probleem met boilies maken..


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2005 21:11

Daan,

Mocht de Dunne Lijn nu nog niet aan een herschrijven toe zijn, is het pas echt zielig.

Gehele boek "speelde"voor 1993. Luc vist al niet meer sinds ik meen 1995. Dat het voor de meeste nieuw was, kan ook Luc niets aan doen.

Marijn,

Waarom werkt een flavourloze bol beter op drukbeviste wateren? Ik denk dat dat ook op niet of nauwelijks beviste wateren is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-06-2005 21:34

Klaas,

Ik denk dat op onbeviste of nauwelijks beviste wateren in het eerste begin (let op: zonder voorvoeren!!) meer aanbeten zal produceren. En waarom? Karper is naar mijn mening nog steeds een erg nieuwsgierig dier en als jij vist met een sterk ruikend (smakend) aas dan zal hij eerder (misschien om alleen even te onderrzoeken) jou aas opnemen en hierdoor zal hij met een (goede rig) gehaakt worden. Sorry voor deze zin met veel teveel haakjes :wink: . Ik ben in principe niet voor synthetische flavours, maar ik denk dat een boilie met flavour toch wel een streepje voor heeft op (semi) maagdelijk water.

Groeten bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2005 21:46

Een ademende boilie?

Waarschijnlijk een boilie waarvan deeltjes loskomen in het water. Dat is per definitie tamelijk tegenstrijdig. Of het zou een pellet moeten worden. Een boilie is wat dat betreft suboptimaal. Toevoegingen dienen ervoor dit te verbeteren. Moeten het wel toevoegingen zijn die in het water verdeeld worden, die de karper kan waarnemen en die hem op eten kan attenderen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-06-2005 09:30

Klaas,

Laat ik dan even uit ervaring spreken...
Ik vis op verschillende wateren, wateren waar weinig tot geen hengeldruk bestaat (ja, die wateren bestaan nog) en wateren waar wekelijks 15 bivvy's staan en in het hoogseizoen een stuk of 30... Oftewel, wateren waar vreselijk veel wordt gevist enb waar de vissen de klappen van de zweep al heeeel goed kennen.

Water 1 is een zandput van 6 hectare met een mooi bestand aan karper, mooie omgeving, lekker rustig...
Water wort niet druk bevist, een enkeling vist er af en toe een sessie en de vissen zijn stuk voor stuk puntgaaf.
Vissen zonder grijze puntjes in de bek... Deze vissen vang ik makkelijker en beter op een bol waarin een flavour zit verwerkt. Ik gebruik geen overheersende flavours, maar meestal een zoete fruitflavour.
De vis pakt het aas eerder als ik er met een flavour vis.

En ja... Ik heb ook gevsit met precies dezelfde boilie, maar dan zonder flavour... En de resultaten waren dermate dat je concluderen dat de bopilie met flavour gewoon sneller werd gepakt.

Nu gaan we verder naar het water waar zo vreselijk veel wordt gevist...
Met dezelfde bol met flavour vang ik wel degelijk vis... Ik vang voornamelijk de kleinere vissen tot laag in de 20 pond. Met dezelfde boiilie, maar nu weer zonder flavour en olieën vang ik beter vis, maar wat voioiral opvalt is dat het voornamelijk de groetere vissen zijn die op de kant komen.

Dus ja... Dit zijn mijn ervaringen op een bepaald water. Dat wil niet zeggen dat dit op ieder drukbevist water zo is.


Daan,

Een kwalitatief goede boilie zal altijd meer vis op gaan leveren, met of zonder flavour. Instant kan een superruikende boilie wel goed vis vangen, maar op de lange termijn legt deze boilie het af tegen een boilie die een goede voedingswaarde heeft voor de karper, maar waar geen flavour in zit verwerkt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2005 09:55

Marijn,

Gaaf. Zelf jaren geleden in de Linge bezig geweest. Bleek, dat zonder flavour er meer spiegels gevangen werd. Door verschillende personen. Ik heb toen een deel van het seizoen in KIS 1995 gezet. Bleek eigenlijk de stek de schuld, nou schuld, maar da's een ander verhaal.


Kees,

Stel ik maak een bol. Ik gooi die bol in een glas met water. Na een bepaalde periode, zeg een uur, is het water troebel en zie je allerlei klein deeltjes ronddrijven.

Nu maak ik dezelfde bol en flikker er als extra een 20% custard door. Gaat in een zelfde soort glas. Na 2 uur zie je dan nog niet de helft van de vertroebeling. Als je de bol eruit haalten tussen duim en wijsvinger probeert te pletten, schiet je waarschijnlijk een ster in de ruit.

Nu weet ik niet hoe een ander erover denkt, maar zelf vis ik alleen bet boillies uit situatie 1 (nee vis geen veenbodem) Heb er meer vertrouwen in omdat ik er meer mee heb gevangen.

Nu kan het me nog minder schelen hoe het genoemd wordt: uit ademen, wasemen, uitwasemen of weet ik veel. Feit is, dat karper zeer kleine deeltjes kan waarnemen. 25/100 e als ik het goed schrijf. Hoe het genoemd wordt zal me al helemaal een biet zijn, ruiken proeven of what ever. Gaat om het waarnemen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2005 10:15

Het hele verhaal blijven we ronddraaien, smaak, geur, waarnemen in wat voor vorm dan ook maar.
De bedoelde flavour kan best een aroma zijn.
Het verschil tussen beiden is dat de flavour de geur heeft van noem maar op maar de smaak van het oplosmiddel meestal dus heel bitter.
Het aroma daarintegen heeft niet alleen de geur maar ook de smaak.
Omdat de naam flavour in de karperwereld ingeburgert is zou de fabrikant daar gebruik van kunnen maken maar omdat hij dit ook weet er aroma voor gebruikt.
De klant ruikt en de karper proeft, zo simpel ZOU je het terug kunnen brengen.
Het succes zit hem dus wel degelijk in de smaak.

Als Marijn deze gedachtengang zou volgen is de geur plotseling iets anders dan hij in gedachten had namelijk wel degelijk smaakherkenning.
Hij vraagt eerder wat de lijn tussen smaak en geur zou kunnen zijn, in mijn gedachten is dat heel simpel; de lijn is de smaak.

De dunne lijn herschrijven, nee bedankt ik vind er veel teveel herkenningspunten in terug.
Luc schrijft heel consequent over smaak, smaakherkenning, uitlekken van smaakstoffen en als hij over geur spreekt zet hij erachter:---- lees smakende, pagina 29.

Ook spreekt hij consequent over positieve en negatieve conditionering.
Ik heb dus geen enkele reden om het oneens met hem te zijn.
Hij heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van Nand Sibbing en van Jan Junge.
En Nand Sibbing heeft mijn gedachten geordend waarvoor nog altijd dank, dan kun je namelijk verder.

Wat natuurlijk ook van belang is niet iedere karper heeft dezelfde gevoeligheid voor herkenning.
De een heeft waarschijnlijk een breder smaakspectrum dan de ander, om de dunne lijn nog maar eens aan te halen.

Reacties van Kees zijn voor mij erg belangrijk ze relativeren en laten nadenken over het feit dat alles een schemergebied is.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2005 11:06

Je krijgt pas echt een probleem met bollen maken als je moet kiezen....


Met de meest superdeluxe uitgerekende weet ik veel wat bol op een kut stek of met een griesmeelknikker op een superstek.

MVG

Klaas

zou ik een griesmeel gebruiken...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-06-2005 11:54

gelukkig hoeven we die keuze niet te maken.... :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2005 12:05

En meestal hebben de karpers alle theorien nooit gelezen.

Misschien helpt het om De Dunne Lijn te voeren?

Gekheid, maar Douwe heeft in principe een punt. Precies het punt, dat ik zelden een flavour gebruik. De waar ik dan nog suc6 en dus vetrouwen heb gekregen zijn dezelfde die al zoveel genoemd zijn. Zeker toen de Ph mee ging doen ben ik liever gaan vissen. Anderen gingen zich nog meer verdiepen. Bijv. de cornish icecream van Kemp. PROEFDE ook naar room. De liversausage van (nu hutchinson ff naam kwijt) proefde ook zoutig en naar worst.

De pistache van de Merba = koekjes fabriek, smaakte naar pistache.

De laatste met tutti frutti van Keen. Je proefde de kauwgomballen

Dit was dus voor mij teveel toeval en dus voor mij kwamen / komen alleen nog smaakstoffen in aanmerking.

Reken maar dat ik ook op mijn bek ben gegaan hoor, zeker met kruiden. Neem kaneel een enkel procentje meer of minder is verschil wel of niet vangen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2005 13:37

Komt er dan op neer dat wat jij lekker vind ook hetgeen moet zijn dat een karper lekker vindt. Is ook een theorie, Klaas. Kan ten dele wel werken. Die beesten zijn om de één of andere reden aantoonbaar gek op zoetigheid. Voor andere zaken lijkt mij het een tamelijk onbetrouwbaar gegeven.

Overigens, op je eerdere opmerking. Iets wat oplost in water geeft normaliter geen vertroebeling. Afhankelijk van wat het is geeft het mogelijk een verkleuring. Iets wat niet in water oplost geeft altijd vertroebeling. Maar kun je net zo goed de boilies ondersteunen met grondvoer en/of pellets. Maar daar is dan ook niks mis mee. Met verschillende oplosbaarheden kun je wat aan de termijn werking van je aas sleutelen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2005 15:11

In mijn idee hoef ik het niet lekker te vinden, het gaat om de vis.
Ik laat het wel uit mijn hoofd om te drinken van sardine-olie maar de vis heeft er blijkbaar geen problemen mee :D

Maar ik denk ook niet dat Klaas die kant op wil, ik neem aan dat hij er op doelt dat het smaak aan de omgeving af moet geven los van het feit hoe de vis dit dan waarneemt.

Als ik eerlijk ben zal het mij ook een worst zijn.
Het is alleen maar om mijn gedachten te ordenen en te trachten te doorgronden wat ik zou moeten doen om de vis dit te laten waarnemen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-06-2005 16:58

Dennie,

Klaas bedoeld 5 of 6 kaneel in de mix. Dat kan het verschil zijn tussen wel en niet goed vangen... Met kruiden moet je zuinig zijn, alnders heb je een boilie waar je gewoon weinig op vangt.
Met kaneel moet je opletten, want het werkt laxerend voor de karper...

Als je in korte tijd succes wilt halen is het geen probleem, maar stel eens voor dat jezelf 3 weken aan de dunne bent... Dat is niet goed... Ook voor de karper niet!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2005 17:03

Ja en niet te weinig ook.


Ik ben begonnen met 50 gram kaneel per kilo. Het ging. Niet geweldig. Ik kreeg toen potjes van 30 gram voor weinig. Doe ik er toch 2 in. Geen reet. Echt helemaal niets dus. Zou het? Nog eens proberen, maar dan 1 busje de kilo. Gaan meneertje echt. Nog beter icm baukje vanille.

Achteraf ergens logisch want kaneel is eigenlijk stik bitter


MVG
klaas
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

16-06-2005 13:23

Klaas,

Je hebt het (niet alleen jij) over waarnemen. Zijn er in dat geval niet meer producten dan die twijfelachtige (chemische) flavours? De discussie over het gebruik van chemische producten bestaat al enige tijd, maar als we het hebben over waarnemen, in welke vorm ook, wat denken jullie dan van honing, melasse, stroop, Monin (een aantal zullen me dit niet in dank afnemen, maar Monin heeft een zeer breed assortiment siropen, vooral noten- en vanillesmaak doen het goed!) en wat er nog meer voorhanden is? Wanneer deze producten uit kunnen lekken worden ze maar al te goed waargenomen, helaas niet alleen door karper. Al zou een karper dat chemische spul waar kunnen nemen, wat zegt dat voor zo'n karper over het aas? Het ruikt naar het ene, maar smaakt naar het andere. Dit lijkt me in veel mindere mate het geval bij de "natuurlijke smaakmakers".

En wat denken jullie van bijv. het wel of niet gebruiken van de spullen die ik hierboven genoemd heb? Tuurlijk, met voeren bereik je een heleboel, maar hoeveel minder (of meer) zou je vangen als je dat spul weglaat?

En nu we het er toch over hebben, welke vissen bereik je met zulke producten? Zijn alle behoeften van alle vissen (lees: karpers) gelijk? Ik kan me voorstellen dat grotere vissen minder behoefte hebben aan bijv. eiwit, omdat ze veel minder groeien dan kleinere karpers. In hoeverre kunnen we onze aassoorten (en dus ook de toevoegingen) vergelijken met de behoeften van de karper?

Ramon