Het Topic, Wat zou der op de verpakking moeten staan.


Voedingswaardes op Verpakking vermelden

Ja
49
88%
Nee
7
13%
 
Totaal aantal stemmen: 56
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-09-2005 09:58

Scharreleieren!!!!!!!!!!
En haal ze elke ochtend op bij een boer hier op de weiland !!!
Klinkt ver gaand maar zo is het wel.
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-09-2005 10:00

Daniel,

Stel dat je je voedingswaarde op de verpakking gaat zetten: Komt er dan geen grote opkomst van de mede-concurrenten die dit ook gaan doen? Dat zal geen probleem zijn maar ik denk dat er wel gesjoemeld gaat worden met de cijfertjes.
En wat kunnen wij karpervissers met die informatie?
De meest voedingsrijke boilie uitkiezen in de zomer om een voercampagne op te zetten of een voedingsarme boilie voor in de winter die instant erg goed scoort? Ik denk dat je met voedingswaarde niet veel zal bereiken om de boiliekeuze makkelijker te maken voor de karpervissers.......Of gaan wij karpervissers ook nog uitvogelen wat de meest ideale koolhydraatvoedingsboilie is per water om goed of beter te kunnen vangen?


Het kan best handig zijn......Maar het loopt letterlijk en figuurlijk in de cijfertjes, en ik denk dat we het ons dan alleen maar moeilijker maken. Je moet tegenwoordig goed geleerd zijn om er wijsheid uit te halen over wat je wel of niet in kan zetten.

Ben benieuwd Daan! :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2005 11:25

Er zal eerst een wettelijke verplichting moeten komen. Alternatief is een onafhanklijke instantie die een keurmerk afgeeft en controles uitvoert. Anders is iedereen vrij om te noemen wat hij wil en wordt de tekst meer een marketing verhaal dan een waardevolle toevoeging. Is ook een beetje het gevaar van deze discussie zoals die hier op het board nu gevoerd wordt. Ik trek de goede intentie niet in twijfel, maar het is wel een eenzijdige actie.

Aan voedingswaarde zullen alleen EA aanhangers waarde hechten. Het blijft tenslotte aas voor ons en wij kunnen niet de pretentie hebben de karpers op onze wateren van een gezond dieet te voorzien. Is niet waar te maken, als we al zoveel zouden weten over karpervoeding, dan nog moet je rekening houden met het totale dagelijkse dieet van de karper op een specifiek water.

Dus ik heb zo mijn bedenkingen over de waarde van dergelijke vermeldingen. Ik zou liever willen zien dat het aas dat wij gebruiken geen schadelijke bestandelen voor vis en milieu bevat. Hiervoor moet karperaas gewoon onder de wetgeving vallen en dat is (nog) niet zo.

Groet, Kees
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

02-09-2005 11:30

Heren,

Ik vindt het echt een goed initiatief om alle gebruikte ingredienten op de vrerpakking te zetten, we steken zelf niet zomaar alles klakkeloos in de mond waarom zouden we dat bij de karper wel doen dan??? Openheid in zaken in deze is een pre, iedereen heeft het over het wel en wee van de karper maar wat voer betreft weet maar een aantal % van de vissers wat hij in het water gooit.

Om je mix op de verpakking te zetten lijkt me geen probleem wanneer er eerlijke prijzen worden gehanteert, een particulier kan immers nooit goedkoper inkopen dan een bulkverkoper, daar komt nog bij dat het allemaal om de verhoudingen van de melen gaat, maar je kan wel in 1 oogopslag zien of er schadelijke melen zoals beendermeel of verenmeel in je mix gebruikt worden. Als laatst ben denk ik ook dat er in de wereld van de aasfabrikanten zoveel concurrentie onder elkaar zit dat wanneer bedrijf A maar wat losse vingerwerk op de lijst van ingredienten zet bedrijf B met het grootste genoegen A flink op zijn bek laat gaan.

Wouter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2005 11:40

Een gedetaileerde lijst van alle ingredienten en de hoeveelheden zou ik alleen maar toejuichen. (Na)maken is nog altijd het goedkoopst. :D

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-09-2005 14:29

Kees Ouwehand schreef:Er zal eerst een wettelijke verplichting moeten komen. Alternatief is een onafhanklijke instantie die een keurmerk afgeeft en controles uitvoert. Anders is iedereen vrij om te noemen wat hij wil en wordt de tekst meer een marketing verhaal dan een waardevolle toevoeging. Is ook een beetje het gevaar van deze discussie zoals die hier op het board nu gevoerd wordt. Ik trek de goede intentie niet in twijfel, maar het is wel een eenzijdige actie.

Aan voedingswaarde zullen alleen EA aanhangers waarde hechten. Het blijft tenslotte aas voor ons en wij kunnen niet de pretentie hebben de karpers op onze wateren van een gezond dieet te voorzien. Is niet waar te maken, als we al zoveel zouden weten over karpervoeding, dan nog moet je rekening houden met het totale dagelijkse dieet van de karper op een specifiek water.

Dus ik heb zo mijn bedenkingen over de waarde van dergelijke vermeldingen. Ik zou liever willen zien dat het aas dat wij gebruiken geen schadelijke bestandelen voor vis en milieu bevat. Hiervoor moet karperaas gewoon onder de wetgeving vallen en dat is (nog) niet zo.

Groet, Kees


Kees,

'Dat geen schadelijke bestanddelen voor vis en milieu bevatten' is ook nog maar betrekkelijk daar dit per water weer afhankelijk kan zijn van de hoeveelheden die erin terecht komen...
Voor de rest ben ik het met je eens. Maar het is in totaal een complex gebeuren waar simpele vermeldingen maar weinig aan bij kunnen dragen en al helemaal niet zolang daar geen enkele controle op is.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-09-2005 18:45

Welke ingredienten (niet in welke verhouding uiteraard) en dan misschien ook de voedingswaarde. Meer niet. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

02-09-2005 22:45

kzou die ingredienten achterwege laten
want na een tijdje ga je geen bollen meer verkopen

en zo verklap je ook je "grote aasgeheim"

wat ik wel goe vind is de voedingswaarde meer moet dat niet zijn
:lol: