boilies zonder eieren


jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

18-04-2004 01:13

Jannick,

Hij gebruikt Freezersbaits, dus gekocht diepvries aas!
Het merk waar hij mee vist, is Pro-line. En die gebruiken geen eieren in
hun boilies!

groetjes Benny


ik dacht dat het hier duidelijk ging om zelf boillies maken , weet je zo geen vervangmiddel ?

MVG,
jannick
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-04-2004 01:54

Jannick,

Ik meende in het artikel van Willem Peeters, de namen ei-albumine en
ei-poeder te hebben gelezen. Ik meende dat ie van de ei-albumine 10%
toevoegde.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-04-2004 08:30

Heren,

het ei is zo ongeveer het beste dat het karpervissen ooit is gebeurd.
Het voorziet als enige alle essentiele aminozuren, die noodzakelijk zijn in onze boilies. De aasindustrie zoekt geen eiervervangers omdat het meer vis zou vangen, maar uit gemakzucht!

Indien het uw bedoeling is om te voeren en te vissen en te vangen, gebruik dan eieren in uw aas. Een beetje ei-albumine erbij en dan "zit je geramd" Kan de slechtste mix opkalevateren.

Met voedingswaardige groet Mitsz
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

18-04-2004 10:28

Ik ben er toch van overtuigt, dat je met eieren ook nadelen hebt.

Ik gebruik nooit conserveermiddelen (de meeste zijn schadelijk voor de karpers door de veel te hoge dosering die er moet worden gebruikt).

Als je dan enkele dagen vist worden de ballen snel slecht ook als ze goed gedroogd zijn. En de ballen die al enkele dagen in het water liggen zullen ook na een tijdje slecht worden. Dat komt hoofdzakelijk door de dooier. Die zit wel vol vitamines, maar dat is ook alles.

Een kennis heeft een produkt gevonden om de eieren volledig te vervangen. Hij gebruikt een produkt dat tamelijk goedkoop zou zijn. Het is dus geen eipoeder of eialbumine. Het zou in de veeteelt gebruikt worden en wordt in grote zakken verkocht. Het spul zou uit Nederland komen. Meer weet ik ook niet daar hij kant en klare vismix verkoopt aan vrienden. Aan deze mix hoef je alleen water aan toe te voegen. En het rolt prima. Hij wil natuurlijk niet zeggen wat er in zit en dat is ook goed te begrijpen. Ik persoonlijk vindt deze boilies stukken beter. De geuren van de flavours zijn bijvoorbeeld onvervalst. Ook de smaak wordt door dit produkt niet beinvloed. Met de eieren is dat wel het geval. Dat is nu eenmaal een feit.

Nu zou ik toch graag willen weten wat het zou kunnen zijn. Ik maak mijn mixen zelf en wil eindelijk van die eieren af ( ook geen eiprodukten).

Heeft er iemand misschien een idee?

Beste groeten
Pascal
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

18-04-2004 13:07

wel pascal ... als jij iemand vind die je een vervangmiddel kan zeggen ( dat nix met eieren te maken heeft ! ) laat het me dan weten AUB !
ik ben al hééél lang op zoek naar zo'n vervangmiddel maar ik vind maar geen , en om elk product dat me een goede vervanger LIJKT te testen , komt me toch iets te duur uit vrees ik .

MVG,
jannick
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

18-04-2004 16:42

Beste Yannick,

ik ben ook al een tijdje op zoel naar een vervangmiddel.
Die mix van die kennis rolt prima en vangt goed. Maar achter het geheim kan ik maar niet komen. Dat is ook te begrijpen. Die jong verkoopt zelf mix aan vrienden en verdient zo een beetje bij. Daar is niets tegen te zeggen. Aan deze mix moet je alleen water toevoegen en natuurlijk als je wenst flavours. Het is een vismix met robin red. Dat maakt het juist onmogelijk om hem te laten analyseren om te weten te komen welk produkt de eieren vervangt.
Zeggen dat hij me jaren geleden voorgesteld had om dit produkt bij hem te kopen. Dan was het niet moeilijk geweest om er achter te komen. Maar toen viste ik nog veel met gekiemde maples.
Feit was ook, dat die kennis nog aan het experimenteren was om zijn mix samen te stellen. Ik weet dat hij er toen maanden heeft overgedaan om het aan het rollen te krijgen.
Zou je me kunnen zeggen welke produkten je al hebt geprobeerd om een vervangmiddel te vinden? Wat waren toen de problemen?
In het Forum stond er ook iets over en zekere Aalten die iets zou gevonden hebben. Weet jij daar meer over? Misschien gaat het hier weer over Eipoeder of eialbumine. Daar zijn we dus niet veel verder.

Er zijn misschien nog andere leden op zoek naar een oplossing.
Ik hoop dat we hulp krijgen.
Graag reacties. Samen zullen we misschien tot een resultaat komen.

Beste groeten.
Pascal
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

18-04-2004 16:56

pascal ,
ik zelf heb al met melk geprobeerd , maar dan vind k dat de boillie niet zo goed bindt en vlugger uiteen valt bij het koken en ook het drogen lukt niet goed !
kijk eens op http://www.karpervoer.cjb.net daar vind je zowat alle artikels van evert aalten , dus als hij iets heeft gevonden zal het daar wel tussenstaan :lol:

MVG,
jannick
don't be a fool , throw them back !!
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

18-04-2004 20:55

Beste Jannick,

ik ben dus op de site van Aalten gaan kijken. Daar staat niets in over produkten die eieren zouden vervangen. Ik veronderstel dat de informaties op zijn CD-Rom staan.

Ik heb trouwens veel tegenstrijdige reacties over deze CD-Rom gelezen.

Heeft iemand deze CD en kan hij me zeggen wat Aalten nu gebruikt om eieren in onze mix te vervangen? Of is er weer sprake van Eipoeder of eialbumine?

Ik hoop dat er lezers zullen reageren daar ik vermoed dat velen deze CD-Rom hebben. Dat blijkt toch uit de talrijke reacties die ik heb kunnen lezen.


Mvg
Pascal

PS: In België is deze CD-Rom vrijwel onbekend.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-04-2004 21:07

Nou Pascal,
wanneer je echt zonodig het ei moet vervangen, heb ik al twee producten gevonden..
Dat wil zeggen; Als geld geen rol speelt :roll:

http://www.sorgente.nl/Content.asp?Cate ... egoryID=27
Groet'n Henk..

still growing Old.
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

19-04-2004 12:41

Dag jongens,

ik had graag geweten hoe de recepten van Luc De Baets scoren op de CD-Rom van Ever Aalten.
Ik geloof er niet echt in maar ik ben toch nieuwsgierig.

Ook had ik graag willen weten welke produkten volgens Aalten de eieren zouden kunnen vervangen. Dat zou alles op zijn CD-Rom te lezen zijn.

Beste groeten
Pascal
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

19-04-2004 13:16

ik zal zeggen stuur maar op
dan gooi ik die recepies wel ff erdoor heen
maar als er maar een product is die niet in de lijst staat dan wordt het lastig, omdat je niet de eigenschappen van van het bestandsdeel weet.
Waardoor een enigzins scheef resultaat krijgt
mvg patje
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

19-04-2004 19:08

Goed Patrick,

er zijn er twee.

Recept 1:
2 delen sojameel (vet)
2 delen tarwegriesmeel
2 delen polenta
1 deel Deens haringmeel

Daar komt dan nog 70 gr ossenstaartsoep en 60 ml vleesextract (liebig)

Recept 2:
1 deel sojabloem
1 deel tarwegriesmeel
1 deel gemalen pinda's
1 deel gemalen tijgernoten
1 deel lijnzaadkruimels

Nu je toch deze CD-Rom hebt kun je me misschien zeggen wat nu Aalten gebruikt als eivervanger. Dat moet er ergens opstaan. Daar hebben het al verschillende Nederlandse vissers het over gehad. Maar niemand noemt het vervangprodukt. Ik hoop echt dat je me daar ook mee verder kunt helpen.

Bedankt Patrick voor je moeite en hulp.

Mvg
Pascal
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-04-2004 21:10

heren,

voor zover ik weet is de heer Aalten een groot voorstander van het gebruik van eieren. Hij zal een ieder ten alle tijden aanraden om eieren te gebruiken in een boilierecept. Maar als jullie het toch zo graag willen weten wat het is, vraag je winkelier dan om BLOEDPLASMAPOEDER.

Dit maakt het draaien van de boilies echt eenvoudiger. Je hoeft geen eitje meer te breken.

Het vissen ook. Je hoeft 's nachts niet meer van je stretcher. Je hoeft geen zware vissen meer te tillen; geen fotorolletjes meer te kopen; geen last meer van lijnbreuk en de batterijen van je beetverklikkers gaan ook drie keer zo lang mee

dosering:30-40 gr per kg mix voor echte rust aan de waterkant.

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2004 21:25

:D

Erwtensoep zonder erwten. Het is me wat.

Kees

Ps. Zoek niet op karpervoer 2000 naar recepten zonder eieren. Staat er niet op. Gewoon een oud boek van Rini pakken en kijken bij deeg.
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

20-04-2004 12:28

Tips over eieren:
Gebruik in elke boiliemix altijd enkele eieren!
Zo mogelijk in combinatie met ei-albumine of eipoeder (ei-vervangers).
Men denkt vaak dat een boiliemix uitsluitend met eieren moet worden natgemaakt. Op elke 100 gram mix voegt men dan één ei toe. Dat zijn dus 10 eieren op een kilo mix! Echter, voedingstechnisch klopt dit niet!
Immers, het aantal eieren dat we gaan gebruiken, hangt op de eerste plaats van de berekende voedingswaarde af! Dus van het Eindoordeel!

Op een droge mix gaat meestal 50% vocht.
Dat is op een kilo droge mix ongeveer 500 gram nat (ei, water, olie).
Gebruik als richtlijn 2/3 eieren en 1/3 water! Dat is ongeveer 300 -350 gram eieren per kilo mix! Let op het Eindoordeel!

bronvermelding:
Deze tekst is afkomstig van de cd-rom karpervoer 2000 van evert aalten

mvg patje
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

20-04-2004 12:36

Boiliemix :Boiliemix:

Ei-kip 350 gr.
Tarwegriesmeel AH 200 gr.
Polentabloem 200 gr.
Soja-volvet 200 gr.
Haringmeel-Deens 100 gr.

Droog 700 gr.
Nat 350 gr.
Totaal 1050 gr.
Kostprijs 3,80 gulden

Berekening volgens Karpervoer 2000

Eiwit 28,57 %
  NEB 76,31
Vet 29,29 %
  verzadigd 24,76 %
  onverzadigd 75,24 %
Koolhydraten 42,14 %
  suiker 5,52 %
  zetmeel 94,48 %
Voedingsvezel 2,44 %
Vitamine-A 0,350 mg. EA-Norm = 1,050 mg.
Vitamine-B1 2,230 mg. EA-Norm = 1,353 mg.
Vitamine-B2 2,565 mg. EA-Norm = 4,556 mg.
Vitamine-B6 1,690 mg. EA-Norm = 2,100 mg.

cijfers
voorjaar herfst 5.9
zomer 4.2
winter 7.9


ik weet niet de eigenschappen van de andere 2 producten dus die heb ik buiten beschouwing gelaten

Bij die andere mix is het struikelblok de tijgernoten, hoeveel vet, koolhydraden en eiwit bevat een tijgernoot. Wie het weet mag het zeggen!!

mvg patje
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

20-04-2004 20:16

Ik denk dat er in gemalen tijgernoten ongeveer evenveel vet zit als in gemalen pinda's.
Je kunt die dus in de test vervangen.

Kun je me zeggen of volgens Aalten mijn recept 1 en 2 goed is. Ik kan niet goed oordelen of mijn resultaten volgens hem goed zijn. Ik denk wel dat het bijvoegen van Robin red de cijfers wat naar boven zou doen klimmen.

Wat stelt hij voor als ideaal recept voor lente, zomer en najaar?

Ik kan je wel verzekeren dat recept 1 uitstekend is. Het rolt prima, hardt goed uit en heeft een goede vangkracht. Bovendien is het betaalbaar. Alleen de gedroogde soep en het extract zijn wat duurder. Maar ik gebruik geen andere flavours. Dus valt het toch nog mee.

Er zijn wel twee kleine nadelen aan verbonden. Je moet voorvoeren en het trekt jammergenoeg dwergmeervallen en kreeftjes aan.

In het forum heb ik gelezen, dat een zekere Rini in zijn boeken het over eivervangers al heeft gehad. Welke produkten bedoelde hij?

Ik hoop toch dat er anderen zullen reageren. Ik wil niet dat jij met al dat werk blijft zitten.

Bedankt voor je hulp.
Pascal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2004 20:36

Pascal,

De 1e mix kan er mee door. De 2e is echt niks. Beide zonder de eieren dan. :wink:

Karpervoer 2000 geeft een hele stapel recepten voor voorjaar/herfts en zomer. Teveel om op te noemen. Ga ik ook niet doen.

Groet, Kees
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

20-04-2004 20:40

Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat Patrick de enige was die me helpt.
Ik dank iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft.

Ik weet nu bijvoorbeeld dankzij Mitsz, dat bloedplasmapoeder volledig waardeloos voor onze boilies is.

Wat gebruikte Rini als vervangliddel?

Mvg
Pascal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2004 20:53

Pascal,

Voor goeie boilies moet je echt bij Mitsz zijn, echt. :wink: Hij weet ook wat er niet in moet. :D

Nou serieus dan.

Rini was een geintje. Als je de eieren weg laat krijg je deeg. Visten we jaren geleden al mee. Is alleen zeer witvisgevoelig. Een aardappeltje was eigenlijk nog beter. Er zijn geen echte vervangers voor eieren. Afgezien van producten die afgeleid zijn van eieren dan. Mijn inziens schiet je er niks mee op. Een eitje meer of minder kan wel. Maar ja, wat bereik je ermee. Je kunt de voedingswaarde er mee bijregelen. Maar uiteindelijk zit je helemaal zonder de eieren op gewoon deeg. Niks bijzonders. Gebruik een boilie en wikkel er een deeglaagje omheen zou ik zeggen. 8)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-04-2004 20:13

Kees,

Als je het koken weg laat, krijg je deeg. Al dan niet met eieren! Deeg met ei vangt veel beter. Dit zal jou niets verbazen.

Zou je echter iets meer willen vertellen over de door jou vermeldde snelle koolhydraten?

dank

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-04-2004 21:02

Hoezo Mitsz,

Ga je sporten dan? Als karpervisser ben je meer gebaat bij de langzamere. Ook beter voor de concentratie. Met name als je de tikken op de top in de gaten houdt terwijl de beetmelder zachtjes staat. 8)

Een deegje zonder ei koken geeft ook nog geen boilie. Even doorkneden en je bent weer terug bij af. :-?

Maar het devies blijft, een eitje hoort erbij:

http://www.ernstbobbie.nl/20_liedjes/1_ ... les/ei.htm

:wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

27-04-2004 15:47

Ik weet 100% zeker dat de karper ''eiengeur'' echt niet waar kan waarnemen.

En als je ook nog een goed geurende mix hebt,

en ook nog eventueel een flavour erin gooit.

Dan durf ik voor 100% te wedden dat het geen verschil maakt met eierloze boilies of boilies met eieren..! 8)

MVG Sem van Wijk
Laatst gewijzigd door Sem v Wijk op 27-04-2004 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

27-04-2004 17:42

wedden dat! 8) 8) :wink:
hou het netjes aan de waterkant!!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

27-04-2004 17:59

Ik denk dat eieren in de mix JUIST meer vis oplevert, omdat er in de eieren (dank u henk) heel veel voedingsstoffen en vitamines zitten. Als je met dergelijke boilie gaat voeren, zal de karper ook na lange tijd nog steeds graag van jouw aas eten!!
Vergelijk het maar eens met snoep. Voor even is het lekker, maar als je er teveel en te lang van eet heb je er geen zin meer in en krijg je pijn in je pens.... das niet zo met brood!!!
Some stuff to think about misschien? :roll:

Mvg daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!