Conserveringsmiddelen


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2003 10:02

Dames en heren,

Kwam niet geheel toevallig onderstaand artikeltje tegen. Geeft toch te denken. Als men al onze trouwe 4voeters vergiftigd, wat kan er dan wel niet in onze boilies/pellets gepletterd worden?

Zal Mike van Z. dan toch gelijk hebben?

MVG

Klaas


Dit is geen ludieke titel. Het is de trieste waarheid, welke wettelijk is toegestaan.

Ik was in het bezit van zes honden, die jarenlang allen hetzelfde "complete" hondenvoer hebben gegeten. Een hond is begin dit jaar overleden met een ongelooflijk vergrote lever. Had ik toen geweten wat ik nu weet, dan had ik sectie laten verrichten. Inmiddels zijn bij drie honden de nieren zodanig aangetast, dat zij voor de rest van hun leven een eiwitarm dieet moeten volgen. Het zijn drie niet verwante honden (een kruising boxer/bouvier, een Jura Niederlaufhond en een Jack Russell Terrier) van verschillende leeftijden. De aantasting van de nieren werd binnen een periode van twee jaar geconstateerd, het eerst bij de grootste, gevolgd door de middelgrote en sinds enige weken door de kleinste hond. Deze volgorde komt overeen met de hoeveelheid voedsel die zij eten. Dit kan geen toeval zijn en daarom heb ik alle hondenvoeders-fabrikanten aangeschreven met het verzoek mij mede te delen welke chemische stoffen, zoals conserveringsmiddelen, kleurstoffen en anti-oxydantia zij toevoegen.
Van sommige fabrikanten ontving ik zeer misleidende antwoorden (een had de euvele moed mij te vertellen dat ik met hun product alle problemen had kunnen voorkomen: hun product bevat Butylhydroxytolueen!, halve antwoorden, maar ook correcte antwoorden. Van de producent van het voer dat zij aten heb ik tot op heden nog geen bericht gehad. Van ir. N. Dhont ontving ik uitgebreide documentatie op het gebied van anti-oxydantia en waardoor ik de verklaringen van sommige fabrikanten, dat toevoeging van Butylhydroxytolueen en/of Butylhydroxyanisol absoluut veilig is onder tafel kan vegen.

N.B.
Op 29 september 1989 promoveerde aan de universiteit van Maastricht dr T.J.J Verhagen. Stelling 4 van zijn proefschrift "Toxicology of the food additives BHA and BHT "luidt:
Indien er thans nog een aanvraag zou worden ingediend om BHA als voedseladditief op de markt te introduceren dan zou, gezien de huidige stand van toxicologisch onderzoek, deze aanvraag niet worden gehonoreerd.
Binnen de EEG is de hoeveelheid anti-oxydantia tot 150 mg.(!) per kilogram droge stof toegestaan. Deze chemische stoffen worden uitsluitend toegevoegd om het bederf van vetten tegen te gaan, zodat men productie en distributie niet op elkaar hoeft af te stemmen. Dit maakt het o.a. mogelijk om in een periode waarin de grondstoffenprijs laag is, flinke voorraden te maken.

De gevolgen van anti-oxydantia kunnen zijn:

Butylhydroxyanisol "BHA" ( code E 320)
BHA wordt grotendeels als zodanig uitgescheiden via de urine, maar BHA kan in de lever aanleiding geven tot de vorming van enzymen, die o.a. de belangrijke vitamine D afbreken. BHA kan het gehalte aan vetten en cholesterol in het bloed verhogen
Honden die overgevoelig zijn voor BHA reageren hierop met oedeemvorming. Voor honden, jonger dan 1 jaar, is het gebruik van BHA verboden; voorzichtigheid bij opgroeiende honden is aan te raden. Mits de hoeveelheid (de norm 150 mg/kg voer is niet aan te bevelen) wordt toegevoegd, is er weinig kans op afwijkingen.
Butylhydroxytolueen "BHT" (code E 321)
BHT, oorspronkelijk ontwikkeld om de bewaartijd voor kleurenfilmpjes te verlengen, is een anti-oxidant voor olien en vetten. BHT is meer toxisch =(giftig) dan BHA. BHT wordt onveranderd uitgescheiden en deels geoxideerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever, kan leververgroting veroorzaken en is in verband gebracht met voortplantingsstoornissen, verandert gedrag en veranderde aantallen bloedcellen.
Ethooxyquine (code E 324)
Dit is een landbouwbestrijdingsmiddel (pesticide) dat bij veevoer en honden voer gebruikt mag worden. Er is veel onderzoek geweest naar o.a. de toxische (giftige) bijwerkingen. Dit heeft ertoe geleid dat deze stof voor menselijke consumptie is verboden. Lever- en nierfuncties kunnen ernstig worden verstoord en toxische stoffen kunnen in het lichaam achterblijven, waardoor verschillende nadelige bijwerkingen ontstaan. Ook is aangetoond dat de darmbacteriën ernstig worden aangetast en geminimaliseerd. Hierdoor ontbreekt de balans van de onderlinge bacteriën, hetgeen vergaande gevolgen kan hebben. Onderzoeken hebben aangetoond dat deze verstoringen kunnen resulteren in:
- Droog en breekbaar haar
- Glansverlies
- Schubben op de huid
- Het optreden van dermatitis
- Het verbleken van huid en haar
- Schurftachtige huid
- Vorming van een soort wratten op de huid

De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van een ernstige infectie optreedt
Doet men er niets aan, dan treden ernstige afwijkingen op aan huid en vacht. Medicijnen helpen weinig of niets. De oorzaak moet eerst worden behandeld, wat het beste kan geschieden door ca. 10 dagen vers vlees compleet (diepvries) te voeren en pas daarna over te gaan op voer dat geen Ethoxyquine bevat. Bij ernstige gevallen is het aan te bevelen dat de dierenarts hulp biedt door ca. 500 mg. Biotine extra te geven, aangezien het onttrekken van de verschillende door Ethoxyquine gevormde stoffen kan leiden tot haaruitval (bij gebruik van Ethoxyquine-vrij voer kan de onttrekking van deze giftige stoffen wel 3 tot 4 maanden duren).

Samenvattend

BHA en/of BHT zijn, indien zeer beperkt toegepast, voor zover bekend niet schadelijk. De toegestane hoeveelheid voor de mens (op honden beproefd) aangegeven als ADI (=maximaal toegestane hoeveelheid per dag) is 0,5 mg/kg lichaamsgewicht.

Ethoxyquine
De ADI hiervan was 0,06 mg/kg lichaamsgewicht van de mens. Ook dit werd op honden beproefd en de stof is nu geheel verboden voor menselijke consumptie wegens de aangetoonde toxische werking en invloed. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit bij honden niet zo is. Integendeel, het darmkanaal van de hond is korter dan dat van de mens, vandaar dat de proeven met honden werden gehouden.

Wat kunt u doen voor uw hond?
Zijn de vacht- en huidproblemen het gevolg van deze anti-oxidantia, voer dan 3 dagen compleet vers vlees en ga (indien gewenst) over op droogvoer, dat geen chemische toevoegingen bevat. Bij langer gebruik van voer, waaraan Ethoxyquine is toegevoegd, is het raadzaam het vlees de eerst 3 dagen aan te koken en pas daarna gedurende minstens 3 dagen rauw vlees te geven. Na ca. 3 maanden kan een grote plek ontstaan op de rug van de hond. Ook kunnen er verschillend gevormde bulten ontstaan, beide een teken dat de vreemde stoffen uit het lichaam verdwijnen.

Wat kunnen alle hondenliefhebbers doen?
Lees de verpakking!!!!!
Een veel gebruikte samenstelling van anti-oxydantia voor vetten in hondenvoer bestaat uit een mengsel anrancine type 20 CH: dit is verantwoord. Koop nooit een voer dat Ethoxyquine (soms wordt alleen de code E324) vermeld) bevat. Is de vermelding op de verpakking incompleet of onduidelijk (veel gebruikte term: toevoegingen volgens EEG-norm), laat dit product staan en vraag schriftelijk aan de fabrikant welke toevoegingen er in zitten, hij is verplicht opgave te doen.

Mijn conclusie:
Uit de antwoorden van de fabrikanten, die anti-oxydantia gebruiken maar hierbij nadrukkelijk vermelden geen Ethoxyquine te gebruiken, blijkt overduidelijk dat de nadelige gevolgen hiervan bekend zijn. Het feit dat men de mogelijke gevolgen van anti-oxydantia zo buiten de publiciteit heeft gehouden, heeft de gezondheid van zeker drie, mogelijk zelfs vier van mijn honden gekost! Het is diep treurig, dat ik ten opzichte van de producent machteloos sta, want: het stond op de verpakking en het is toegestaan!
Houd uw hond gezond of herstel de schade zo goed mogelijk en ga over op een voeder dat vrij is van chemische stoffen. Hierin is thans gelukkig een ruim aanbod. Wanneer wij hondenliefhebbers allemaal massaal overgaan op gezonde voeding, dwingen wij de "slechte" fabrikanten zich aan te passen of deze tak van "honden kwellen"op te heffen. In Nederland doet zich de zotte situatie voor dat men een kruiwagen vol diploma's moet hebben om een sigarenwinkel te beginnen, maar iedereen mag hondenvoer maken. Controle op kwaliteit vindt niet plaats. En dat het lucratief is: ruim 400 verschillende hondenvoeders alleen al in Nederland!
Met dank aan ir. Dhont, zonder wiens documentatie ik nu nog met "halve" gegevens zou zitten..
J.C. Beavers
(bron: Hofstadklanken december 2001).
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

28-08-2003 10:13

Het is een triest verhaal :sad:

Maar ik denk dat converserings middelen in boilies niet veel schade (zullen) aanricht(en) bij de karper.

Ik weet wateren waar al jaren lang met echt alle soorten boilies word gevist.Van goeie zelfgemaakte tot 25kg voor 60 euro.
Vrijwel alle grote vissen in dat water (en dat zijn er veel!) zijn tussen de 20 en 30 jaar oud en ze blijven maar groeien en groeien(kwa gewicht dan).

Maarja als je sommige boilies vastpakt,ruikt en proef dan lijkt het net of je een balletje gif in je handen heb,zo ZUUR smaken en ruiken ze.

_________________
Een karper zo grooooot,een karper zo kleiiiiin,ik vind het allemaaaaal fiiiijjjjnnnnn!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ferenc van de vorstenbosch op 2003-08-28 10:13 ]</font>
Arjen Lans

28-08-2003 15:37

Ferenc,
Bedankt voor je subjectieve een zeer eenzijdige reactie. Je zou eens het idee moeten aangrijpen om niet te reageren om te reageren, maar slechts te reageren als je wat te zeggen heb (da's moeilijk he, lees nog maar een keer)

Klaas,
Ik herinner me een gedreven Johan Jansen die in 1993 in de IJselhallen in Zwolle de negatieve gevolgen van readymades proclameerde. Werd wat lacherig om gedaan herinner ik me. de readymade markt was booming en men wilde geen moralistisch gezeik, maar dikkevissenfoto's. Misschien toch een roepende in de woestijn die het gelijk aan zijn zijde had????

Arjen
Tom Boer

28-08-2003 16:01

arjen helemaal mee eens, ferenc reageert overal op ook al heeft het geen enkele bijdrage. probeer aub alleen te reageren als je daadwerkelijk iemand helpt of antwoord geeft ferenc, want heel veel postings van je zijn ook zeer nuttig.

klaas als je dit leest zou je voor de gein weleens een aantal vissen willen onderzoeken die leven op zwaar bevistte wateren waar toch ook veel met readies wordt gevoerd.
jij zal het beter weten maar in zwolle hoorde ik een lezing van willem peeters waarin hij het volgens mij ook even over conservingsmiddelen had en dat in veel readiemadeboilies zoveel conservingsmiddel zou zitten dat dat voor mensen al veel meer was dan de dagelijks aanvaarbare hoeveelheid. precies weet ik het niet. misschien weet iemand anders nog wat hij precies vertelde?

groeten tom
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-08-2003 16:12

Hoi Arjan en de rest,

Bagatelliseren wordt er veel teveel gedaan helaas.
Een ander voorbeeld, Coca-Cola light bevat de stof aspartaan als je leest wat daar over bekent is, sla je stel achter over.
De macht van de multinationals is zo groot, dat de gezondheid van mens en dier er onder moet leiden.

Johan Jansen had zeker gelijk
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.gunneweg.nl/info/verhalen6.html" target="_blank" class=bericht>http://www.gunneweg.nl/info/verhalen6.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Groeten, peter
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

28-08-2003 16:17

In ready-mades zit soms wel tot 10 maal de voor mensen (in Nederland, dit verschilt per land geloof ik ook weer) toegestane hoeveelheid conserveringsmiddelen. Ik gebruik daarom ook vrijwel nooit meer ready-mades, sinds ik ze zelf draai heb ik vrijwel alles wat ik nog had staan stante pede weggegooid (behalve die van Nash, die waren toch iets te duur, en ik heb gehoord dat het bij dit merk ook wel meevalt met de conserveringsmiddelen).
Het zou inderdaad verstandig zijn om hier een onderzoek naar te verrichten, ik vrees dat de resultaten schrikwekkend zullen zijn... maar of het mogelijk is zo'n onderzoek te realiseren...?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2003 16:18

Zou dan SCMS (mede)veroorzaakt kunnen worden door, door malafide aasbereiders gebruikte, conserveermiddelen?

Zou elk zich zelf respecterende aasbereider moeten vermelden wat er in zijn toverballen zit?

MVG

Klaas
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

28-08-2003 16:20

Wat betreft bewaarmiddelen kan ik het volgende mededelen. Meestal gebruik ik deze niet. Als ik een lange sessie plan (meer dan 2 a 3 dagen) dan droog ik mijn boilies een week op zolder. Dan kan ik ze zonder problemen 1 a 2 weken goed houden als ik ze op de stek ook goed geventileerd ophang (in de tent, aan een boom etc.) Als je per se toch een bewaarmiddel wilt gebruiken, kies dan voor een die ook in de levensmiddelenindustrie wordt gebruikt. Dus voor menselijke consumptie.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-08-2003 16:27

Dat zou in principe wel moeten Klaas, maar de kans dat ze dit zullen doen is in mijn ogen miniem.

Misschien dat enkelen een onderzoek wel zullen toestaan, maar de meesten die weten dat ze fout zitten, zullen de resultaten toch als "niet bestaand" beschouwen.

En dan nog Klaas, denk dat velen die met ready made's zich er niet veel van zullen aantrekken. Het is inmiddels wel duidelijk dat readymades niet goed zijn voor de karpers. Zeker niet op lange termijn. Maar of dit ze tegen houdt als het om het gebruik van die dingen gaat, dat zal niet zo zijn. Zo lang ze vangen zullen ze oogkleppen zo dik als een betonmuur voor zich hebben. Maar dat is opzich weer een andere discussie.

Als wij eens wisten wat wij als consument allemaal binnen krijgen aan giftige stoffen, bij het consumeren van normaal alledaags eten, denk dat we allemaal spontaan alleen nog maar brood en water zouden willen eten.

Dit geldt ook bij jouw voorbeeld met de honden. In de hedendaags consumptie maatschappij moet alles zo goedkoop en winstgevend als mogelijk zijn. Als je een product produceert dat lekker lang houdbaar is, heb je in principe al een goed product in handen.

Gemak dient de mens toch? Maar verder kijken dan de neus lang is, gaat bij velen toch al ietsje te ver.

Net zoals Johan Janssen, zijn deze mensen, die er wat van zeggen, vaak een roepende in een woestijn. Diegenen die de oproep wel horen of lezen, zullen zich een keer over de bol krabben en eens goed nadenken erover, maar 99% leest het niet eens.

En waar ben je dan..

Peter's voorbeeld slaat de spijker op zijn kop wat dat betreft.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-08-2003 16:35

Klaas:

E320 en 321 zijn weekmiddelen voor de rubberindustrie ontwikkelt in de jaren 30 in Amerika.
Vervolgens werdt het spul ook in gezet als pesticide maar na een tiental jaren verboden om de neveneffecten en de giftigheid.

Schets het niet u verbazing dat ditzelfde spul dus ingezet mag worden als conserveringsmiddel,raar maar waar.

Veel diervoederproducenten gebruiken dit middel en vermelden het ook op de verpakking,echter er zijn fabrikanten die het onbewust gebruiken,reden de karkassen en afvalprodukten worden met dit spul bewerkt voor de houdbaarheid terwijl de verwerker(de diervoederproducent)hiervan niet op de hoogte wordt gebracht.

Veel goedkope merken hondenbrokken gebruiken dit spul voor de prijs te drukken,maar vlak de dure merken ook niet uit,ook zij gebruiken het veelvuldig.

Trouwens Klaas helaas is deze info al een dikke 10 jaar bekent en ik als hondeliefhebber voer deze brokken dan ook echt niet.


Wil.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2003 16:51

Wil,

Heb net een nieuwe pup. Berner. Ben eigenl;ijk wel benieuwd naar de slechte merken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-08-2003 17:30

De slechte merken Klaas?

Waarom niet de goede? dat heeft tenmiste zin.

Laat me ff weten hoe oud de pup is en wat voor brok je op dit moment geeft.
Het zal een puppybrok zijn maar ook daar zijn veel misverstanden over.
Let ook op het calcium gehalte dit mag bij een groot honderas niet te hoog zijn,het mag niet hoger zijn als 1,1(liever nog 0,9).
Het eiwit gehalte mag aan de iets hoge kant zitten(maar niet hoger als 26) maar voer je hond schraal,dat wil zeggen liever te weinig als te veel.
Het beestje gaat groei pijnen krijgen doordat ie te snel groeit en ook zijn gewicht kan te hoog worden voor zijn botten,dit gaat zich op latere leeftijd weer uiten in bot problemen.

Dus laat eens wat horen desnoods prive.


Wil.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2003 20:08

En toen ging het over honden:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.hondenforum.nl/phpBB2/" target="_blank" class=bericht>http://www.hondenforum.nl/phpBB2/</a><!-- BBCode auto-link end -->

(grapje :wink: ) Van honden kunnen we in ieder geval leren dat het daar ook nog niet helemaal perfect is.

Bij de visteelt levert de kwaliteit van de voeding een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van de vis. De groei hangt er mee samen, maar ook de weerstand van de vis en de levensverwachting. Ook hier een groeiproces waar men zich langzamerhand het belang van voeding begint te realiseren. Maar vissen worden commercieel slechts gekweekt om zo snel mogelijk te groeien en dan verkocht te worden op het gewenste gewicht. Van de kennis omtrent de kwaliteit van visvoeding moet we dus niet al te veel verwachten. Het heeft wel meer de aandacht van koi houders, die minstens zo begaan zijn met het lot van hun koi als wij met "onze karper". Dus wellicht komt er nog eens iets uit die hoek overwaaien.

Zo lang we aas als aas gebruiken zal er weinig aan de hand zijn. We zijn tenslotte geen vissen aan het opfokken, maar aan het vangen. Normaal gesproken zou de inname te gering moeten zijn om echt invloed te hebben. Maar, als ik de voerhoeveelheden en de bevissing van sommige wateren overweeg, betwijfel ik een beetje of we aas nog wel als aas gebruiken. Hier en daar zijn we karpers toch echt alternatief aan het voeren. Ik denk dat het groeiproces waarbij karpervissers zich gaan realiseren waar ze mee bezig zijn nog wel even tijd zal nemen. Maar de problemen zullen komen. Denk maar aan de karpersterfte die nu al voor het 2e jaar plotseling in het voorjaar opsteekt. Dit zal de bewustwording wel verder aanwakkeren.

Niettemin, als we het laten afhangen van de aasfabrikanten of de hengelsportbranche zal het inderdaad niet gaan lukken. Die nemen zelf het initiatief niet, of het moet uit concurrentie overwegingen zijn. Maar wij zijn de consument en als consument kunnen we natuurlijk wel het een en ander afdwingen. Verder is er nog een andere weg. De aasfabrikanten omzeilen al jaren handig de wetgeving voor diervoeders. We zouden bij de overheid eens kunnen gaan vragen of dat wel terecht is, en aandringen of dat niet eens veranderd moet worden.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-08-2003 21:56

En toen ging het alweer over conserveermiddelen, anti oxidanten en additieven.
Ben benieuwd of het nu weer onder tafel geschoffeld wordt...als blijk dat we met het overdoseren meer kapot maken dan ons lief is.

Neem van mij aan dat geopende zakken boilies na vier weken wel Moeten schimmelen, wanneer ze niet aan een overdosis lijden tenminste.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/e/vraag1.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/e/vraag1.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

28-08-2003 22:20

Op 2003-08-28 10:13, schreef ferenc van de vorstenbosch:
Het is een triest verhaal :sad:

Maar ik denk dat converserings middelen in boilies niet veel schade (zullen) aanricht(en) bij de karper.

Ik weet wateren waar al jaren lang met echt alle soorten boilies word gevist.Van goeie zelfgemaakte tot 25kg voor 60 euro.
Vrijwel alle grote vissen in dat water (en dat zijn er veel!) zijn tussen de 20 en 30 jaar oud en ze blijven maar groeien en groeien(kwa gewicht dan).

Maarja als je sommige boilies vastpakt,ruikt en proef dan lijkt het net of je een balletje gif in je handen heb,zo ZUUR smaken en ruiken ze.

_________________
Een karper zo grooooot,een karper zo kleiiiiin,ik vind het allemaaaaal fiiiijjjjnnnnn!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ferenc van de vorstenbosch op 2003-08-28 10:13 ]</font>


ferenc, is het idee misschien bij je opgekomen dat jouw goed gezonde en grootgroeiende karpers dit wellicht kunnen hebben van dit middel. abnormaal grote vitale organen? de honden zullen ongetwijfeld ook wat zwaar zijn geweest..

mooi om te zien dat er in 93 al geroepen werd dat het schadelijk is, jammer dat er toen niemand luisterde. ben er zelf inmiddels van overtuigd.
Petje af!
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-08-2003 22:39

Enneh Klaas,
Mike had gelijk net als onder andere Chris Gabriele.
Spijtig blijft echter dat zo weinigen er wat mee doen, ja wanneer hun hondjes eraan kapot gaan, dan willen ze wel bléren..

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-08-2003 22:51

Een karper zo kleeeeeeein, met organen zo grooooooooooot. Eerst zwommen ze te zwemmen en nu zijn ze allemaal dooooooooooood!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2003 09:23

Henk,

De meeste roepende in de woestijn worden ooit een keer gehoord.

MVG

Klaas
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

29-08-2003 10:26

off topic

klaas, het is bijna september. Was er in deze maand geen vergadering? Kan je mij info versturen waar en wanneer, of waar dit te vinden op <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:ins@insinity.net" class=bericht>ins@insinity.net</a><!-- BBCode auto-mailto end --> ?

on topic:

Kweet ut allemaal niet meer, in een tijd waar de vangst er toe doet, en hetgeen je vangt niet eens... Waarom worden de roepende dan ook eerst naar de woestijn verbannen?

ed
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 11:11

Zijn er hier eigenlijk nog mensen die alleen met ready-mades vissen? En waarom? Is het gemakszucht of zijn er andere redenen?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-08-2003 11:33

Ik vis niet met shelf-live boilies maar toch even een aanvulling, Stephan.

Het zelf maken van boilies sluit niet uit dat er toevoegingen of samenstellingen gebruikt worden die schadelijk voor karpers zijn. Overdosering van toevoegingen is ook niet ongebruikelijk bij thuisbakkers. Voedingswaarde is bij grootgebruik niet zo onbelangrijk als sommige veronderstellen. In de visteelt is bekend dat een eenzijdig dieet van langzaam verterende koolhydraten schadelijk kan zijn. Om maar wat te noemen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 12:10

Daar heb je absoluut gelijk in! Maar over het algemeen wordt daar (althans, in mijn omgeving) wel op gelet. En zelfdraaiers kunnen natuurlijk ook conserveringsmiddelen toevoegen, maar ik denk dat dat niet vaak voorkomt, ik hoop in ieder geval dat dat niet zo is!
Maar ik vraag me eigenlijk gewoon af waarom die mensen dan met ready-mades vissen, al verwacht ik er weinig tot geen reacties op. Gezien de bovenstaande teksten zullen weinig mensen nog zin hebben om er een discussie over aan te gaan.

Ik denk zelfs dat de meesten deze topic niet eens lezen, krijgen ze last van hun geweten...
Ik kan in ieder geval met een gerust hart gaan slapen :wink: !

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-08-2003 15:09

FF een opmerking/vraag tav het artikel. 3 van de 6 honden kwamen te overlijden aan die leveraandoening. Dat is 50%! Dit zou betekenen dat een groot deel van de honden die hetzelfde voer eten ook ziek zouden moeten zijn? Ik hoor echter weinig over massale hondensterfte....

Met deze opmerking wil ik absoluut niet zeggen dat dit artikel niet waar is, maar ik zet er zeker vraagtekens bij.

Verder vis ik bijna altijd met readymades (foei!), en wel van Martin SB (soms ook Nash en een enkele keer The Source en Sensas). Waarom?

-mijn ouders flippen de pan uit van de stank;
-ik heb geen opslagplaats;
-ik HAAT boilies draaien;
-niet echt veel vrije tijd, dus ik spendeer de tijd die ik heb liever aan de waterkant.

Mijn visserij is instant. dus voorvoeren doe ik slechts zelden. Per hengel voer ik in 99% minder dan +/- 50 boilies per hengel. Lijkt me niet echt een dodelijke dosis. En de meest mensen die steevast met readies vissen, zullen ook niet veel voeren; puur vanweg de kosten. Ik ben er van overtuigd dat er bij mij in de omgeving nog geen karper dood is gegaan door de consumptie van readies. Ik heb dan ook geen last van mijn geweten Stephan,

Met vriendelijke groet,

Martijn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2003 15:20

Martijn,

Ging over een bepaald merk, neit alle merken gebruiken de genoemde hoeveelheden.

Positief: 50% gaat niet dood. Of dat acceptabel is?

Hoeveel rommel aan conserveringsmiddel zou er per jaar te water gaan?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-08-2003 15:38

Dat was mij ook duidelijk hoor Klaas :wink: Maar dit soort berichtgevingen neem ik per definitie met een korreltje zout. Veelal worden zaken op een dusdaninge manier gepresenteerd dat je al snel geneigd bent het verhaal te geloven. Ik noem het paniek zaaien....

Natuurlijk is 50% niet acceptabel!

Blijkbaar valt het mee met die hoeveelheden. De vissen gaan niet met bosjes tegelijk dood en die verdraaide readies blijven toch verrassend goed vangen.

Overigens wil ik niet beweren dat conserverings middelen onschadelijk zijn hoor! Ik zou er zelf een groot voorstander van zijn als fabrikanten ALLE ingredienten zouden vermelden op hun verpakkingen, met daarnaast een THT-code.