01-2008 11:12

Hoi Douwe,

Ik volg jou gedachten wel....konserveren is niet iets wat je zelf zomaar zonder kennis kan doen.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 11:14

Die gedachten zijn ook geboren uit de gesprekken on en off board met jou en zo je ziet volhard ik er in.
:D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 11:15

Herman Esveld schreef:iemand al aan gedacht om de boilies gewoon in het zout te leggen, werkt bij
mij uitstekend.


of rijst of een combinatie van beiden.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

03-01-2008 11:20

Er is nog nooit onderzoek gedaan naar conservering in relatie tot gezondheid van karper.

Ergens zijn er wat dingen opgevallen in de zalmkweek. Ik meen ook gelezen te hebben, dat we karper niet konden en mochten vergelijken met zalm/forel. (EA)

de grootste gelul kreet vind ik nog immer: niet met chemische conservering.

Natuurlijke conservering kan verdomme nog veel dodelijker zijn.

Binnenkort verschijnt er weer een artikel over vers aas, gaan we weer aan het water maken. :lol:

Baat het niet dat schaad het geen gebruik ook niet.


Net zo min ik kan bewijzen dat die sterft niet komt door gebruik van wat ook,
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 12:26

Klaas het is toch wel aannemelijk te maken dat de hele darmflora - bacteriën - gedood wordt door de conservering en dat betekent volgens mij ook de goede waar de karper van afhankelijk is voor een goede werking van de darmen.
Daar hoef je volgens mij geen onderzoek voor te starten.
Het is dan aannemelijk te maken zonder onderzoek dat het de gezondheid ook van een karper zal schaden.

Waar ik ook moeite mee heb is de pampering van het dier, let wel op zich moet je voorzichtig omgaan met de karper.
Toch doen de vissers allerlei bestanddelen in het voer en aas die niet bepaald goed zijn voor het dier.
Kleurstoffen die bedoeld zijn om cement te kleuren worden door het aas gedaan om het donker te krijgen, de reden hiervoor is dat is goedkoper.

Wederom volgens mij kun je een vis dan beter in het gras neerleggen - dus zonder matras.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2008 12:55

Douwe,

Wat Chris zegt kan ik onderschrijven. Conserveren is een complexe materie waar je kennis van moet hebben voor je eraan begint. Niets voor de huis-tuin-en-keuken-bakker. Niettemin worden haast alle visvoeders, waaronder de koivoeders, gewoon geconserveerd. Het kan dus wel en zonder directe kwalijke gevolgen. Afgezien dan van problemen bij het opkweken van visbroed. Let wel, dit is het dagelijkse voedsel van vijvervissen die heel oud kunnen worden.

Jouw bewering doortrekkend kom ik erop uit dat bijna alles wat wij als karperaas gebruiken niet tot de natuurlijke voedselbron behoort en derhalve een risico geeft. Dat kan zo zijn, maar dan kunnen wij wel ophouden en dat gaat mij veel te ver. Startpunt is dat karperaas niet het dagelijks dieet van de karper behoort te zijn, hetgeen de risico's aanzienlijk beperkt. Ik waak ervoor dat mijn liefhebberij een religie wordt.

In dat licht heb ik geen problemen een goede ready-made te gebruiken van een betrouwbare leverancier. Eigengemaakte boilies worden gedroogd ingevroren of in zout ingemaakt. Dit zijn betrouwbare conserveringsmethoden voor thuis. Als er andere zijn hoor ik het graag. Desnoods gebaseerd op de toevoeging van iets dat als veilig verondersteld wordt bij menselijke consumptie/diervoeders.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 13:47

Kees jou reactie onderschrijf ik ook, het is een accepteren van de onnatuurlijke voeding die wij het dier voorschotelen anders kunnen wij inderdaad wel ophouden te vissen.

Het is net wat Aart zegt het is geen keuze tussen goed of slecht het is de keuze tussen minder goed en heel slecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

03-01-2008 17:20

Dus Johnny,zoals Ray al zei:
ik zou ze gewoon luchtdrogen, dit is zekers niet schadelijk voor de vissen

veel sucses,groeten.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-01-2008 17:41

Of rijst, zout of suiker.

Rijst werkt het minst is mijn ervaring en suiker wordt een vieze drap.
Met zout dus de beste ervaringen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

03-01-2008 18:24

shelf life is alleen bedoeld voor op de plank te liggen. Liefst moet de handel over 2 jaar nog goed zijn.

Wat willen we / nix we: jullie, ik weet het wel, eigenlijk? Bollen 2 of 3 weken goed houden met vakantie. Man dat is 0,000 probleem, heb je helemaal niks voor nodig. OK je overtollige bewaarzak.

Moest ik geen vriezer hebben ging ik liever elke week een kilo of wat vers halen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2008 20:11

Herman ook al eens de combinatie rijst en zout geprobeerd?
Vissen is een hobby, geen religie!
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

03-01-2008 21:12

Rijst en zout? Nooit van gehoord. Moet je dus gewoon een bak met rijst en zout vullen en de boilies erin of hoe moet ik dat zien?