kunstofvlok


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2005 23:19

Ted,

Waar haal nou steeds vandaan dat die kunst broodvlok de gezondheid van de karper aantast?

Je praat over PCB, maar de productie daarvan is al jaren gestopt en ze mogen niet meer aan plastic toegevoegd worden. Zelfs of het vlokje van plastic is valt niet vast te stellen.

Bedenk ook even hoeveel levensmiddelen in plastic verpakt zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

13-03-2005 13:52

Waarom geen gewone broodvlok gebruiken? omdat die na een tijdje in het water zo week word dat door de drang van het brood om naar het oppervlakte te gaan het brood uitscheurt.. en tevens met witvis op je stek weet je zeker dat je vlok er nog aanzit met het kunstbrood.. Tevens denk ik ook dat om maar ff terug te komen op het millieu verhaal de mensen achter dit product ook wel hebben nagedacht over de gevolgen voor de karper en dat ze hier ook wel zeerzeker rekening mee hebben gehouden.(tenminste hier ga ik vanuit).
Prutser
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-03-2005 15:23

Beste Ted,

het gebruik van de zogenaamde fake ''korst'' is vele malen resistenter dan het gebruik van een echte broodkorst. Daarbij gebruik ik het voor het vissen op de statische manier. Je kunt begrijpen dat je een echte broodkorst er afgooit bij het gebruik van zwaar lood toch?.

Ik denk dat je iets meer genuanceerd moet kijken op het gebruik van dit aas. Zoals ik al eerder heb getracht aan te geven, is dat het gebruik van dit haakaas niet in het spijsverteringsorgaan van de karper terecht komt. Het is strikt als haakaas bedoeld, en wat kan dit voor kwaad.....heb jij nooit op een pen gebeten?? kauwgom in de mond gehad??

Zoals je ziet kan dit geen kwaad, althans naar mijn idee niet. En ik zou mij geen reden kunnen bedenken waarin het gebruik wel kwaad zou kunnen??? jij wel dan..

Wellicht moet je het eens proberen..ik heb niet gereageerd op de topic om mijzelf later te moeten verdedigen. Denk aub even na voordat je iets opschrijft mbt de gezondheid van de vis....want in nog geen 100 jaar geloof ik dat het slecht is voor een vis om dit haakaas te pakken, en erop te worden gevangen en onthaakt.

p.s ik gebruik ook een combinatie van...enterprice tackle kunsmais en kunst tijgernoot?? is dit ook slecht

succes met het maken van de afweging, en voordat je vraag waarom ik de kunstartikelen gebruik icm echte aasstukjes... gebruik? Simpelweg voor het zogenaamde pop up effect.

p.s ik dank je voor het teruglezen van mijn berichten en de conclusies die je eruit hebt getrokken. Ik ben inderdaad begaan met het beesje..maar hoewel ik goed tegen kritiek kan, denk ik niet dat ik je gelijk kan geven in jouw stelling, dat het gebruik slecht is voor de karper.

met vriendelijke groet,

jordy
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

13-03-2005 19:33

Misschien ben ik te naïef, wie weet.

Misschien denk ik te ver door, wie weet.

Maar iets wat ik niet wens door m'n strot te douwen, omdat het kunstmatig/teveel houdbaarheidsmiddelen en ga zo maar door bevat, wens ik ook niet aan mijn hengelk te hebben, om te voorkomen, dat er onwillekeurig toch een kans bestaat, dat dit toch gebeurt. Afezien van de eendjes, koeten e.d. die het binnen zouden kunnen krijgen.

Kees, ik weet niet wat er wel in zit. Maar kunststof blijft voor mij en <<no-no>> aan de waterkant qua aas. Zou jij het in je mond willen nemen? Daarnaast meen ik me te herinneren, dat jij het was die een opmerking plaatste in de trant van "dingen die niet goed voor mij/karper /natuur zijn, wens ik niet te gebruiken.

Ik hou het verder voor gezien in deze topic, een ieder moet maar zien, wat hij er mee doet. Voor mijn kant van het verhaal is denk voldoende gezegd.

En nee, ik ben niet rancuneus, ieder het zijne, ieder moet zijn eigen keuzes maken.

groetz
ted
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 19:53

Ted,

Klinkt als een leeftijdgenoot van mij die beweert dat als je niet weet wat het doet je het ook niet als aas moet gebruiken. Zit wel wat in, maar van een heleboel zaken is onbekend of het uiteindelijk geen nadelige effecten heeft. Ikzelf vind dat hoe meer je de karper van je aas afhankelijk probeert te maken, hoe meer zorg je moet besteden aan deze aspecten. En dat is een contradictie omdat met veel aas ook de portemonnee gevoelig gaat meespreken.

Ik vind zeker dat we aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van het aas. Er vinden op kleine watertjes teveel sterfgevallen plaats die te herleiden zijn tot SVC, wat weer te herleiden is tot een verminderd immuniteitssysteem bij karper. Dat kan naast vele andere zaken ook te maken hebben met voeding. Maar dan moeten ze er wel voldoende van opnemen.

In dit geval wordt een karper verleidt met een enkel kunstaasje waarvan het alleen per ongeluk opgenomen wordt. Nadat hij het per ongeluk heeft opgenomen, eventueel vermalen, dan wordt het weer uitgescheten. Neem ik even aan dat er niets in zit dat middels de inwerking van enzymen opgenomen kan worden. Eén ding waar ik bij twijfel is weekmakers. Die zouden erin kunnen zitten. Maar uiteindelijk lijkt mij dit toch minder schadelijk als iemand die voor de gelegenheid een kilo overgeconserveerde readymades in het water smijt.

Groet, Kees
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

13-03-2005 20:05

Kees,

gezien de scheikundige achtergrond, die je meermaals laat zien te hebben, mag ik aannemen, dat ik je over die weekmakers niets hoef te vermelden.

In kinderspeelgoed mag het inmiddels niet meer, dacht ik, en waarom.....

Waar het mij om gaat, is dat iedereen vroeger ook dacht van dat kleine beetje....dat kleine beetje is inmiddels een berg geworden. geldt voor meer zaken. en ja, ook ik rijd auto en zoms niet bepaald zuinig (lett+fig). We hebben een bepaalde voorbeeldfunctie, die we in de gaten moeten houden. En dat aan een hair bevestigen? laat brood compleet uitharden (bijvoorbeeld deeg), en ik vind dat je dan een van de mooist bruikbare originelen hebt voor zo'n ku(ns)tvlok. Excusez le mot.

tedje

Ps: dat van je leeftijdsgenoot vind ik een mooie, want ik probeer alleen te vissen met dat, wat ik ook zelf zou gebruiken (afgezien van de vismelen en frolic, woef woef)