Helaas geen karper vannacht, in namiddag terug

Peter van Loo schreef:Ps jij kan vast ook wel een schapen bouillonblokje maken Cees de levensmiddelentechnoloog?
Hilco Meijer schreef:Dat een karper kan zien, lijkt mij duidelijk, maar azen doet ie voornamelijk op reuk en smaak.
Dat is in ieder geval wel een wetenschappelijk bewezen feit! Is overigens gebaseerd op reflexen. Simpel gezegd, hap, slok, weg, of niet natuurlijk.
Het visuele aspect nader bekeken, zin of onzin?
Eerlijk gezegd, ik weet het niet, mogelijk kun je het niet uitsluiten. Wat ik wel weet is dat vissen minieme concentraties van iets wat mogelijk eetbaar is kunnen waarnemen.
Voorbeeld, een wetenschappelijk onderzoek aan meervallen. Ging in dit geval om knikkers, een deel aangeraakt door mensenhanden en een deel niet. Uitkomst: alleen de knikkers die aangeraakt waren door mensen, leverden een reactie van de vissen op. Humor toch!
Hoe een vis zijn eten vindt is trouwens een wetenschap op zich, denk b.v. aan een snel stromend water in de nacht. Zeg maar, hoe vindt ie het juiste spoor? Is waarschijnlijk ooit begonnen door trial and error en geëvolueerd door Darwiniaanse principes.
Waar het mij vooral om gaat is, dat er door de aasfabrikanten veel onzin verkocht wordt.
Een goed voorbeeld zijn de speciale hookbaits, sec bekeken is het natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Mensen zo werkt het niet!!!
Dom ben je in ieder geval niet.
Wat gebeurt er als je karpers triggert?
Dan krijgt de reflex de overhand en gaan ze veel meer testen, oftewel happen, en mogelijk speelt het zicht daar ook een rol.
Ik bedoelde idd. tijgernoot.
Hilco Meijer schreef:Dus Peter, te ontwikkelen viel er niet zo veel, oftewel je lult uit je nek met je toegevoegde suikers.
Misschien zijn de meeste karpervissers toch wel dom.
mike de jong schreef:Wellicht maak ik mij belachelijk met deze opmerking maar de vis moet het aas toch eerst waarnemen (visueel) dan ruiken (detecteren) om het aas alvorens te pakken en dan te proeven?!?!?! het visuele en het uitlekken van de liquids is in eerste instantie het belangrijkst?
Arno van Beek schreef:Op een gezond water wel, een hoop daytickets en betaalwateren zijn echter "overbevolkt" en dan is natuurlijk voedsel schaars.
In de/het koude winter/voorjaar dan is dit soort voedsel ook schaars op de meeste wateren en dan geeft het zeker wel een voordeel.