Gewenste Eiwitgehaltes van een boilie in de zomer.


Gewenste Eiwit Gehalte In De Zomer

Onder de 20 %
19
23%
Tussen 20 % en 30 %
18
22%
Tussen 30 % en 40 %
29
36%
40 % en hoger
15
19%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-07-2005 00:06

Daniel,
natuurlijk is dat prima dat jij en ook anderen dit zeer boeiend vinden, zie er persoonlijk geen meerwaarde in.

Bertil,
misschien is het waarom een ander verhaal alleen ben ik dan ook weer bang voor de ellelange discussies over de toegevoegde waardes, de EA norm en alles er om heen. Kan alleen melden dat voor mij persoonlijk op het moment als ik het toepas het goed werkt.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-07-2005 08:12

Lees ik dit dan toch liever Peter.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-07-2005 08:46

laten we het dan bovenal eens hebben over de eiwitkwaliteit.

als je een boilie maakt met enkel bv bloedmeel als eiwitleverancier daalt de waarde van je % ook aanzienlijk toch?

gaatr wel lekker hier de laatste tijd.....
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-07-2005 09:00

peter postema schreef:Bertil,
misschien is het waarom een ander verhaal alleen ben ik dan ook weer bang voor de ellelange discussies over de toegevoegde waardes, de EA norm en alles er om heen. Kan alleen melden dat voor mij persoonlijk op het moment als ik het toepas het goed werkt.

groet,
Peter


Een forum is toch om te discussieren, en ik zou zeggen Peter, als het goed werkt "op het moment "dat je het toepast beter kunt blijven toepassen :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-07-2005 11:41

Kikkert,
dat was ik dan ook zeker van plan :wink:

Klaas,
leg die one-liner eens ff uit, vooor ik hem verkeerd begrijp :wink:

Mitsz,
als je het natuurlijk percentage van bloedmeel bekijkt en deze hierna verwerkt in combinatie met je andere ingredienten dan zal het precentage dalen dat is correct, wel zitten er en dat weet jij ook heel goed in veel ingredienten een percentage eiwitten :wink: verder laat ik me niet verleiden

groet,
P
Laatst gewijzigd door peter postema op 07-07-2005 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-07-2005 11:46

Peter,

Lees liever deze topic eventueel desnoods met een stuk welles nietes mbt EA, dan sommige andere zaken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-07-2005 11:50

Klaas,
vooruit hierin heb je wel weer een punt, maar goed een ieder is vrij om daarin zijn/haar eigen keuze te maken toch. Lezen kan ook leuk zijn zonder er een meerwaarde in te zien :P
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

11-07-2005 13:06

Dames en heren,

Wat later als toegezegd, maar hier komt de motivatie van Kevin waarom hij in zijn zomerboilie (genaamd Marine Supreme) 55% eiwit gebruikt:

In de zomer is er een enorm natuurlijk voedselaanbod in ons viswater aanwezig in de vorm van kreeftjes, garnaaltjes, muggenlarven, slakjes, mosseltjes et cetera. De karper moet vrij lang azen en dus veel moeite doen om alle stoffen die hij dagelijks nodig heeft, te verzamelen. Daarvan maakt eiwit een belangrijk deel uit. Als de karper nu een andere eiwitbron ontdekt (de eiwitrijke (HP) boilie) waarvoor hij minder moeite hoeft te doen, is de kans aanwezig dat hij de HP-boilie gaat prefereren boven het natuurlijke aas of de HP-boilie aas als een welkome aanvulling gaat zien. De wat meer ervaren karpervissers kennen deze motivatie als de Fred Wilton theorie. Deze is voor geinteresseerden na te lezen op:

http://www.karpervoer.nl/boeken/verklar ... ichtingen/

PS: Kevin voegde tijdens het gesprek wat ik met hem had nog toe dat hij voeren met HP-boilies bij een watertemperatuur onder de 14º afraadt.

Mitsz had het in deze topic over het belang van hoogwaardig eiwit. Dat onderschrijft Kevin helemaal. Je hebt eiwit en eiwit. Kevin gebruikt in zijn Marine Supreme mix daarom krill als eiwitleverancier (naast alle vitaminen, mineralen en andere stoffen die een karper dagelijks nodig heeft). Krill is een klein, halfdoorzichtig garnaalachtig diertje (tot max 5 cm) wat ondermeer een grote rol speelt in het zuidpoolgebied. Walvissen, robben, pinguïns en zeevogels kunnen slechts overleven door zich te goed te doen aan deze diertjes. Krill is dan ook de hoeksteen van de ecologie in Antarctica (en gezien de testresultaten ook in steeds meer Nederlandse wateren, haha).

Voor de aas-fetisjisten geen nieuws onder de zon dus, voor 'instappers' zoals ik is dit denk ik een welkome aanvulling op hun kennis van aas.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

21-07-2005 09:52

Validatie van de mix:
eiwitten: 35.9%
koolhydraten: 39.1%
vetten: 6.8%


dit zijn de waarden van mijn boilie die ik volgende week ga draaien..

is een boilie op vismeel basis.. dus volgens mij moet die wel gaan werken als ik zie dat 30-40% goed moet zijn voor deze tijd van het jaar..

Gr.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-07-2005 12:22

Frank,

Iedereen z'n theorie cq praktijk ervaring, maar wie zegt dat die Engelse
Kevin het bij het juiste eind heeft...!?
Om eerlijk te zijn: Ik geloof niet in de Wilton Theorie of aanverwanten er-
van, omdat het me in praktijk nooit heeft opgeleverd wat ik ervan ver-
wachte of wat ik ervan eisde. Maar daarom veroordeel ik niemand, die wel
volgens de Wilton theorie vist, want zij hebben soms ook mooie resulta-
ten.
Mijn persoonlijke ervaring is, is dat je met 30% (goede!) eiwitten ruim
goed zit. En het komt voor de rest naar mijn mening niet op een paar %
aan, die 30% is gewoon een leidraad! Voor de rest, denk ik dat iedereen
voor zich zelf het beste kan uitmaken waar ie mee vist. Misschien ook wel
afhankelijk van het te bevissen water...

groetjes Benny
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

21-07-2005 12:25

En nu even een vraagje :lol:

Die percentages is zonder EI(vocht) of met?
want een droge mix met een eiwitpercentage van bv. 35%
heeft een heel ander percentage na de bereiding.

stel je mix(1kg) 35%
vocht, dus ei (0.5kg) 13%

na bereiding 1.5kg boilies met een eiwit percentage van 27.666%


Wat gebruiken jullie om dus op af te gaan???
droge mix of droge mix +vocht, Dit maak toch maar liefst een verschil van 7.4444% eiwit :o

Dat kwam bij me op!!!!!!!
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

21-07-2005 20:25

Dat is een goede kenny. En het scheelt een hoop of je droge mix telt of de aangemaakt mix met ei.
Want: De voedingswaarde van een ei bedraagt 80 kcal (334 kJoule), geleverd door 7,3 g eiwit, 5,7 g vet en 0 g koolhydraten. Verder bevat het ei een aantal mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer. Ook bevatten eieren de vitamines A, B1, B2, B6 en E.

Dus ben benieuwd wat jullie hier over denken..

Maar om terug te komen op de topic. Mijn droge mix bevat ook tussen de 30-40 % eiwit. En zit er nu echt lekker op te vangen. :):) Weet niet of dit door de eiwitten komt.

greetz,

Tim
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-07-2005 00:47

Benny,

Als je weet wat de prestaties van Kevin met ondermeer het HP-aas in Engeland teweeg hebben gebracht en wat er met het HP-aas zo zachtjes aan in Nederland aan resultaten behaald wordt, ga je Kevin vanzelf op zijn woord geloven.
Met de feedback van Kevin probeerde ik antwoord te geven op de vraag die velen binnen deze topic wilden weten: Waarom een bepaald eiwitpercentage? In dit geval een hoog percentage.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 01:18

Wat ik me wel afvraag Frank.....

Hoe krijg je voor 55% proteine aan krill in je bol zonder dat ie gaat drijven?

Zijn het roze balletjes?

mvg Mitsz
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

22-07-2005 02:38

nou ga ik dan maar een slimme vraag stellen waar vast nog wel meer vissers mee zitten
hoe kom ik op het percentage eiwitten dat ik in mijn boilies gebruik
hoe moet ik dat berekenen?
gr marcel
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 07:39

http://www.karpervoer.nl/

De CD van Evert, doet al een hoop voor je.

Al klopt 't allemaal niet helemaal.

Hier een andere benadering:

http://www.fao.org/docrep/field/003/P8348E/P8348E00.htm

Even doorlezen en je bent al een heel eind. Lijkt moeilijker dan het is.

veel plezier

Mitsz
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

22-07-2005 12:45

Mitsz, is het niet zo dat de Krill de aanvulling is tot de 55%? Ik ben ook zo goed als een leek hoor, ik vis er alleen maar mee en vang me te pletter op meerdere (verschillende) wateren!

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 13:29

Lexus,

dat lijkt me het meest waarschijnlijke. Krill vult vismeel perfect aan en is een zeer sttractief ingredient. Het staat voor mij ook op m'n lijstje voor volgend jaar. Heb samples binnengehad van Lt Krillmeel en en SD krillpoeder, dat wateroplosbaar is.

De komende tijd vis ik er een deeg mee , dat ik ga freelinen. Ik heb er heeele hoge verwachtingen van.

Ik weet dan ook zeker, dat krill ook de Nederlandse karpervissers zal verleiden de komende jaren. Het is een superproduct......

mvg Mitsz
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-07-2005 13:40

Mitsz,

Goede vraag over die 55% en het probleem van het (te hoge) drijfvermogen.
Ik weet niet wat Kevin er doorheen doet (ik krijg niet alles te horen....), maar wel dat we er geen zand doorheen doen om de boilie zinkend te krijgen. Dit schijnt hiervoor ook een oplossing te zijn. Kevin had het over 'bestanddelen die een hoog soortelijk gewicht hebben'.

Groeten,

Frank
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-07-2005 14:21

Frank,

Ik twijfel niet aan die Engelsman z'n resultaten, hoor! :) Maar wat ik me
afvraag: Zijn zulke hoge percentages eiwitten persé nodig...? En is dit op
langertermijn niet schadelijk voor onze karper...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 16:06

Benny,

die koolhydraatjes waar je voor op de bres springt zijn veel schadelijker. Ze veroorzaken leververvetting en allerlei andere beroertes.

Een te hoog gehalte aan eiwitten is ook weer niet goed, maar omdat ze zo verzadigend zijn, zal een karper er niet zo vlot van doorvreten. Ze voelen direct voldoende te hebben en overdoseren zich niet.

In het geval van koolhydraten juist weer wel. Vissen vreten tomeloos door, op zoek naar de eiwitten en vetten in het aas, maar vinden pas een stuk later voldoening.

Ik ben dus van mening, dat overdadig voeren met plantaardige materialen de vissen op de lange termijn geen goed zullen doen.

Hier zijn uitzonderingen op, maar die zijn voor een volgende keer.

mvg Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-07-2005 17:02

Mitsz,

Maar zoals jij ook weet (logisch), bestaat een boilie nooit louter uit alleen
Koolhydraten.
Wat leververvetting betreft: Komt dit ook niet door teveel vetten in een
boilie, in de verkeerde periode?
Dus jij zou sowieso, dus een klein percentage b.v. LT vismeel toevoegen?

Maar is het 1 en ander ook niet afhankelijk van het te bevissen water? Ik
doel dan b.v. op wateren met een lage bezetting met veel natuurlijk voed-
sel. Het lijkt mij dat je op dergelijke wateren gerust een niet al te hoog ei-
wit gehalte kunt hanteren. Of zit ik volgens jou mis, Mitsz...?

Ik hoor 't wel! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

22-07-2005 17:13

Als je er vanuit gaat dat een hoog en kwalitatief eiwitgehalte in je boilies de vissen kan overhalen om jouw boilies boven natuurlijk voedsel te prefereren. Waarom zou je dan het eiwitgehalte in je mix seizoensgebonden veranderen? Ongeveer alles wat een karper aan natuurlijk voedsel eet heeft een hoog eiwit gehalte, dat is in het voorjaar, najaar en de winter ook zo.

Over die 14 graden. Het enzym, wat verantwoordelijk is voor de eiwitvertering bij een karper, houdt op met werken bij een temperatuur onder de 12 graden. Het is dus logisch om te denken dat je je eiwit dan naar beneden moet schroeven. Echter op wateren waar in de winter nog een hoop natuurlijk voedsel aanwezig is, wordt nog regelmatig geaasd. Dit terwijl ze het voedsel niet kunnen verteren. Raar maar waar? :-? Het lijkt erop dat het natuurlijk voedsel een dusdanige aasprikkel afgeeft die de karper niet kan weerstaan. Vanuit dit oogpunt zou een eiwitrijk aas in de winter niet verzadigend werken en helemaal niet zo'n verkeerde optie zijn.

Zelf ben ik van mening dat boilies het natuurlijk aas bij lange na niet kunnen overtreffen, ze kunnen hoogstens een beetje ernaast hun werk doen. Daarmee zeg ik niet dat voedingswaarde onbelangrijk is! Natuurlijk aas heeft een ander voordeel en dat is dat het beweegd. het speelt in op de twee onderdelen waar het smaakpapil van een karper uit bestaat (chemo-en mechanoreceptoren), boilies prikkelen 1 onderdeel.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2005 17:32

Frank,

zware ingredienten dus....dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Toch is het dan heel moeilijk een boilie met zo'n hoog krillgehalte niet te laten zinken, tenzij........

laat maar, want anders maak ik geen vrienden met Kevin.

Maak je de boilies hier zelf, of komen ze binnen kant en klaar?

mvg Mitsz
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-07-2005 17:34

Benny,

Mitsz heeft het bij het juiste eind. Het teveel aan eiwitten wordt door de karper niet opgenomen. Een teveel aan eiwitopname door middel van boilies kan trouwens alleen ontstaan als er echt massaal gevoerd wordt op een bepaald water. Dat de kwaliteit van de boilie in zulke situaties belangrijker wordt voor het welzijn van de karper, lijkt me evident. Vooral wanneer er te weinig natuurlijk voedsel voorradig is/te veel karper in het water zit.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman