zijn eieren en soyameel negatief in een boliemix


Plaats reactie

is het gebruik van soyameel en eieren schadelijk in een boliemix voor de vissen en de vangsten

Peiling eindigde op 24-12-2005 21:03

nee deze producten hebben zich al meer dan eens bewezen
27
61%
mischien deze dingen zetten me aan het denken
13
30%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur
1
2%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur en dat een mix zonder soyameel zorgt voor meer vis op de kant
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Chris Gabriele

27-12-2005 09:03

Goedemorgen Mitsz,

Je vangt overigens prima met wat ei-albumine in m'n bolletjes en dat illustreert al weer de betrekkelijkheid van dit gesprek.....

Helemaal mee eens Mitsz, maar beetje zeveren over aas/ingredienten en we pakken soms leuke dingen op van de discussies.

Dat werken met eipoeders meer smaak verandering teweeg brengt zou best kunnen.
Een ander voordeel naast het hygienisch werken met de poeders is dat je vocht moet toevoegen.
Dit kan voor een gedeelte water zijn, maar ook atraktors
Er is ruimte om te spelen met wat voor vocht je toevoegd.

Dat is eigenlijk waarom ik boilies maken leuk vind, je kan alle kanten op.


gr Chris.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-12-2005 09:15

Mag ik kort eens wat meedelen?

Als eitjes een negatieve werking zou hebben op je boilies, zou je geen vissen meer vangen na die 10tal jaar dat ze nu al met boilies vissen. Want vanaf het begin zitten er eieren in verwerkt. Dus als we nu nog altijd vangen op boilies en het wordt al enkele tientalle jaren gebruikt zou ik bijna van zelf denken dat eieren geen negatieve effecten heeft op de boilie.

En als er boilies al enkele dagen in het water liggen en er zou dan een eigeur van afkomen, zou ik zeggen dat dit geen probleem is want na enkele dagen zouden je ballen wss al opgegeten zijn. en de karper zal nooit die eigeur kunnen linken aan die boilies waar jij mee vist. Of toch niet aan een haak met wat boilies er rond. Waarom denk je dat sommigen zo goed vangen met boilies zonder flavour of kruiden, gewoon een deegje met eitjes.

Jongens, wat heeft het voor zin om het ei te vervangen door eiproducten? je gaat dan nog die geur hebben. Mss heeft het wel een voordeel van vertering en voedingswaarden. Maar ik ga me zelf dan wel gelukkig prijzen als iedereen met een vervangmiddel voor eieren vist en ik niet, je bent dan lekker anders.
Chris Gabriele

27-12-2005 09:20

Goedemorgen Kenny,

Jij gaat je zelf gelukkig prijzen als iedereen met een vervangmiddel voor eieren vist en ik niet, je bent dan lekker anders.

Misschien prijzen de mensen die eieren vervangen zich nu wel gelukkig ;-)


gr Chris.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2005 10:01

Wel of geen eieren in je mix is wel erg betrekkelijk.
Ik het boek van Eddy gelezen de reden dat hij geen eieren in zijn boilies wilde is dat hij de geur niet aangenaam vond als ze een paar dagen in het water hebben gelegen.
De olieen en flavours zijn uit d ebol gelekt en wat je dan overhoud is een meelbolletje die stinkt naar rotte ei...
Kan ik me iets bij voorstellen, maar...
In een andere passage wort er geschreven dat ze op KK visten en juist boilies (net als Luc de Beats) vooraf lieten weken in een bak water, zodat de geuren en attractors eruit zouden lekken en ze met voorgeweekte boilies gingen vissen.

Wat Chris al aangaf was dat je met eipoeder de bollekes moet aanmaken met vloeibaar materiaal, dit kan water zijn, maar ook olie, aangelengde melasse, flavou, maggi, ga zo maar door...

Op deze manier kan je juist iets heel extra's meegeven aan je bol en ik denk dat je ook hierin misschien het succes van Eddy kan zien.

Mitsz heeft al een paar keer aangegeven dat het gek is dat er enige dressuur op de soja en eieren zou zijn.
Hoe moeten we dan de successen zien die je nog steeds boekt met griemseel, tarwemeel en maismeel.
En hoe zit het dan met de vismeel...??

Dat zou betekenen dat je echt met geheel vernieuwende ingredienten moet komen wil je nog leuk kunnen vangen...

Persoonlijk geloof ik in het feit dat juist het voorvoeen de remmingen wegneemt bij de vis, of er nu ei in verwerkt zit of de boilies gemaakt zijn met eipoeder.
Door goed te voeren en de vis het vertrouwen te geven in je aas, zal je de vis makkelijker en sneller vangen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 10:18

Marijn, dezelfde discussies werden al gevoerd toen jij nog pampers om had en...zullen ook nog steeds gevoerd worden als jij mijn leeftijd berekt hebt :lol:
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-12-2005 10:23

chris,
als je nu je boilies maakt met ei doe je er toch ook olie bij en attractors.
dus als je dat nu bij de eitjes doet of bij het water(die al terug een probleem heeft met olie) zal je volgens mij hetzelfde uitkomen. als je nu 100ml olie toevoegt aan je eitjes of je doet dit nu bij iets anders. WAt gaat het uitmaken?

je kan evengoed nu een deel van je ei wegnemen en het vervangen door die dingen.
kijk maar naar Evert Aalten, die doet er water bij. maar dit water kan je vervangen door allerlei producten zoals al gezegd.

Maar ik denk dat je vlug een overflavourde boilie krijgt als je bv je boilies wil aanmaken met een flavour of olie.
wat niet altijd goed is voor je vangsten.
Chris Gabriele

27-12-2005 10:28

Hey Aart,

dezelfde discussies werden al gevoerd toen Marijn nog pampers om had en...zullen ook nog steeds gevoerd worden als jij mijn leeftijd berekt hebt.

Aart, tegen die tijd heb je de pampers fase ook weer gehad ;-)

Er zijn trouwens al jaren lang merken die geen eieren gebruiken.

gr Chris.
Chris Gabriele

27-12-2005 10:30

Kenny, je kan dan bv mais vocht gebruiken of eventueel andere vloeibare ingredienten.

De opties zijn zo groot, het is waar je voor kiest.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-12-2005 10:32

idd,
maar er zijn aan iedere manier van werken voor en nadelen.
en iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar voor hij kiest.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 10:37

Chris, misschien wel gereincarneerd als een karper :lol: Er zijn ook al jarenlang merken die de grootste shitzooi gebruiken, de prijs voor granen op de wereldmarkt is nog nooit zó laag geweest dan nu, minder dan 10 cent per kg...
Chris Gabriele

27-12-2005 11:13

De grootste shitzooi gebruiken ;-)

Aart, het veranderd wel met merken die shitzooi gebruiken.
Gebrui jij ook Shit?
De kwaliteit verbeterd steeds meer van ready mades en freezers.

De laatste jaren proberen steeds meer bollen makers zich te onderscheiden met een ander proces om bollen te produceren of kwaliteits ingredienten te gebruiken.

Zoals stomen waarbij de smaak beter behouden blijft en minder verlies van celvocht. ( je kan ook het stoomwater van een smaakje voorzien)

Pftt, legio mogelijkheden Aart en de bekende merken hebben allemaal hun eigen streepje voor.
Chris Gabriele

27-12-2005 11:16

Aart, wanneer jij reincarneerd als een karper dan ga je eerst op de foto...dat gebeurd met alle spiegeltjes die uitgezet worden...

Jij wordt ongetwijveld mijn target dan...wie het kleine niet eert..
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2005 12:00

Aart,

Als jij terugkeert, zal het ongetwijfeld een bak van een volschub worden ;)

Kenny,

met het kookvocht van je partikels kan je heel goed je bollekes aanmaken... Geur en smaak verenigd, wat wil je nog meer?
Uiteindelijk gebruik je dezelfde verhouding flavour, teveel zou killing zijn.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2005 12:18

Chris, ik vis ook met 'shit' maar dan andere shit (een 'Zwolse' merknaam) en dan weet jij wel wat ik bedoel...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2005 13:15

En ik vis er ook mee... :)
peter andrae

27-12-2005 14:25

Marijn over die bulk had ik in een andere topic ook wat gezegd kwam geen reactie op de heren hadden het te druk met elkaar,zullen we het daar ook over gaan hebben altijd maar dezelfde bulk tarwemeel griesmeel enz dan zou dat ook na al die jaren een negatief effect op de karper moeten hebben,en toch gebruiken wij het allemaal in de bol.


Karpers vang je aan de waterkant en niet thuis mixen aangemaakt met eieren vangen gewoon goed wel leuk heb je straks de ei vissers en de eipoeder vissers :lol:.


mvg peter.
peter andrae

27-12-2005 14:27

Vers voeren vissen de 3 vvv.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2005 15:18

Peter,

Ik geloof ook niet in verhalen als dressuur op tarwegries en tarwemeel of tarwebloem..
Ik vang er nog steeds erg goed mee en puntje bij paaltje moet die bol gewoon neerkomen op het goede plekkie.

Ik ben wel van mening dat je op water waar veel wordt gevist met een goede aantrekkelijke bol meer vis zal vangen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-12-2005 15:25

Ik geloof helemaal niet in dressuur, wel in conditionering.
Wel in de drie V's Voedsel, Voortplanting, Veiligheid.
Oke nog een vierde V erbij dan vitamine V.
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

27-12-2005 17:20

Drie VVV

Vangen, Vooral Veel
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

31-12-2005 16:10

als je nu boilies wilt maken zonder eieren, kan je dus best eipoeder (en ei-albumine???) toevoegen?
moet je dat ook nog zorgen voor een extra binder en uitharder in je mix?
en hoeveel gram eipoeder moet je gebruiken in je mix?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-12-2005 20:29

Jelle, ei abuminne is daar het juiste middel voor!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

01-01-2006 08:41

Jelle

Op 5 kilo droge mix, 400 gr eipoeder heel, en 200 gr eialbumine, dit alles goed door de mix mengen, totdat je geen klonten meer hebt.

Daarna vocht toevoegen, olie ( altijd olie voor het draaien) , flavour, amino's , water ( of het vocht van je geweekte hennep, van je tijgernoten, of ranja) of het water waar je in vist. Dit is onbeperkt natuurlijk.

Totdat je je deeg klaar hebt die goed aanvoelt om te draaien.( kijk wel uit in de warme zomermaanden met water droogt het sneller in).


Reken het anders terug naar een kilo, en probeer het eens, schrijf het goed op ( ook het gewicht van het totale vocht) je kan daarna super snel je boilies draaien als je de verhoudingen goed hebt.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-01-2006 14:31

Ray,

Weet je dit zeker, 80 en 40 gram op een kilo is aardig aan de lage kant. Maar dat zal waarschijnlijk ook wel veel met de samenstelling van de mix te maken hebben en hoe hard/taai je je boilies wil hebben natuurlijk.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

01-01-2006 14:36

Bart

Ik draai hem al een tijdje zo, en na het koken is die goed hard.Je kunt iets hoger gaan met de eial. Je kunt dit terug rekenen, ei is 60 gr 80 % vocht enz enz.


Wat je zegt is mischien wel waar dat het kwa mix wel eens anders kan zijn.


Bart je hebt ook een pb.