Welke spodmix voor zig vissen


Plaats reactie
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-05-2014 11:02

Ik wil binnenkort voor het eerst met een zigrig gaan vissen. Welke ingredienten zijn het beste om een goede spodmix hiervoor te maken? Is het overigen echt nodig om dit te gebruiken?
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

25-05-2014 10:37

Hey Rene,

Is een spodmix echt nodig? Nee... Zie het als vissen op de bodem bijvoorbeeld. Is een voerplek echt nodig? Nee, met een single hookbait kan je ook karper vangen. Zal je sneller en meer resultaat boeken met voer om je aas heen? Waarschijnlijk wel, maar onthoud dat bij vissen heb je geen enkele zekerheid.

Wat ik gebruik verschild echt per keer wat ik in huis heb. Ik streef er echter naar om een spodmix te maken die uit fijne (lichte) deeltjes bestaat die dus langzaam naar beneden dwarrelen.
Ook vind ik het effect van een "wolk" belangrijk.

Aantal dingen die ik gebruik zijn bijvoorbeeld gemalen gekookte partikels. Heel even in de keukenmachine zodat je kleinere deeltjes hebt die dus langzaam zullen dwarrelen.
Boilie kruim doe ik er vaak doorheen.
Melkpoeder voor het wolk effect (niet te veel want we willen natuurlijk niet het gehele water in melk veranderen)
In combinatie met bijvoorbeeld een goo voor een mooi gekleurde wolk
Minipellets
Lokvoer in poedervorm
Goedkope kattenbrokjes (die zinken, of heel kort drijven)
Zoals met elke spodmix mag deze niet te plakkerig zijn, dus hou hem vochtig genoeg zodat het makkelijk uit de spod komt.

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Door met een minispod te voeren creeer je een verticale kolom in het water. Elke 15-20 minuten een klein beetje voeren. Dan kan je met de zig rig deze kolom van voer afvissen op verschillende dieptes. Ik begin meestal net onder het oppervlakte van het water. Als ik geen beet krijg wissel ik van diepte om het half uur. Door de slagen van je molen te tellen kan je na het vangen van een vis, op precies dezelfde diepte vissen. Bijvoorbeeld vanaf het oppervlakte 4 slagen indraaien. Geen beet, probeer het op 6 slagen.

Tevens wat ik vaak doe is op de bodem onder de zig rig mijn andere hengel neerleggen met een bottombait. Zo "herbruik" je je voer en vergroot je je kansen op een aanbeet door op 2 manieren te vissen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Jeffrey
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-05-2014 12:15

Bedankt Jeffrey! Ik ga het proberen.
Gewoon, lekker vissen.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

26-05-2014 13:10

Heel simpel eigenlijk. Gooi er zowieso geen particels, boilie of wat dan ook wat zinkt doorheen!!!!!! (ofwel, je lokt de vis naar beneden).

Ikzelf doe dit:

Semmelbrood paneermeel van de c1000: 30c per pak. Koop er daar een stuk of 10 van.
Vervolgens kan je ook bij de c1000 grote zakken (ik meen 2kg) melkpoeder kopen a 3 euro.

Maak een mengsel van 1:1 van dit spul. En je hebt hetzelfde als de spod cloud van Nash.
Zelf gooi ik er gekookte hennep in de blender bij totdat het pap is. Dit gooi je weer bij je 1:1 mix.
Als vocht kies ik altijd voor gecondenseerde melk met suiker van friesche vlag (1,20 per blik). Of je koopt gewoon kokosmelk.

JE zal zien dat (bij geen wind) de wolk wel een goede 15-20 minuten blijft hangen, en je ziet alle deeltjes panneer meel in alle lagen hangen.

Maak het zo dun, dat je zegmaar een hele drapperige - bijna waterige substantie hebt. Vervolgens alleen nog Come on gillen als je je beetmelder hoort. Succes!

Jeffrey Arends schreef:
Tevens wat ik vaak doe is op de bodem onder de zig rig mijn andere hengel neerleggen met een bottombait. Zo "herbruik" je je voer en vergroot je je kansen op een aanbeet door op 2 manieren te vissen.

Groet Jeffrey

Deze tip zeker gebruiken, zelf ben ik niet van 2 hengels op 1 stek. Maar zodra de avond valt, en je je zig binnen haalt dan moet je zeker met bottom bait op diezlfde stek gaan liggen!!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-05-2014 14:58

Ook een goede tip Wouter, bedankt. Ga ik zeker proberen.
Gewoon, lekker vissen.
Plaats reactie