Uitdaging: Smeltende Boilies


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

10-12-2004 19:54

Dat van dat caramel is wel op zich een goed idee, maar gecarameliseerde suiker is veel moeilijker oplosbaar in koud water

leg maar is een suikerklontje in een pan en laat deze lekker smelten en daarna afkoelen.
Je pan schoonkrijgen met koud water is bijna onmogelijk.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2004 20:34

Camiel Driehuis schreef:Dat van dat caramel is wel op zich een goed idee, maar gecarameliseerde suiker is veel moeilijker oplosbaar in koud water

leg maar is een suikerklontje in een pan en laat deze lekker smelten en daarna afkoelen.
Je pan schoonkrijgen met koud water is bijna onmogelijk.

Dat klopt..maaar de karpers vinden het wel heel lekker zo een zoete bol!
Ging me ook meer om het gewicht van de bollen wat aanzienlijk zwaarder wordt
gr
hans
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-12-2004 23:20

Neem een spons of een stuk foam.
Tik een paar eitjes en laat het eiwit door de spons opnemen.
Rol vervolgens de boilies eroverheen zodat ze vochtig worden.
Hierna de natte boilie door de decoratie rollen, dit kan vanalles zijn, van Trouvit tot suiker en van koekruimels tot ijsdecoratie (spikkels) en chocolade kruimels.
Nog effe laten nadrogen en klaar is........ 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

11-12-2004 12:13

gebruik gom in je mix en als je de bollen gekookt hebt kan je ze nog makkelijk ergens in rollen waar je wilt. Het plakt letterijk tegen je bol ! Na een uutje in het water begint het stilletjes te lossen. En moet je niks insmeren dus eigenlijk geen extra werk !!! Wat ik wel nie weet of da da met die gom op elke mix werkt ?

gr ronnyke
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

11-12-2004 12:46

He steven,

even een reactie.

Ik en kan zeggen dat het aan creativiteit en goede ideen niet ontbreekt.in deze topic.

hieronder wil ik even een poging wagen om de manier hoe ik het zou oplossen.

De vraag was dat er een harde binnenkant en een zachte buitenkant gezocht werd voor een bolie maar ook dat die er ver mee moet kunnen werpen.

Ik denk dat de ideen die hier genoemd zijn allemaal goed zijn maar ik denk niet dat het je lukt om dan ook een dikke zachte laag te kunnen krijgen.
Het is in iedergeval niet eenvoudig om dit te maken. ik denk dat je zeker eerst de bolie moet draaien en droogen kort koken werkt ook wel maar als je dan en ver moet werpen hem dus dus waarschijnlijk lang laat liggen. Is dat niet echt goed voor het vertrouwen.

Ik denk dat je het zo moet aanpakken.
-neem een kleine bolie +-12mm(radymade kan ook wel )
-een droge mix waar je vertrouwen in hebt
-neem een fles olie iets wat bij je bolie past of waar je vertrouwen in hebt
-beetje flavour niet te veel.
-voor de sier fijngemalen pellets.
-beetje water.
-Emulgator (stof die olie en water met elkaar verbind) in dit geval zou ik voor Soyalecithine kiezen.Dit kan je wel kopen bij de tuinen(reform zaak)

Hier dus een mixje van maken goed doorkneden en om je bolies rollen.Soyalecithine is ook een conserveringsmiddel deze houd het laagje dus langer goed . (Ook goed voor in je droge mix).

Wat je dan hebt is het geen je wil hebben harde kern en zachte buitenkant.
Maar kan je er denk ik nog niet ver mee gooien.

ik zou 2 manieren kunnen bedenken hoe je dit kan oplossen.
1. dit heb ik trouwens hierboven nog niet gelezen :invriezen
moet je alleen wel in de buurt van het water wonen. ook is het handig om je onderlijn er alvast door heen te doen omdat na het invriezen de bolie schil soms kan barsten. nou en gooien maar.
2. dicht branden met de koekepan op hoog vuur,
niet te lang gewoon tot er een klein laagje over de bolie zit.

moet wel even zeggen dat ik dit nog nooit heb gemaakt maar denk dat het zo wel zou moeten lukken.

nou hoop dat iemand er wat aan heeft.

Groetjes Guido