voerplek aanleggen: welke eigenschap boilie in welk jaargeti


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-09-2003 17:32

Beste Mensen,

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten wat betreft de eigenschappen die een boilie moet bezitten voor een voerstek aan te leggen in een bepaalde periode.

Ik heb dit uit de boekjes en wat eigen ervaring op kunnen maken:
- winter & voorjaar: boilies op basis van koolhydraten, dus bijvoorbeeld een reguliere flavour of extract
-zomer & herfst: boilies op basis van vetten, dus vis/vleesmeelboilies + wat andere toevoegingen.

Zou ik bijvoorbeeld in de herfst een voerstek aan kunnen leggen met vis/vleesmeelboilies zonder de vissen snel te verzadigen voor de winter of zouden jullie juist in de herfst een boilie gebruiken die je, mocht je willen, in de winter ook kunt gebruiken. Je hoort de een namelijk roepen : "herfst = vismeelboilies", en de andere zegt weer: "nee joh, koolhydraten, je mag de vis niet verzadigen!"

Wat vinden jullie hiervan/hoe denken jullie hierover?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

17-09-2003 17:58

Misschien kun je langzaam overswitchen.
Dus begin van de herfst goed doorvoeren met vismeelboilies en dan langzaam overstappen op koolhydraten.
Dus een tijdje vismeel + koolhydraten voeren.

Lijkt me dan wel een goede optie.
Heb persoonlijk geen ervaring met voerstekken maar dit lijkt me logisch.

groet,
Koen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-09-2003 19:38

Bas, leuke topic in ieder geval.

Oke dan mijn "mening" betreft dit onderwerp.

Dit jaar ben ik in maart begonnen met het starten van een campagne. 3 maal per week 1 kilo per keer vismeel boilies voeren. Homemade's.
Ik ben hiermee het hele jaar door gaan vissen en heb niet echt punten gevonden wat ik opmerkte. Oke, de winter en najaar moeten nog beginnen. Dus kan ik daarna pas een conclusie trekken. Maar ik zou zowiezo wat doen, waar jij bij denk wat goed is. Want hierover zijn niet echt vaste punten waar iedereen zich aan houd. Dus t is erg verschillend.
Probeer het uit.

Ik ga lekker door met die visjesboilies. :smile:

Ben benieuwd hoe dat zal gaan uitpakken.
Nu voor dit najaar verhoog k de dosis. Maar denk ik na oktober halveer ik weer. En dan rustig kalm aan gaan voeren/vissen.

Overigens in mijn boilie is een 25% vismeel. Dit vind ik in vergelijking met andere mixxen voor een vismix NIET veel. Ik denk dan ook dat het wel lukt deze winter met die bol.

Succes ermee

Frank
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-09-2003 20:42

Bas,

Ten eerste meneer de Baets heeft hierover een heel interresant stuk geschreven in zijn boek de Dunne Lijn. Daar kun je echt een hoop informatie halen m.b.t. dit onderwerp.

Ten tweede vind ik het veel belangrijker om te kijken na de hoeveelheid aas en stekkeuze. Zodra de watertemperatuur onder de 10°C komt ga ik flink terug in de hoeveelheid aas die ik gebruik. Ik gebruik meestal de zelfde mix als in de zomer maar voer dan niet meer. Hooguit een paar PVA zakjes met een paar boilies. Een PVA zakje met boilies naast het haakaas moet het gaan doen. Heel belangrijk bij wintervisserij, zoek de vissen op! Kijk naar dooie hoeken waar de zon op staat en heel belangrijk, hoeken die uit de wind liggen!

Succes,
Bart
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-09-2003 21:20

Ja, Bart dat boek heb ik al, maar er wordt dus niet in beschreven, in welk jaargetijde je moet switchen en welke ingredienten gebruiken. Vandaar.

Kijk, ik zou graag een boilie draaien waarmee ik een heel eind richting de winter kan vissen, en dus voorvoer, maar de vissen zo min mogelijk wil verzadigen. Maar met vismeel is dit snel aan de orde, denk ik.

_________________
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Hofkens op 2003-09-17 21:28 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-09-2003 21:44

Bas,

De Dunne Lijn snap je pas echt als je hem voor de 3e keer hebt gelezen. Vooral door de regels heen lezen, als je snapt wat ik bedoel. Je zult zien dat er meer over zomer en winteraas instaat dan je denkt!

Groet
Bart
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-09-2003 21:48

Ik heb het reeds 2 keer gelezen, maar kun je misschien via een prive bericht zeggen wat je/Luc bedoelt? Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Stijn Verhulst
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-09-2003 02:00
Locatie: belgie

22-09-2003 18:10

nog ne keer lezen é
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-09-2003 18:57

Bas,

Ooit schreef ik een meeltje naar ons aller bekende Douwe Bijlsma, het ging om de gestelde vraag;
Is eiwit een absolute leidraad?
Een andere zeeer bekende karpervisser vond er wel een mooi aasartikeltje inzitten..

http://home.wxs.nl/%7Ewitt0199/Nieuwesi ... ntNorm.htm

Kort samengevat, in de winter meer dierlijke eiwitten, maar minder voeren.

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-09-22 19:46 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2003 19:00

Je moet onderscheid maken tussen voorvoeren
of instant vissen! Bij voorvoeren vind ik de
samenstelling heel belangrijk, nu zal ik al-
tijd voor een schrale mix gaan (crap), om de
vis niet te verzadigen!
Bij instant vissen is de samenstelling iets
minder belangrijk, omdat je nu niet voorvoerd
en alleen maar een paar boilies tijdens het
vissen om je rig gooid, de vis krijgt nu niet
de kans om te verzadigen! Wel zou ik ook niet
bij het instant vissen, voor hoge eiwitrijke
boilies gaan! Zelf vis ik bij het instant
vissen ook met een crap boilie, dus dat kan
ook! Bij het instant vissen is de samenstel-
ling dus iets minder belangrijk in mijn ogen!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-09-2003 19:08

Benny,
helemaal eens met jou instantvisserij.

Echter,
het ging Bas dan ook niet om het instant vissen.

Voerplek aanleggen; welke eigenschappen boilie in welk jaargetijde?

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

22-09-2003 19:16

benny, wat bedoel jij hier met een schrale mix??
veel/weinig eiwitten, veel/weinig koolhydraten, veel/weinig vet??
groetjes Da Fox
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2003 19:18

Henk,

Ik vis het gehele jaar doot met dezelfde zoe-
te crap mix, alleen zal ik tijdens de winter
de olie weglaten of sterk verminderen!
Dus ik voer en vis het gehele jaar met dezel-
fde mix, ook instant gebruik ik deze mix!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2003 19:35

Kees,

Met schraal bedoel ik, weinig tot geen vet en
zeer weinig voedingswaarde! Dus veel koolyh-
draten, en weinig eiwitten!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2003 22:08

Benny,

Dus schraal houdt slechts verband met de voedingswaarde en niet met verteerbaarheid?

Groeten, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-09-2003 23:24

Kees,

De verteerbaarheid is dus ook van belang, ik
voeg dan ook zo'n 25% kanarie zaad toe!
Met schraal bedoeling ik inderdaad een lage
tot zeer lage voedingswaarde.

groetjes Benny
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

23-09-2003 00:04

Hoi ,

Ik denk dat je best het hele jaar door met dezelde mix uit de voeten kan. Zoals eerder ookal aangehaald is het belangrijk om op de hoeveelheid te letten die je in het water gooit. Het is bekend dat wanneer er in het najaar heel veel met vismeelboilies wordt gevoerd, de vangsten compleet stil kunnen vallen naarmate het winter word. Dit omdat de vissen hun reserves al voldoende op hebben kunnen bouwen in het najaar dus geen drang meer tot azen hebben.
Vis je op een water waar dit gebeurd, is het misschien handig om een op een of andere manier attractiever is?

Mij lijkt het een voordeel om het hele jaar door met dezelfde boilie te vissen, omdat de vis hem dan altijd zal herkennen.Logisch gevolg is misschien dat de karper ze makkelijker pakken in periodes dat ze minder actief zijn.

Mvg Fokke
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 08:22

Heren,

Hoe komt het dan, dat een Engelsman afgelopen winter zeer goed gevangen heeft en als verklaring geeft dat dit komt doordat hij veel gevoerd heeft? Dan is veel ook echt veel. voorbeeld? 15 kilo bollen en binnen 5 minuten beet. (en dan even buiten, dat dit wel of niet goed is voor vis en/of milieu)

Geluk? Kan. Maar ken er nog een paar voorbeelden, op heel ander water. Sterker hele andere landen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 11:59

fokke, als de vis niet meer bijt in de winter als er gevoerd is met vismeelboilies, dan is er dus gewoon te veel gevoerd. of eigenlijk niet. de vissen komen de winter dan vrij probleemloos door. als ze de hele winter op zoek moeten naar voedsel om een beetje in leven te blijven is er te weinig voedsel in het water aanwezig geweest (zowel natuurlijk als kunstmatig) ik vind het totaal niet erg als op de plas waar ik nu zit de vangsten eind november stilvallen. het is dunbezet en ik vind daar de kosten niet meer op wegen tegen de baten. swinters wil ik een beetje actie krijgen, dit doe ik wel op dichter bezette putten. daar heeft de vis vrijwel nooit genoeg voor gehad om het een winter uit te zingen
groetjes Da Fox
Karst-Erik Bus
Berichten: 33
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: belgie

25-09-2003 15:23

Je moet in de winter juist niet met een hoog percentage vismeel in je boilies voeren. Je kunt wel met vismeelboilies voeren maar gooi er dan een flinke scheut visflavour of olie bij. (pas op dat het niet te koud is dan gaat de olie stollen) en hoogstens 10% vismeel in je mix. In de zomer daarentegen vangen vette vismeelboilies supergoed ik gebruik vismeelpercentages van 50% met een flinke scheut sardineolie. In de winter daarentegen kunnen de karpers de grote hoeveelheid dierlijke eiwitten in de boilies niet meer verwerken en zetten dit om in vet. ook raken ze zeer snel verzadigd. al na een paar boilies... daardoor blijven ze minder lang op de stek en is de kans dat ze jou haakboilie opeten stukken kleiner. met zogenaamde "crap" boilies met vismeelflavour kun je een grotere voerplek maken die eerder opgemerkt wordt. waar ze langer op blijven en des te eerder jou haakboilie opeten
Plaats reactie