Hoe een fijnere mix te maken?


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-09-2003 14:28

Beste Mensen,

Ik ben dit jaar begonnnen met het zelfdraaien van boilies. Mijn basismix is:
1 deel polenta,
1 deel griesmeel,
1 deel sojabloem.

Maar als ik mijn lijnen binnendraai, na een paar uur in het water te hebben gelegen, zie ik vaak dat er op de buitenkant van de boilie een soort van pukkeltjes/blaasjes zitten. Ik denk dat dit de polenta is, en ben eigenlijk van plan dit te vervangen door maismeel, omdat ik eigenlijk een iets fijnere mix wil hebben. Maar nu wilde ik allereerst weten of jullie dit ook hebben met deze basismix, of jullie weten of maismeel een beetje goed te houden is, want ik ergens gelezen dat het snel bederft en of ik dmv polenta te vervangen door maismeel wel een fijnere boilie krijg?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

08-09-2003 18:01

Gewoon proberen Bas, opzich is er niks mis met je basismix. En of je nu polenta of maismeel neemt dat is meer een persoonlijke keuze.
Persoonlijk zou ik eerder :
2 delen Maismeel
2 delen sojabloem
1 deel griesmeel nemen.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. dus doe er je voordeel mee en expirimenteer wat met je samenstelling. Net zolang tot je het voor jouw gewenste resultaat hebt berijkt......

Mvg Michel.
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

08-09-2003 19:00


Op 2003-09-08 14:28, schreef Bas Hofkens:
Maar als ik mijn lijnen binnendraai, na een paar uur in het water te hebben gelegen, zie ik vaak dat er op de buitenkant van de boilie een soort van pukkeltjes/blaasjes zitten.



Kleine witvis!!

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

08-09-2003 19:05

ik gebruik al gemaakte boilies uit de winkel
die worden ook pukkelig na een paar uur in het water.
ik vermoed dat dat komt door kleinere vissen die er ook aan sabbelen
het ligt denk ik niet aan de mix van jou
groetjesen trek er nog een paar dikke uit
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-09-2003 21:33

Bas,

Het blaasjes probleem komt juist door die fijnere mixbestanddelen als Sojabloem en Polenta.
De eigenschappen van deze ingredieënten dragen ertoe bij dat de in de boilie aanwezige lucht, vocht en aroma's bijna niet kunnen ontsnappen.
Soja bloem bevat eiwitten/gluten die lange strengen en ketens vormen zonder te breken tijdens het deegdraaien, het is daarom ook een uitstekende binder.

En eigenlijk weer net te goed, je kunt het vergelijken met kauwgom, het houd de smaakstoffen veel te lang vast en gaat blaasjes vormen omdat door de vochtopname de glutenstrengen weer taai worden, en lucht of andere stoffen niet kunnen ontsnappen.

De blaasjes zijn eigenlijk opgehoopte gasbelletjes welke worden tegengehouden door de natte te taaie buitenschil van je boilie.

Beter is De Soja bloem te vervangen door een grovere meelsoort.
Dat zou dan Maïsmeel kunnen zijn maar ook Tarwe-volkorenmeel en gedeelte Roggemeel zou goed kunnen zijn.

Zelfs Soja-meel zou al een verbetering zijn, juist door zijn grovere en minder bindende structuur.

Dus niet nog Fijner maar liever wat Grover.
Effe proberen en ik hoor het ongetwijfeld weer?

Sportieve groeten Henk
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

09-09-2003 13:37

Daar kun je van op aan, Henk. Maar ik heb nog nooit soja-meel zien staan/liggen in de hengelsportzaak. Weet u dat ik die daar toch zou moeten kunnen halen? En blijft die sojameel een beetje lang goed , want zoals reeds gemeld had ik op internet gelezen dat bijv. maismeel snel bederfd?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-09-2003 21:18

Bas,

De meeste meel en bloemsoorten zijn beperkt houdbaar, ik denk aan 4 tot 6 weken, mits koel en donker bewaard in een goed sluitende plastic emmer met deksel.

Soja-meel ken ik ook niet, enkel Soja bloem- vet en ontvet.
Daarnaast is er ook Soja schroot, welke wel vrij grof van structuur is.

Probeer eens bij
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.wielco.nl" target="_blank" class=bericht>www.wielco.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Plaats reactie