mark bres schreef:Hoi Marco,
Ik heb 2 kilo garnalen meel voor mijn pop ups te maken en ook nog een genoeg ei-albumine en aangezien deze garnalen meel volgens mij iets van 8 euro de kilo gekost heeft wil ik ze toch graag op basis van garnalen meel gaan maken.

Gr, Mark
Wanneer de rolbaarheid van het deeg minder van belang is, omdat er met de hand gerold wordt, dan zou ik me niet druk maken en gewoon beginnen met een één ei testje...
Dat doe ik trouwens altijd, met welke mix dan ook! Geeft meer duidelijkheid en inzicht dan het aan ander over te laten én vergeet vooral niet om de gegevens te noteren

.
Begin met 100 gram, een M eitje en de volgende start mix;
50 gram garnaalmeel, 10 gram ei-albumine en 40 gram van je basismix. Zie wat het deeg doet en pas eventueel aan.
Verbrokkelt het deeg ontzettend tijdens het rollen, dan evt. wat meer tarwebloem (of tarwe gluten) aan je basismix toevoegen. Tweede stap is het ei-albumine opschroeven met een paar procenten.
Probeer vervolgens meerdere droogtijden van de gekookte/gestoomde pop-up's en test ze in meerdere bakjes water op kamertemperatuur. De invloed van nog warmer water, zoals in de zomer, is overigens groter op het weker worden van een boilie.
Worden de bollen te snel zacht in water, dan weer een paar procenten albumine bijvoegen.
Drijven ze niet (lang) genoeg, 10 gram van je basis inleveren (maïsmeel) voor garnaalmeel etc., etc, etc...
Ps; Vergeet vooral niet wat deeg te bewaren om eens om een gewoon zinkend haakaasje te kneden