hoeveel mais te voeren?


Plaats reactie
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

16-09-2003 11:25

Heeft iemand een idee hoeveel mais gevoerd kan/moet worden op een kanaal zonder scheepvaart (alleen wat pleziervaart)? Met een goed bestand aan karper (zoals vele kanalen) en een diepte van ong. 1,5 m. en breedte van ong. 15m. Ik praat hier over een voercampagne van 3 dagen en deze derde dag wordt er ook gevist. Let wel, we voeren zoete mais uit blik (gebrek aan tijd ed.). Zelf heb ik zitten denken aan ong. 2,5 kilo per stek per dag...(uitlek natuurlijk). Mijn grote angst is nl. dat ik of juist te weinig of te veel voer...

Bij voorbaat dank,

Gijs
mark hofman.

16-09-2003 12:21

ik ben er eerder bang voor dat je gaat witvissen!

gewoon harde mais gebruiken. het bereiden kost niet zoveel tijd hoor. ik kook ze ongeveer een half uurtje en dan heb je al gouw 2 kilo mais met een aargige pan.

ik zou dan ongeveer 2 kilo voeren per stek. niet alles op een hoop maar wat versreider.

mark
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

16-09-2003 12:32

Hoi Mark,

bedankt voor je info...

Hoezo witvissen? Ik heb tot nu toe altijd prima resultaten geboekt op zoete mais uit blik. Bovendien zie ik niet in waarom hardere mais geschikter zou zijn dan zoete. Natuurlijk zal hardere mais lastiger te verwerken zijn dan zoete, waardoor misschien
meer mais blijft liggen voor de karper. Maar als je genoeg voert, heb je hier geen last van. Ook denk ik dat witvis karper aantrekt.
Maar jij zou voor 2 kg. per dag per stek gaan en dan vnl. verspreid voeren. Ik denk dat dit redelijk overeenkomt met mijn idee van 2,5 kg., immers de witvis zal meer mais wegnemen...

Dankje,

Gijs
mark hofman.

16-09-2003 14:38

over witvissen bedoelde ik dat zoete mais absoluut witvisgevoelig is. zelf voorntjes eten het zonder problemen. harde mais daarintegen is moeilijker voor kleinere vis om te eten....daarom laten ze het liggen.... en dus geen last van witvis

alhoewel ik vaak zat gek van al die brasems wordt als ik met mais vis!

mark
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-09-2003 18:17

Ik denk dat je beter met harde mais kan voeren, omdat je dan idd minder last van witvis hebt. Ook is het veel goedkoper dan blikmais. Volgens mij zijn dat heeeeel veel blikjes wat jij in gedachten hebt. Bovendien zou zelfs zo'n grote hoeveelheid zo weg zijn als er een school witvis langs komt. Ik geloof best dat witvis karper aantrekt, maar ik denk dat de mais al weg zou zijn voordat er echt karper op komt. Ik heb een grote pan waar ik ca 4 kilo in een keer in kan klaarmaken. Zo veel tijd kost het niet, als het eenmaal kookt hoef je er niet constand bij te blijven. Natuurlijk kan je met harde mais ook een keer een brasem vangen, maar over het algemeen is dat een stuk minder dan met blikmais. Bovendien blijft harde mais er beter aan zitten dan blikmais, blikmais is er voor witvis nogal makkelijk af te eten of scheurd uit tijdens de worp.
groeten,

Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie