zelf readymade boilies maken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 13:48

Beste R.,

je hebt nog geen tijd gehad naar mij bijdrage te kijken. Hoe wil je dan een mening vormen?

Ik ben geen allesweter nee. Heb ik ook nog nooit om gevraagd, die titel.

In mijn docu wordt er iemand 12 kilo zwaarder in een maandje Mcdonalds.

Maar laten we t bij karpers houden en goede of slechte voeding... (kijk es naar dat plaatje)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-04-2014 13:56

Ben ik met je eens mitsz, maar zoals jij laat zien komt er iemand van aan en ik heb gezien dat je er van afvalt. we hebben beide een andere docu gezien dus ja,.. dan moet je ook niet zelf aangeven van macdonalds is slecht maar het boeit niemand wat..

ik snap dus ook best dat mensen zeggen laat het varen ready of freezers er is geen enkel bewijs dat het slecht is met die preservers of juist beter.. ook vang je op het ene water beter met freezers en bij andere wateren weer anders om..

daarbij weten we ook niet wat er in readys zitten die we kopen in de winkel,.. dus mocht je readys willen maak ze zelf met een preserver.. dan weet je wat er in zit... daar ben ik het wel met je eens..

maar al met al ik vis met shellife dus hang er lekker tussen in,.. no hard feelings trouwens hoor mitsz..

je onderzoeksrapport zie ik graag tegemoet.

Ajuus.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 14:00

Ik weet wel wat er in die dingen zit R.

:o
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-04-2014 14:21

ja jij weet overal wat van, maar bewijzen wil ik zien... want nogmaals je macdonalds verhaal,.. ja daar zijn dus 2 versies van.

dus je komt niet echt geloofwaardig meer over.

ben er ook klaar mee ik ga zo me spullen pakken en lekker vissen.

succes met je onderzoek mitsz...
Oja joh!!!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 14:30

Ik ken beide docu's van MacD en de conclusie die je eruit kunt trekken is dat gewichtsschommelingen afhankelijk zijn van inname van aantal Kcals (globaal zonder bijverschijnselen van type voeding mee te nemen) en dat gezondheid (buiten gewichtsexcessen) vooral bepaald wordt door een goede verdeling van macro- en micronutriënten, oftewel gevarieerd eten.

Ik kan me voorstellen dat dit voor de karper niet anders is, zei het dat de verhoudingen anders kunnen liggen. Dat roept bij mij dus de vraag op wat het voedselbeeld is op de wateren waar veel sterfte plaatsvindt, oftewel is er een onderscheidt tussen wateren met een eenzijdig dieet en wateren met meer variatie.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat het probleem veroorzaakt wordt door 1 ingrediënt, terwijl het misschien logischer is om te denken aan een overvloed aan boilies in het dieet los van conservering. Naast de hoeveelheid voedsel die waarschijnlijk vervetting veroorzaakt (waarbij opgemerkt mag worden dat de netto energetischrwaarde van carbs hoger is dan eiwit), wordt weerstand vooral bepaald door micro's en ik denk dat 1 voedingsproduct daar zeker niet in kan voorzien. Zoveel verschillen de diverse boilies niet van elkaar.

Als je toch bezig bent met een bioloog kijk dan gelijk eens wat eezijdige voeding voor effect heeft, lijkt me nuttiger dan je op 1 ingrediënt focussen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 14:34

Ga jij maar vissen ja...

Afvallen van Mcdonalds... vast gemaakt door de gebroeders Grimm die docu.

Sorry Emilio,

had je bijdrage nog niet gezien. Welke docu is er eerst uitgekomen?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 14:37

mitsz van der kamp schreef:Ga jij maar vissen ja...

Afvallen van Mcdonalds... vast gemaakt door de gebroeders Grimm die docu.


Zie mijn bovenstaande bericht, je geloofwaardigheid gaat zo wel een beetje door het putje helaas....

edit; Te snel neergekalkt... :) Degene die jij hebt gezien is volgens mij de eerste. De tweede waarbij er afgevallen wordt kwam later en er werd van beweerd dat MacD er zelf bij betrokken was. Het is niet moeilijk om af te vallen met welk voedsel dan ook, zolang je hoeveelheden maar kloppen. Het heeft wel invloed op je algehele gesteldheid, stofwisseling, hormonale processen e.d., maar veel is met pillen te supplementeren waardoor de boel met droge ogen simpel overeind te houden is. Maar om daar nu de conclusie aan te hangen dat MacD gezond is, is onzinnig.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 14:44

Ik focus me niet op 1 ingrediënt. Hoe kom je daar bij?
Probeer nu juist naar het totaal te kijken.

Mijn geloofwaardigheid? Brrp... Interesseert me niet.
Mensen zullen altijd blijven zeuren als je iets zegt. Vooral op zo'n leuk medium als dit.

Ik ben geïnteresseerd in feiten/wetenschappelijke resultaten.
Daarbij benadrukkende dat ik zelf geen wetenschapper ben.

Er gaat helemaal niks door t putje. De toekomst zal t uitwijzen...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 14:46

mitsz van der kamp schreef:Ik focus me niet op 1 ingrediënt. Hoe kom je daar bij?
Probeer nu juist naar het totaal te kijken.

Mijn geloofwaardigheid? Brrp... Interesseert me niet.
Mensen zullen altijd blijven zeuren als je iets zegt. Vooral op zo'n leuk medium als dit.

Ik ben geïnteresseerd in feiten/wetenschappelijke resultaten.
Daarbij benadrukkende dat ik zelf geen wetenschapper ben.

Er gaat helemaal niks door t putje. De toekomst zal t uitwijzen...


Lees weer ff boven, we lopen nogal out of sync geloof ik...

edit; Ik richt me niet specifiek op jouw verhaal, maar op het koppelen van het conserveringsmiddelen aan sterfte, ik vindt dat te ver gaan (neemt niet weg dat de middelen natuurlijk wel onderzocht moeten worden op bijwerkingen etc.). Er spelen veel meer factoren mee, zowel vanuit voeding als ook vanuit de omgeving. zou daarom het effect van de diversiteit in de voeding wel eens onderzocht willen zien. Dat zou best invloed kunnen hebben op sterfte mijns inziens.
Laatst gewijzigd door Emilio Visser op 03-04-2014 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-04-2014 14:51

mitsz van der kamp schreef:Ik focus me niet op 1 ingrediënt. Hoe kom je daar bij?
Probeer nu juist naar het totaal te kijken.

Mijn geloofwaardigheid? Brrp... Interesseert me niet.


Ik ben geïnteresseerd in feiten/wetenschappelijke resultaten.
Daarbij benadrukkende dat ik zelf geen wetenschapper ben.

Er gaat helemaal niks door t putje. De toekomst zal t uitwijzen...


precies en mensen intereseert het dus ook niet wat betreft freezers en ready's
en je ben inderdaad geen wetenschapper anders had je wel beter geweten toch ;)
maar ik ga inderdaad nu lekker vissen te mooi weer en gelukkig klaar met werk.

succes verder met je onderzoek mitsz ;)

Ciao
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 14:52

Ik heb je wel gelezen hoor.

Maar zodra jij je iets voorstelt weet je het dus ook niet zeker.

Voorstellen is geloven en dat is niet zeker weten
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 14:57

mitsz van der kamp schreef:Ik heb je wel gelezen hoor.

Maar zodra jij je iets voorstelt weet je het dus ook niet zeker.

Voorstellen is geloven en dat is niet zeker weten


Wat ik niet zeker weet is in hoeverre dit van invloed is op karpers, onderzoeken genoeg vwb mensen en ratten. Kan me voorstellen dat er vanuit de Koi wereld wel wat onderzoek is gedaan vwb voeding, heb je daar al eens naar gekeken?
En met 1 test ga je het nog niet zeker weten, je kunt het hooguit aannemelijk maken. Maar dat zal je bioloog wel weten...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 14:57

dubbel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-04-2014 15:00

Deze discussie gaat over 2 onderwerpen: readys en een goede bol qua voedingswaarde. 2 zaken die niet per definitie met elkaar te maken hebben. Voor de duidelijkheid: een vis die tijdens zijn onderzoek inferieur voer te vreten krijgt en daarnaast niet kan terugvallen op natuurlijk voedsel (wat op een water met een gezond bestand wel kan), zal er een stuk minder gezond uitkomen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 15:09

Wat ik niet zeker weet is in hoeverre dit van invloed is op karpers, onderzoeken genoeg vwb mensen en ratten. Kan me voorstellen dat er vanuit de Koi wereld wel wat onderzoek is gedaan vwb voeding, heb je daar al eens naar gekeken?
En met 1 test ga je het nog niet zeker weten, je kunt het hooguit aannemelijk maken. Maar dat zal je bioloog wel weten...


Emilio,

Heb ik daar wel eens naar gekeken? Ik een hele "pelletlijn" voor koi mede ontwikkeld.
En die doen t niet verkeerd.
Een test van maanden zal zeker een duidelijke uitslag geven.

Martijn,

Het gaat me juist om alle facetten. Dus... beroerde samenstelling, te veel gestold vet, bewaarmiddelen, mpg en het vitamineverlies door opslag op kamertemperatuur etc.
Ik probeer het totaalbeeld te vormen.

Dan nog de onzekerheid dat we niet weten hoeveel een karper ervan eet.

Kom een keer op de koffie, dan babbelen we er eens over.
Zorg ik nog voor goeie gevulde koeken ook. :D
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-04-2014 15:22

mitsz van der kamp schreef:Emilio,

Heb ik daar wel eens naar gekeken? Ik een hele "pelletlijn" voor koi mede ontwikkeld.
En die doen t niet verkeerd.
Een test van maanden zal zeker een duidelijke uitslag geven.

Martijn,

Het gaat me juist om alle facetten. Dus... beroerde samenstelling, te veel gestold vet, bewaarmiddelen, mpg en het vitamineverlies door opslag op kamertemperatuur etc.
Ik probeer het totaalbeeld te vormen.

Dan nog de onzekerheid dat we niet weten hoeveel een karper ervan eet.

Kom een keer op de koffie, dan babbelen we er eens over.
Zorg ik nog voor goeie gevulde koeken ook. :D


Je kunt met 1 proef/testopstelling nooit een beeld krijgen dat afdoende zekerheid biedt in een tijdsbestek van maanden, je kunt het hooguit aannemelijk maken. Daarbij hebben de dingen die je noemt potentieel ook nog interactie op bepaalde processen en zul je dus ook combinaties moeten testen.
Ik zeg zeker niet dat je studie nutteloos is, maar ook zeker niet zo doorslaggevend als je doet geloven. Ben daarom zeker benieuwd naar de uitkomsten, zou leuk zijn als je deze wilt delen.

Wat je hebt ontwikkeld is niet relevant, wat je aan achterliggende kennis bezit vwb voedingsleer en biologie wel. Dat heeft als basis het verdiepen in relevante studies en dat heb je dus gedaan begrijp ik? Dan zou ik graag van je horen wat er aan interessante materie voorhanden is, want ik ben zelf behoorlijk nieuwsgierig geworden zo onderhand en zou me graag beter inlezen in de werking van de stofwisseling/voedingsleer van karperachtigen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-04-2014 15:30

Een gevulde koek zal ik nooit afslaan mitz......
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 15:41


Je kunt met 1 proef/testopstelling nooit een beeld krijgen dat afdoende zekerheid biedt in een tijdsbestek van maanden, je kunt het hooguit aannemelijk maken. Daarbij hebben de dingen die je noemt potentieel ook nog interactie op bepaalde processen en zul je dus ook combinaties moeten testen.
Ik zeg zeker niet dat je studie nutteloos is, maar ook zeker niet zo doorslaggevend als je doet geloven. Ben daarom zeker benieuwd naar de uitkomsten, zou leuk zijn als je deze wilt delen.

Wat je hebt ontwikkeld is niet relevant, wat je aan achterliggende kennis bezit vwb voedingsleer en biologie wel. Dat heeft als basis het verdiepen in relevante studies en dat heb je dus gedaan begrijp ik? Dan zou ik graag van je horen wat er aan interessante materie voorhanden is, want ik ben zelf behoorlijk nieuwsgierig geworden zo onderhand en zou me graag beter inlezen in de werking van de stofwisseling/voedingsleer van karperachtigen.


Lees deze maar door en dan hoor ik je wel weer eens...

http://www.amazon.com/Fish-Nutrition-Th ... 0123196523
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

03-04-2014 17:05

Met z'n alle veel minder voersessies doen en veel meer instant gaan vissen, slecht voor de commercie maar goed voor de vis.
Hoe moeilijk is het? :wink:
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 19:53

Ik ben ook voor kleinerer hoeveelheden voer Bart.
Ondanks dat ik er beroepsmatig bij betrokken ben.

Maar ik ben bovenal karpervisser en wil de beesten niet vergiftigen...

Dan ga ik ergens anders wel geld mee verdienen....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2014 21:42

Ga je karpers op Ketose onderzoeken/testen Mitsz? 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2014 22:37

Ik laat t helemaal aan de biofiel over Hendrik...

Maar dat zal blijken uit de glycogeen ophoping ook.

Tis wat...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-04-2014 02:55

Het verstand is steeds verder te zoeken!

Henk is weer even aan het Googelen geweest en komt op de proppen met ketonen. Goh, wist niet dat vissen een insulinetekort hebben.
Onze aasgoeroe komt op de proppen met glycogeen ophoping.
Daarnaast veroorzaakt propyleenglycol mogelijk ADHD.

???????

Schiet mij maar lek!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-04-2014 04:04

Oei oei, het verstand is inderdaad ver te zoeken, maar niet bij degenen waar jij het van denkt.

Ketose en ketonen krijg je bijvoorbeeld als je een Atkins dieet volgt, geen koolhydraten, maar enkel eiwitten eten.
Je begint dan, bij gebrek aan koolhydraten, vet te verbranden. Ja, het komt ook voor bij diabetici, dan heb je het over een hypo. Wat propyleenglycol doet is het omgekeerde, het zorgt voor een teveel aan koolhydraten (de glycogeen ophoping waar Mitz het over heeft) en bij diabetici heb je het dan over een hyper.

De theorie (nou ja, die van mij) is nu dat een karper van die koolhydraten actiever(hyper, ADHD) wordt, maar dat ook blijft als eenmaal die koolhydraten verbrand zijn. Omdat hij nu geen glucose meer heeft om te verbranden moet hij z'n vet reserves aanspreken, en daar verzwakt het beestje van, wat dan weer tot sterfte leid.
Bij mensen zie je dat bijvoorbeeld bij anorexia patienten, die verbranden bij gebrek aan glucose of vet hun spieren.

Wat ADHD betreft, je weet dat het advies is om suiker te vermijden ?

Mitz zal ongetwijfeld beter weten hoe het precies zit, maar ik denk dat ik er niet zo heel ver naast zit.

Wat betreft het lek schieten, ik zal bij de lokale juwelier vragen of ik zijn pistool kan lenen, spreken we een keer af in Zwolle :)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-04-2014 09:36

Niet lek schieten Bert, er zitten al gaten genoeg in. :wink:

Dit ging er ook zomaar in de lengte doorheen; Ik heb ooit een theorie gehoord dat karpers er hyper van worden, in de zomer is het niet zo'n probleem maar in de winter wel. Ze zouden dan in rust moeten zijn maar door de mpg worden ze te actief. Misschien verzwakken ze wel teveel door die ongewone winterse activiteit.
'T is maar een theorie maar niet ongeloofwaardig imo.

Verder wil ik er maar geen energie meer insteken.
Groet'n Henk..

still growing Old.