evenwicht smaak boilies


creatief zijn met boilies

ja boeid me wel wat
5
16%
probeer erg creatief te zijn en heb er plezier in
26
84%
 
Totaal aantal stemmen: 31
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

10-08-2005 11:23

neej maar de beten kwamen wel s'morgens vroeg :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-08-2005 11:32

:D

probeer voor 's avonds eens met een scheutjes Ierse Whiskey en wat slagroom.....

:D
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

10-08-2005 11:42

specerijen, nemen karpers specerijen waar(hebben ze het vermogen deze stoffen te proeven?) zo ja alle?

Op google een beetje aan het speuren geweest, en daar terug gevonden dat karpers specerijen helemaal niet waarnemen zoals wij dat doen. Meeste speceijen nemen ze helemaal niet waar als zijnde die en die smaak, maar bepaalde speceijen stimuleren wel het smaakvermogen voor het detecteren van andere smaakstoffen. Eet jij een rode peper zo op? nee toch waarom vinden bijvoorbeeld papagaaien dit een lekkernij?
Smaakvermogen van mensen vergelijken met die van een karper gaat dus in veel gevallen niet op!! Lastige materie.. maar wel interresant vind ik.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 02:43

Dat is vreemd Ulco, ik heb er toch moeite mee om het succes van sommige specerijen (ook als label bij voercampagnes) alleen te verklaren via die stimulering van het smaakvermogen. Staat er bijvoorbeeld ook bij welke specerijen wel en niet gedetecteerd worden?
Overigens, wat nemen ze dan aan die rode peper wel en niet waar? Kan me moeilijk voorstellen dat peper voor zo'n beest als een stuk karton smaakt. Of kunnen ze gewoon beter tegen die scherpe smaak dan wij? De mate van tolerantie voor dit soort dingen is immers ook per mens verschillend, zo heel af en toe eet ik wel zo'n peper op.

Dat smaakvermogen van mensen anders is dan van karpers lijkt me duidelijk. Dat van karpers moet ook vele malen beter zijn. Dit valt simpel te testen, zet een paar boilies in een glas water en laat ze zo een nachtje staan. Je zal zien dat er spul is uitgelekt wat vaak op de bodem van het glas blijft hangen. Als je nu van dat water proeft proef je vaak niet eens dat er iets in opgelost is. Onder water is die concentratie nog vele malen kleiner, en toch weten die vissen die balletjes binnen no time te vinden.

Mitz,
Heb met specerijen nooit tot het uiterste getest, maar ik had de indruk dat de optimale waarde voor zowel kerrie als kanaal tussen de 4 en 8 procent ligt. Daarmee wil ik niet gezegt hebben dat bijvoorbeeld 15% veel minder zou werken.
Koffie heb ik ooit eens gedaan, ook daar nooit op doorgegaan. Een maat van me zweert er wel bij, maar ik denk niet dat hij wel met de maximale dosis geëperimenteerd heeft.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl