Kroosboilie


Plaats reactie
sander houwers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-11-2013 10:48

13-11-2013 11:11

Beste Karpervissers,

Mijn naam is Sander (zelf ook karpervisser) en ik ben samen met mijn partners Quido en Maureen bezig met een marktonderzoek over eendenkroos als lokvoer/lokaas in de hengelsportvisserij :D .
Naar aanleiding van de vele positieve reacties op onze eendenkroosboilie afgelopen zondag op de Hengelsportbeurs te Utrecht schrijf ik deze oproep.
Ik ben erg benieuwd naar de reacties op de vraag of jullie bekend zijn met eendenkroos als karperaas en naar jullie meningen?

Ik zal om wat meer duidelijkheid te geven een aantal foto,s plaatsen van gemalen eendenkroos en de eendenkroosboilie in combinatie met de kenmerken en eigenschappen van eendenkroos.

Zouden jullie de volgende enquête in willen vullen? (neemt c.a. 10 min in beslag)

http://www.123contactform.com/form-7560 ... pervissers

Eendenkroos heeft de volgende voedingswaarde:
- Eiwit 36 - 44%
- Vetten 4 - 6%
- Minerale bestandsdelen (o.a. kalk-fosfaten) 25 - 30%
- Koolhydraten 13 - 15%
- (EDV Consortium, Beltrum) 13 - 15%

Het eendenkroos geeft de boilie een donkergroene kleur en zorgt voor een sterke geur aan de boilie.

Groeten Sander :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-11-2013 17:29

Wat mij toch vaak opvalt is dat karpers tussen het kroos naar voedsel zoeken, maar in veel mindere mate het kroos zelf opeten.

Bij wier, en dan met name fijn spul, wordt er nogal eens wat meegenomen. Zelfs bij broodkorstjes wordt menig stuk kroos weer uitgespuwd.

Voedingswaarde zegt me niks, wat is de meerwaarde van kroos in je boilie?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

13-11-2013 21:27

Beste,
Heb ook een tijdje op een vijver gevist die helemaal toe lag met eendenkroos , wanneer men een korst op het water smeet zag je dat de karper deze opslorpte en het kroos meteen uit zijn bek spuwde! :roll:
Op deze vijver zit een groot bestand aan karper....dus moesten ze dit zo graag lusten zou er geen kroos meer te bespeuren zijn...toch!? :roll:
Hoor je al denken....natuurlijk ze worden hier rijkelijk gevoederd met boilies of iets dergelijks....toch niet want het is een vijver van ongeveer 80-jaar oud gelegen aan een kasteel hier in de buurt waar nog nooit op gevist was geweest! :wink:
Heb hier destijds hemel en aarde moeten bewegen om hier op te mogen vissen. :roll:
Na veel gezaag mocht ik dan toch eens vissen om het bestand te bepalen(alles noteren,enz)....na veeele weken en tot op de dag van vandaag nog steeds vol met kroos! :lol:
Dus ik sluit mij volledig aan bij Sven die net zoals ik dezelfde ervaring hiermee heeft gehad. :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-11-2013 07:11

Heb een koivijver en heb 1 jaar lang last gehad van eendenkroos,de koi vreten er niets van op en die eendenkroos groeit aan tegen een snelheid man das niet gewoon.
Met veel moeite heb ik dat weggekregen.
Heb nooit mijn koi zien vreten van het eendenkroos en koi zijn en blijven karpers.
Geloof er niet echt in maar wie weet sla ik de bal volledig mis.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
sander houwers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-11-2013 10:48

15-11-2013 11:53

Beste Karpervissers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties en duidelijke toelichtingen :wink:
Het moge duidelijk zijn dat karpers (op graskarpers na) dus geen eendenkroos van de vijvers eten.
Maar eendenkroos dat gedroogd is, fijngemalen is en vervolgens verwerkt is door een boiliemix die gekookt wordt is natuurlijk anders dat kroos wat zo op de vijvers ligt.

Bedenk ook dat veel kroos uit vijvers verrot is, omdat het veel te dicht op elkaar groeit waardoor het onderste kroos in een dik bedekte laag kroos gaat rotten. Nogmaals bedankt voor jullie mening want het zet mij wel aan het denken.
stel ik gooi bij wijze van een hengel uit met een stuk banaan eraan wie zegt mij dat de karper dit wel vreet, terwijl men er wel zeker van is dat een karper te vangen is op een bananen smaak boilie.

Een tweede punt, eet zelf maar eens pure knoflook op ik denk niet dat je het lekker zult vinden terwijl je het misschien wel lekker vind wanneer je het in combinatie eet met bijvoorbeeld vlees en diverse soorten groenten.
Zou dit voor een karper niet precies hetzelfde zijn???

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties :D

Groeten

Sander
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

15-11-2013 12:29

Ok even ervan uitgaand dat je een gat in de markt hebt gevonden.
Wat is nu echt de meerwaarde van kroos in een boilie?
Op het moment dat je dit gebruikt in combi met andere zaken zal je nooit weten of het een toegevoegde waarde heeft ( de banaan)?
Wat moet dit spul gaan kosten?
In welke percentages toevoegen?
Is er al mee getest?
etc?
etc?
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-11-2013 15:27

Zoals ik heb vernomen wordt eendenkroos tegenwoordig ook voor de menselijke consumptie gekweekt. Het smaakt rouw naar sla en sommige mensen vinden het lekker.
Met de stijgende wereldpopulatie zou dit gewas in de toekomst een van de oplossingen kunnen zijn voor het voedselprobleem. Het is makkelijk en snel te kweken en hoog in voedingswaarde. Zelf uit slootjes scheppen wordt afgeraden in verband met salmonella en andere bacteriën.
Wat een mens lust eet de karper ook meestal. Dus meng kroos (gedroogd en gemalen) met aardappelmeel en meat and bonemeal en de vis heeft ook een prakkie aardappels, vlees en groente. Gewoon uitproberen. Banaan wordt ook wel eens (drijvend) met succes aangeboden!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

15-11-2013 15:43

Ik vraag me wel eens af wat nu weer het volgende zogenaamde Ei van Columbus is,...en jawel Eendenkroos het stinkende verrotte zooitje wat zo langzamerhand een ware plaag aan het worden is hier in de plaatselijke polderwateren.
We drogen en vermalen het en we hebben weer iets nieuws,..Fuck Kelp lang leve Eendenkroos en niet gaan lopen klagen over Duik Eenden.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-11-2013 15:56

Als je kroos droogt en dan nog eens de boillie gaat koken...wat voor meerwaarde geeft dit nog aan de boillie mee? :roll:
De eiwitten ,koolhydraten,mineralen,vetten gaan dan deels verloren...enkel groen zullen ze dan (denk ik)nog zijn.
Geef de voorkeur aan andere bestanddelen(vb.:Kelp) wanneer ik al eens een groene boillie wil.
Met elk stuk fruit is wel een karper te verleiden...en zou hierin meer vertrouwen hebben...en qua voedingswaarde...top!(al naargelang de soort fruit) :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-11-2013 16:37

zie persoonlijk liever een peking eend boilie dan.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-11-2013 16:49

Als je kroos droogt en dan nog eens de boillie gaat koken...wat voor meerwaarde geeft dit nog aan de boillie mee? :roll:
De eiwitten ,koolhydraten,mineralen,vetten gaan dan deels verloren...enkel groen zullen ze dan (denk ik)nog zijn.


Peter,

Hoe denk jij dat maismeel, tarwebloem, vismeel, enz. dan meerwaarde aan je aas geven?
Eendenkroos zou best een goed ingrediënt kunnen zijn. Even zo goed een ingrediënt van niks. De tijd zal het wellicht leren.

Waarom geen eendenkroos in je boilie verwerken? Met een halfje wit en een niet te zware hengeluitrusting vang je zo een emmer vol. Plukken, vermalen en deze pulp door je boilies rollen. Zit ook boordevol eiwitten. Sinaasappelflavour erbij en de Peking eend-boilie van Michel is aanstaande...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-11-2013 16:56

Mart Honen schreef:eendenkroost


die zijn malser :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-11-2013 17:17

Afbeelding
Kwik, Kwek en Kwakkie opeten, dat is toch bijna kannibalisme Michel? :wink:
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-11-2013 17:44

Beste,
Maïsmeel,tarwebloem word verkregen door het vermalen van de zaden van deze planten(dit zijn de planten zelf niet).
Vismeel word verkregen door vis te sproeidrogen op lage temp. en dan te vermalen,zodat de mineralen,koolhydraten,eiwitten zoveel mogelijk behouden blijven.
Als men eendenkroos laat drogen word dit bruinig(zelf al eendenkroos uit tuinvijver moeten scheppen)
Dus ja... de tijd zal het uitwijzen :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-11-2013 19:04

Kwik en kwek ok... maar kwakkie komt mn mond niet in :wink: :lol:

Zal de topic verder niet meer vervuilen maar een kroos bol lijkt me 3x niks.dan heb ik toch echt liever een eendenleverbol.
Of peking eend met flensjes flavour :D
Laatst gewijzigd door michel Tja op 15-11-2013 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-11-2013 19:04

peter cooreman schreef:Beste,
Als men eendenkroos laat drogen word dit bruinig(zelf al eendenkroos uit tuinvijver moeten scheppen)
Dus ja... de tijd zal het uitwijzen :wink:
Mvg Peter



Tevens een vermeend anti- koet kleurtje er gratis bij.
Begin steeds er steeds meer in te zien :)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-11-2013 19:16

Beste,
De meerwaarde van maïsmeel is dat het je boillie een betere uitharding mee geeft,de meerwaarde van tarwebloem is dat deze een bindende werking heeft,vismeel heeft ook een bindende werking en laat een goed geurspoor achter in het water....enfin... het is maar waar je het meeste vertrouwen in hebt...ieder zijn mening...anders zaten we nu allen met dezelfde boillie te vissen en was er geen klavertje kroos meer op het water te vinden...haha :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-11-2013 19:23

Een bruine bol op een lichte zandbodem :o
Mvg Peter :wink:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Plaats reactie