Is dat wel zo?


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-09-2014 22:32

Uit een eerder topic...
leg voor de gein is 1 RM in een glas water en 1 freezer in een ander glas laat dat een paar dagen staan......dan moet jij eens kijken welk glas je als eerste weg gooit omdat het water stinkt en helemaal troebel is...... JUIST

dus kom dan niet met dat die ballen van merk 'pieeeeeep' (wijziging door topic starter) liggen te verrotten op de bodem van je plas dat zijn de freezers die dat doen.


De freezers dus?

Paar jaar geleden een 25mm Dynamite Marine Halibut en een grote simpele homemade bol, bereidt met verse eitjes, beide in een apart schaaltje water op het aanrecht geplaatst.

Na een dag of drie vier stond op de nog redelijk harde 'ready' een smerig witte slijmlaag en de simpele thuisvlijtbol viel bijna uit elkaar toen ik er lichtjes op drukte. Het water van de laatste rook en smaakte (vinger gedept) naar de boilie en die eerste wilde ik niet eens proberen.

Denk dat die 'eigenbrouwbol' door waterbewoners, van welk formaat dan ook, al lang weg was geweest!

Overigens 'test' ik elke boilie die ik in mijn handen krijg zo altijd en bij home made bollen voeg ik er altijd wat zout aan toe...

Er is me gebleken dat er readies zijn die lang intact blijven, maar ook kant en klaar spul dat niet eens 12 uurtjes red. Zo kan dat ook voor freezers gelden. Maak je alles zo hard als beton met een groot aandeel ei-albuminee, lijnmeel, bloedpoeder etc., dan zal een ready het langer volhouden zonder te gaan verzuren. Maar wordt die slijm ready nog wel genomen?

Vis waar vis zit, da's al snel, en voer met je verstand :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-09-2014 23:42

Marco, leuke topic om over na te denken.

Ik weet uit het verleden -toen ik ze veelal nog zelf maakte - dat ik de verhoudingen ging aanhouden van die karpervissers die destijds zo'n soort boiliereceptenboek schreven (namen kwijt, volgens mij een duo), waardoor ik ook destijds onderzoek ging doen naar vele (nieuwe) ingredienten. De boilie testte ik wel of die 24 uur hard genoeg bleef. Door inderdaad de glaasjes water met boilies te laten staan gedurende enkele dagen. Ik gebruikte al vroeg zout om ze langer goed te houden buiten de vriezeren, als smaakversterker (ik kook graag, dus logischer wijs stopte ik dat erin, evenals allerlei aziatische spijzen/kruiden). Langer dan 24 uur wilde ik ze niet hard laten zijn.

Maak je alles zo hard als beton met een groot aandeel ei-albuminee, lijnmeel, bloedpoeder etc., dan zal een ready het langer volhouden zonder te gaan verzuren. Maar wordt die slijm ready nog wel genomen?


Zouden die boiliefabricanten dat niet allemaal (moeten) doen, zo'n onderzoek? Er zijn inmiddels ook boilies die zo'n aparte laag (slijm ready?) al na enkele uren vertonnen, of wat te denken van Goo.

Later penviste ik steeds meer, waardoor ik besloten heb om inmiddels zo'n 12 jaar zelf geen boilies meer te "bakken". Tegenwoordig komen de "grote" hoeveelheden door mij gekochte boilies wel in het rivierwater terecht, waarvan ik hoop dat het opgepikt wordt door allerlei vis -met name karper- en ook als zodanig uiteenvalt binnen/na 24 uur.
Hoezo "grote"? Ik denk dat ik bescheiden voer in tegenstelling tot de meeste karpervissers op de rivier. (max 2 kilo per keer, icm particles, meestal 1 keer vooraf, daarna vissen). En ja, ik vang, misschien niet zoveel als anderen, maar ik vang bijna instant, in korte tijd. Statisch vissen maakt inmiddels nog slechts een deel van mijn visserij uit.

De RM boilies test ik wel altijd zelf en ik ben tot nog toe best tevreden over de huidige boilies.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-09-2014 10:00

Zouden die boiliefabricanten dat niet allemaal (moeten) doen, zo'n onderzoek? Er zijn inmiddels ook boilies die zo'n aparte laag (slijm ready?) al na enkele uren vertonen, of wat te denken van Goo.


Bij readies hebben de producenten geen profijt van een onderzoek. Die mening deel ik met meer personen, want da's schijten in de eigen geldbuidel. Ik weet overigens niet wat het slijm na die dag of drie a vier was, maar prettig ruiken deed het niet.

Overigens ook eens een stortplaatsje van een (omgevallen?) emmertje boilies onder het kantje tussen de steenstort zien liggen. Die bollen vertoonde een zelfde soort slijmlaag. Geen flauw benul hoe lang het er al lag en een aantal dagen later lag het er nog met wat groene alg (?) vorming of hechting. Voorbeeldje van spul wat blijft liggen waar dus geen vis komt en zelfs niet de nijging heeft om uit elkaar te donderen. Overigens doken de koeten op die stek wel altijd vol op mijn eigen freezers, maar lieten ze dus dat spul onder de oever liggen. Gevalletje buikje vol en niet bevallen misschien?

Matigheid lijkt me daarom zeker een groot goed.., met welke bol dan ook. Zit vis er goed op, dan kan je alsnog doordacht gas geven :wink: .

Goo betekend trouwens zoiets als slijm zoals je waarschijnlijk weet. Het recept dat ik op CB voorbij heb zien komen werd gemaakt met glycerine. Heb het thuis geprobeerd en vond het te snel uitharden. Kon het met een lepel trouwens wel telkens weer slijmerig krijgen, ook al was het uitgehard! Maar o.a. melasse, een natuurproduct, werkt niet veel anders en heeft die enkele keer dat ik het (of iets anders) over een hoop bollen gooi mijn voorkeur boven chemie...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-09-2014 16:25

Ik heb dezelfde ervaringen, een home made bal (en trouwens ook een tweetal freezers waar ik langere tijd mee gevist heb) vielen in een glaasje water na een paar dagen al bijna vanzelf uit elkaar. In normale omstandigheden waar je ook nog te maken hebt met waterdiertjes en eventuele stroming denk ik dat ze tegen die tijd al lang weg zijn.
Een jaar of 12-14 geleden denk ik, verspeelde ik ooit op een klein watertje een complete, beaasde leader. Een week of 3 later viste ik het systeem wonderwel weer op, de ready zat er nog steeds aan en was omhuld door een soort ranzige, wittige slijmlaag.
Doe mij dan maar de bol die na een paar dagen uit elkaar valt en op dat moment door zo ongeveer alles wat zwemt geconsumeerd kan worden. Als het aas tegen die tijd nog niet door karper gegeten is ligt het of op de verkeerde plaats, of de karper wil het aas niet, of beide. Liever dat het dan door andere organismen opgeruimd wordt dan dat het er nog weken (maanden?) ligt te rotten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie