hoveel voeren jullie nu met deze temperatuurs omslag?


Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-10-2003 17:22

Op 2003-10-20 14:36, schreef Robert de Wilt:
Je bedoelt Benny neem ik aan. je citeert in ieder geval benny................




Dan mag je het wel aannemen.

RC
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-10-2003 20:47

Robert campbell,
dus jij denkt dat een koudbloedig dier naarmate hij meer energie verliest ook meer zal gaan eten? dat durf ik te betwijfelen, want op een gegeven moment is de watertemperatuur dermate laag dat het echt niet meer uitmaakt of hij daarvoor nog veel of weinig energie verbrandt heeft, dan gaat hij echt niet opeens nog meer eten hoor. Dan zouden we dus de hele winter door als een gek moeten vangen zolang we maar partikels voeren. Ik weet niet wat jou vangsten zijn maar ik heb dit nog nooit mee mogen maken.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 08:36

Ik denk zelf dat het weer nog gaat omslaan en dat de eetpartijen gaan voortzetten.
Ik denk ook dat jullie iets te vroeg de winter in jullie bol hebben.

MAAR, laat ik er maar vanuitgaan dat de winter is aangebroken en dat de vissen nu niet meer ECHT aktief worden.

Deze hoeveelheden die ik voer zou dan te veel kunnen zijn als je + - 3 a 4 karpers op je stek zou trekken.

Ik probeer niet vis voor vis te lokken.
Ik wil een groot deel van de populatie op mijn stek trekken.
De hele populatie op de stek trekken, dat kan ik vergeten.
Zeg voor het gemak dat ik 25 a 30 karpers zo ver kan krijgen dat ze af en toe een kijkje komen nemen op mijn stek.
Waar blijft dan dat voer, ik kan je zeggen, daar blijft echt niets meer van over.

Vergeet natuurlijk ook de brasem niet!

In voorgaande jaren heb ik mij op deze manier helemaal gek gevangen maar heb toen niet de tijd gehad om het de hele winter voort te zetten.
Ik vis altijd wel door in de winter maar waneer de drukke feestdagen begonnen moest ik mijn voercampanje staken wegens tijdgebrek.
Toen ik het weer voort wou zetten, kreeg ik niet de resultaten als voorheen, gevolg was dus af en toe een visje in plaats van gemiddeld 5a6 runs per dag!
12 runs per dag is natuurlijk een uitzondering MAAR het gebeurde mij wel een paar keer.

Ik zie elk jaar aan mijn resultaten dat ik goed bezig ben dus blijf ik doorgaan met hetgeen wat voor mij goed werkt.

Ik zou zeggen doe wat u zelf goeddunkt!


RC
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 09:03

Ja robert campbell, heb ik het bij het goede eind als ik denk dat dat water waar jij dan vist een afgesloten is of in ieder geval een zeer dichte bezetting heeft?
25 a 30 karpers vind ik wel veel hoor, hoe meet je dat dan?

Ja op zich ben ik het wel met je eens dat karper en brasem veel weg kan stofzuigen, maar dit hoeft niet in iedere situatie te gelden.
Mijn visie is in ieder geval: JE KUNT BETER 1/2 kg. BOILIES TE WEINIG VOEREN, DAN 2 KG TE VEEL...
Natuurlijk moet je vis op je aas krijgen en houden, maar net als bepaalde perioden midden in de zomer is de vis soms gewoon totaal niet geinteresseerd in boilies of partikels.
En als je dan een aantal dagen zonder resultaat jouw voerstrategie, van wat was het(?), 3 a 4 kg partikels(duivenvoer) en een honderdtal boilies, voortzet, dan is de kans groot dat het voer zich ophoopt....
Zo denk ik er tenminste over..
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 09:07

en al gaat het weer nog enigszins omslaan, bijvoorbeeld met zeer binnenkort een gunstig weekje van zuidwestenwind en rond of boven de 15 graden en aardig wat zonuurtjes, dan nog zullen zich volgens mij nog maar op een deel van de wateren eetpartijen voortzetten. Bijvoorbeeld niet al te druk beviste zandputten of rivieren, vaarten en kanalen. Waarschijnlijk ook nog wel van die cultuurputjes...
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 09:30

Mijn voer hoopt niet op de Wilt, dat kan ik in de gaten houden, weet je nog!

Het water en het bestand ken ik goed, ik weet wel waar ik mee bezig ben.

MAAR zoals gezegt, wat op de ene water werkt geld niet voor alle wateren.

PS Gisteren weer wezen voeren, vandaag na het werk weer en morgen............zijn ze van mij.
En Donderdag en Vrijdag.............

RC
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 09:36

O ja dat kon je in de gaten houden campbell.

Dan is dat water waar jij vist volgens mij niet echt druk bevist en is er sprake van een hoge bezetting of allebei, dit zou naar mijn mening die door jou geschetste gretigheid kunnen verklaren.... of is het water wel drukbevist en zit er weinig vis?

En kun je trouwens behalve in de gaten houden of het voer verdwenen is ook in de gaten houden waardoor het voer verdwenen is, zoals brasems of vogels???????
24 uurs camera toezicht een idee??? Je zit toch in de beveiliging... :roll:

PS hou ons effe op de hoogte van je vangsten met die voerstrategie en dit weertje, ben benieuwd........

_________________
Met vriendelijke groet,
Robert.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert de Wilt op 2003-10-21 09:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 09:40

Oh ja, jij geeft aan dat ze vaak in de zomer niet te porren zijn voor een boilie of partikel.

Ik heb mij het hele seizoen gek gevangen met single hookbaits!!
Ook op snik hete dagen als anderen liepen te blanken.


RC
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 09:46

VAAK? IN DE ZOMER? dit is generaliseren!
Ik citeer:
"Natuurlijk moet je vis op je aas krijgen en houden, maar net als ***bepaalde perioden midden in de zomer*** is de vis ***soms*** gewoon totaal niet geinteresseerd in boilies of partikels. "
Hiermee bedoel ik dat het soms niet uitmaakt wat je voert en hoeveel, omdat de vis gewoon niet aast, bij het voorbeeld doel ik op terugvallen op natuurlijk aas en temperatuurveranderingen. In deze tijd van het jaar is vooral een temperatuursverandering een bepalende factor als het gaat om passief gedrag....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 09:47

De Wilt, ik merk aan mijn resultaten wat er van mijn voer heeft gegeten.

Het lijkt wel of ik mij moet verantwoorden tegenover jou waar ik mee bezig ben, ik hou er dus mee op.

Er word gevraagt, hoeveel te voeren in deze tijd van het jaar en ik geef aan wat voor mij goed werkt. Punt uit
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 09:55

Ik twijfel zeker niet aan jouw vangsten en resultaten. Als jij daar goed mee vangt zou je wel gek wezen als je je strategie veranderd. Je hoeft je niet te verantwoorden tegenover mij waar je mee bezig bent hoor. Dit is een discusiieboard waarbij het doel is van elkaar te leren en elkaar informatie uit te wisselen. Ik vind dat we een aardige discussie op gang hebben gezet met veel relevante argumenten die anders wellicht niet naar boven waren gekomen...
Ik heb alleen totaal andere inzichten wat dit onderwerp betreft dus dan is het mijnens inziens juist mooi om een scherpe discussie te voeren.
Als iedereen alleen zegt van ik voer zo en zo veel weet je nog niet veel. Als je de omstandigheden resultaten onder verschillende omstandigheden uitwisselt kun je wellicht tot gezamenlijke conclusies komen.
Behalve dat je zegt hoeveel je voert zeg je ook hoe jij over sommige dingen denkt en dat is toch juist leuk, zodat je met elkaar kunt discussieren :???:
Ik geef toe dat ik misschien een beetje aan het doordrammen was, oke mijn fout maar ik vind deze discussie wel vrij waardevol!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 12:24

OK de Wilt, nu je het zo brengt, ben ik ook wel bereid om te laten weten hoe de vangsten zijn geweest.

De te bevissen kant (stek) strekt zich +- 20 meter.
Diepte in de kant is ongeveer 7 meter, 10 meter uit de kant loopt de bodem op, hier is het 5 meter.
Ik zit ongeveer in het midden van die 20 meter.
Voor mij, voer ik niet, waarom?? omdat als je veel vis wilt vangen je de vis beter ergens vandaan kan trekken dan dat je de vis op je stek loopt te drillen, ivm het verjagen van de andere vissen.

Dus lings en rechts van mij voer ik langgestrekt en breed, tot ongeveer 5 meter uit de kant.
De lingse hengel gaat naar lings net voor het voer op de ophoging 10 meter uit de kant, met een pop up, net buiten de voerstek dus.
De rechtse hengel idemdito als lings maar dan naar rechts.
Omdat de bodem voor mij dieper is dan waar de pop up word aangeboden, leent deze situatie zich perfekt voor toplood.

Als je nu een aantal karpers op je voerstek weet te krijgen, kun je ze er achter elkaar vandaan trekken zonder de eventuele andere vissen te spooken.

Dat is voor deze week mijn strategie!

Wat is op het moment jou strategie de Wilt, ik weet dat je weinig voert..........maar verder?


RC
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 12:42

Ik voer idd vrij weinig maar wel regelmatig. Hiermee bedoel ik niet alleen elke dag een kleine hoeveelheid, maar ook tijdens sessies de hele dag door kleine hoeveelheden. Ik denk dat je dan ten eerst minder snel ophoping krijgt, en ten tweede de vis gretiger houdt en met name zomers ten derde ietwat meer aandacht kunt vestigen op je stek.
Mochten er vangsten worden geboekt, dan gaat de frequentie van het bijvoeren omhoog. Bijvoorbeeld van een keer per 2 uur een hand boilies of tijgers naar een keer per uur of zelfs frequenter.
Ik vis eigenlijk na augustus niet tot nauwelijks nog met tijgernoten terwijl ik in de zomer zweer bij tijgernoten.
Met boilies voer ik meestal verspreider omdat de kans groter is dan bij bijv. tijgers dat de vissen in drukker beviste wateren deze nog niet goed kennen.

Van de zomer heb ik op een zeer moeilijke zandput 6 overdagse dagen achter elkaar op een normaal aflopend talud gevist. Iedere dag voerde ik, maar wel steeds max nog geen pond tijgers. Terwijl anderen massaal voerden (vooral boilies en later ook opeens tijgers na mijn verhalen) en in veel gevallen nooit ene vis vingen of met veel uithoudingsvermogen een wat makkelijkere vis, kreeg ik tweemaal in deze 6 dagen twee runs binnen 2 uur!!! Dit is echt uitzonderlijk voor dit water. Daarbij komt, dat de andere dagen zeer ongunstig weer hadden. Helaas verspeelde ik 1 vis, die bekend stond als een van de moeilijkste maar ja dat is vissen.
Ik heb hier nog wel een keer twee vissen op een dag gehad, waarbij ik er ook een verspeelde, maar het toont mijnes inziens aan dat het van belang is om gelijkmatig te voeren ipv te bombarderen. Natuurlijk had het ook te maken met andere dingen zoals inliggen enzo, maar ik ben ervan overtuigd dat het weinige maar frequente voeren heeft geholpen.
Ik vis ook het liefst altijd schuin naar mijn visplek toe, om zowel de stek minder te verstoren alsmede de kans op verspelen.
Mijn strategie verschilt per water, maar in het algemeen ben ik voor de lange termijn oplossing zeer frequent kleine hoeveelheden voeren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij ik wel grote hoeveelheden (vooral boilies in dat geval) voer zoals in bepaalde tijden van het jaar of op bepaalde wateren, maar voor dressuurwateren niet!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 13:59

OP de plas die ik nu bevis heb ik zomers de beste resultaten geboekt met single hookbaits.

Voorjaar en na jaar pas ik dezelfde taktiek toe als jij, mits ik niet van te voren heb gevoerd dan he!
Als ik aankom gaat er een singeltje te water, een uurtje later een paar boilies eromheen, uurtje later een schepje partikels er bovenop.
In de middag doe ik nog een paar keer een schepje partikels.

Deze tijd van het jaar pak ik helemaal uit en gaat het aas te water.
Er zijn bijna geen vissers meer aan het water en de vissen beginnen in de gaten te krijgen dat er niets meer te halen valt.
Dan vind ik het zaak om ze te laten zien dat er nog zat te halen valt en zo kun je ze veel langer aktief houden.

Ook op dresuur putten heb ik in deze tijd van het jaar goede resultaten geboekt met veel voeren.
Er zijn bijna geen vissers aan het water, dus ook geen lijnen in het water.
Als je deze (dresuur) vissen op je stek krijgt dan gaan vaak alle remmen los en kun je onvergetelijke sessies beleven.

Dit is in het algemeen hoe ik het de afgelopen seizoenen heb aangepakt, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel tijd ik heb om mijn strategien uit te voeren.

Als zeg maar leidraad door het hele seizoen pas ik de hit and run methode toe.

Verschillende jaargetijden vragen om verschillende voerstrategien!

RC


OH ja, als ik van tevoren heb gevoerd dan vis ik 9 van de 10 keer op de visdag zelf met een single hookbait, dus niet bijvoeren!!

RC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-10-21 14:38 ]</font>
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-10-2003 15:11

Mijn ervaring is dat op met name dressuurwateren, waar de vis dus al de hele zomer is doodgegooid met voer, in het najaar de vis veel minder lang aktief blijft dan op onbeviste en/of dunbezette wateren.
Nou denk ik heus niet dat de vissen momenteel al voor pampus liggen door de kou, maar door de koude week die we gehad hebben, ipv een langzame en meer geleidelijke afname van temperatuur, ben ik bang dat het allemaal veel sneller over zal gaan.
Ik hoor de laatste dagen in ieder geval alleen maar negatieve berichten over ieders vangsten...
Ik ga nu trouwens beginnen met een vaart, ik en m'n vismaat gaan er pas in december en januari vissen, maar beginnen nu met voeren. We voeren om en om boilies op dinsdag, donderdag en zaterdag en houden dit vol tot de kerstvakantie ZONDER er te gaan vissen. Wij weten namelijk dat de karper in dit water vrij goed vangbaar is in de winter aangezien er amper tot niet wordt gevist en veel natuurlijk voedsel is. Nachten met vorst in januari en gewoon drie runs krijgen. Wel altijd s'ochtends vroeg of s'middags laat.
We willen de vissen bewust met rust laten de komende twee maanden terwijl we wel met boilies voeren, in de hoop dat de vissen die goed op ons voer blijven een interessante gewichtstoename kunnen krijgen. Zie het als poging tot vetmesterij, alleen dan bewust!

Als ik er ga vissen rond de jaarwisseling zal ik jullie op de hoogte houden van de vangsten! :wink:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-10-2003 20:06

Bewust vetmesten binnen 2 maanden, hmmmmm, en jij zegt dat ik veel voer!

Sucses de Wilt,

laat maar weten wat je vangt.


RC
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

21-10-2003 20:48

ik ga gewoon doorvoeren met mn vismeel birdfood mix bevat 23 & eiwit en 20 & vet
en veel koolhydraten voer om de dag 750 gram over een strook van 50 meter
en de visdag zelf vis ik met een pva zakje met pellets en verbrokkelde boillies
en een dipje en een hengel met een singel hook bait we zien het wel .
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

22-10-2003 09:42

ja maar niet met partikels, waarvan ik vind dat iedere vorm en hoeveelheid hiervan met de huidige watertemperaturen te veel is. Kortom enkel boilies en regelmatig kleine hoeveelheden.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

22-10-2003 19:24

Ja ja, de Wilt.

Vandaag 6 vissen, 5 schub en 1 spiegel!

17, 21, 2 van 22, 24 en 26 pond!!

Need i say more.

RC
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-10-2003 23:34

Mannen,

Hoe je het ook doet en welke visie je ergens
over hebt, we hebben toch allemaal hetzelfde
doel? Namelijk, karpers vangen! :wink:
Hoe ieders tactiek er ook uit ziet, ik vind
dat iedereen dat voor zich moet bepalen, zo
lang je verantwoord bezig bent, tja waarom
niet iedereen dan in z'n eigen tactiek laten
geloven!
Verschillende vissers, verschillende meningen
over bepaalde zaken, dus laten we elkaar me-
ningen respecteren, ook al zou je het zelf
anders doen! :wink:

groetjes Benny
jan van kranenburg

23-10-2003 01:01

To whom it may concern...

Was ooggetuige van de "spiegelvangst" van Robert.
Voordat Robert die spiegel ving, stonk hij al sterk naar "vis".
Zijn strategie blijkt dus te werken!

mvg

jan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-10-2003 01:06

Engels he.. stinken altijd! :grin: (grapje Robert)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-10-2003 09:34

Tja dan ga ik nu maar even naar de dichtsbijzijnde veevoeder zaak snel een partijtje duivenvoer inkopen!!!!! :wink:
Ik ben wel HEEEEEEEL benieuwd of die tactiek op de type wateren die ik bevis wel werkt, heb nog altijd mijn twijfels...
Is dat water waar je nu vist nou dun of dicht bezet Robert? Ik vind het met dit weer vrij uitzonderlijk die vangst die jij geboekt heb.... lijkt me logisch.... volgens mij is dat water echt een uniek water......
Met vriendelijke groet,
Robert.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

23-10-2003 17:37

ma op di ga ik maar vissen heb nu om de dag 1 kilo boillies gevoerd en een emmer mais en hennep zo te zien wordt het weer vangen :grin:
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

23-10-2003 17:37

het weer min temp 7 graden wint zuid west

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bart pieck op 2003-10-23 17:38 ]</font>