Invriezen, wel of niet?


Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

01-09-2007 18:51

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-09-2007 23:15

Bas,
Boeiende materie. De structuur veranderd ten alle tijde koud of warm, das correct volgens mij. Je hebt ook te maken met bacterieen die zoals men vaak denkt niet dood gaan maar er zijn diverse die zichzelf in rust zetten door b.v. inkapselen. Eigenlijk spreek je van een faseovergang wel stollen genoemd. Daar het geen zuiver stof meer betreft heb een stoltraject i.p.v. een stolpunt. Dit geeft met warm water zeker ook een langer traject, kost meer energie en de kans op toxines nemen toe.

Waarom zal de smaak niet veranderen in jou opinie?
Getest of wetenschappelijk onderbouwd, smaak is een perceptie en afhankelijk van primair je smaakknoppen en de secundaire gebieden (neus etc). Bij dieren wijkt dit toch wel af, het is bekend dat veel diersoorten betere reciptoren hebben dan wij mens.

Ben zeer benieuwd naar je onderbouwing op smaakgebied, wie weet mis ik hier een deel namelijk.

met geboeide groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

02-09-2007 12:56

dit omdat ieder monecuul smaak enzymen bevat. Wanneer je de particals koud invriest, vries je de enzymen niet kapot waardoor je geen smaak moneculen verliest. Natuurlijk verliezen de particals op lange termijn wel smaak wanneer je ze invriest. Dit omdat je inderdaad te maken heb met bacterien. De meeste bacterien sterven af, maar er zijn er genoeg die bij -18 gewoon doorleven. Terwijl je het natuurlijke groei/rottings/kiem proces van de particals en hennep al kapot hebt gekookt. Dit zal er voor zorgen dat er toch op langer termijn veranderingen plaats vinden, maar op korte termijn zal dit voor mens, en dier niet waarneembaar zijn.

Groet,

Bas
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2007 13:37

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat enzymen voor de vertering van de producten was, er zullen ongetwijfeld enzymen met smaak bestaan.
Invriezen HOEFT de smaak NIET nadelig te beïnvloeden integendeel zelfs.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-09-2007 17:52

Bas,
duideliijk verhaal alleen zit ik nog steeds met het enzymenverhaal.
Krijg ik hier nog geheel de vinger achter, kan je er iets dieper op ingaan?

In mijn optiek zal smaak zeker veranderen na gelang de tijd vordert.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-09-2007 17:53

Douwe,
tegenreactie leuk, meer diepgang graag indien mogelijk.

waarom niet smaak?
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

02-09-2007 19:11

Douwe, Een enzym is een eiwit, dat een bepaalde reactie versnelt, een katalysator. Een enzym maakt een chemische reactie in of buiten een cel mogelijk of versnelt deze zonder daarbij zelf verbruikt te worden of van samenstelling te veranderen. Wel verbindt het enzym zich tijdens de reacties met het substraat, dat is datgene wat middels de stofwisseling of vertering een reactie aangaat. Dit gebeurt voor elk enzym op een eigen manier, doordat elk enzym reactiespecifiek is. Enzymen worden door het organisme (dieren, planten, insecten, schimmels) zelf gemaakt.
Na de reactie keert het enzym weer terug naar de oorspronkelijke toestand en kan direct weer een reactie versnellen. Een enzym “wacht” totdat de moleculen, waarmee het enzym aan de slag kan, bereikbaar zijn. Het enzym klemt zich dan op een plaats aan het substraat, veelal moleculen van voedingsmiddelen die ontbonden worden, waar dat past en waartoe hij dus geschikt is. Dat deel dat omklemd is, wordt losgemaakt van het grotere geheel, waarna ook het enzym weer vrij is en verder kan met het volgende molecuul(deel).

Door de levensmiddelen branche ook wel vaak op een pak gezet omdat ze een naam moeten geven aan de voedingsmiddelen die in een pak met levensmiddelen zitten. Een enzym zit in alle producten. vandaar.
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

12-09-2007 01:36

De truc met invriezen is de snelheid waarmee het produckt wordt afgekoeld.
Als dit te traag gebeurt komen er ijskristallen in en vriest de celstructuur kapot. Daardoor "loopt"de smaak uit het product.

Aangezien het aas verpakt zit (bij mij iig wel) is de smaak nog steeds aanwezig in het bevroren brokje. Als het op de bodem ontdooit is zal het product zelf minder smaak bevatten maar dezelfde smaakstoffen komen wel vrij in het water omdat ze in de bonk ijs naar de bodem zijn gegaan.

Dus of het uitmaakt?