Ready-mades en hun schadelijkheid

Maik van de Camp

06-07-2005 00:11

Het zou toch wel mooi zijn als er een controlerende instantie zou komen, die gaat over de kwalitieit van het aas.(als je ziet hoeveel geld erin omgaat)
Veel (onwetende) mensen vinden het zielig als er een vis gevangen wordt, maar hoe zit het met de zaken die zich onder water bevinden? Vind dat het eens tijd wordt om aasfabrikanten te gaan controleren!!!

Mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Kees Ouwehand

06-07-2005 19:33

Maik,

Heel goed. Je laat je tenminste niet afleiden door zaken die er niet staan.

Visvoer valt niet onder de wetgeving waar andere voeders gewoonlijk wel onder vallen. Goudvisvoer niet en koivoer dus ook niet. Aas al helemaal niet. Iedereen is vrij om visvoer ongeacht de samenstelling op de markt te brengen.

Dat er iets aan het veranderen is blijkt uit de problemen rond de import van koivoer. Dus mogelijk een kwestie van tijd. Misschien dat het woordje “vooralsnog” hierop duidt en de onzekerheid aangeeft met het standhouden van de gegeven conclusie op termijn. Het zal moeilijker gaan worden om inferieure voeding op de markt te brengen.

TNO is betrokken bij deze controles. Die moeten dus van de hoed en de rand weten.

Groet, Kees
Aart Lokhorst

06-07-2005 19:52

Kees, ik vermoed dat TNO alleen gekeken heeft naar de E-nummers en niet naar de concentraties hiervan in lokvoer of boilies. Anders zou m.i. de conclusie wel heel anders geweest zijn.
Ik zal het Franklin eens vragen.
Chris Gabriele

06-07-2005 21:28

Heren,

Niet elke fabrikant konserveerd op met dezelfde methode.
Beheersing van de relatieve vochtigeheid, ph en meerdere variabelen is een lastige klus.
Men kan kiezen in een konstante beheersing van deze of men kan de doseringen of methode veranderen.

Ik kan TNO een merk aanbevelen voor zijn onderzoek naar de schadelijkheid.

Uiteraard kan je een karper niet vergelijken met een mens, maar voorzichtigheid is wel geboden lijkt me.
Een karper heeft geen maag zoals de mens, enzymen en bacterien zoren voor de vertering.
De doseringen die in somme ready's gebruikt worden kunnen bij de mens de enzymaktiviteit verminderen en de goede darmbacterien doden.

Een ander punt is, ik vis zelf graag met vers aas, verse ingredienten!
De hoeveelheid konserveringsmiddelen in een ready remt enzym-aktiviteit, eiwitten worden nutteloos...kortom...een gewone bal lucht.
Er zijn redelijke ready's, absotuut...maar kies maar welke?

Kies voor gemak, maar kies voor zekerheid vind ik zelf...de karper is ons lief.

gr Chris.
Kees Ouwehand

07-07-2005 22:14

Hoi Chris,

Dank je wel. Ik ben dan wel geen bioloog, maar het lijkt me duidelijk dat het verstoren van de spijsvertering ongewenst is. Met alle marketingverhalen rond aas is het inderdaad lastig, zo niet onmogelijk, om door de bomen het bos nog te zien. Dus, hoe herken je de goede aasaanbieder?

Groet, Kees
Henk ter Maat

07-07-2005 22:26

Kees,

Men zou eerst zelf kunnen beginnen met een pondje per dag te consumeren om zo op termijn een selectie te kunnen maken..De minder goede zullen toch vrij spoedig herkenbaar worden, toch? 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele

07-07-2005 22:37

Hoi Kees,

Een lastige klus met al die marketing verhalen.
Bij vriezers heb je dat probleem niet, maar we hebben het over raedy mades.

Men heeft mij over een bekend merk wat info gegeven, niet gekonserveerd en mij ongeveer uitgelegd hoe dat werkte.
Ik had na het gesprek een idee hoe men dat kon doen.
Op mijn werk werken we met yoghurt culteren en het is bekend dat melk die antibiotica bevat geen yoghurt kan worden.
Ik heb enkele boilies gedispergeerd, toegevoegd aan melk van 37 graden (inclusief de culturen)
Door freezer en eigenmaak boilies te dispergeren en toe te voegen krijg ik gewoon yoghurt.
Met 2 merken weet ik dat antibiotica oa de conserverings methode is.

(De antibiotica behoren tot de geneesmiddelen die het meest worden voorgeschreven. Antibiotica zijn doeltreffend bij de behandeling van bacteriële infecties, maar niet alle bacteriën zijn schadelijk voor de gezondheid. Antibiotica maken echter geen onderscheid tussen "goede" en "slechte" bacteriën en dat blijft niet zonder gevolgen.)

Ook mag antibiotica alleen onder uitdrukkelijke toestemming van de warenwet gebruikt worden!

Helaas Kees, je zal nooit weten of je een redelijke ready made te pakken hebt.

Ik heb zelf wel een idee wat de redelijke zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

Mvg Chris.
Henk ter Maat

07-07-2005 22:43

Chris,

Naast, mag antibiotica alleen onder uitdrukkelijke toestemming van de warenwet gebruikt worden!
Moet deze uitdrukkelijke toestemming ook komen van het ministerie van volksgezondheid.
Dit omdat verschillende antibiotica niet in de humane voedselketen mogen geraken, uit oogpunt van voorzorg en resistentie gevaar.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele

07-07-2005 22:52

Hoi Henk,

Zou goed kunnen dat daar toestemming vandaan moet komen, ik moet het opzoeken.
Ik weet dat het oa in sommige soorten kaas wordt gebruikt, je moet in 0,03 gr per kg denken en niet aan 2 thee lepels.

Het gaat niet alleen om de karpers, de zooi komt in de biotoop terecht.
Eenden, meeuwen, koeten ed.

Of het ze zal schaden, ik weet het niet...ik weet wel dat het strafbaar is om bepaalde zooi in de biotoop te gooien.

gr Chris.
Aart Lokhorst

07-07-2005 23:00

Henk, alleen al door de ongelijke lichaamsverhouding (volume, gewicht) en dan laat ik al het overige nog maar buiten beschouwing zou een mens wellicht een pondje per dag van sommige of een aantal soorten readymades nog kunnen verdragen (naast normaal voedsel) maar dat zegt nog helemaal niets of een karper dezelfde hoeveelheid wel kan verdragen...
Hans Brinkel
Contacteer:

07-07-2005 23:29

Chris Gabriele schreef:Een ander punt is, ik vis zelf graag met vers aas, verse ingredienten!

Er zijn redelijke ready's, absotuut...maar kies maar welke?

gr Chris.

Hallo Chris,
Ik pik er twee dingen uit .
Wat betreft verse ingredienten....vandaag de dag lijkt het wel of je uitsluitend nog verse ingredienten in de supermarkt kunt verkrijgen, daar enkel deze voorzien zijn van een T.H.T datum (voorbeeld griesmeel)..bij de hengelsportwinkeliers is het altijd maar weer afwachten, en mijn vetrouwen is niet dermate groot in de winkeliers dat zij hun spullen wegkieperen als de THT datum verlopen is...dan zal er vast wel een nieuwe plakker overheen gaan...kortom, hoe kom je aan betrouwbare verse ingredieenten zoals vismelen?.....ik denk namelijk dat dit voor velen nu juist het grote probleem is.

Wat betreft ready mades...welke merken zijn er in jou ogen redelijk?..je blijft nu nog enigzins vaag en onduidelijk...hier help je niemand mee en al zeker de karpers die ons zo lief zijn ook niet :wink: , zeker gezien het feit dat als ik jou relaas zo lees er nogal wat foute ready mades zijn...en die moeten we zien te mijden.
Ik neem aan dat het voor jou " not done " is om de foute merken op te noemen, maar de merken die wel voldoen kun je dan toch wel openbaar maken?
Ik lees het wel weer
Groeten
Hans
Aart Lokhorst

07-07-2005 23:32

Chris zal wel uitkijken, je hebt zo een proces aan je broek. En hard bewijs leveren t.a.v. goed of slecht voor een karper zal een uiterst moeilijke materie zijn...
Hans Brinkel
Contacteer:

07-07-2005 23:56

mag ook per pb hoor 8) ...maar ja daar hebben anderen weer weing aan dan.
Chris Gabriele

08-07-2005 00:15

Hoi Aart,

Ik kan aantonen dat antibiotica gebruikt wordt en dat is wettelijk verboden!
Staat los van schadelijk of niet.
Ik denk dat men het liever stil houdt dan aandacht te trekken.

Ik heb veel info gekregen over de ready made handel en wandel, veelal vertrouwlijk. Ik heb niet het voornemen om ook maar een enkele naam te noemen.
Ik vind het al lastig om te zeggen naar welke ready's mijn voorkeur zouden uitgaan.

Hans, mijn vismelen en sommige ingredienten komen bij UCP vandaan.
Omdat ik bevriend ben met Dirk en daar geregeld kom weet ik de doorstroom daar van ingredienten.
En dat is vers!
Ik weet dat gewoon weg niet van andere leveranciers omdat ik daar niet kom.

Voor enkele speciale ingredienten zou ik ook op Mitsz vertrouwen.

We spreken elkaar wel Hans.

gr Chris.
Chris Gabriele

08-07-2005 17:55

Hans,

Ik wil toch nog even terug komen op wat je schrijft en vraagt.
Verse ingrediënten kan je bij meerdere leveranciers verkrijgen.
Probleem is dat je alleen nooit zekerheid hebt, er staat inderdaad geen THT datum op. Het is gewoonweg niet verplicht!
Als je een vijver hebt met goudvissen en je koopt voer, dan heb je meteen een THT erop staan!
Zelf ben ik er voorstander van, maar het moet wel wettelijk verplicht zijn en ook nog eens gecontroleerd worden.
Als het niet op die manier gaat kan je de THT naar je hand zetten natuurlijk.
Komt het ooit zover dan zullen ze ook verplicht zijn om aan de wettelijke normen te voldoen van E-nr.
Dan wordt de handel ineens transparant en zullen verscheidende merken verdwijnen, sommige dips zullen uit de handel gaan etc…etc..

Namen noemen van merken die ik sterk vind en namen van merken die ik zal mijden noem ik niet om verschillende redenen:

Een reden is dat er dan gedegen onderzoek gedaan moet worden door een onafhankelijk bureau naar alle merken op de markt.
Zo krijgt elk merk dezelfde kans.
Ik ben gewoon een amateur die zelf aanrommelt en ik vind dat ik me daar afzijdig van moet houden. (al mag er een warenonderzoek er komen van mij)

Een andere reden dat ik rustig aan doe met het noemen van goede, verse ingrediënten is dat ik in meer of mindere mate verbonden ben met UCP (Dirk behoort tot mijn vrienden kring)
Ik wil op dit board gewoon als Chris discussies voeren zonder dat men kan wijzen met een vinger en ook zo dat ik gewoon onafhankelijk ben.

Piet vist met merk A en alles is oké ervan omdat hij zijn ballen of middeltjes krijgt. infeite loopt zonder kennis zijn ballen achterna.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, we spreken elkaar snel (loop eens langs voor de koffie)

Gr Chris.
Hans Brinkel
Contacteer:

08-07-2005 23:52

Chris je hebt een pb :D
Hans
Kees Ouwehand

09-07-2005 12:27

Dierproeven zijn ook aan regeltjes onderhevig en ik denk niet dat ik toestemming voor jouw experiment krijg, Henk. :D

Het gaat hier om bekende stoffen die te analyseren zijn. Niks experimenteels dus. Wat de specifieke uitwerking op karper zal zijn is een andere vraag. Maximaal aanvaardbare concentraties zijn maar schattingen en kunnen met verloop van tijd naar boven of waarschijnlijker naar beneden worden afgesteld. Ik voel aan mijn water dat antibiotica wordt gebruikt zonder dat er toestemming verleend is. Kennelijk zijn er altijd avonturiers die het erop wagen. Niet alleen aasfabrikanten, trouwens. Vermoed dat er altijd wel lui zullen blijven die aan controles ontsnappen.

Is alleen de conservering van aas schadelijk of zijn er meer risico's?

Groet, Kees
Chris Gabriele

19-07-2005 19:22

Hoi Kees,

Jij vraagd of alleen de conservering van aas schadelijk is zijn er meer risico's?

Kleurstoffen hebben ook een ADI (aanvaardbare dagelijkse inname)
en ook ei vervangers, zoals gommen hebben een ADI.
Zo kunne ook andere producte gebruikt worden die aan een ADI moeten voldoen.

Of het schadelijk is? Ik weet het niet, wel dat het in de biotooop terecht komt.
Watervogels ed.

gr Chris.
Henk ter Maat

19-07-2005 21:22

Kees / Chris,

Uiteindelijk kan ALLES wat wij in het water gooien ook weer in de humane voedselketen terecht komen.

Wanneer mensen zich daarvan bewust zouden zijn????
Groet'n Henk..

still growing Old.